Pri Blumentáli by mohla vzniknúť civilizovaná prestupná zastávka

Občianska iniciatíva Lepšia doprava v závere minulého roka predložila viacero projektov pre lepšiu dopravu. Prvým z nich je návrh vybudovania prestupných električkových zastávok. Projekt priblížil Martin Fundárek z iniciatívy.

Prečo ste sa rozhodli navrhnúť zmeny v zastávkach na Radlinského ul. a Krížnej ul.?

Prvotným impulzom bola bezpečnosť cestujúcich. Zastávka Vazovova na Radlinského ulici zostala popri Šafárikovom námestí poslednou v meste, kde cestujúci pri nástupe a výstupe vstupujú do jazdnej dráhy automobilov. Takéto zastávky boli kedysi bežné, ale v časoch, keď bolo áut mnohonásobne menej než dnes. Pri dnešnej frekvencii dopravy a bezohľadnosti niektorých vodičov už takéto riešenie nie je akceptovateľné. Výstavba novej budovy, kvôli ktorej sa musela pôvodná zastávka v smere do centra zrušiť, priniesla šancu na moderné a bezpečné riešenie. Žiaľ, mesto ju nevyužilo. Zastávka bola presunutá pred daňový úrad opäť bez vybudovania nástupišťa, čím sa ohrozenie cestujúcich dokonca zvýšilo, pretože tam je aj frekvencia automobilov vyššia. V opačnom smere, kde je to ešte horšie, zastávka zostala bez zmeny.

Druhým dôvodom je nedostatočný komfort cestovania električkami. Liniek je veľa a majú príliš dlhý interval, čo znižuje atraktivitu MHD. Už viackrát sa objavili úvahy o znížení počtu liniek so súčasným zlepšením intervalov. To by si vyžadovalo viac prestupovania. Ale na to chýbajú poriadne prestupné uzly, kde by mohli cestujúci prestupovať bezpečne, s minimálnymi presunmi a s možnosťou skryť sa pred nečasom. Za kľúčové z tohto hľadiska považujeme práve prestup na Radlinského ulici a v smere z centra aj na Krížnej na zastávke Legionárska. Asi sa pýtate, prečo len v smere z centra. Do centra je možné prestúpiť na Trnavskom mýte, kde je kryté nástupište.

 

Aké zmeny navrhujete?

Navrhli sme vybudovať prestupné zastávky pred daňovým úradom, vybavené prístreškami, s vylúčením automobilovej dopravy okrem MHD. Na týchto zastávkach by bolo možné pohodlne prestupovať nielen medzi električkovými linkami, ale aj na autobusy. V smere do centra by tu mala nástupište linka 94, v opačnom smere by mohli zastavovať linky 3139. Tie by potom pokračovali po električkovej trati ako v „bus-pruhu“ až po Račianske mýto. Výstupište linky 94 na Vazovovej by sa posunulo na dnešné nástupište, čiže bližšie k prestupnej zastávke.

Pripravili sme aj iné varianty – zachovanie prejazdu pre autá s tým, že by jazdili po električkovej trati, resp. preloženie jazdného pruhu v smere z centra do polohy dnešného chodníka.

Na Krížnej sme navrhli predĺženie zastávky, jej rozšírenie na úkor jazdného pruhu a vybavenie prístreškami.

 

Aké zlepšenia od toho očakávate?

Predovšetkým sa na Radlinského odstráni ohrozenie cestujúcich autami. Nebude sa treba presúvať z jedného nástupišťa na druhé, nanajvýš prejsť cez trať, a bude sa aj kde schovať pred nečasom. Legalizovanie jazdy autobusov po električkovej trati umožní autobusom vyhnúť sa zápche pred Račianskym mýtom. Odpadnú zdržania  na Floriánskom námestí, pretože semafory bude možné vypnúť. Útlm dopravy a vypnutie semaforov umožní v budúcnosti poľudštiť námestie.


Vraveli ste, že úsek sa má pre autá uzavrieť. Vyzerá to na prvý pohľad hrozivo.

Ale skutočne len na prvý pohľad. V smere z centra prevažnú väčšinu frekvencie tvoria vozidlá, ktoré sa vyhýbajú zápche na Vazovovej ulici. Z Námestia 1. mája schádzajú cez Kollárovo námestie alebo cez ulicu I. Karvaša. Zápcha na Vazovovej vzniká jednak tým, že vozidlá musia dávať prednosť vozidlám z Radlinského ulice, jednak tým, že jedny aj druhé sú blokované električkami zastavujúcimi na zastávke Vazovova v smere do Rače. Tým, že sa Radlinského uzavrie, pre autá to paradoxne bude znamenať zlepšenie – budú môcť z Vazovovej vychádzať takmer nepretržite, prednosť budú musieť dávať iba električkám a autobusom, čiže v rannej špičke približne raz za minútu, a nič ich v ďalšej jazde nebude blokovať. Odpadne dôvod na obchádzanie pri ceste od Hodžovho námestia. Pre ostatné smery sme navrhli niekoľko variantov „obchádzok“. Niektoré sú možné už dnes, iné by si vyžiadali zmenu značenia, menšie či väčšie investície.


