VozidláAutobusy › Solaris Urbino 18Solaris Urbino 18 je model kĺbového nízkopodlažného autobusu, ktorý od roku 1999 vyrába poľská firma Solaris Bus & Coach. Urbino 18 predstavuje najkapacitnejší autobus z modelovej rady Solaris Urbino.


Solaris Urbino 18/III #3901

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Solaris Urbino 18/III 3901–3903 2005 2006 2014 3
Spolu: 2005   3

Technické parametre

Dĺžka:18000 mm
Šírka:2550 mm
Výška:2850 mm
Výška podlahy:320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. - 4. dvere)
Rozvor:5130 mm (1. - 2. náprava)
6770 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:40 + 1
Počet miest na státie:165
Celkový počet miest:205 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14000 kg
Celková hmotnosť:28000 kg
Motor:DAF PE 228 C, radový šesťvalec
Výkon motora:231 kW / 2080 rpm
Objem motora:9186 cm3
Maximálna rýchlosť:80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka:VOITH DIWA.3 D864.3E
Riadenie:ZF Servocom 8098
Nápravy:1. náprava: ZF RL 75 EC
2. náprava: ZF AV 132
3. náprava: ZF AVN 132
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravých bočniciach osadili štvoro dovnútra sa otvárajúcich dvojdielnych dverí. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri druhých dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča umiestnili na streche bezkompresorovú klimatizačnú jednotku Trav-l-cool pracujúcu na báze odparovania vody. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu s celkovým objemom 350 l osadili pod štvoricou sedadiel na pravej strane v blízkosti 2. dverí. Autobus vybavili jednou natáčacou nápravou, strednou a zadnou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.

Prevádzka

Na začiatku prevádzky boli všatky tri autobusy pridelené na linku 18, neskôr si však vyskúšali aj iné linky, na ktorých premávali kĺbové autobusy, ako napr. 32 či 34. Po zmene linkového vedenia v roku 2008 jazdili na rôznych "kĺbových" linkách, v letnej sezóne aj na linke 14, či linkách náhradnej dopravy počas výluk. Od roku 2010 vozidlá tohto typu premávali cez pracovné dni stabilne na linke 10, v nedele na linke 57, sporadicky aj na trolejbusových linkách. Po dodaní autobusov SOR boli preradené medzi dispozičné vozidlá.

Autobusy tohto typu sprevádzali aj časté poruchy motorov či prevodoviek, ktoré zapríčinili často dlhodobé (v niektorých prípadoch aj vyše polročné) odstávky vozidiel tohto typu. V rokoch 2007 a 2008 bolo veľkou vzácnosťou stretnúť v premávke všetky tri autobusy naraz.

Vyraďovanie a likvidácia

Koncom leta 2014 boli autobusy odpredané výrobcovi - spoločnosti Solaris Bus & Coach. Na linkách ich nahradili autobusy SOR NB 18 City.

Katalóg vozidiel

3901 3902 3903

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 3 (100%)

Legenda

3903vyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.