DPMK chýbajú vodiči autobusov

Ilustračné foto © Dispecer


Slovenskí autobusoví dopravcovia bojujú s nedostatkom kvalifikovaných profesionálnych vodičov. Podľa združenia ČESMAD Slovakia chýba v cestnej doprave  viac ako 1200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Problémy s vodičmi sa nevyhli ani DPMK.

Vodičov s oprávnením na vedenie autobusu  postupne ubúda. Staršia generácia odchádza do dôchodku a pre mladých ľudí toto povolanie nie je atraktívne.  Dôvodov je viac, prvotným problémom je však už vzdelanie . Na Slovensku totiž v súčasnosti nie je škola, ktorá by vychovávala profesionálnych vodičov. Učilištia  pri závodoch autobusovej dopravy zanikli a dnešné Stredné odborné školy  automobilové v Košiciach, Bratislave, Trnave,  Banskej Bystrici, Handlovej či Senici sa zameriavajú predovšetkým na vzdelávanie  mechanikov a autotronikov pre automobilky, ktoré na Slovensku pôsobia.

Okrem náročných pracovných podmienok záujemcov o profesiu vodiča autobusu odrádza aj vysoká cena získania vodičského oprávnenia. Rozšírenie vodičského preukazu na možnosť šoférovať autobus, prípadne vydanie nového preukazu stoja stovky eur. Vodič okrem toho musí byť zdravotne spôsobilý, musí absolvovať psychologické testy a byť držiteľom karty vodiča. Uchádzači o oprávnenie viesť autobus musia mať minimálne 24 rokov.

Problémy s nedostatkom vodičov autobusov zaznamenávajú dopravcovia už dlhší čas a podľa dlhodobých prognóz sa budú zvyšovať. Dopravné podniky preto pri ich nábore prichádzajú aj s mnohými  motivačnými faktormi – náborovým alebo stabilizačným príspevkom (DP Bratislava, DP Žilina),  príspevkom na cestovné, stravu či ubytovanie.

S podobnou iniciatívou prichádza aj DPMK – ak záujemca absolvuje kurz na rozšírenie vodičského oprávnenia zo skupiny C na skupinu D a podpíše pracovnú zmluvu s DPMK, kurz mu uhradia. S nástupom do zamestnania získa vodič benefity, ktoré svojim zamestnancom DPMK poskytuje – napr. aj príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie.  Napriek tomu sa im nedarí stavy vodičov napĺňať a ich nedostatok sa začína prejavovať už aj pri každodennej výprave MHD.

Dočasným riešením tejto nepriaznivej situácie je preškolenie časti vodičov električiek. Keďže počas prebiehajúcej rekonštrukcie električkových tratí  sa počet vypravených električiek obmedzil, niektorí z vodičov električiek absolvovali kurz a rozšírili rady vodičov autobusov. Z dlhodobého hľadiska to však  nedostatok vodičov nevyrieši. 

Z týchto dôvodov sa od pondelka 15. mája 2017 zmení interval niektorých liniek MHD. O nových cestovných poriadkoch vás budeme informovať.

Nábor vodičov autobusov v DPMK priebežne pokračuje, prípadní záujemcovia môžu žiadosti so životopisom  zasielať e-mailom alebo poštou na adresu DPMK:
DPMK, a.s., Bardejovská 6, 043 29 Košice, tel. kontakt 055/6407120.

Aktualizované 12.5.2017: Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené.


10.5.2017, Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené - 12.5.2017
-MHD KE-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

tbus26.7.2017 11:51 #45 Re:
Reakcia na #44 od veteran:
Krátkych služieb je len zopár, a vždy boli, aj budú, práve kvôli rovnomernejšiemu rozloženiu pracovného času. Sú služby 10 aj 11 hodinové, a naopak sú aj 6 hodinové na vyrovnanie. Také služby nájdeš medzi delenými, celodenkami, aj v šaci. Krátke služby existovali vždy, kvôli vodičom, už ti to raz Author vysvetľoval.
veteran26.7.2017 9:28 #44 Re:
Reakcia na #43 od Dead:
To je zoznam z roku 2008.

