Mesto chce realizovať ďalšiu kontroverznú modernizáciu, tentoraz pôjde o trať na Hlavnú stanicu
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Nových prvkov tam však veľa nebude.


Foto © Matej Benčík


Mesto pripravuje modernizáciu spodného úseku električkovej trate na Hlavnú stanicu medzi ulicami Radlinského a Kýčerského, teda tej časti, ktorá by sa nemala meniť ani v rámci prestavby predstaničného priestoru. Momentálne prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa stavby, ktorá bude spolufinancovaná z eurofondov. Podobne ako v Dúbravke však hrozí, že nepôjde o modernizáciu, ale skôr o rekonštrukciu do stavu, ktorý nebude príliš odlišný od súčasnosti.

Pripomienky k plánovanej rekonštrukcii spracovala Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Podľa nej projekt „nerieši viaceré negatíva súčasného stavu a zachováva ich na ďalšie desiatky rokov – ide najmä o polohu výhybiek a odbočení, ktoré umelo znižujú rýchlosť električkovej dopravy a prinášajú cestujúcim nekomfortné a pomalé cestovanie – a neprináša viaceré dostupné moderné riešenia, ktoré už dokonca boli použité aj v Bratislave – napr. zatrávnenie trate“.

Ivan Bútora z Lepšej dopravy približuje niektoré konkrétne nedostatky: „Na Radlinského ulici aj na Imricha Karvaša projekt zachováva samostatné odbočovacie koľaje napriek tomu, že boli pôvodne vybudované kvôli cestnej svetelnej signalizácii, ktorá je tam už roky zrušená. Električka tak na krátkom úseku zbytočne brzdí a znovu sa rozbieha. Navrhli sme preto umiestniť výhybky na odbočenie bezprostredne pred križovatku. Navrhli sme tiež použiť výhybku s možnosťou jazdy zvýšenou rýchlosťou a zmeniť tvar trate tak, aby bola jazda električiek čo najväčšmi plynulá. Rovnako sme navrhli úpravu celej križovatky Radlinského a Imricha Karvaša, ktorá je priestorovo predimenzovaná a, ľudovo povedané, je na nej priveľa asfaltu a betónu.“

Projekt sa vôbec nezaoberá súčasným stavom, keď „nosná električková doprava“ medzi Blumentálom a zastávkou STU jazdí na 400-metrov dlhom úseku maximálnou rýchlosťou 15 až 30 km/h pre veľký počet výhybiek a krížení, ktoré sú navyše nevhodne rozmiestnené. „Ak tam zostane súčasné riešenie, mesto premrhá ďalšiu príležitosť  zatraktívniť MHD pre cestujúcich,“ vraví Bútora.

Opäť bez náhradnej dopravy na Hlavnú stanicu?

Projekt má aj ďalšie problémy. Absencia mazacích zariadení v koľajových oblúkoch bude viesť k zvýšenému hluku priamo pred nemocnicou na Radlinského ulici. Potenciál zníženia hluku mesto nevyužilo ani v ďalšej časti trate: „Žiadame použiť zatrávnený koľajový zvršok v úseku Radlinského – Žilinská z dôvodu zníženia hlučnosti, zvýšenia estetickosti priestoru a v neposlednom rade aj zníženia sálania tepla v letných mesiacoch. Pripomíname, že v západnej Európe sa dlažba na električkových tratiach používa iba vtedy, ak budú pojazďované cestnou dopravou alebo sú súčasťou pešej zóny,“ uvádza sa v jednej z pripomienok.

Návrh projektu nepočíta ani s náhradnou dopravou za električky v prípade výluk, mimoriadnych udalostí alebo prestavby predstaničného priestoru, takže v úseku Hlavná stanica – Radlinského by opäť nebola zabezpečená náhradná doprava.

Výhrady zaslala Lepšia doprava mestu pred rokom. „Primátor Ftáčnik Komisii verejnej dopravy prisľúbil pripomienky vyhodnotiť do Vianoc 2013. Pomaly sú tu už Vianoce 2014 a primátor ani nikto z jeho administratívy nám vyhodnotenie nezaslal,“ konštatuje Bútora. Na vyhodnotenie sme sa spýtali hovorcu mesta. „K pripomienkam Iniciatívy Lepšia doprava sa predbežne nebudeme vyjadrovať. Niektoré mesto akceptuje, niektoré presahujú rámec rekonštrukcie električkovej trate,“ informoval Ščepán.

