joj a ešte sa nam objavili niečo ako malé busboardy na Karosách..prvý krát som to videl na busoch prešovskej SAD. Je to reklama stavebného sporenia wustenrot na oboch starnách busu tak na 2/3 okna. zatial som to videl na 6270 a 6409, dnes obe na L54
Kto by chcel byť v obraze, o akú električku ide a má doma publikáciu 100 rokov MHD v Košiciach, nech si otvorí stranu 137. Toto je vozidlo vo vtedajšom stave, v akom bolo vystavené ako statický exponát pri vstupe do DPMK. Toto vozidlo však prešlo výrazným "faceliftom" a jeho pôvodnú pododobu nájdete na strane 26 (spodná fotografia).
Osud tejto električky by stál za napísanie "románu". Vyrobená bola v Győri v továrni Magyar Waggon és Gyepgyár v roku 1913. Dňa 28.2.1914 ako otvárala spolu s jej zvyšnými 17-timi "kolegyňami" osobnú električkovú dopravu v meste.
No, v skutočnosti sa prevoz zdržal. Predpokladaný príchod do KE bol v podvečer až večer. Električku priviezol ťahač DAF 95XF (BMZ-69-06) na trojnápravovom prívese (BM-96-30), firma Lubomír Dobrovský, Brno. Keby ma o prevoze neinformovali priamo zamestnanci Technického múzea v Brne s prosbou, aby som im referoval o tom, v akom stave dôjde vozidlo, tak by som o tom vôbec nevedel. Škoda, že už mám tak málo času.
Takže všetkým, ktorí sa zaujímate o historické vozidlá - zloženie električky #1 z prívesu ťahača sa bude konať zajtra niekedy po 7:00 hod. Vtedy totiž príde vodič súpravy. Predpokladám skladanie v priestore 9. koľaje (tzv. koľaj smrti), nakoľko tam nie je trolej. Potom verím, že sa vozidlo dostane na jednu zo štyroch koľají vo vyhradenom priestore pre historické vozidlá. Predbežne som dohodnutý s Furčanom, že sa urobí pár záberov.
Električka MWG #1 o cca 21:30 prekročila bránu vozovne na Bardejovskej ul. Došla síce s meškaním, ale v poriadku. Pred chvíľou som mal možnosť si ju aj nahliadnúť. Je už v dosť ošumelom, ale aspoň zachovalom stave. Kvôli výrazným úpravám v prevádzke v maďarskom Miškolci ako #94 však bude rekonštrukcia dosť náročná. Pripomínam len, že ide o jedinú dôchovanú a pôvodnú električku z roku 1913, ktorej typ otváral osobnú električkovú dopravu. Z tohto pohľadu ide o historicky najcennejší exponát.
Pripajam sa k dakovaniu ? ?. Moj nazor je jednoznacny. Informacny system sluzi cestujucim, v maximalnej miere ulahcuje im cestovanie a orientovanie sa v priestore. Urcite nie je potrebne rozpravat o tom ze MHDckou kazdodenne NEcestuju len Kosicania ktori aj v polospanku vedia na co nastupit a kde vystupit. Sami urcite viete ake narocne je sa orientovat v novom meste ked ste turista alebo podobne. Preto takyto system robi reklamu danemu podniku a dviha mienku o danom meste. Preto NECHAPEM preco to nie je jednou z priorit dopravneho podniku na skvalitnenie a sprijemnenie cestovania. Z prispevku od 1018 je urcite kazdemu jasne, ze su ludia ktori maju svieze napady a hlavne chut ist v pred ale su nezmyselne brzdeny tymi ktorym by na tom malo zalezat najviac. Ja sa vobec necudujem ze je to len tam kde to je, lebo ten jeden clovek ktory to aktualizuje (a nie je to jeho hlavna napln prace) hoc by sa potrhal tolko vozov neobhospodari. Proste chyba podpora a vola zhora... ? ?
V DPMK maju na starosti BUSE 2 odbory - Odbor Priprava Dopravneho procesu (kompletne pripravujeme databazy) a Prevadzka Cestna doprava (1 pracovnik nahrava databazy do vozidiel).
Ta priprava spociva v zavadzani aktualnych zmien do programu (zmeny nazvov, zmeny tras jednotlivych liniek, a.i.) a v dlhodobom plane "prespikovat" program na aku-taku vizualnu a informacnu kvalitativnu uroven. Urcite mnohi z vas vidia tieto postupne zmeny, ci sa uz jedna o kvalitu fontov (jasnejsie, "cistejsie", citatelnejsie a prehladnejsie znaky), zavadzanie symbolov a obrazkov alebo samotnu prehladnost a jednoduchost podavanych informacii ako celku. Samozrejme, aj v dnesnej dobe je este vela nezrovnalosti, ktore su ale najcastejsie v terene z troch dovodov:
1. Vozidla nahrava spominany technik priebezne a nie narazovo vsetky naraz. Tento clovek ma na starosti inu pracu a BUSE ma len "popri", preto je v dnesnej dobe na vozoch hadam aj 10 verzii programu a som hadam jedinym, kto v tom ma prehlad.