A tých málo vodičov je už obohraná platňa. Tvrdia, že ich majú málo, adekvátne ich nezaplatia a ešte sa ani nijako nesnažia, aby nejakí noví prišli. A aby toho nebolo málo, tak po predpredprázdninovom predškrtaní sa služby osekajú na 5,5-hodinové výkony a podobné skvosty.
Dead25.7.2017 23:18 #43 Re:
Chybaju mi v zozname spoje 71 a 72, vynechali uz niekolkokrat, smer Lingov>KVP, dnes po 17-tej vynechali dva spoje za sebou.

To ze je malo vodicov je OK, ale preco nezmenia cestovne poriadky? Pridem na zastavku a mam tak 50% sancu ze bus mi pojde.
Dispecer24.7.2017 9:09 #42 Re:
Reakcia na #41 od myslavcan:
Napríklad takto?
https://imhd.sk/ke/doc/sk/5957/Obmedzenie-autobusovej-dopravy-z-dovodu-nedostatku-vodicov-od-25-07-2008
myslavcan23.7.2017 16:11 #41 Re:
By ma zaujímalo ako by podobný zoznam vyzeral aktuálne v Košiciach https://imhd.sk/transport/doc/sk/16564/Zoznam-nevypravenych-spojov-pre-nedostatok-vodicov-22-23-7-2017
LUKYmhd6.7.2017 9:58 #40 Re:
Reakcia na #38 od Yogi616:
Pred zmenou CP kvoli reko meniarne L2 jazdila 12 minut skoro cely den. Teraz jazdi kazdych 15. A pre mna je vyhodnejsia elektricka ako autobus. L17 a 19 mimo spicky jazdia kazdych 20 minut a nie raz idu za sebou. A peso sa mi nechce cez park ked mam priame spojenia na stanicu.
KosickyTiger12.6.2017 22:23 #39 Re:
Reakcia na #38 od Yogi616:
Ja som to myslel tak, že človek, ktorý celý život cestuje stále iba električkou (trebars niektorí Terasania), si určite zvolí na cestu električku, pretože autobusové linky ani nepozná.
Yogi61611.6.2017 22:48 #38 Re:
Reakcia na #37 od LUKYmhd:
Dosť často som sa tam pohyboval a nikdy mi nenapadlo ísť dookola na stanicu. Neviem o akom lepšom intervale píšeš, lebo z NMM na Stanicu ti ide len linka 2 (a jej interval nie je nejaký úžasný). Teda aj linka 6, ale to by si musel byť už riadne mimo.
Od Mlynskej bašty ide autobus každú chvíľu - či už priamo 16, 27 či 29, ale aj ostatné linky ako 25, 71, 72. Stačí prejsť cez most a si tam. Taktiež je tu možnosť ísť 17 či 19.
Naozaj tu nevidím výhodu električky. Ja si väčšinou hľadám časovo najkratšie trasy.
LUKYmhd11.6.2017 1:15 #37 Re:
Reakcia na #36 od Yogi616:
Napr. ja je to omnoho lepsie ako cakat na bus ktory sice ide len par zastavok ale intervalovo momentalne nie je tak lakavy ako elektricka. Navyse elektricka ide nacas kym autobus stale meska a ovela castejsie v sucasnom rezime.
Yogi61617.5.2017 17:08 #36 Re:
Reakcia na #33 od KosickyTiger:
zaujímalo by ma, ktorý zdravý človek by si vybral cestu z NMM na stanicu L2
KosickyTiger16.5.2017 22:34 #35 Re:
Reakcia na #34 od Iv:
Ja to mám z vlastnej skúsenosti - spolužiak z Ťahanoviec išiel z Madridskej na Bernolákovu a zvolil si L10 + L71/L72.
Iv16.5.2017 13:45 #34 Re:
Reakcia na #33 od KosickyTiger:
ťahanovčan by šiel 10kou až na spoločenský pavilón a tak pešo na bernolákovu....
KosickyTiger16.5.2017 10:00 #33 Re:
Reakcia na #32 od 3pa3ck3:
Aj ja tak cestujem. Ale niektorí cestujúci preferujú hlavne tú trakciu, ktorej linky poznajú - Ťahanovčan pôjde všade autobusom ( napr. aj keby mohol ísť z Madridskej na Bernolákovú L18 + L9 / L6 / LR, tak radšej pôjde L10 na nám. Osloboditrľov, odtiaľ L71 / L72 na Magistrát a tak pešo na Bernolákovu a naopak napr. Terasan z Nám.marat.mieru na stanicu nepôjde L16 / L27, pôjde radšej L2 )
3pa3ck315.5.2017 13:37 #32 Re:
Reakcia na #29 od Troll:
S tým, že cestujúci nerieši, akým dopravným prostriedkom pôjde, nie veľmi súhlasím, keďže ak mám na výber autobus a zároveň električku, ktorá síce môže mať papierovo dlhšiu jazdnú dobu, ale mám istotu, že obídem zápchy na cestách, tak si určite vyberiem električku
veteran15.5.2017 7:48 #31 Re:
Reakcia na #27 od afeno:
Nie len MET a IKD, ale aj Modernizácia zastávok verejnej dopravy a informačných systémov. Opäť len obmena materiálov.
Yogi61615.5.2017 0:21 #30 Re:
Reakcia na #26 od cedin:
A ako zrychlis cestovanie? Ved tie autobusy ti aj tak budu stat v zapche na miestach, ktore vymenoval tbus.
Troll14.5.2017 16:29 #29 Re:
Reakcia na #25 od cedin:
MHD má fungovať ako jeden systém, pretože bežný cestujúci nerieši, či ide električkou, autobusom, či elektrobusom. Preto existujú nejaké väzby / vzťahy medzi električkovými a autobusovými linkami, ktoré by bolo vhodné zachovať, upraviť, príp. zaviesť. Tým že riešiš iba autobusy, môžeš (ale nemusíš) dosť výrazne ovplyvniť toky cestujúcich električkovou dopravou. A práve na to narážam.
myslavcan14.5.2017 15:55  +1#28 Re:
Reakcia na #26 od cedin:
Napriamenie liniek a zároveň zníženie počtu prestupov? Tieto dva ciele zároveň nedosiahneš asi nikdy, jedine linkami odvšadiaľ všade...
afeno14.5.2017 15:48 #27 Re:
Reakcia na #25 od cedin:
Hovoril si, že šestkou je to z NO na Novú nemocnicu "fajnučko naokolo". Nemyslím si, že 16 minút je extrémne dlhá jazdná doba. Teda nechápem načo by bola dalšia zbytočná autobusova linka.
O kapacitu šestky sa neboj, dojdu nové Varia a hneď bude oslabenie kapacity.
Inak s tymi zmenami trasovania autobusových liniek... ako písal tbus, omnoho viac by prispela preferencia CELEJ MHD a nie iba jednej z jej trakcií.
Na Štúrovej mohol byť jeden súvislý BUS pruh, v podstate až po Senný trh, na Zimnej/B. Němcovej mohli byť združené zastávky, ale "projektant nezakreslil" "mesto nechcelo" a pod. Nakoniec bude z MET a IKD samá premárnená šanca o zlepšenie MHD.
cedin14.5.2017 15:44 #26 Re:
Reakcia na #24 od tbus:
To sa predsa vzájomne nebije.
Nie som od fachu, ale žiadne reálne praktické kroky k masívnejšej preferencii MHD (semafory, vyhradené pruhy, cena vs. dane a parkovné) som v tomto meste nikdy nepostrehol - asi nie je „politická vôľa“ (odhadujem, že všetci v tomto dôležití sú zrejme automobilisti s rezervovaným vzťahom k verejnej hromadnej doprave, aj keď to navonok tak určite nedeklarujú).
A technicky by sa dalo v tomto smere naozaj všeličo, to vidí aj laik...
Preto sami zdá reálnejšie vziať to najprv z toho druhého konca (zrýchliť cestovanie napriamením liniek a znížením počtu prestupov), voči čomu by asi neboli väčšie námietky - najmä ak to niečo aj ušetrí a potenciálne priláka do MHD nových zákazníkov.