Sci-fi: Konečne sa podarilo dezintegrovať dopravu!

Bolo by to obyčajné decembrové ráno, keby sa práve v ten deň celou žumpou neniesla veľká správa. Od Čataja po Záhorskú Ves a od Čunova po Závod obecné rozhlasy oznamovali radostnú novinu: V Bratislave sa konečne podarilo dezintegrovať dopravu!

Po rokoch tvrdej driny, obrovskej produkcie potu a ešte väčšej spotreby kávy sa na rokovaní medzi bratislavským magoriátom, Bratislavským nesvojprávnym krajom (BraNK) a Bratislavskou dezintegrovanou dopravou (BezDo) konečne zistilo v čom bol celý čas problém. Stalo sa to tak, že jeden z úradníkov sa vybral z Pezinka do Bratislavy autobusom (radi by sme poznamenali, že túto časť textu považujeme za dôkaz ze všetky postavy sú vymyslené a nemajú žiadnu súvislosť s tými reálnymi) a pri ceste s hrôzou zistil, že cestujúci nevedia kde majú vystúpiť!

Ako sa tento nemenovaný úradník dozvedel z diskusie s nimi, dôvodom je nedávne premenovanie zastávok v Bratislave - napríklad pán Jozef, ktorý cestoval z nemocničného zariadenia v pezinskej mestskej časti Cajla do bratislavských Krasňan takmer zmeškal svoju zástavku, lebo milá teta v reproduktoroch rozprávala niečo o Peknej ceste (čo mimochodom pán Jozef považuje za klamlivé, lebo tá cesta vôbec nie je pekná, skôr by sa dalo povedať že je škaredá). Podobne boli zmätení aj cestujúci, ktorí chceli prestúpiť na linky MHD. Pani Anna zo Svätého Jura sa nášmu nemenovanému úradníkovi zdôverila, že plánuje v Rači prestúpiť na linku 65, ktorá ide zo zastávky Trávna, ale z prímestského autobusu plánuje vystúpiť na zastávke Vajnorský potok, keďže je absolútne nemožné, že by sa zastávka MHD a zastávka prímestskej dopravy volali rovnako.

S touto traumatizujúcou skúsenosťou sa náš nemenovaný úradník dostavil na vyššie zmienené rokovanie kde sa o svoj zážitok podelil s ostatnými. Po krátkej diskusii bolo všetko jasné: systém prímestskej dopravy je proste dokonalý a naopak, systém MHD je ten zlý, ktorý treba upraviť. K stolu preto zasadli všetci poslanci, posranci, primátori, primáti, starostovia, novostovia, župani a uteráci (skrátka, všetci odborníci) a začali spisovať novú Koncepciu Bratislavskej dezintegrovanej dopravy.

Dezintegrácia už 1.1.2013!

Od 1. januára 2013 sa tak môže konečne dezintegrovať doprava. Namiesto doterajších petržalských liniek budú zavedené nové linky 102446 102447 102448 a 102449 (pre každý most jedna), pričom každá z nich bude mať aspoň 6 variantov trasy, zatiaľ čo každý variant bude mať aspoň 8 rôznych jazdných dôb. Ostatné mestské časti budú obslúžené prevažne linkami 102450 - 102469, z ktorých každá bude mať aspoň 80 zastávok, pričom jeden spoj zastaví priemerne na 27 z nich. BezDo bude tiež každý mesiac losovať, ktoré zastávky ktorý spoj vynechá, pričom v spolupráci s istou známou stávkovou spoločnosťou si už dnes môžete tipnúť, či bude spoj 124 na linke 102446 v mesiaci február 2013 zastavovať na zastávke "Petržalka, Panónska cesta, nákupné stredisko" (ex Aupark). 

V MHD bude zavedený nástup len prednými dverami, zrušené označovanie liniek číslami a tiež začnú platiť nové cestovné poriadky, podobné tým prímestským. Okrem nejednotného systému organizácie dopravy bude dezintegrácia spočívať tiež v možnosti zaplatiť jedinou peknou kartičkou EMtrest cestovné na prímestských linkách aj linkách MHD, ktoré taktiež prejdu na kilometrickú tarifu (bez možnosti zakúpenia predplatného lístka).

