Rozpočet mesta na rok 2021 z pohľadu dopravy

Rozpočet pre verejnú dopravu v tomto roku narastie, plánujú sa nákupy autobusov aj elektrobusov.

V závere februára bol na 22. zasadnutí mestského zastupiteľstva schválený rozpočet na rok 2021 s návrhom na roky 2022 a 2023. Rozpočet mesta Košice na rok 2021 je v celkovej výške 236,148 mil. €, čo je o vyše milión € viac, než v uplynulom roku 2020. Hoci sa v roku 2020 nepodarilo naplniť prakticky žiaden zo stanovených cieľov v doprave, výhľady na tento rok sú značne optimistickejšie a počíta sa s niekoľkými projektami, z ktorých časť neznesie ďalší odklad.

Na prevádzku MHD má byť v tomto roku vyčlenených 23,3 mil. €, teda o jeden milión € viac, ako v minulom roku. Suma je tvorená z dvoch častí, a to príspevku na krytie predpokladanej straty vo výške 21,8 mil. € a doplatku príspevku preukázanej straty za predchádzajúce roky vo výške 1,5 mil. €. Objem objednaných vozokilometrov má narásť o 0,7%, teda zo 14,9 mil. vzkm na 15,0 mil. vzkm. V návrhu pre ďalšie roky sa počíta s postupným medziročným nárastom 100 tis. vzkm a nárastom príspevku na krytie straty na 24 mil. € (2022) a 25 mil. € (2023).

(vzkm) 2019 2020 2021 2022 2023
Plán   14 900 000 15 000 000 15 100 000 15 200 000
Skutočnosť 14 952 924        

Na financovanie činnosti spoločnosti IDS Východ, s. r. o. pre účely zavedenia a koordinácie integrovaného dopravného systému na území oboch východoslovenských krajov je v rozpočte vyčlenených 60 tis. €.

Okrem bežných výdavkov ráta rozpočet aj s kapitálovými výdavkami vo výške 600 tis. €, ktoré sa týkajú viacerých projektov plánovaných v tomto roku. Kapitálový transfer má slúžiť na úhradu nákladov vo výške 5% spolufinancovania projektov obstaraných z fondov Európskej únie. Konkrétne by sa malo jednať o projekty:

  • Nákup - obstaranie električiek (10 kusov),
  • Nákup autobusov na naftový pohon (23 - 47 kusov),
  • Nákup elektrobusov (5 - 10 kusov),
  • Nákup - obstaranie technologických vozidiel (4 kusy),
  • Modernizácia údržbovej základne,
  • Modernizácia dispečingu,
  • Modernizácia odbavovacieho systému v autobusoch,
  • Nákup automatov na predaj cestovných lístkov.

Za zmienku stojí, že v roku 2020 boli v pláne nákupy 24 kusov naftových autobusov a 5 kusov elektrobusov, žiaden z nákupov sa však nerealizoval. Preto je otázne, či budú tieto nákupy prenesené do roku 2021, alebo sa od plánov za uplynulý rok upustí a budú sa realizovať len nákupy, ktoré boli na rok 2021 naplánované.

Nákup - obstaranie električiek

(kusy) 2019 2020 2021 2022 2023
Plán     10 10 10
Skutočnosť 0 0      

Nákup autobusov na naftový pohon

(kusy) 2019 2020 2021 2022 2023
Plán   24 23 24 23
Skutočnosť 0 0      

Nákup elektrobusov

(kusy) 2019 2020 2021 2022 2023
Plán   5 5 5 5
Skutočnosť 0 0      

Nákup technologických vozidiel

(kusy) 2019 2020 2021 2022 2023
Plán   4 8 3 4
Skutočnosť 5        

Čo sa týka ostatných investícií do cestnej a cyklistickej infraštruktúry, okrem údržby je na dobudovanie a rekonštrukciu vyčlenených takmer 9 mil. €. Jedná sa napríklad o tieto významnejšie projekty:

