Prestupovanie na Molecovej by sa mohlo zjednodušiť
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Dve riešenia uvažujú so zmenou zastávok tak, aby cestujúci nemuseli pri prestupovaní prebiehať cez cestu.


Ilustračné foto © insider


Cestujúci z Dlhých dielov môžu s výnimkou rannej špičky pri ceste do centra a z neho využiť len spojenie s prestupom na zastávke Molecova. Od vzniku sídliska sa napriek nárastu počtu obyvateľov doteraz s nevyhovujúcim prestupovaním nič zásadné neurobilo.

Prebiehanie cez cestu

Po vystúpení z autobusov sa najskôr prebiehalo cez cestu na električky na zastávke Segnerova, po vybudovaní trolejbusovej trate sa prebehovanie presunulo na Molecovu. Niektorí cestujúci v snahe stihnúť električku, trolejbus či autobus a skrátiť si tak dobu cestovania, prechádzajú cez cesty mimo priechodov, na červenú a preliezajú zábradlie. „Je to do istej miery pochopiteľné, pretože stavebné a dopravné riešenie ľudí núti k obchádzkam a dlhému čakaniu na zelenú. Za ten čas sa môžu len bezmocne prizerať, ako im odchádza spoj MHD, od ktorého sú vzdialení len niekoľko metrov,“ hovorí Ivan Bútora z Lepšej dopravy.

V roku 2007 vtedajšie vedenie mesta a DPB nevyužilo príležitosť na zlepšenie podmienok, keď sa v súvislosti s výstavbou trolejbusového obratiska a supermarketu Lidl upravovala križovatka Karloveskej a Molecovej ul. V tom čase bolo spracovaných viacero návrhov priblíženia električkových a autobusových zastávok.

Nevyhovujúci prestup doteraz vytvára tlak na zriaďovanie priamych autobusových liniek zo sídliska až do centra súbežne s električkovou dopravou. Jedným z dôvodov požiadaviek sú zdĺhavé a nebezpečné prestupy na Molecovej a pod Mostom SNP.

Čo sa navrhuje

  • priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov tak, aby pri prestupoch nebolo nutné prechádzať cez Karloveskú ani Molecovu ul.
  • zvýšiť bezpečnosť pri prestupovaní a zároveň znížiť časové straty cestujúcich
  • zvýšiť plynulosť jazdy trolejbusov a autobusov – menšie zdržanie pre MHD
  • skrátiť prestupnú vzdialenosť aj medzi linkami 28 2933
  • zlepšiť pohodlie cestujúcich vybudovaním zastávkových prístreškov adekvátnych ich počtu
  • zriadiť cyklocesty
  • zlepšiť kvalitu verejného priestoru – viac zelene, úspornejšie riešenia zodpovedajúce dobe
  • automobilovú dopravu obmedziť iba v nevyhnutnej miere, avšak v súlade s deklaráciami predstaviteľov mesta o podpore predovšetkým MHD a cyklistickej dopravy
  • celkovo ponúknuť také riešenie, aby MHD bola reálnou alternatívou k autám aj na Dlhých dieloch

Návrhy chcú priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov

Tému zlepšenia podmienok prestupovania na zastávke Molecova opäť nastolila Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Prichádza s dvomi priestorovo šetrnými riešeniami, ktoré bez väčších stavebných úprav dokážu vyriešiť problémy v prestupnom uzle.

Prvé z možných riešení uvažuje s umiestnením zastávky trolejbusov a autobusov hneď vedľa súčasnej polohy zastávok električiek. Takéto riešenie možno nájsť napríklad v Zürichu, čo dokumentujú obrázky 1 a 2. Cestujúci v smere do centra po vystúpení z autobusu alebo trolejbusu prejde cez jediný pruh bez križovania s dráhou áut a dostane sa na nástupište električky. Analogicky bude postupovať v opačnom smere pri prestupovaní z električky na trolejbus alebo autobus.

„Pri prestupovaní v smere do centra mesta sa tak cestujúcemu ušetrí presun cez 1 riadený priechod, pri ceste na Dlhé diely cez 3 priechody. Cestujúci idúci zo supermarketu na Dlhé diely bude musieť prekonať už len jeden riadený priechod namiesto súčasných piatich,“ povedal Bútora.

