Zmena tarify košickej MHD (od 1.8.2025)

Od augusta sa zvýšia ceny cestovných lístkov a zároveň sa zjednoduší ponuka lístkov.

Mestské zastupiteľstvo mesta Košice na júnovom zasadnutí schválilo návrh DPMK na úpravu tarify MHD s platnosťou od 1. augusta 2025. Dôvodom je zvýšenie prevádzkových nákladov na zabezpečovanie MHD a legislatívne zmeny.

Nová tarifa prináša vyššie ceny jednorazových aj predplatných cestovných lístkov, upravenú ponuku cestovných lístkov (zrušenie 7-dňového, historického a nočného lístka, zavedenie 3-dňového lístka a P+R lístka) a zmeny v nároku na zľavu pre niektoré skupiny cestujúcich (zvýšenie hranice veku pre seniorov zo 62 na 63 rokov, zrušenie kategórie politických väzňov a protifašistických bojovníkov).

Staré papierové lístky zakúpené do 31.7.2025 bude možné použiť po 1. auguste 2025 iba v prípade dokúpenia doplnkového lístka v hodnote 0,10 € alebo 0,20 € (tak, aby súčet lístka a doplatku bol najmenej v hodnote novej ceny príslušného typu lístka). Starý aj doplnkový lístok musia byť pri ich použití označené v označovači hneď po sebe.

Nové ceny lístkov sú uvedené v tabuľkách.

Základné krátkodobé cestovné

Platnosť / Typ Papierový Elektronický
30 minút 1,20 € 1,10 €
60 minút 1,40 € 1,30 €
24 hodín 4,00 € 3,80 €
3 dni 8,00 € 7,60 €
60 minút - skupinový 1,50 € 1,50 €
60 minút - batožina/pes 1,20 € 1,10 €

Cena 60-minútového SMS lístka sa nezmení, naďalej bude stáť 1,50 €.

Rodinný lístok zostáva v ponuke ako 60-minútový skupinový lístok za jednotnú cenu 1,50 € (platný počas voľných dní pre skupinu najviac 2 dospelých a 6 detí (min. 1 dospelý + 1 dieťa).

Zľavnené krátkodobé cestovné

Platnosť / Typ Papierový Elektronický
30 minút 0,60 € 0,55 €
60 minút 0,70 € 0,65 €
24 hodín 2,00 € 1,90 €
3 dni 4,00 € 3,80 €

Predplatné cestovné lístky

Platnosť / Typ Základný Zľavnený
30 dní 30 € 15 €
90 dní 80 € 40 €
180 dní 140 € 70 €
365 dní 240 € 120 €

Novinkou (až odo dňa vyhlásenia) bude možnosť použiť parkovací lístok (Doklad o vjazde) z parkoviska na Festivalovom námestí a z parkovacieho domu v Steel Aréne ako cestovný lístok na MHD pre skupinu najviac 4 osôb, ktorý bude platný do 24. hodiny v deň zaparkovania.

Upravuje sa aj výška pokuty za cestovanie bez platného lístka na 80 € (základná sadzba), resp. 60 € (zvýhodnená sadzba pri zaplatení na mieste alebo do 4 pracovných dní). Ak si cestujúci zakúpi PCL na 180 alebo 365 dní do štyroch dní od udelenia pokuty, sankčná úhrada sa mu zníži na 20 €. V prípade dodatočného preukázania zabudnutého platného predplatného lístka sa poplatok zvýši na 5 €.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Yogi616 #13:
Nuž, už len pri takých bicykloch dopravca aj poslanci majú evidentne názor odlišný od vášho. Problém je cit pre mieru. Ten spravidla v spoločne užívaných priestoroch nefunguje. Cesty, chodníky, parky, vozidlá VHD, záchody, atď. V prípade možnosti dávať veci do vozidla to podľa mňa jednoducho dopadne ako vždy: časť cestujúcich aj časť vodičov si bude strážiť rozumnú mieru. Druhá časť dlhodobo umožňuje, aby v Korzári vychádzali články s príhodami vo vozidlách, kde cestujúcim alebo vodičovi bolo úplne jedno, čo sa vo vozidle deje.
Reakcia na: mi.v #12:
a aký problém je kolobežka vo vozidle? ja som za to, aby sa tam v pohode prepravovali aj bicykle... ak to priestor umožní a neohrozuje tým ostatných cestujúcich, tak kľudne
Reakcia na: Iv #11:
Hm, to dosť veľa mení v prospech kolobežkárov. Ak kolobežka už nespadá pod batožinu, ale je osobitne vymenovaná, nevzťahujú sa na ňu maximálne rozmery batožiny. Podobne, ako sa nevzťahujú na ostatné položky, ktoré sú vymenované osobitne. To je fajn, lebo kolobežka je často o niečo väčšia, ako maximálne rozmery batožiny a týmto sa zaistí, že nebude vylúčená z prepravy. Doteraz sa dala vylúčiť, keby niekto meral napríklad šírku riadidiel a rozhodol by sa tých 5 cm nad maximum netolerovať. Bežne som vozieval v električke poskladanú (na popruhu cez plece) elektrickú kolobežku a revízori mi povedali, že tých pár centimetrov nad maximum nevadí, no teraz bude sranda, keď ľudia skúsia do vozidiel trepať tie kolobežky, ktoré sa nedajú poskladať. Vidím to na pár nepríjemností a tarifa sa potom zase zmení, aby sa s tým nejako vysporiadala.
Reakcia na: mi.v #9:
Stále to ostalo aj v novej tarife, akurát ostal už len 1 ks batožiny zdarma, 1 zviera, ale aj kolobežka napr (ktorá doteraz chýbala v tarife a prepravnom poriadku - teraz je už jednoznačne dané, že je preprava povolená, a to aj elektrickej, a ešte aj zdarma).
Lístok "na nočný spoj" už tarifa nepozná, ale v zastávkovych CP nočákov je tento nezmysel stále uvedený v poznámke.
Reakcia na: Iv #8:
Díky moc za reakciu. To dáva zmysel. Neuvedomil som si, že batožinový lístok je len pre prípady nadmerného počtu.