A čo Krížna?

Tam je to jednoduché. Jeden z jazdných pruhov sa dnes do polovice zastávky využíva na parkovanie, takže z hľadiska priepustnosti nenastane nijaká zmena. Ubudne len niekoľko parkovacích miest.


Podľa doterajších informácií je nádej, že sa tento projekt zrealizuje. Vznikne tak prvý moderný prestupný uzol medzi električkami a autobusmi v Bratislave. V rámci projektu sa však uvádza aj úprava električkových zastávok na Krížnej ul., o ktorej je zatiaľ ticho. Má zmysel reformovať električkové linky, ak sa táto zastávka nezrealizuje?

Myslím si, že nedobudovanie zastávky Legionárska by bolo chybou. Terajšia dlhodobá uzávierka trate na Hlavnú stanicu poskytuje výnimočnú príležitosť na reformu linkového vedenia, ba priam k nej nabáda. Lepšie linkové vedenie by mohlo priniesť úspory a  investícia do Legionárskej by nemala byť veľká, mohla by sa rýchlo vrátiť.

 

Celé znenie návrhu si môžete prečítať tu.


Doplnené: podľa zverejnenej zmluvy by mala byť projektová dokumentáciu na zastávku spracovaná do konca marca tohto roka.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #15:
V utorok 5.11.2013 od 17:00 do 18:30 som to sledoval. Počas uvedeného obdobia:
- v 10-tich prípadoch prešli naraz oba vozy, pričom ten druhý musel čakať pred zastávkou,
- v 12-tich prípadoch prešiel len jeden voz, pričom ani raz sa nestalo (aspoň som to nezaznamenal, výhľad do križovatky som mal taký že voz stojaci pred ňou by som videl), že by druhý zostal pred križovatkou z dôvodu, že by nestihol prejsť na signál voľno... takže buď vodiči stáli dlhšie na Trnavskom alebo sa ani nesnažili voľno na Legionárskej stihnúť alebo meškali na toľko, že už na Trnavskom prechádzali o cyklus neskôr.

