Diskusné fórum › Dispečerské fórum

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Autobus39 #180089:
"Predstavte si, že by pilot meškajúceho letu na plánovaný fajront nahodil padák a vyskočil"

Pilot, ktoremu hrozi, ze prekroci povoleny limit, ani nenastupi do toho lietadla a musi to zobrat iny kolega 😉 Takto sme cakali 2,5 hodiny na lietadlo, lebo prilet lietadla bol zdrzany a aerolinka musela zabezpecit druheho pilota, lebo ten prvy by presvihol svoj limit.

Edit: a preto aj napriklad bola nehoda lietadiel na Tenerife, lebo kapitan KLM sa ponahlal, aby sa zmestil do limitu
Reakcia na: TomJ #180087:
Bez ohľadu na to či sa to môže, predĺžiť vodičovi službu z ukončenia o 19:00 na ukončenie o 24:00 asi nie je okej a nie je to cesta ako si tých ľudí udržať (samozrejme ak s tým vodič sám súhlasí tak je to ok). Ale ak mal mať ukončenie napr. o 22:15 a po jeho presune na inú službu mu vyjde ukončenie o 22:40 a stále vychádzajú zákonné limity, tak to asi taká veľká dráma nebude, nedeje sa to predsa každý deň.
Reakcia na: TomJ #180087:
S mimoriadnymi udalosťami treba rátať - v doprave určite. Predstavte si, že by pilot meškajúceho letu na plánovaný fajront nahodil padák a vyskočil. Majú tam limity, po ktoré môžu mať prácu predĺženú. Navyše pilotom hrozí, že ak by nemohli let ukončiť v bezpečnotnom limite (t.j. by pracovali dlhšie ako smú), tak uviaznu na vzdialenom letisku, lebo im nedovolia odletieť a namiesto nich odletí iná posádka z toho vzdialeného letiska.

Zažil som ale vo vlaku z Washingtonu do New Yorku, že v Philadelphii to rušňovodič zapichol, lebo padla - pre husté sneženie sme meškali asi 6-8 hodín (6 pri odchode a potom to ďalej rástlo). Zhodou okolností vo vagóne, v ktorom som sedel, identifikovali iného rušňovodiča (viezol sa ako cestujúci) a viedli s ním dialóg na tému, či vezme ten vlak do New Yorku, on to odmietal, že nemá skúšky na ten typ rušňa. Manažerom zo situácie šibalo a tvrdili, že to nevadí - Potom som zaspal, zobudil som sa v New Yorku asi o piatej ráno, do práce som išiel na deviatu, tak som ešte stihol hotel na pár hodín (najhorší hotel v NY - Pennsylvania, krížom cez cestu od stanice).

