Sci-fi: Konečne nové typy električiek

V našom milom hlavnom meste sa v poslednej dobe udialo niekoľko udalostí. Všetky však zatieňuje príchod nového typu električky...

Nový typ električky

Po rokoch hľadania sa konečne podarilo nájsť taký typ električky, ktorý by dokázal jazdiť aj v bratislavských podmienkach. Výrobca Tramladin, Ltd. z azerbajdžanského Baku dodal prvý vozeň prakticky nezničiteľného vozidla pred mesiacom a električka už aj bola predstavená verejnosti, ktorá ju s nadšením privítala na Námestí Slovenského národného povstania. Okrem toho, že električka má nepriestrelné okná, pancierové označovače a superantigraffiti náter, sa môže výrobca pýšiť odolným podvozkom, ktorý by mal prežiť aj naše trate. Kuriozitou však je, že dodávatelia vozidla, ktorí ho sprevádzali z Azerbajdžanu, ihneď po príchode do Bratislavy požiadali o politický azyl. Zrejme netušia, do akej krajiny sa to dostali...

Nový vozeň B3

Dopravný podnik však nezostáva len pri nákupe nových vozidiel. (Hoci je pravda, že po tom, čo dodávatelia požiadali o azyl, ďalšie nové vozidlá asi už aj tak nebudú...) Vo vlastnej réžii DP skonštruoval vlečný motorový vozeň B3. Vidieť sme ho mohli počas minulej zimy, no potom kdesi zmizol... Ako sa nám podarilo zistiť na polícii, vozeň ktosi počas testovacích jázd ukradol priamo na obratisku ŽST Nové Mesto. Aj na Interkole nám potvrdili, že po ňom vyhlásili medzinárodné pátranie. Podľa nášho názoru to však bol predčasný krok, nakoľko ho pravdepodobne rozkradli bezdomovci, ktorí ho odviezli do šrotu (kam aj tak zrejme patril).

Bratislavu predčasne navštívil pápež

Ako pokračujú prípravy na návštevu pápeža v septembri 2003, sa rozhodol preveriť si sám pápež, ktorý v uplnulých dňoch zavítal inkognito do Bratislavy. Nám sa podarilo urobiť exkluzívnu fotografiu priamo vo vozovni Trnávka, kde si Ján Pavol II. na vlastné oči prezrel pripravenosť vozidiel MHD na nápor cestujúcich zo záchtyných parkovísk. Nedopatrením však na čelnom transparente namiesto nápisu "B1 AREÁL SVÄTEJ OMŠE" nabehlo zobrazenie, koľko bude návšteva pápeža stáť daňových poplatníkov, ktorí ani zďaleka všetci nie sú katolíckeho vierovyznania. A tak napriek tomu, že cirkev má obrovský majetok, zo štátnej kasy sa použije 80 miliónov na návštevu hlavy "nemajetnej" cirkvi, hoci sa z nich mohlo nakúpiť napríklad 8 nízkopodlažných autobusov, ktoré by na pápežovu návštevu mohli voziť telesne postihnutých cestujúcich... Na naše námietky svätý otec reagoval zahnatím sa rukou. Potom sme už iba boli vyprevadení pánmi, čo hovorili o Interrupčnom zákone, von z vozovne.

Ďalšie nové hybridy

Po rekonštrukciách vznikli v dielňach nové hybridy. Prvým z nich je Vrakosa ŠM 12, ku ktorej vzniku inšpiroval pracovníkov dielní prebytok náhradných dielov pre autobus ŠM 11, a keďže ich nemali kde skladovať, rozhodli sa ich umiestniť priamo do autobusu.

Ďalším novým typom je Ykarus 2830, ktorý bol podobne ako iné prototypy otestovaný priamo na linke 83. Úspech nemal. Aj tento superkapacitný typ bol v rannej špičke úplne preplnený...

Poslednou novinkou je Ykarus 415 CNG, ktorý patrí do rodiny Dráčikov. Boli naňho použité posledné nálepky draka, čo zostali na sklade, a tak sa mu našťastie vyhol otrasný bielo-žlto-zelený náter. Zlé jazyky hovoria, že mu po prvej jazde začal horieť motor, a keďže hasiaci prístroj z vozidla ktosi ukradol, vodič motor uhasil hadicou na polievanie kvetov, ktorú mu požičal záhradkár z neďalekého domu.

Dôkaz o pokročilom veku Ykarusov 415

Ako je zrejmé z tejto fotky, ktorá pochádza zo začiatku 20. storočia, Ykarus 415 nie je až taký nový typ, ako sa môže zdať. Hoci jeho prototyp začal jazdiť na začiatku 80-tych rokov, existoval ešte skorší prototyp - na začiatku storočia. Mal označenie Ykarus 4, vo svojej dobe však úspech nemal. Verejnosť autobus odmietla s tým, že vyzerá príliš hranato, nemá ladné tvary a má príliš veľa bielej farby na vtedajšie prašné cesty, takže je takmer stále špinavý. Transparent sa im zdal príliš veľký, rovnako aj okná a dvere. Čudo na streche, čo sa podľa ľudí nazývalo "chlimatisácija" vraj príliš vrčalo. Aj preto sa Ykarus radšej začal orientovať na tradičné typy autobusov a Ykarus 415 upadol do zabudnutia. Oprášený bol až koncom storočia a na jeho základe boli postavené dnešné vozidlá tejto značky.

Vrakosa B 732 CNG Blue Edition

To, že na Železnú studničku začali jazdiť plynové autobusy, je väčšine ľudí známe. Menej známe je však to, aké s nimi boli problémy. Okrem klasického rozpadávania sa typickému pre všetky bratislavské Vrakosy, sa vyskytol problém nový: zelené autobusy splývali s lesom, a tak sa vyskytlo niekoľko nehôd, keď si vodiči áut (pre ktoré bol medzičasom zrušený zákaz vjazdu na Železnú studienku) autobus nevšmli. Preto bolo rozhodnuté o pokusnom prestriekaní autobusu na inú farbu. Keďže červenú majú naftové autobusy, žltá by splývala s púpavami a zelená bola kameň úrazu, rozhodli sa použiť modrú. Výsledok je na fotke...

Slovenská trolejbusová doprava

Ojedinelý projekt sa podarilo spustiť Bratislavského samonesprávnemu kraju (BSK). Rozhodol sa totiž založiť vlastnú akciovú spoločnosť Slovenská trolejbusová doprava, a.s., Bratislava, ktorá ihneď po svojom vzniku vybudovala trolejbusovú trať z Pražskej ulice cez Brniansku, Lamačskú, Hodonínsku a Záhorskú Bystricu až do Stupavy ku kostolu. Keďže po stavbe trate už nezostali peniaze na nové nízkopodlažné trolejbusy, podnik nakúpil vyradené vozidlá z Českej republiky. Cestujúci túto novinku privítali s rozpakmi. Tešia sa len deti, ktoré dochádzajú do školy zo Stupavy do Bratislavy, lebo sa môžu pri neskorých príchodoch vyhovoriť na roztrhnuté vedenie, alebo že jednoducho nebol prúd. O trolejové vedenie sa totiž starajú majstri z dopravného podniku...

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.