Sci-fi: Neuveriteľné zmeny

Zmeny, ktoré chystá Dopravný podnik Bratislava od 30. júna 2001 vyrazili dych nám a určite ho vyrazia aj tebe...

Prvé zmeny súvisia s nepochopiteľnou skutočnosťou: magistrát zohnal peniaze na rekonštrukcie električkových tratí, a tak sa 30. júna 2001 rozbehnú rekonštrukcie v Dúbravke, Karlovej Vsi, na Riviére, pod Novým mostom, na moste na Kapucínskej ulici, na Radlinského (od Kollárovho nám. po zastávku Technická univerzita), Vajnorskej, Miletičovej, pri Nám. Biely kríž a v tuneli sa opraví vysokonapäťové vedenie. Z týchto dôvodov bude upravená doprava takto:

  • Linky 2 4 5 6 7 8 9 11 a 14 nebudú premávať.
  • Linka 1 bude mať okružnú trasu: Hlavná stanica - Starohorská - Radlinského - Vazovova - Krížna - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Vajanského nábrežie - Špitálska - Krížna - Vazovova - Radlinského - Starohorská - Hlavná stanica
  • Linka 3 bude jazdiť na trase Vozovňa Krasňany - Rača
  • Linka 12 bude krúžiť okolo Reduty s trasou Šafárikovo námestie - Jesenského - Mostová - Nám. Ľ. Štúra - Vajanského nábrežie - Šafárikovo námestie. Premávať na nej budú všetky tri historické električky.

Upozorňujeme na skutočnosť, že električky liniek 1 a 12 budú v noci odstavené na Hlavnej stanici z dôvodu odrezania električkových tratí v centre mesta od oboch vozovní. Náhradná doprava bude zabezpečovaná autobusovými linkami, ktoré budú premávať s intervalmi 2 minúty v špičke, 4 minúty v sedle a 6 minút ráno, večer a cez víkend.

  • X1: Dúbravka, Pri kríži - Karlova Ves - Vajanského nábrežie - Nová scéna
  • X2: AS Bajkalská - Vajnorská - Stará Vajnorská - Zlaté piesky
  • X4: Karlova Ves - Nábr. arm. gen. L. Svobodu - Staromestská - Kollárovo nám. - Mickiewiczova - Americké nám.
  • X6: ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Krížna - Vazovova - Radlinského - Starohorská - Mýtna - Vazovova - Krížna - Vajnorská - ŽST Nové Mesto
  • X11: Vazovova - Račianska - Vozovňa Krasňany
  • X14: Americké nám. - Krížna - Miletičova - Ružinovská - Ružinov, Astronomická

V autobusovej doprave taktiež dôjde k veľkým zmenám:

  • Linky 34 a 78 (časť od Karadžičovej do Petržalky) budú zlúčené do linky 34, ktorá takto získa trasu Dúbravka, Pri kríži - Saratovská - Harmincova - Polianky - Lamačská - Pražská - Šancová - Legionárska - Karadžičova - Dostojevského rad - Starý most - Jantárová c. - Nám. Hraničiarov - Osuského - Romanova - Smolenická - Petržalka, Holíčska.
  • Linky 78 (časť od Krížnej na Dolné hony) a 94 budú zlúčené do linky 78: Dolné hony, Čiližská - Kazanská - Uzbecká - Hradská - Ružinovská - Drieňová - Bajkalská - Trnavská c. - Krížna - Legionárska - Mýtna (späť cez Vazovovu, Radlinského a Šancovú) - Staromestská - Nový most - Panónska, Bratská - Budatínska - Petržalka, Vyšehradská.
  • Linka 31 bude skrátenáz Cintorína Slávičie údolie po Vazovovu ulicu.
  • Nočný spoj 513 konečne začne zastavovať na Trnavskom mýte aj v smere na Hlavnú stanicu.

Ďalšie zmeny nastanú od 1. augusta 2001:

  • Linka 37 bude prečíslovaná na linku 102
  • Linka 34 bude prečíslovaná na linku 37
  • Linka 54 bude prečíslovaná na linku 36
  • Linka 78 bude prečíslovaná na linku 54

Finálne zmeny nastanú až od 2. septembra 2001, kedy bude obnovená električková doprava na všetkých tratiach. Zároveň sa pristúpi k prečíslovaniu liniek podľa nového systému oblastného označovania. Prvé dve alebo tri číslice budú označovať región, kde linka premáva (napr. 02 bude Bratislava). Ďalšie dve číslice budú označovať mestskú časť (napr. Staré mesto bude 00 a 01, Záhorská Bystrica 15) a posledné 2 číslice budú generované náhodne. Napríklad terajšia linka 82 bude mať ľahko zapamätateľné číslo 020123. Tento mimoriadne prehľadný systém označovania zriadi DPB, a.s. za výdatnej podpory Slovenských telekomunikácií. Popri tom sa zmení aj tarifa, takže budeš platiť za každú minútu, ktorú stráviš vo vozidle 1.20 Sk bez DPH a za každý prestup zaplatíš ďalších 1.20 Sk bez DPH. Podľa prepočtov DPB a ST sa zistilo, že doprava takto zlacnie až o 40%! Slogan bude znieť: "Odvezte sa až o 40% ďalej!", čo síce v mnohých prípadoch bude znamenať odvoz priamo do vozovne, ale to zrejme nebude na škodu.