Takže, týmito dlhými spomienkami som chcel povedať, že to nie je jednoduché. Možno zmenu predĺžť, ale má to isté limity.
Reakcia na: TomJ #180087:
Rieši to zákon.
Reakcia na: S499.1023 #180085:
A majú to tak aj v pracovnej/kolektívnej zmluve? Lebo inak mi nepríde OK predĺžiť zmenu ak s tým človek vopred neráta. Mohol by vodič odmietnuť, že už má nejaký program, ktorý nedokáže zrušiť?
Neviete, čo sa deje na Dolných Honoch, keďže t72 je skrátená po Dudvážsku? t71 nie, tak tá jazdí na koniec asi na baterky.
Reakcia na: TomJ #180081:
Samozrejme, že odpočinky a prerstávky sa musia ddržať, ale inak môže výpravca/dispečer predĺžiť vodičovi službu až po zákonný limit.
Reakcia na: Viko #180082:
Pokiaľ si dobre pamätám, predpísaných bolo po kurze 60 hodín zácviku ale niektoré beznádejné prípady mali aj 200, len aby mohli vyraziť na trať, lebo ľudí nebolo. Potom z toho vznikali humeorné aj nehumorné prípady typu:
1) Vodička išla s e-10 na hlavnú stanicu, lebo v zácviku jazdila stále na stanicu a na Krížnej rovno to nepoznala-
2) Vodič pri prvej samostatnej smene nafúkal (ukázalo sa, že sa posilňoval aj priamo za jazdy), lebo sa bál.
3) Električka zmätene jazdila po meste, pretože vodič nemohol nájsť trasu svojej linky (orientoval sa podľa štítkov na označníkoch).
4) Vykoľajenie na trati, lebo vodič si na zbiehavej výhybke uvedomil, že ide zle, tak otočil reverz a hybaj to rýchle napraviť.
A takto by sa dlo do nekonečna.
Načo bola táto akcia cez víkend dobrá keď sa reálne neodstránil problém s vedením???!
To už nemohli dať aj vedenie od trafostanice smerom na DD do lepšej polohy??? Či musí sa čakať na tú súťaž ktorú niekto tu dal dávnejšie...
Však to je na palicu -_+
Reakcia na: csepka_3 #180076:
"Toto, čo tu dnes jazdí, by ešte niekoľko rokov dozadu nikdy nedostalo papiere" - A nie je to len silný spomienkový optimizmus? Lebo dokumenty tvrdia opak, zvykol sa podržať chrbát aj lemplom. (Existujú socíkovské rozsudky dokumentujúce, že keď profivodič s prepadnutou zdravotkou alebo rovno pod vplyvom alkoholu spôsobil nehodu, tak DP/ČSAD sa prihovárali za nevzatie papierov, lebo mali beztak podstav.)
Reakcia na: csepka_3 #180074:
"Výpravca je vo vozovni nadriadený vodičovi a môže mu zmeniť službu alebo náplň práce podľa potreby. Rovnako mimo vozovne môže s vodičom a vozidlom akokoľvek disponovať dopravný dispečing a pokojne mu dať robiť s vozom linky 91/2 až do ukončenia linku 91/1, ak im to viac vyhovuje."
Toto neviem, či je úplne pravda, že výpravca a dispečing môžu len tak šachovať so službami vodičov. Počas mimoriadnosti to samozrejme možné je, ale musia sa dodržať prestávky a pracovná doba. Teda ak vodič mal na daný deň napísanú službu, ktorá končí o 19:00, nemôžu ho len tak počas dňa prehodiť na službu, ktorá končí o polnoci a prikázať mu, aby ju dokončil.
Reakcia na: csepka_3 #180076:
No a práve preto máte dlhodobý nedostatok vodičov, lebo si myslíte, že vodiť električku je nejaká raketová veda. Pritom to odjakživa bola práca pre:
1) tých, čo chceli rýchlo začať zarábať,
2) tých, čo potrebovali vyplniť medzeru medzi neprijatím na VŠ/vyhodením z prvej VŠ a pokračovaním na VŠ,
3) tých, čo proste na viac nemali a
4) šotobrigádnikov, pričom sa z niektorých z nich stali stáli.
Reakcia na: Pe67 #180073:
...mnohí...
Reakcia na: csepka_3 #180076:
"Toto, čo tu dnes jazdí, by ešte niekoľko rokov dozadu nikdy nedostalo papiere a ešte vo výcviku by s nimi vyzametali dlážku." a prave preto je nedostatok tocvolantov, lebo ked bola generacia, co chcela, tak tocvolanti so skusenostami davali "super" rady a vymetali s novacikmi ako s handrami.

A preto teraz dakuju za cokolvek s tepom a zaujmom 🙂

PS: "nemáš skutočne ani poňatia o ničom" to plati o vsetkych, aj o tebe. Nemusis byt sefkucharom, aby si kritizoval zle jedlo. Nemusis byt IT specialistom aby si vedel, ze pocitac nefunguje. Nemusis byt vodicom MHD, aby si kritizoval situaciu v DPB.

PPS: "drvivá väčšina vodičov nič neovláda, pretože ak nevedia základne obsluhovať vozidlo, nie to ešte riešiť poruchy či krízové situácie a nevedia aký je rozdiel medzi ľavou a pravou stranou, prípadne, kadiaľ ich linka vedie, tak sa nemajú označovať ako profesionálni vodiči" - nuz ked za sociku sa jazdilo nahodne, a dnes sa jazdi zavodne v XY krat hustejsej doprave, inak nestihnes prestavku, tak jasne, ze nie je cas a moznost sa venovat niektorym detailom.

A to iste plati aj o komplexnosti vozidiel - kedysi si vedel opravit drobne chyby sam s kladivom a hasakom, teraz potrebujes diagnostiku a naradie za tisice, a nasledovat technologicke postupy, inak nieco dovrzes a nebudes uz len jednou nohou v base, ale oboma.
Reakcia na: csepka_3 #180076:
Prepáč, ale fakt diskusia nie je len o tom, že sem raz za dva týždne napíšem útočný príspevok na niekoho adresu. To, že si starší a skúsenejší ti neberiem, ale možno zmeniť spôsob komunikácie z tvojej strany by nezaškodilo.