Druh Lokalita Dĺžka
Cykloinfraštruktúra
(cyklochodníky)
Popradská, Trieda SNP 5,3 km
Centrum (protismerná jazda cyklistov)  
Čermeľské údolie 4,4 km
Watsonova, Komenského 1,4 km
Slanecká cesta 2,2 km
Cestná infraštruktúra
(cesty)
Slanecká cesta 2,2 km
Jána Pavla II. 0,5 km
Pereš - Lorinčík 0,5 km
Cestná infraštruktúra
(mosty)
Trieda arm. gen. L. Svobodu  
2x Hlinkova  
Cestná infraštruktúra
(zastávky)
Slanecká cesta  

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: mi.v #18:
Chceš čakať až do prvého kvartálu 2023 - v ideálnom prípade? 🤔
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #15:
https://imhd.sk/ke/diskusna-tema/21/Off-Topic-F%C3%B3rum?dfpi=11442#11442 – tu je kandidát na správu verejného osvetlenia, ktorý by toho zároveň spravoval oveľa viac – navrhovaný nový mestský podnik Komunikácie mesta Košice
Reakcia na: Dispecer #14:
Ďakujem za vysvetlenie. Mám pocit, že prišlo práve "z lampárne". Nechápem, prečo by som mal žiť v tomto bordeli a v takýchto škaredých uliciach. Neverím, že na Slovensku a v Česku nájdete ulicu, ako v KE Národná trieda, kde už nevidno pôvodnú farbu trolejových stĺpov. Je to obraz vzťahu mesta k občanom. Je to presne o tom istom, o čom som písal ohľadom údržby nových električiek v KE. Neverím, že v strednej európe nájdete električku, ktorá po pár rokoch používania v meste vyzerá ako hrdzavý oranžovočervený nákladný vagón. U nás takto vyzerajú všetky Variá... A vidím, že je to vlastne v poriadku..... Všetky dediny majú pomaľované zábradlia vymenené svetlá, opravené stĺpy, chodníky.... V Košiciach je "normálne", že sa počká ďalších 25 rokov na výmenu všetkých stožiarov, to sa skutočne už nevyplatí ich natrieť.... Ani električku sa nevyplatí pravidelne umývať, veď o 25 rokov sa kúpi nová.... Stále si myslím, že sa máme za čo hanbiť, takto sa to nikde nerobí.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #15:
Nehádam sa, môže byť, že už sú to štyri roky. 😉
Reakcia na: Dispecer #14:
Pokiaľ viem, tak mesto (ne)hľadá nového správcu verejného osvetlenia už 4 roky. DPMK je poverený správou a údržbou len dočasne 🙂
Reakcia na: Fero1 #12:
Správcom verejného osvetlenia (možno žiaľbohu, možno chvalabohu, kto vie) je už nejaké tie 2 roky práve DPMK...

Stožiare možno aj vyzerajú, že neboli natreté posledných 25 rokov, ale evidujem, že hromadné žlto-modré natieranie neprebehlo až tak nedávno - v 2011 (a povedal by som, že aj neskôr, len v rokoch 2012 - 2018 som sa až tak intenzívne v KE nezdržiaval, tak neviem). Druhá vec je, že ich životnosť je limitovaná, a niektoré môžu byť už po životnosti - otázka potom je, či má zmysel natierať niečo, čo o chvíľu sa vymení za nové.

Tie "natreté" 3 stožiare, ktoré spomínaš v #10, sú úplne nové stožiare, ktoré sú tam zrejme od jari 2020 - okrem nich sa tam menil úsekový izolátor na trolejbusovej trati:
https://imhd.sk/ke/diskusna-tema/6/V%C5%A1eobecn%C3%A1-diskusia?dfpi=84358#84358