Podľa našich informácií však mesto opäť neakceptovalo z výhrad takmer nič, podobne ako pri trati v Dúbravke či zastávke Blumentál. Z modernizačných prvkov, ktoré reálne pocítia cestujúci a obyvatelia mesta, v projekte zostali len preferencia MHD a čiastočná úprava trate pri Národnej banke Slovenska.

Rekonštrukcia by mala trvať najmenej 2 mesiace

Ešte 20. októbra hovorca mesta Stanislav Ščepán uviedol, že predbežne sa s rekonštrukciou začne „v druhej polovici novembra 2014“ a „s obnovením premávky medzi dokončením prvej etapy a začiatkom druhej sa nepočíta“. Dnes je však vzhľadom na plánované obnovenie električkovej dopravy na Hlavnú stanicu zrejmé, že sa tento termín dodržať nepodarí. Rekonštrukcia by mala „trvať v závislosti od poveternostných podmienok v zimnom období dva mesiace,“ uzavrel Ščepán. Podľa našich informácií sa počíta so začiatkom rekonštrukcie spodného úseku na jar 2015.


10.11.2014
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

majak24.11.2014 2:30 -1 +1#10 Re:
lol vtipni su na tom magistrate a najviac ma pobavila diskusia s nesrovnalom ked vyhral volby o jeho viziach na zlepsenie dopravy
lapčo15.11.2014 17:50 #9 Re:
Reakcia na #4 od FiFo:
FiFo,Stenly,810zssk, súhlasím s vami lzdia prečo sa nedá všetko riešiť jednoducho ako by to bolo naše a rovno zrekonštruovať celé obratlisko púri kríži aj s električkovými prechosmi tak aby mohli byť lelektričky vedené na Bory a celé zatrávnený alebo čiastočne(iba v Boroch) zatrávnený úsek trate . A na hlavnú stanucu na nám. Fransza Lista sa nemusela nutne zaasfaltovať trať stačilo zatrávniť alebo nechať iba pražces kolajnicami,spodný úsek(ešte nezrekonštruovaný) zatrávniť celý a bol by svätý pokoj
Stenly11.11.2014 11:37  +2#8 Re:
Povedať na túto situáciu "Kocúrkovo" je málo. Teraz nehovorím len o spôsobe akou to chcejú rekonštruovať, ale aj o tom, že obidve etapy mali a mohli byť dávno hotové.
810zssk11.11.2014 7:53  +3#7 Re:
Inak mne sa paci ako sa nic nedalo v Dubravke spravit s vyhovorkami ako by to EU nepreplatila (zatravnenie, podchod na zastavku, atd.), ale povymienat semafory to zrazu ide uplne v pohode hoci to s tratou suvisi ovela menej, lebo Schlosser ma semafory vieme preco rad...
Solider10.11.2014 22:38  +4#6 Re:
Reakcia na #5 od luky133:
Hneď sa to bude dať, keď sa vymení Schlosser za niekoho kompetentnejšieho. To sú tie skúsenosti a slušnosť.
luky13310.11.2014 22:00  +3#5 Re:
Reakcia na #3 od Mike:
Z výsledkov verejnej diskusie ohľadom rekonštrukcie KV radiály však nevyzerá, že by aj novo pripravované projekty boli až príliš odlišné. Už len tie výhovorky prečo sa to nebude dať a ešte v tej dobe ani nikto nespracovával dokumentáciu. V týchto časom by sa už mala vypracovávať a som zvedavý či aspoň jednu z cca 25 mojich pripomienok tam zahrnuli. Osobne o tom pochybujem keďže poznám toto mesto...
FiFo10.11.2014 18:52  +5#4 Re:
To je také typicky Slovenské!, nerobiť nič a keď už niečo urobiť, tak to stačí len tak naoko, tak polovičato. Veď moc sa nenarobím a ešte aj ušetrím.