Pri takomto návrhu sa v smere do centra automobilová doprava neobmedzí, v smere do Karlovej Vsi dôjde k redukcii počtu jazdných pruhov, avšak ich kapacita bude vzhľadom na reálne využitie overené dopravným prieskumom dostatočná.

Druhé riešenie je podobné, no zastávku električiek, trolejbusov a autobusov v smere do Karlovej Vsi posúva do oblúka bližšie k Devínskej ceste. „Tým sa umožní neredukovať počet radiacich jazdných pruhov pred križovatkou s Molecovou ul., čím môže zostať zachovaná súčasná kapacita križovatky pre autá,“ hovorí Karlovešťan a spoluautor riešenia Ľubor Illek.

Vďaka priechodom pre chodcov sa aj naďalej cestujúci dostanú zo zastávok do najbližších objektov – supermarket, výšková administratívna budova a gymnázium – prejdením porovnateľnej vzdialenosti ako pri prvom variante. V smere do centra je riešenie rovnaké ako v prvom variante.

Zlepšiť by sa mal aj prestup z trolejbusov na linky 28 a 29

Okrem zmien v samotnej zastávke Molecova iniciatíva navrhuje aj ďalšie zlepšenia. V priestore obratiska trolejbusov pri Riviére navrhuje zriadiť zastávku trolejbusov pre skrátenie a uľahčenie prestupu na autobusové linky 2829 v smere Devín a Devínska Nová Ves. V časti Molecovej ul. sa v smere na Karloveskú ul. navrhuje zriadiť buspruh, a to tak, aby bol garantovaný prejazd vozidlám MHD v rámci jedného cyklu križovatky.

V súvislosti so zmenou sa navrhuje zatrávniť električkovú trať a na zastávky doplniť také prístrešky, ktoré zohľadňujú veľké množstvo cestujúcich na nich stojacich. Obe riešenia uvažujú aj s doplnením cyklociest v nadväznosti na priľahlé cesty, objekty a Moravsko-dunajskú cyklistickú cestu.

„Občianska iniciatíva Lepšia doprava návrhy predloží magistrátu, mestskej časti a Dopravnému podniku Bratislava na posúdenie. V súvislosti s prioritou Európskej únie podporovať verejnú osobnú dopravu a nemotorovú dopravu iniciatíva vidí priestor pre čerpanie eurofondov na takéto zlepšenie previazania jednotlivých druhov MHD a zlepšenia cyklistickej dopravy,“ uvádza iniciatíva v tlačovej správe.


