VozidláAutobusy › Karosa B 731

Karosa B 731.00 #6302 v stave krátko po zaradení do premávky
Karosa B 731.00 #6302 v stave krátko po zaradení do premávky
Karosa B 731.20 #6367 v stave krátko pred vyradením
Karosa B 731.20 #6367 v stave krátko pred vyradením

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 6301 – 6305 1982 1982 (?) 5
2. Karosa B 731.00 6306 – 6323 1983 1983 (?) – 1987 18
3. Karosa B 731.00 6324 – 6329 1984 1984 (?) 6
4. Karosa B 731.04 6338 – 6345 1985 1985 (?) 8
5. Karosa B 731.04 6346 – 6354, 6358, 6360 – 6361, 6364 1986 1986 (?) 13
6. Karosa B 731.20 6365 – 6374 1988 1988 (?) – 2003 10
7. Karosa B 731.00 6355II – 6357II 1982 – 1984 1991 1990. roky 3
Spolu 1982 – 1988   63

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635 N, naftový vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)

LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (731.04)

LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11940 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 731.20)
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.04, 731.20)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Do autobusov Karosa B 731 narozdiel od typu B 732 boli montované automatické prevodovky. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Úpravy

Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli pravdepodobne niektoré autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732.
Niekoľko vozidiel tohto typu bolo postupne prestavaných na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. tzv. pojazdné dielne.

Prevádzka

Tieto autobusy, rovnako ako autobusy Karosa B 732, počas svojej prevádzky navštívili všetky autobusové linky MHD. Na konci ich premávky, posledné vozidlo tohto typu (#6367) až do vyradenia premávalo na delenom poradí linky 14.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované po vážnych nehodách a kvôli zlému technickému stavu, či vysokému veku a opotrebovaniu. Spoločne s Karosami B732 boli vyraďované priebežne pri dodávkach nových autobusov. Posledným vyradeným autobusom tohto typu bolo vozidlo #6367, ktoré dojazdilo v roku 2003.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.