A veta "nemáš ani poňatia o ničom" je skutočne silná káva na adresu niekoho, kto sa o dopravu aktívne zaujíma 15 rokov 😁 to by som si ja na tvoju adresu určite nedovolil. Ani to, že viem viac ako ty. Nuž, ale keď máš ten pocit, ja ti ho neberiem... (Vzhľadom na povahu fóra (dispečerské) túto tému nebudem ďalej živiť).
Reakcia na: mirec240 #180075:
Vôbec reagovať nemusíš, ži si vo svojej bubline priateľov dopravy, no oprávnená kritika nie je rýpanie, ale poukazovanie na nedostatky a chyby. Možno by si mal mať v sebe viac pokory ako pohŕdavosti inými postojmi, za tie roky v beuse ti viem povedať, že nemáš skutočne ani poňatia o ničom. Admini? Neviem kto sú, ale zrejme ľudia so záujmom o MHD a robia svoju prácu dobre. Fotografi? Dnes fotí každý, kto má ma mobil. Mladá generácia vodičov? Pardón, ale to nie sú vodiči, ale možno polovodiči. Keby si videl tie kixy a prešľapy čo robia, kritizoval by si aj ty. Som rád, že mňa sa to už netýka a odišiel som v najlepšom. A áno, za tým si stojím, že drvivá väčšina vodičov nič neovláda, pretože ak nevedia základne obsluhovať vozidlo, nie to ešte riešiť poruchy či krízové situácie a nevedia aký je rozdiel medzi ľavou a pravou stranou, prípadne, kadiaľ ich linka vedie, tak sa nemajú označovať ako profesionálni vodiči. Toto, čo tu dnes jazdí, by ešte niekoľko rokov dozadu nikdy nedostalo papiere a ešte vo výcviku by s nimi vyzametali dlážku. Takže toľko, reagovať nemusíš, s tebou diskusia do úvahy neprichádza, melieš si len svoje ako priateľ dopravy. Ešte raz, zamestnaj sa v DPB a potom tu niečo hovor, lebo inak sú to len tvoje domnienky, pocity, prebraté názory a výmysly.
Reakcia na: csepka_3 #180074:
Na teba reagovať už viac nebudem, lebo ty vo všetkých príspevkoch vieš len rýpať. Do adminov, do fotografov pridávajúcich popisy fotiek, do mladej generácie (vodičov), ktorá dnes už podľa teba nič neovláda atď. Takže nereaguj ani ty na mňa.

K zvyšku poviem len toľko, že ja som v prvom príspevku pochválil tento krok, lebo mi to ušetrilo čas a stihol som aj 37 pod Mostom SNP, ale zároveň tvrdím, že to stále nie je ideálne riešenie (ale oproti minulému roku, keď som čakal vyše 30 minút je to posun k lepšiemu). Problém je v tom, že nie vždy sa dá poslať autobus hneď v čase odchodu a včera si to vyžiadalo meškanie aj odchodu v opačnom smere a meškala aj druhá spomínaná služba, lebo ZV sa nenapojil včas. Ďalšou vecou sú povinné prestávky. Na tej linke 91 to funguje, ale nefungovalo by to na všetkých linkách...
Tu užívateľ mirec240 je zjavne najväčší odborník na všetko v bratislavskej MHD a kompetenciou by zjavne ohúril aj zmenového dispečera. Treba si ujasniť trochu kompetenčné možnosti jednotlivých oddelení a úsekov dopravy v DPB a potom by tu takéto omáčky nemohli byť písané. Výpravca je vo vozovni nadriadený vodičovi a môže mu zmeniť službu alebo náplň práce podľa potreby. Rovnako mimo vozovne môže s vodičom a vozidlom akokoľvek disponovať dopravný dispečing a pokojne mu dať robiť s vozom linky 91/2 až do ukončenia linku 91/1, ak im to viac vyhovuje. Flexibilita a operatíva dopravného dispečingu je práve tá zložka, ktorá zabezpečuje, že nečakáš 30 minút, ale 10 minút. Disponibilné záložné vozidlá tiež nemáš na každom rohu a musíš s nimi rozumne pracovať. Keď to tu všetko tak dobre ovládaš, choď pracovať do DPB a veľa vecí pochopíš, pretože inak je to len tliachanie do vetra od A po Z.
Reakcia na: Ecomat #180072:
To sa samozrejme dá, ale nie na linkách kde sú striedači. Celkovo striedači nie je veľmi dobrý nápad, lebo v prípade mimoriadností sa celý systém prestávok a obehov striedačov rozpadne (a to aj napriek tomu že tu striedačov mnohý preferujú).

Možnože na autobusoch žiadnych striedačov nemáte, tak to buďte len radi.
Reakcia na: mirec240 #180069:
"vodičom nemôžeš len tak meniť služby a prestávky"
- a prečo by si nemohol ? v takej Budapešti v prípade väčších meškaní upravujú interval+odchody+obehy operatívne a posielajú to vodičom priamo do palubakov (tým predídu napríklad tomu čo sa stáva v BA že 20 minút nič nechodí a potom dôjdu tri 98 po sebe).. a keď špička skončí tak vodiči dostanú riadnu prestávku (45-60 min) a vrátia sa na svoje odchody ..
podobne sa to rieši na 91 z Čunova, vodič síce príde o pauzu ale potom mu ju dispečing vráti a väčšinou štedro - "pomohli ste nám, tak si oddýchnite" ..
za mňa je to rozhodne šikovný ťah a celkovo by sa DPB nemal báť viac zasahovať operatívne do obehu vozov (vodičov) keď treba, nemusel by mať potom ZV postavené na každom rohu .. keď operatívne poposúvaš poradia, získaš čas aby si v klude zohnal odniekial ZV na spoj čo ti vypadol ..

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.