Napriek tomu mesto zachováva niektoré populárne prvky z bratislavskej MHD ako napríklad včasné informovanie, vďaka čomu Vám túto skvelú správu prinášame už 24 hodín pred začiatkom platnosti.

Konečne bude jazdiť expresný minibus!

Minibusová doprava sa v Bratislave teší mimoriadnej obľube o čom svedčí vysoká vyťaženosť existujúcich minibusových liniek ako napr. 27, 82 alebo 128. Kedže mesto sľúbilo zavedenie expresných liniek, ktoré spasia bratislavskú MHD, experti opravného podniku už začali uvažovať ako po zvýšení dopytu tieto linky posilniť, keďže hustejšie intervaly kvôli nedostatku vodičov nebudú a nasadenie konvenčných vozidiel neprichádza do úvahy vzhľadom na to, že linky prechádzajú úzkymi uličkami. Výsledkom spolupráce OPB a spoločnosti Šofero je nový typ vozidla Piveco Nightly CapaCity:

Tento trojčlánkový minimaxobus bude nasadený na expresnú linku 102470, ktorá nahradí linky 27 35 44 82 128 130 a X13 po trase Mláka - Novoveská - Glavica - Štefana Králika - Jána Poničana - Bridlicová - Na Grbe - Hradištná - Na hriadkach - Devínska cesta - Matejkova - Majerníkova - Kuklovská - Sološnícka - Šaštínska - Karloveská - M. S. Trnavského - Pod záhradami - Tranovského - Cabanova - Homolova - Pri kríži - Dúbravčická - Na vrátkach - Janka Alexyho - Lamačská cesta - Pod násypom - Segnáre - Pod Zečákom - Harmincova - Polianky - Harmincova - Tesco Lamač - Vojenská nemocnica - Pri suchom mlyne - Záhorácka - Limbová - Stromová - Bárdošova - Na Revíne - Bárdošova - Koliba - Jeséniova - Podkolibská - Jaskový rad - Žabotova - Štefanovičova - Imricha Karvaša - Radlinského - Obchodná - Námestie SNP - Štúrova - pešia lávka na Starom moste - Krasovského - Einsteinova - Viedenská cesta - Sad Janka Kráľa a ďalej späť do Devínskej Novej Vsi po rovnakej trase. 

Táto novovznikutá expresná linka zastaví len na zastávkach Mláka, Kadlečík, Kuklovská 60, Kuklovská 44, Cabanova, Pod Zečákom, Dúbravská cesta, Na Revíne, Tupého, Žabotova, Námestie SNP, Sad Janka Kráľa a na znamenie tiež kdekoľvek inde. Od zavedenia tejto linky si magoriát sľubuje zníženie počtu osobných áut o približne 80 percent, pričom tento efekt má trvať od zavedenia linky 1.1.2013 od 4:30, až kým sa prvé z týchto vozidiel zasekne niekde na trase.

Opravný podnik ale myslí aj na obyvateľov Kalvárie a ďalších častí Starého Mesta a preto sa rozhodol zatrolejovať trasu bývalej linky 147. Keďže trať bude v niektorých miestach z priestorových dôvodov len jednostopá, bude na linku nasadené jediné vozidlo Piveco Nightly T, takže linka bude naďalej premávať v atraktívnom a ľahko zapamätatelnom intervale 45 minút. 

Vozidlo bude prioritne nasadzované na trasu bývalej linky 147, ale ak sa vodič pomýli, stretnúť sa s ním môžeme aj na trolejbusových linkách na Dolných honoch.

Modernizácia vozidlového parku aj v regionálnej doprave!

Keďže Bratislava už čoskoro bude mať krásne nové nízkopodlažné električky, s ktorými budeme jazdiť, až kým neumrieme (akcia neplatí pre osoby, ktoré zomrú neskôr ako o 70 rokov, čo je očakávaná dĺžka premávky týchto električiek v Bratislave), logicky vznikla otázka, čo s existujúcimi vozidlami. Po vzore Prahy sa ich opravný podnik pokúsil predať do Severnej Kórei - tamojší dopravný podnik síce o vozidlá mal záujem, bohužiaľ odpoveď poslal nesprávnej slovenskej komunistickej strane, a tak do OPB nikdy nedorazila. 