Pre úžitok všetkých, ten bod D.1.8 znie:

D. Podmienky pre poskytnutie bezplatnej prepravy, zľavnenej prepravy

(...)

1.8 Jedno živé zviera a 2 ks batožina bez povinného poplatku, za podmienok prepravy podľa Prepravného poriadku pre držiteľov cestovného lístka.
Reakcia na: mi.v #4:
Boli to 2 ks batožiny a jedno zviera zdarma v cene základného lístka (tarifa DPMK odstavec D bod 1.8). Ale úhrada za psa/batožinu bola v cenníku aj tak (viď tabuľka s cenami cestovných lístkov). Takže je možné, že to tak bude aj teraz, cena sa udáva pre tretí kus batožiny a ďalšie zviera/tá.
Reakcia na: monoblok #6:
Aký má zmysel mať v tarife zľavu, ktorú už nikto nevyužíva a už nikdy nikto nezíska nárok na túto zľavu? Ľudia, ktorí to využívali sú už po smrti, alebo majú taký vysoký vek, že majú nárok na bezplatnú dopravu aj tak. Čím jednoduchšia tarifa, tým lepšie.
Reakcia na: Dispecer #3:
Práve kvôli veku už nedáva zmysel tú zľavu rušiť, nič sa nezíska. Všade v civilizácií majú na zaplatenie pokuty 15 dní, len u nás sú to len 4 pracovné dni, navyše aj tak sa to vybraných skupín netýka, keďže tých revízori obchádzajú. Nemožnosť kúpiť lístok kartou je tiež veľký problém, obzvlášť, ak automaty nefungujú, čo sa na staničnom námestí stáva pravidelne. Ale tak hlavne, že poslanci MHD necestujú, preto nemajú problém dvihnúť za toto ruku.
Kym je TZP zadarmo je ok.
K tomu, že 7-dňový sa zmení na 3-dňový: Môže byť aj to, že o 7-dňový nebol veľký záujem a pri 3-dňovom sa predpokladá väčší? Ja osobne si tiež myslím, že 3-dňový je životaschopnejší. Viem si predstaviť, že 3-dňový budem používať. 7-dňový sa mi videl nepraktický a mesačník sa mi neoplatí, lebo toľko ciest do mesta nemám. To, že 3-dňový stojí len 6,5-násobok ceny 30-minútového je už zaujímavá cena. Lebo zaplatí sa 3 dni po 2 jazdy denne, ostatné už je zadarmo. A pri jednodennej návšteve mesta zvyknem urobiť 3-4 jazdy s potrebou dokupovať lístok.

Vadí mi, že zrušili prísľub z predminulého zdražovania, že jedna batožina/pes budú v cene lístka. Podľa mňa sa to malo ponechať. Bola to pozitívna vec pre vnímanie MHD. Podľa mojich skúseností, ľudia si batožinové lístky aj tak nekupujú (rozmery batožiny nevie z hlavy nikto a už je z toho veľmi drahá cesta) a revízori na batožinových lístkoch netrvajú, ani keď vidia trochu väčšiu batožinu, za ktorú by už mali žiadať lístok. Takže pri tom minimálnom príjme z batožinových lístkov, kľudne to mohlo ostať zadarmo.
Reakcia na: draxter #2:
Uvedomujeme si vek samotných účastníkov bojov?
Reakcia na: Trolley #1:
Aj protifašisti majú smolu, v súlade s náladami v okolitých štátoch, či?
Historické jazdy už roky nerobia žiadne a zrejme ani neplánujú, keďže stav historických vozidiel vozidiel je bieda. A teraz už rušia aj lístok na historické linky.

7-dňového lístka bude škoda.