V súvislosti so spomínanými zmenami je jasné, že bude potrebné obnovovať vozový park, aby bolo dostatok vozidiel napríklad pre linky X1X14. V prípade, že vozidiel nebude dosť, DPB pristúpi k dočasnému zrušeniu linky 186, ktorú ale potom už nikto nikdy neuvidí. Z nových alebo rekonštruovaných vozidiel vyberáme:

T3CSgraffiti č. 7715 vznikla vďaka nečakanej spolupráci DPB, a.s. a 2MK Crew, s.r.o. Keďže sa už na pôvodný oškrabaný náter tohto vozňa nedalo pozerať, DPB oslovil writerov, aby nasprejovali niečo zaujímavé. Výsledok je teda takýto...

SOR B0.0

Firma SOR Lechtavý uskutočnila na bratislavskej linke 51, kde momentálne ešte stále premávajú SORy B9.5, prieskum vyťaženia týchto autobusov a po získaní výsledkov začali pracovať na vývoji nového, vhodnejšieho autobusu s typovým označením SOR B0.0, ktorý môžete vidieť nad týmto textom.

 

Ykarus Invisible

Toto je ďalší autobus, tentokrát od firmy Ykarus Budapešť. Na prvý pohľad je podobný ako SOR B0.0, ale kabína vodiča vyzerá úplne inak a vnútro autobusu je tiež maximálne odlišné.

Ďalšou exkluzívnosťou je fotka detailu podvozku električky T6A5 č. 7905 v tuneli. Foto © COLOR in memoriam, jún 2001:

A čo hovoríte na nový náter Ikarusu 435.18B č. 4821? Tento autobus bol totiž zapožičaný v Nigérijskom meste Abuja, kde ho miestny prepravný podnik Habubatrabuba nastriekal do svojich farieb. Okrem toho bol kompletne vymenený interiér, takže namiesto krikľavých oranžových tyčí sa môžte chytiť tyčí z bambusu. Cestovné lístky sa označujú v špeciálne upravených kokosových orechoch.

 

Jedna z vecí, z ktorých cestujúci nebudú príliš nadšení, sú nové záložné vozidlá. Ako vidíme na obrázku, záložný traktor #1092 (podobnosť ev. č. náhodná rozhodne nie je) práve vychádza z areálu vozovne Trnávka na linku 50. So svojím ekologickým motorom síce spĺňa normu EURO -1, jeho nevýhodou je však hlavne malá obsaditeľnosť: 1 miesto na sedenie, 10 miest na státie. Musíme však uznať, že v dnešnej ťažkej ekonomickej situácii je lepšie použiť finančné prostriedky na zakladanie rôznych spoločností (napr. Zájazdy Bratislava, a.s.) ako na nejaké hlúpe záložné vozidlá.

T3M-CS-Not-M č. 7716 vznikla spätnou rekonštrukciou vozňa 7610 na jeho pôvodný typ. Pri oprave následkov jeho vykoľajenia sa z neho "stratila" tyristorová výzbroj, takže voz dopadol tak, ako dopadol. Novinkou je vyfarbenie typu Ikarus 412, ktoré sa osvedčilo aj na iných vozidlách:

Dopravný podnik sa na rokovaní SoPľoCeDeVAVUZA (Spolok prevádzkovateľov celkom dobre vyzerajúcich ale vnútri úplne zhnitých autobusov) rozhodol pre plynofikáciu autobusov typu Ikarus 435.18F. Samozrejme pri tejto rapídnej úprave dostal autobus aj niektoré nové črty, vďaka čomu je rozlíšený populárnym náterom známym z Ikarusov 412. Autobus sa nedá zaradiť do žiadnej s používanej noriem, pretože kvalitou vyznačil novú normu a zároveň trend smerovania bratislavských autobusov. O tom, že autobus má o niekoľko rádov nižšie splodiny z výfuku sa môžete presvedčiť na fotografii. Okrem ekologickej stránky má autobus mnoho ďaľších vylepšení. Cestujúci ocenia populárne samoklesacie schody z firmy Karosa Vysoký Mäto, ktoré sú s úspechom použité aj v niektorých autobusoch B 732 z 1. kolóny. Samozrejme nechýba naklápanie autobusu so špeciálnou nápravou značky Sanos. Aby bol autobus lepšie chladený, sú v operadlách sedadiel zamontované hadičky, ktoré si cestujúci na pokyn obsluhy vozidla dajú do úst a začnú fúkať, takže chladiaca kvapalina bude lepšie cirkulovať. Ak by bola príliš veľká horúčava, je dovolené cestujúcim napiť sa trochu chladiacej kvapaliny a uhasiť smäd (image je nanič, nasleduj inštinkt...). Aby vyšlo pre všetkých, každý cestujúci má pridelenú dávku na základe dĺžky cesty, ktorú absolvuje. Ak má cestujúci zakúpený 10-minútový lístok, má právo vypiť 1 dl chladiacej kvapaliny, v prípade 30-minútového lístku 3 dl chladiacej kvapaliny a na hodinový lístok môže cestujúci zošrotovať rovný liter. V prípade, že cestujúci prekročí limit daný cestovným lístkom, je povinný zaplatiť obsluhe vozidla pokutu rovnú stonásobku objemu kvapaliny, ktorú prechlastal zadarmo. O nič samozrejme nepríde ani vodič, ktorý má v sedadle dieru a v prípade, že by mal v sebe veľa chladiacej kvapaliny môže sedadlo použiť, ako WC a vrátiť kvapalinu (aj s bonus prémiou) do obehu. Týmto zároveň odpadne nutnosť mať na obratiskách sociálky. Rekonštrukciu by mali postupne dostať všetky terajšie Ikarusy 435 ešte v priebehu tohoto volebného obdobia...

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.