Vylepšia električku do Petržalky

Poslanci schválili balíček zmien električkovej trate do Petržalky.

Mestské zastupiteľstvo schválilo balíček zmien električkovej trate do Petržalky, ktorý prinesie niekoľko zlepšení oproti pôvodnému projektu. Zmeny boli pripravené po rokovaniach magistrátu, mestskej časti Staré Mesto a občianskych aktivistov z Cyklokoalície a Lepšej dopravy, ktorí projekt pripomienkovali už pred tromi rokmi.

Zastávka bude pred Univerzitou Komenského

Zastávka električiek, ktorá mala byť umiestnená uprostred Štúrovej ulice, sa presunie pred Univerzitu Komenského. Súčasne sa k Šafárikovmu námestiu priblížia aj zastávky autobusov Malá scéna, ktoré budú umiestnené v jednom smere pred Umelkou a v druhom pred bývalým vydavateľstvom Smena. Medzi zastávkami električiek a autobusov pribudnú nové priechody pre chodcov, ktoré sa v týchto miestach pôvodne neplánovali. Tým sa minimalizujú pešie presuny pri prestupovaní a súčasne sa zlepší dostupnosť nového mestského centra na Pribinovej ulici. Zmena autobusových zastávok bude vykonaná ako samostatná investícia mimo stavby električkovej trate.

Hoci zmenená zastávka električiek na Šafárikovom námestí nepochybne zlepší dopravnú obsluhu, mestu sa pri jej návrhu podarilo porušiť čerstvé zásady pre nové zastávky. Tie poslanci schválili len niekoľko hodín pred schválením zmien v projekte petržalskej električky. Podľa zásad by sa všetky nové a modernizované zastávky mali budovať so šírkou 3,5 metra a výnimočne 2,25 metra na radiálach v smere von z mesta. Nová zastávka pred Univerzitou Komenského však bude mať v smere do Petržalky šírku 2,2 metra a v smere do centra šírku len 1,9 metra, spolu s chodníkom 2,9 metra.

Zmeny k lepšiemu pre chodcov aj cyklistov

Úpravy projektu by mali odstrániť nedostatky v pešej a cyklistickej doprave. Doplnia sa chýbajúce priechody, napriamia sa pešie trasy. Bezpečnosť chodcov zvýšia rozšírené chodníky v miestach priechodov, tzv. slonie uši. Na Štúrovej ulici bude v smere do centra vyznačený cyklopiktokoridor a v smere na Starý most cyklopruh. Cyklisti sa budú môcť dostať priamo na Starý most a aj z neho na Štúrovu ulicu.

Cyklistickej a pešej doprave pomôže aj schválená zmena zastávky Viedenská cesta - za mostom v Petržalke. Tá bude posunutá o 5 metrov ďalej, aby sa zlepšil prístup na most.

Petržalské obratisko bez slučky

Poslednou zmenou je riešenie chyby v projekte, ktorá by spôsobila nemožnosť plynulo pokračovať vo výstavbe električkovej trate ďalej v Petržalke, prípadne by pokračovanie značne skomplikovalo. Obratisko električiek pri Námestí hraničiarov je totiž navrhnuté tak, že pretína trasu 2. etapy výstavby električkovej trate, takže pri ďalších prácach by sa muselo nové obratisko upraviť alebo zrušiť. Opraviť projekt odporučili poradcovia Európskej komisie, JASPERS.

Vzhľadom na nákup obojsmerných električiek už nebude nutné vozidlá otáčať na klasickom obratisku v tvare slučky, ale postačí len vybudovanie koľajovej spojky medzi koľajou do Petržalky a koľajou do centra. Električka po príchode do Petržalky prejde na protismernú koľaj, vodič prestúpi do opačnej kabíny a bude pokračovať späť do mesta.