Bohužiaľ, aj v roku 2021 pred sebou DPMK tlačí pomerne veľký investičný dlh na rôznych frontoch, ale je snaha to zmeniť - takéto veci sa však nedajú vyriešiť lusknutím prsta, preto sa môže zdať, že sa tu nič nedeje. 🙂
Reakcia na: monoblok #11:
A to je na tom to najsmutnejšie.
Reakcia na: monoblok #11:
Stránky sú o DPMK, preto sa zámerne nevenujem stavu osvetlenia, to
tu rieši/nerieši mesto. DPMK podľa mňa zodpovedá za stav, v akom sú trolejové stĺpy. Pokiaľ stožiare vyzerajú ako po bombardovaní len preto, že neboli natreté posledných 25 rokov, a patria do kompetencie DPMK, zaujíma ma to.... Je chybou nechať dobre stojace stožiare, ktoré majú perspektívu držať trolej ešte ďalších 30-40 rokov zhniť len preto, že ich nenatrú. Ľudia si zvyknú občas natrieť plot pred domom, považujú to za normálne, aby mali pekne. U nás považujeme za normálny pohľad na hrdzu, dvesto vrstiev zlepených reklám na každom stĺpe.... a to skutočne už nehovorím o hrdzavých lampách na Hlavnej v KE... to už nerieši DPMK... Príliš sme si zvykli na hrdzavé briky, hrdzavé trolejové stĺpy... tvrdím, že nie len zlodeji a krádeže a bakšiše za to môžu, je to nedostatok kontroly a akceptácia takého stavu verejnosťou. Som prekvapený, že to NIKOMU nevadí. Myšlienky typu "buďme radi, že aspoň niekde svietia lampy" nie sú normálne. Nie som na predmestí NAIROBI....
Reakcia na: Fero1 #10:
V Košiciach bežne nesvieti ani pouličné osvetlenie aj pár dní a to na hlavných cestách, nehovoriac o stave tých stĺpov. Farba je posledná vec, ktorú by som riešil.
Ešte ma napadlo, koľko eur je v rozpočte vyhradených na žltú a modrú farbu, ktorou sa majú plánovane pravidelne natierať stožiare trolejov /teraz vynechám tému osvetlenia ulíc bez trolejov/. Skúste sa pozrieť na trolejové vedenie pri BETE, Národnom námestí.... To sa nikto v tomto meste nehanbí, že naše ulice vyzerajú ako po druhej svetovej vojne? Pri Bete sú tri natreté stožiare - jeden s kladkostrojom na napínanie troleja, dva s odpojovačom napájania, tie vyzerajú ako majú. Na tie ostatné je tak žalostný pohľad... To skutočne čakáme ďalších 20 rokov na eurofondovú výzvu aby sme ich vymenili za pozinkované?
Mne v rozpočte na DPMK chýba sumár nových lavórov a handier na umývanie našich zasvinených električiek. Zrejme nikto neplánuje električku raz za týždeň umyť. Stačí objednať ďalších nových desať brík a nechať ich zasvinené hniť na dvore DPMK. Alebo je ešte vhodnejšie nechať aj tie nové , ktoré si chceme obstarať zasvinené a hnedočervené od hrdze, blata, soli, uhlíka jazdiť neumyté až do ďalšej eurofondovej výzvy na nové električky a stále dokola... Navrhujem, aby sa neobjednali električky v mestských modrožltých farbách, ale rovno ich natrime sivohnedookrovočervenou farbou, na ktorej špinu nebude tak vidieť.... Budú ako nákladné vagóny. Veď Košiciam to stačí....
Reakcia na: lapo127 #6:
skor by ma zaujimali parcialne trolejbusy, tie mal Polacek aj vo svojom volebnom programe, co nevydalo? nemohli ich tam supnut namieto zbytocnych baterkobusov a trebars par naftakov menej? inak na poslednom streame na svojom FB sa ho na to aj niekto pytal tusim ze vravel ze na to nezabudol a pracuje sa na znovuzavedeni a prinavrateni trolejbusovej dopravy do Kosic,ze problem narobila dohoda byvaleho vedenia ze mesto odstavi trolejbusy uplne alebo nieco take,ze sa musi opatovne menit strategia atd.. najdite si to niekde vo videu.. https://fb.watch/4fSFSi3TmG/
Reakcia na: lapo127 #6:
to sa ešte nedá na 100% povedať že by s nimi bol koniec, ale neviem čo s trolejbusmi, uvidíme, necháme sa prekvapiť čo prinesie budúcnosť
A trolejbusy?S nimi je nadobro koniec?
Reakcia na: tbus #1:
no to dufam ze nie...to baterkobus nevydrzi ani 10 rokov?
Reakcia na: Yogi616 #3:
Tak ja len že tu sa spomínajú iba nafťáky, ale niekde som čítal o cng, preto ma prekvapilo že tu nie sú.
Reakcia na: romeo #2:
nie
Po odstavení citelisov a tedomov s plynom končíme ❓
nové elektrobusy ako náhrada za dožívajúce z roku 2014 po najazdení konečných 200 tisíc km? 😁