Dvojice po sebe idúcich spojov tvoria linky 9+2 a 8+4, pričom vo väčšine prípadov sa tie spoločné prejazdy križovatkou týkali dvojice 9+2. Predpokladám, že to súvisí s tým, že L4 bola vyťaženejšou ako L2 a tým pádom (aj vzhľadom na dlhšiu trasu) mala väčšie meškania.
Reakcia na: Martin Fundárek #27:
Ano je to ono ? ten odkaz na .pdf je stále funkčný.
Reakcia na: Martin #26:
Ospravedlnenie prijímam 🙂. Skúsil som vyhľadať Tvoj príspevok a má číslo 154940 (26.9.2010). A diskutoval s Tebou Solider.
Reakcia na: Martin Fundárek #19:
Ospravedlňujem sa, ak som si zle zapamätal nick, potom beriem späť. Nemal som čas dostať sa k tomu aby som to vyhľadal, ale keď sa k tomu v počítači dostanem, mám tam uložený celý návrh, ktorý som tu zverejnil, bohužiaľ to bolo už tak dávno, že to budem musieť hľadať keď budem mať viac času.
Super.Už aby to bolo.Aj keď to stojí a padá na peniazoch.Podľa mňa to zrýchli MHD v oboch smeroch, ako IAD z centra.O bezpečnosti pri prestupe ani nehovorím.Preto by sa peniaze nato mali nájsť.Za životy a zdravie ľudí to hádam stojí.
Reakcia na: TeBeCe #23:
keď tam sú termíny do 29. 2. a 30.3.2012, teoreticky by sa to mohlo tento rok aj postaviť, či všetko bude závisieť od bodu G (celkové náklady stavby)?
inak, tá dokumentácia stojí takmer toľko, čo vybudovanie "cyklocesty" na Košickej...
http://evidencia.bratislava.sk/vismo/dokumenty2.asp?id_org=700026&id=10664&p1=8769
Zmluva o dielo č.02/2012 zákazky s nízkou hodnotou na poskytnutie služby - vypracovanie projektovej dokumentácia na stavbu „Vybudovanie prestupnej integrovanej zastávky MHD na Radlinského ulici“
odkaz pre S@fino: je úplný nezmysel pridávať zástavku k STU z opačnej strany, MHD treba zrýchlovať, nie spomaľovať. naopak, mesto by malo pristúpiť k vypracovaniu analýzy, ktoré zástavky možno zlúčiť, prípadne dokonca zrušiť tak, aby bola zachovaná dostupnosť do 5-7 minút pešo a nie budovať zástavky každých 300 metrov.
Reakcia na: JaSomTu #20:
Hej to mas pravdu. Take iste je to aj na račku. Tam je nastupište asi širiké meter a je na urovni kolaji. To znamená že treba prejst 2 schody v eline + jeden velký na nastupište. Dost to zdržuje hlavne ked vystupujú starý ludia alebo invalid prípadne kočík. Dost nebezpečné je aj ked sa električka rozbieha. Ked som videl projek jak to maju zmodernizovat tak sa toho neviem dočkat aj ked sa ešte nevie že kedy to bude.
Vyzerá to zaujímavo, podľa mňa by na Radlinského ulici vôbec nemuseli chodiť autá. Hlavne aby zlúčili tie 2 zástavky a aby to mali chodci bezpečnejšie, to vychádzanie chodcov z električiek do cesty je veľmi nebezpečné, navyše sú v blízkosti školy.
Reakcia na: Martin #7:
Keďže som v článu jediný menovaný, predpokladám, že kritika smeruje na mňa. Prezrel som si všetky svoje príspevky v dispofóre i diskusnom fóre od 1.1.2010 do 31.10.2011 a žiadny príspevok, v ktorom by som niekoho zvozil pod čiernu zem za návrh riešenia Vazovovej, som nenašiel. Preto by som bol rád, keby si sem dal odkaz na takýto príspevok.
Reakcia na: Petto #15:
Prejdú, ak sa prvá súprava nešuchtá.
Súčasný stav si priam žiada takéto/podobné riešenie, najmä prepojenie s autobusmi. Ja len jeden postreh k "novému uzlu Floriánske námestie" - v takomto prípade by možno nebolo zlé uvažovať aj nad dobudovaním zastávky STU v smere z centra na Račianske a Trnavské Mýto.
Nádhera velmi dúfam že im to vyjde a aspoň trocha povzdvihnú električky. Ešte aj Račko a zmodernizovat dubravku a všetci budú štastný. ? ?
Reakcia na: Valec #2:
A prejdu vobec na jednu zelenu z Trnka na Legioanrsku 2 supravy naraz ?
Reakcia na: Ámos #13:
A aký prúd by sa tam mal presmerovať? Väčšina pôjde, resp. môže ísť trasou Mýtna -> Vazovova.
Super napad, len variant 1 urcite NIE! Vyzadovalo by si to vybudovanie dalsej CSS pri krizovani Americke nam. Odborarske nam. Intenzita dopravy v danej krizovatke je uz dnes dost velka, keby sa tam presmeroval cely prud, tak by to bola katastrofa. Uz dnes v spicke stoja auta v rad az na Radlinskeho.
Reakcia na: d3k0 #8:
držím palce, nech to vyjde!
len aby to napokon nestopli istí greenhorni...
Reakcia na: Valec #10:
Co sa sluzobnych CP tyka, ja osobne nemam problem precitat tie cislice a poznamky, ale je to skor o ukazkach, ako sa postupne vyvijali formaty, pocty vozov, atd. Na nejake hlbsie badanie su samozrejme vhodne originalne scany, kde su vsetky CP, nielen vybrane. Podobne aj co sa schem dopravneho znacenia tyka - na zbezne pozretie zmensenina staci, kompletne schemy a aj vacsie su uz v PDF pre toho, kto ma o to hlbsi zaujem.

Co sa vyhybiek tyka, vodic elektricky nemoze prejst cez trolejovy povelovy kontakt, ak oblast vyhybky neopustil voz pred nim. Takze je uplne jedno, ci idu elektricky za sebou roznymi smermi alebo rovnakym smerom, zdrzia sa rovnako.

Kazdopadne ak by sa malo zasahovat do zastavky smer centrum, vedel by som si ju predstavit trosku inak nez teraz. Cielom tohto navrhu bolo vytvorit aspon najnevyhnutejsie podmienky pre pripad, ze by doslo k redukcii poctu liniek a bolo treba viac prestupovat. A zastavka Legionarska smer centrum z tohto pohladu nehra ziadnu rolu.
Reakcia na: d3k0 #8:
1.V PDFku áno, to je pravda. Je to síce mimo témy, ale toto mi prekáža(lo) aj pri updateoch so služobnými CP, niektoré sú pri tejto veľkosti nečitateľné.
2. Nemyslím, že tie náklady by boli až tak veľké, koniec koncov by sa to ani nemuselo realizovať hneď, len to mohlo byť už navrhnuté (snáď pri nejakej budúcej reko). Lebo takto to brzdí každú električku, na výhybke by bola brzdná len tá, ktorá ide za odbočujúcou.