Je to tu samí "šuflikant" staré šalátové vydania projektov a dokumentácii a boh vie čoho všetkého vyťahujú z pod pultov ako kúzelník zajacov z klobúka. "jdu blejt velebnosti"
Až mi krv vrie, keď sa obzerám okolo seba ako tu všetko (NE)funguje a ako to tu (NE)vyzerá.
Na úradoch sedí milión úradníkov/úradníčiek so zlou náladou a kyslím výzorom a predsa sa tam stále hodiny čaká a človek nič nevybaví. Jediné čo získa je zlá nálada.
Všade je toľko riaditeľov, zástupcov, podpredsedov, predsedov, prednostov "zadnostov" a čo ja viem koho ešte, ktorí si len vozia zadky v autách berú platy za nič a keď je treba niečo spraviť tak nieje toho boha, kto by to urobil. Tak najprv si spravíme ANALízu u kamaráta "Janka" (nepoukazujem na nikoho konkrétneho), pre istotu aj ANALízu u kamaráta "Karola" dúfajúc, že za pár týždňov to všetci TÝ hlupáci zabudnú. A keď nezabudnú, tak im povieme, že nie sú na to peniaze (lebo všetky sa rozdali úradíkom, poslancom a všetkým tým predsedom)
Mávam plnú poštovú schránku kadejaký ulízaných "dozadkuvlezov" ktorý by teraz pred voľbami aj obe obličky predali len aby sa natrepali tam kam treba.
Obyčajná predavačka v potravinách pri nástupe do zamestnania musí podpísať hmotnú zodpovednosť a v niektorých prípadoch zodpovedá aj za to keď nejaký "chudák" niečo ukradne.
A tu v SR to vo VEREJNEJ SPRÁVE funguje "šak milión sem milión tam, ďalšie dva dám hentam"
Dalo by sa tu o tom a všetkom možnom aj nemožnom polemizovať na ďalších x riadkov ba strán, no je to zbytočné pokiaľ si všetci nevryjú do pamäte nasledujúcu vetu --->
NIKDY tu nebude nič fungovať tak ako má, pokiaľ tu VŠETCI nebudeme so VŠETKÝM narábať tak, ako by to bolo naše!
Mike10.11.2014 11:34  +3#3 Re:
Reakcia na #2 od Ibiza:
Pripraviť obratisko Pri Kríži na predĺženie mohli a verím že by sa to vyargumentovalo aj pred Europskou komisiou/Jaspersom/MDVRR. Ale pointa bude asi taká, že pre skrátenie času a zjednodušenie celej veci sa vytiahol iba pôvodný projekt rekonštrukcie, ktorý mal DPB nachystaný za vlastné peniaze už niekedy v roku 2008+-.
Hlavná Stanica je obávam sa niečo podobné. Prvé šumy že DPB má odúshlasený projekt na reko trate na Stanicu sa začali objavovať krátko po jej uzatvorení, niekedy na prelome 2011/12. Takže DPB si to asi tiež nachystal tak, ako sa opravovala väčšina tratí v meste predtým. A teraz keď sa to súťažili za € fondy, tak asi iba vytiahli ten projekt.
Ono dosť veľa dopravných projektov v Ba je o tom, že niekto iba vyťahuje zo šuflíka nejaké dávne výkresy bez zásadných vylepšení...
Ibiza10.11.2014 10:44 -1 +3#2 Re:
Pan Butora ma cistu pravdu! Velmi ma bude zaujimat oddovodnenie, preco to nemoze byt tak, ako pise p. Butora. Este by to bolo aj lacnejsie. Tu je vsetko skostnatele, najlepsie nic nemenit, vsetko nechat po starom, ziadne vacsie inovacie! Podobne konecna elektriciek Pri krizi - to fakt nemohli tu trat uz potiahnut aspon po Bory, alebo aspon prpravit? No nemohli - lebo v najblzisich 50 rokoch s nou nepocitaju.
Max10.11.2014 9:03  +6#1 Re:
Pri citani tejto informacie ma napada jeden vyraz - a to defenestracia! Zial, nie som si isty, ci bude akekolvek nove vedenie mesta viac odborne a kompetentne