18.11.2012
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Yzerman223.7.2013 19:47 #28 Re:
Treba riešiť hlavne prestupovanie Dlhodielčanov z / na električky!!! Nie z L28 a 29. Zriadenie zastávky pri Tatra Banke by viedlo k ešte väčšiemu využívaniu týchto liniek, a najmä linka 28 má v období 18-21 h problém pobrať cestujúcich. Sú to linky prioritne pre Devín a Devínsku Novú Ves.
jakubko19963.7.2013 17:20 #27 Re:
Je toto vôbec nejako riešené ešte ? Alebo sa to aspon nejak vyriešilo ?
Lbr3.12.2012 0:14  +1#26 Re:
Reakcia na #25 od TeBeCe:
22.11. zaslala starostka Karlovej Vsi primátorovi oficiálny list (guľatá pečiatka), kde sa píše aj: "Návrh aktivistov z iniciatívy Lepšia doprava plne podporujem a prosím Vás o zaradenie tohto návrhu medzi prioritné akcie Hlavného mesta na najbližšie obdobie."
TeBeCe1.12.2012 13:01 #25 Re:
bodaj by sa nieco stavalo, ked KV ma ine priority
http://bratislava.sme.sk/c/6623106/prioritou-mestskych-casti-je-najma-doprava.html
"Prioritou Karlovej Vsi je okrem iného aj vybudovanie svetelnej križovatky medzi ulicami Vrančovičova-Hodonínska"
coze28.11.2012 14:32 -1#24 Re:
Aky by bol technicky problem urobit kolajisko pojazdne pre busy a nechat vojst vozidla prichadzajuce z dlhacov rovno do elektrickovej zastavky. To iste z opacnej strany. Z mesta by vosiel bus do elektrickovej zastavky a z nej rovno odbocoval hore s vlastnym signalom este pred pustenim laveho odbocenia aut hore na dlhace. Trolejbus nepotrebuje mat troleje priamo nad sebou cize by nevznikala ani kolizia dratov. V Prahe i Brne jazdi bezna premavka popod elektrickove vedenie, ci mame mi u nas na to ine normi?
810zssk22.11.2012 6:31 #23 Re:
Reakcia na #22 od Solider:
Nikto netvrdi ze musia (podla zakona). Ale mali by.
Solider21.11.2012 22:32 #22 Re:
Reakcia na #21 od 810zssk:
Odpisovať na rôzne internetové weby nemusia, ale svedčí to iba o ich renomé. Mnoho ľudí tam posiela iba svoje nonkonformné výlevy, ktoré sú len subjektívnym názorom daného sťažovateľa. A medzi týmto sa naozaj dôležité podnety často strácajú.
810zssk21.11.2012 20:12 #21 Re:
Reakcia na #19 od Solider:
Samosprava nema rozhodovat o tom je "hlupost" a co nie. Pokial to nejakeho obcana trapi, ma to riesit, pokial je stav v rozpore s tym ako to ma byt a je to v jej kompetencii (a ked aj nie je tak je zaklad ze popozenie toho v koho kompetencii to je).
luky13321.11.2012 17:54 #20 Re:
Reakcia na #19 od Solider:
To je síce pravda, ale tie podnety z Karlovky boli fakt opodstatnené ako poškodené chodníky, vraky áut atď. Najlepšie je na tom Nové Mesto kde odpovedajú aj na také hlúposti, že neverím Ja som tú stránku istý časť využíval keďže voľakedy odpovedali rýchlo na podnety dnes už znova riešim problémy priamo s miestnymi úradmi alebo magistrátom. Ale to je už mimo témy prestupného bodu.
Solider21.11.2012 16:09 #19 Re:
Reakcia na #17 od luky133:
"MČ Karlova Ves ako jedna z mála mestských častí začala ignorovať túto stránku a prestala sa vyjadrovať k podnetom"

Ani sa jej nečudujem, vzhľadom na to, čo tam niektorí ľudia vypisujú za hlúposti (aj niektorí odtiaľ z diskusie).
Valec21.11.2012 15:07 #18 Re:
Reakcia na #17 od luky133:
Možno keby sa ten portál volal Odkaz pre starostku...
luky13320.11.2012 22:03 #17 Re:
Reakcia na #16 od vlado13:
Sama starostka mala v októbri pre média vyjadrenie, že si budú musieť zobrať pravdepodobne úver. Je smutné, že starostka potom takto v médiach zavádza. To, že sa Karlova Ves posúva v pred je pravda, ale nie v každej oblasti. Napr. doteraz si spomínam ako ešte veľa rokov dozadu sľubovala, že nepovolí žiadnu výstavbu a práve teraz sa rozbiehajú tri nové stavebné projekty v Karlovej Vsi. Aby som nebol natoľko kritický v druhom volebnom období sa aj výrazne zlepšila ochota miestne úradu a odpovedá aj na podnety a snaží sa riešiť problémy. To bolo v prvom volebnom období takmer nemožné. I tak je tu stále priestor na zlepšenie. Za príklad napr. dávam portal odkazprestarostu.sk kde môžu obyvatelia Bratislavy nahlasovať svoje problémy. MČ Karlova Ves ako jedna z mála mestských častí začala ignorovať túto stránku a prestala sa vyjadrovať k podnetom. Na druhú stranu, niektoré vyriešila aj bez informovania. Ale to je už na inú tému.
vlado1320.11.2012 19:01 #16 Re:
Reakcia na #2 od luky133:
metská časť KV na toto nikdy nemala peniaze, tie na lodenicu sú od začiatku účelovo viazané práve na rozvoj podmienok pre šport rekreáciu a oddych v Karloveskej zátoke,
žiaden úver si KV nebude musieť vziať, netreba veriť každému klamárovi, čo by chcel zneužiť neinformovanosť ľudí a zmariť doteraz vynaloženú prácu a dosiahnuté výsledky
situácia s amá tak, že KV sa posúva vpred, čo nevidieť bude dokončená DUR, budú sa získavať vyjadrenia a bude podaný návrh na vydanie ÚR, KR III má zatiaľ jasnú stopku, lebo nemá preukázaný súlad s ÚP
david120.11.2012 15:58 #15 Re:
Reakcia na #13 od ufo:
Cez tyzden su urcite potrebne a tam nejde o medzery ale o celkovu kapacitu. Ak by mali chodit v Karlovke rovnomerne tak by zase boli rozbite "medzery" v Dubravke.
Si si isty ,ze by to stihali dve linky /4,5/ cez vikend pocas celeho dna? Podla mna nie.
Tedomík20.11.2012 15:21 -1#14 Re:
Lepšie by bolo keby trolejbusy chodili priamo na električkové nástupištia
ufo20.11.2012 14:08 #13 Re:
Reakcia na #12 od d3k0:
Je to aj teraz a bude to aj potom, to by sa muselo všade takto riešiť - myslieť na všetko.
Samotná Molecova - ja nie som proti, smer KV sa ale aj tak bude čakať na svetlá, predpokladám, že prechod cez trať by bol riešený svetelne.