Niektoré nedostatky zostali

Navrhnuté zmeny sú kompromisom medzi požiadavkami aktivistov a pôvodným projektom. Občianska iniciatíva Lepšia doprava preto poslancov upozornila na to, že odstránenie viacerých z nedostatkov sa jej nepodarilo presadiť a nie všetko z nových riešení je v poriadku.

Na základe metodiky výpočtu šírky zastávky, ktorú používa Viedeň, navrhli aktivisti šírku zastávky pred Univerzitou Komenského 4 metre. Ako sme vyššie spomenuli, mesto ju navrhlo v šírke 1,9 resp. 2,2 metra. „Nedodržanie dostatočnej šírky zastávky by spôsobovalo kolízie medzi cestujúcimi navzájom, medzi cestujúcimi a vozidlami, medzi cestujúcimi a chodcami, aj značné spomalenie nastupovania a vystupovania,“ uviedla iniciatíva. Rozšírenie zastávky by si však vyžiadalo posunutie celej trate o približne 1 meter.

Ďalšia pripomienka smeruje k plánovanej výstavbe cestnej svetelnej signalizácie na križovatke Štúrova – Grösslingová – Jesenského. „Semafory“ tu boli pred dvomi rokmi vypnuté, skrátili čakacie časy pre chodcov a časy prejazdov električiek o desiatky sekúnd. Mesto napriek tomu odporúča na rovnakých miestach vybudovať novú signalizáciu. „Považujeme to za plytvanie a za prvok, ktorý je v rozpore s hlavným cieľom projektu električky,“ napísala poslancom Lepšia doprava.

Dve problematické zastávky

Iniciatíva opäť upozornila, že v smere do Petržalky bude chýbať zastávka Kamenné námestie. Električky tak okolo historického centra prejdú bez zastavenia a vzdialenosť medzi zastávkami tak dosiahne až 1 kilometer. „Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhla tri varianty riešenia tejto prestupnej zastávky, jeden variant čiastočného riešenia navrhol Hlavný dopravný inžinier p. T. Schlosser.“ Mesto však poslancom nepredložilo návrh vybudovania zastávky na Kamennom námestí.

Poslednou pripomienkou je neriešenie prestupného uzla Farského (Bosákova), kde budú počas 1. etapy prestupovať cestujúci medzi električkou a linkou 95, a trvalo medzi električkou a linkou 99 do Ovsišťa. Projekt prestupný uzol vôbec nerieši, takže naďalej bude prestupovanie medzi jednotlivými druhmi MHD komplikované. „Presun cez dva riadené priechody je pre cestujúcich pomalý a skúsenosti z Molecovej ukazujú, že cestujúci nerešpektujú dopravné značenie ani cestnú svetelnú signalizáciu a prebiehajú mimo priechodu, či na červenú,“ uzavrela Lepšia doprava.