Príležitosti sa napokon chytili Slovenské čiary, ktoré potrebovali kapacitnejšie vozidlá na regionálne linky, nakoľko objednávateľ dopravy si nevšimol, že za posledných 20 rokov sa zmenil dopyt po doprave, a bolo by dobré zmeniť aj cestovné poriadky. S dĺžkou 14,7 metra sa ako ideálne riešenie pre Slovenské čiary javili električky T6A5. OPB síce pôvodne zamýšlal vyraďovať električky T3, ale nakoniec sám usúdil, že absencia 30-ročnej električky v premávke je skrátka proti bratislavským tradíciam, a tak na dohodu pristúpil. Zostával už len drobný detail: prestavať vozidlo tak aby mohlo jazdiť na linkách Slovenských čiar. Tejto neľahkej úlohy sa zhostili Ústredné dlhé diely, detašované pracovisko OPB na istom bratislavskom vŕšku, ktoré vozidlu vymenili podvozok, nainštalovali naftový motor a pridali volant a štýlovú škatuľku od firmy EMtrest.

Vozidlá sú vybavené modernými sklápacími spriahadlami a v budúcnosti sa predpokladá aj ich premávka v súpravách, hneď ako niekto vymyslí, aké mýto za takúto súpravu bude potrebné zaplatiť. Dovtedy bude kapacita posilnená silou vôle a nápismi "Dobrých ľudí sa všade veľa zmestí", či "Ak stále vidíte svetlo, postupujte ďalej do vozidla."

Netrvalo dlho a v OPB si uvedomili, že nové električky neprídu do dvoch sekúnd od vyradenia tých predchádzajúcich a začali hľadať náhradu za už odpredané upravené električky T6A5. Keďže kreativite sa medze nekladú, netrvalo dlho a beusáci reinkarnovali Karosu C 744, ktorú následne modifikovali pre premávku na električkových linkách. Z kontajnerov vytiahli vyhodené podvozky, pantograf a elektromotor z T6iek prerobených na autobus, všetko to tam nainštalovali a vozidlo tiež vybavili dvoma úúúúplne novými transparentmi a palubákom BUBUSE. Tarifné vybavenie cestujúcich zabezpečili revízormi.

Pribudnú aj mestské vlaky!

Dezintegrácia neobíde ani železnicu. Na území Bratislavského nesamosprávneho kraja už nebude možné prestupovať na jediný lístok, rovnako sa zruší vzájomné akceptovanie dokladov medzi jednotlivými železničnými dopravcami v rámci BraNKa.

Keďže je jasné, že pri samostatnej tarife nikto mestské vlaky nebude používať, magoriát sa konečne odvážil objednať ich. Osobné vlaky súkromného dopravcu GeriloJet využijú nové zastávky a budú premávať po trase Devínska Nová Ves-Glavica, Lamač-Klidl, Lamač-Tresco, Hlavná stanica, Mladá Garda-Klidl a ďalej striedavo buď do Rače ku Aulandu, alebo po druhej vetve cez Ružinov (Pika a Hrombach) do Petržalky k Matriu. Magoriát sa pôvodne obával, že dôchodcovia by predsa len túto linku využívali, keďže cestovné pre nich je nízke, a tak preventívne rozhodol, že nové zastávky budú plne barierové a šlapať sa na ne bude po schodoch. Problémom zostali zastávky na úrovni zeme (Ružinov a Petržalka), kde sa rozhodlo o oplotení zastávky a nutnosti obísť plot cez nadchod s minimálne 100 schodmi.

Nám už nezostáva nič iné, len popriať veľa dezintegrovaných kilometrov všetkým dopravcom, objednávateľom a údržbárom nových typov - a cestujúcim pevné nervy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vážení obyvatelia Bratislavy,

I'm a PhD student from Poland Cracow. I'm doing research about memory for prices before introducing euro currency in EU.
Could you please help me and tell how much were the prices for MHD tickets in November 2008 and November 2010 obyčajný and zľavnený:
30-dňový
90-dňový
for pre 1. pásmo,pre 2. pásmo,pre 1. + 2. pásmo,pre 1. + 2. pásmo + BID

I can not find it anywhere, and it is VERY VERY important.

Please if you don't know, please tell me who I can ask or where I can find this info.
Thank you for your help!!!!

Aga
tentokrat nic moc.
To vyslo!!!!!!! ? ? ? ? ? ?