david1: To je nejaký systém - mimo špičky a cez víkendy v každej druhej medzere vložený spoj? Veď to už len z princípu nemá zmysel a potrebu viesť tam ten spoj, keď v jednej medzere ho netreba a v druhej je len tak, aby bol. A po/od Molecovu nie je problém si sadnúť aj v linkách z/do Dúbravky.
d3k019.11.2012 21:21  +1#12 Re:
Reakcia na #8 od ufo:
Aj keby DD mali priame autobusové linky do centra, vždy nejaký prestup na Molecke bude - napr. pre smer do KV, kam chodia deti do škôl.

Mimochodom, súbežné električkové a autobusové linky bez spoločných zastávok akurát tak vedú k prebiehaniu cestujúcich na každej zastávke hlava-nehlava na to, čo príde skôr - viď Lafranconi, PKO. Čiže tvoja alternatíva by v podstate znamenala nutnosť zriadiť každú zastávku na trase a la tento návrh...
david119.11.2012 21:04 #11 Re:
Reakcia na #8 od ufo:
Ake vzduchovozy? Ved je to prave kapacitne doplnenie elektriciek z Dubravky. Karlova ves nema alternativu k elektrickam. Kto sa nechce tlacit si radsej pocka na prazdnejsie vozy konciace/zacinajuce v Karlovke.
stanoano19.11.2012 16:36  +1#10 Re:
Reakcia na #8 od ufo:
Tento projekt určite nerieši cestovný čas električiek ako taký, to je na inú diskusiu a iný projekt. Rieši však komfort a bezpečnosť prestupov (teda pohodlie, zdravie a životy cestujúcich) a hádam aj rýchlosť prestupu, čo by si však vyžadovalo dôkladnejšiu analýzu. Faktom však je, že ak cestujúci nechcú riskovať zdravie a životy, dennodenne sa dívajú, ako počas prestupu zmeškali jeden a niekedy aj viac spojov.
Ak cestujúcemu ako objednávateľ dopravných výkonov, resp. prepravca poviem, že má prestupovať, tak mu musím ponúknuť prijateľnú formu prestupu.
A skôr mám pocit, že v Bratislave stále pretrváva anti-električková dogma. Električková doprava sa dá zrýchliť, na čo je potrebné dôsledne uplatňovať preferenciu (kde sa dá tak aj úplnú) a udržiavať trate v dobrom stave, na čo netreba až tak veľa peňazí.
luky13319.11.2012 16:14 #9 Re:
Reakcia na #7 od MatejBA:
Má lebo mestskí poslanci nevypočuli námietky tých čo rozhodujú v Karlovke a v územnom pláne povolili na tom mieste výstavbu nákupného centra. Karloveskí poslanci tam chceli športoviská pritom je to súkromný pozemok takže neviem či si mysleli, že tam investor z ničoho nič vybuduje ihriská a podobne. Začiatkom roku som bol s investorom v kontakte a vravel, že búranie má prebiehať v roku 2013 a beží príprava dokumentácie. Nakoľko začali búrať pred týždňov vidím, že svoje plány dokonca urýchlili.