VozidláAutobusy › Solaris Urbino 18,75

Solaris Urbino 18,75 v pôvodnom nátere
Solaris Urbino 18,75 v pôvodnom nátere
Solaris Urbino 18,75 v košickom polepe
Solaris Urbino 18,75 v košickom polepe

Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Solaris Urbino 18,75 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. O trištvrte metra predĺženú verziu štandardného 18-metrového kĺbového autobusu výrobca predstavil v roku 2012. Predĺžený bol predný článok vozidla v časti medzi prvou a druhou nápravou. V tom čase išlo o najdlhší autobus modelového radu Urbino. Ponúkaný bol s rôznymi typmi pohonov.

Dopravný podnik mesta Košice zakúpil v roku 2025 jazdené vozidlá Solaris Urbino 18,75 tretej generácie s naftovým pohonom, pôvodne slúžiace v nórskom meste Oslo u dopravcu Unibuss AS, ktorý ich vyradil iba po niekoľkých rokoch prevádzky z dôvodu prechodu na autobusy s elektrickým pohonom. Ich nákup bol realizovaný pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov aj v súvislosti s modernizáciou električkovej trate na Slaneckej ulici, kedy bola zvýšená potreba autobusov z dôvodu zabezpečovania náhradnej dopravy za električky. Cena jedného vozidla bola 152 000 € až 165 000 € bez DPH, nákup bol financovaný bankovým úverom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 18,75/III 3906 – 3920 2017 – 2018 2025 15
Spolu 2017 – 2018   15

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3200 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5870 mm a 6780 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 90
Celkový počet miest 135 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17960 kg
Celková hmotnosť 30000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 271, Euro 6, naftový, vodou chladený 6-valec s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 271 kW / 1650 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1580 Nm / 1000 – 1650 rpm
Prevodovka automatická
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria trojnápravového článkového autobusu je zvarená z nehrdzavejúcich oceľových profilov, zvonku oplechovaná. Bočné zasklenie karosérie je realizované izolačnými dvojsklami, bočné okná v priestore pre cestujúcich sú bez otváracích častí. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži, výfukové potrubie z motora je vyvedené na strechu. V pravej bočnici sa nachádza štvorica dovnútra sa otvárajúcich dvojkrídlových dverí s dopytovým ovládaním.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii pohodlné sedadlá s textilným poťahom prímestského typu Kiel Ligero 1000 HF v usporiadaní prevažne 2+2. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre prepravu invalidného vozíka a detského kočíka, priestor pre detský kočík sa nachádza aj oproti tretím dverám. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčuje výklopná plošina pri druhých dverách a tiež systém naklonenia vozidla k vozovke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Podlaha je pokrytá protišmykovou krytinou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečuje dvojica strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight.

Interiér vozidla je vybavený kamerovým systémom. Cestujúci majú k dispozícii nabíjacie USB zásuvky v bočniciach. Pôvodný informačný systém pozostáva z vonkajších širokých LED displejov na všetkých stranách vozidla a vnútorných TFT LCD obrazoviek značky Init umiestnených pri kĺbe.

Vozidlá boli do Košíc dodané v pôvodnom celočervenom nátere.

Úpravy

Pred zaradením do premávky boli vozidlá vybavené tarifným a informačným systémom EMtest. Autobus #3908 dostal krátko po zaradení do premávky polep v novej košickej farebnej schéme.

Prevádzka

Prvé tri vozidlá boli do Košíc dodané 19. mája 2025, ďalšie vozidlá prichádzali od júna 2025. Do premávky sa autobusy zaradili postupne od druhej polovice júla 2025. Okrem náhradnej linky X na sídlisku Nad jazerom premávali aj na ďalších linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.

Katalóg vozidiel

3906 3907 3908 3909 3910 3911 3912 3913 3914 3915 3916 3917 3918 3919 3920

Legenda a štatistika

3906nevyradené vozidlo: 15 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.