Zmeny by sa mali stihnúť zrealizovať

Schválené zmeny budú zapracované do projektovej dokumentácie a následne bude požiadané o schválenie zmeny stavby pred dokončením. Úpravy v projekte a nový projekt si vyžiadajú spolu 70-tisíc €. Všetky zmeny by mali byť pripravené na realizáciu do konca septembra 2014, a teda by nemali ohroziť termín dokončenia električkovej trate.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kecho #51:
kto vie možno dalšia zmena projektu a namiesto obratiska tam bude horská dráha ?
inak, nevie niekto - to obratisko pri policajtoch sa teraz stavia už iba preto, aby bolo čo vyfakturovať alebo naozaj mala tá slučka mať taký výškový sklon k Chorvátskemu ramenu, ako to vyzerá vyvalcované dnes? ?
Reakcia na: Mike #49:
takže stále existuje šanca, že nakoniec to obratisko bude... hlavne, keď už bude postavené
Reakcia na: Petto #47:
Podľa pôvodného projektu sa obratisko stavať malo. Návrh nerobiť obratisko a ukončiť električku "kuso" bez obratiska na Farského mal byť riešený zmenou stavby pred dokončením. (Tak ako napr, ďalšie zmeny na Šafku a pod..) poslanci to všetko schválili. Ale schváliť to musí v prvom rade riadiaci orgán, čo dáva na toto všetko peniaze (MDVRR) a potom stavebný úrad.
Zmena stavby pred dokončením sa môže uskutočniť teoreticky až tesne predtým keď budú klásť koľaje. Ale druhá vec je ak to ani samotný riadiaci orgán nechce a s takýmito zmenami súhlasiť nebude, alebo stačí ak bude niekto robiť obštrukcie a nestihne sa to, tak sa stavia podľa pôvodného projektu, ktorý odsúhlasili. A tam obratisko je.
A pripomienky k Dubravke stale ignorovane? Dufam, ze to pocka na nove vedenie mesta, no asi som prehnany optimista...
Reakcia na: petoo #46:
Tiez nechapem logiku, vyzera to tam ako obratisko a pritom sa stavat nebude. Kocurkovo !!!
Reakcia na: Michal111 #34:
ale za to na obratisku sa vo velkom robí , na slučku stále vozia štrk a valcujú ? to musia spraviť najskôr aby mali potom zas čo "búrať" ?
Reakcia na: AAA #37:
? ?
Reakcia na: Ámos #43:
Dakujem za opravu, neskumal som to podrobne.
Reakcia na: 810zssk #36:
a opat zle. treba si pozriet cele video, sledovat tiene a zistis ze su tam zabery ako zo skoreho rana, tak z casu hodinu az dve pred zapadom ale aj okolo poludnia.
Reakcia na: mark178 #28:
Podľa môjho názoru je zbytočné investovať peniaze do prerábky T3 a čo sa týka obratiska pri TPD, ja som za jeho výstavbu, ale len v tom prípade, ak sa tam budú môcť otáčať aj električky z Janíkovho dvora.
Reakcia na: Michal111 #40:
Pretože na Štúrovej sa očakávalo množstvo nezdokumentovaných inžinierskych sietí, ktoré je treba identifikovať a riešiť. Ak by sa mesiac pred termínom zistilo, že tam presekli nejaký dôležitý kábel, mohlo by sa to dosť skomplikovať.
Reakcia na: 810zssk #39:
Ja potom nerozumiem prečo sa z rozkopávkou Štúrovej tak uponáhlali, ak by bol projekt pripravený tak ako má, tak rekonštrukciu celej ulice by zvládli za 4 až 5 mesiacov. Miesto toho to bude trvať dobrý rok, a to ešte neviem či je možné ulicu sprístupniť skôr ako bude dokončený celý projekt. Úplnou iróniou ale je, že sa začalo robiť niečo, čo do dnes nevieme ako bude vyzerať.
Reakcia na: AAA #38:
Zas ale je pravda ze na Sturovej maju kopu casu.
Reakcia na: 810zssk #36:
Na Štúrovej robia celý čas tempom jeden bager a piati prizerajúci sa roboši.
Reakcia na: Error 0x007 #31:
Nájdi si v skriptách vzorce a môžeš počítať, alebo je to možno v nejakej STN. Ja presné minimálne požiadavky na polomer oblúka električkovej trate nepoznám.
Reakcia na: kecho #35:
Slnko svieti zo zapadu
Reakcia na: Michal111 #34:
chýba mi tam čas, o koľkej to natáčali - ak o nejakej šiestej ráno, tak sa nečudujem, že tam nie je ani nohy 😉
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zSa3zUWrerw
Podľa tohto to vyzerá, že nikto nič nerobí, na Štúrovej minimálny pohyb robotníkov už niekoľko týždňov a posledné 2 mostné polia stoja na mieste bez škrabnutia. Vidno, že máme času dosť ?
tak podklad pre obratisko bol včera už takmer celý vyvalcovaný - to ho naozaj chcú zlikvidovať?