2. Aj napriek tomu, ze cela priprava vznika u nas, jedina vec nam predsa len nepatri - hlasove znacky. Samotne hlasenie zastavok, jeho nahravanie a aktualizaciu ma na starosti prave spominany pracovnik z PCD. V tomto zmysle nie je a nikdy nebol ziaden vaecsi problem, az kym sa von nedostali verzie 2004/1, 2004/2 a 2004/3, kde boli zrazu (neviem z akych dovodov) pridelene k zastavkam, ktorym sa v ostatnej dobe menil nazov, povodne hlasove znacky (napr. Ferrocentrum, Darg. hrdinov - MÚ, a. i.). V dnesnej dobe by to uz malo byt odstranene.
3. Vodici. Fenomen DPMK. Aj ked velka cast z nich pouziva BUSE bez problemov a stale, urcita cast z nich bud system nepouziva vobec alebo len ciastocne, zrejme podla chuti. Neexistuje poriadna kontrola tohto vyuzivanie (okrem akejsi neprofesionalnej, vsak pan Ceh.), prave z dovodu velkeho poctu verzii. Aj ked sa obcas stavaju situacie, ktore nedovoluju hlasit (chyba v dverach, v hlasici, ...), su to minimalne stavajuce sa situacie.
No a dalsimi sprievodnymi kiksami celej veci su napriklad:
4. elektricky. Clovek z autobusky ma nijaky vztah k elektrickam, resp. preco by aj mal mat, ked je na inom pracovisku. Tramwajky su teda minimalne aktualizovane. Prave tu sa vazne otvara otazka existencie JEDNEHO JEDINEHO SPRAVCU celeho systemu v DP. Vozy s BUSE budu pribudat, situacia bude cim dalej tym zlozitejsia.
Vid. elektricky KT8.NP, ktore su plne vybavene, funkcne, nahrate po vizualnej stranke (cize aj hlasit vizualne mozu - rovnako ako tbusy), ale nie akusticky. Su tam totiz namontovane akusticke hlasice od inej firmy. Ale uz sa (huraaa po roku) konecne pracuje na ich sfunkcneni.
5. brzdenie rozvoja. Aj ja sa musim niekomu zodpovedat a nie vsetky veci, ktore som do BUSE dal / chcel dat, sa aj von dostali. Nehovorim, ze mam patent na rozum a spravny vyzor BUSEcka, ale venujem sa tomu dost aktivne a viem, ze ten system presiel u nas uz velkymi zmenami a urcite pozitivnymi, co je aj zamerom do dalsich rokov. Dufam, ze raz to bude moja nie len externa praca.
No a teraz vase konkretne pripomienky -
"Mne osobne by nevadilo keby na info.paneloch vo vozoch sa objavovali najnovsie informacie, pripravovane zmeny... Ale to by chcelo flexibilny pristup od programatorov aj od 'veducich'..." -- bohuzial toto bolo kvoli nepravidelnemu nahravaniu zamietnute. Ved si vsimnite, kolko vozov ma este reklamu na "10. vyrocie TD 1993-2003" - 1018, 1020, 2001, 2006, 3521-25, 5101, 3204, 3205, 4301, 4308, 4309, ...
Texty ako PORUCHA, DO VOZOVNE, ... samozrejme ze su velke! A ake by mali byt? Tam nic ine byt nema a je blbost pisat to malym pismom, na co??
Velke texty na prednom paneli? Ano suhlasim, ale len ciastocne. Nemyslim si, ze na prednom paneli je potrebne vypisovat "cez ......", ale mal by tam byt kompletny nazov cielovej stanice. Horny riadok by patril mestskej casti a spodny cielovej stanici (napr. SIDLISKO TAHANOVCE / MADRIDSKA) , ak by sa samozrejme nezmestili vedla seba (napr. BARCA - SERVIS) a verte, ze vaecsina by sa zmestila vedla seba, bolo by to teda rovnako velke, ako napr. PORUCHA, cize velke a citatelne aj zdialky a aj pre horsie vidiacich. Na bocnom by bol nazov cielovej stanice a v dolnom preblikavanie par dolezitych bodov na trase. Je to ale len moja vizia, ktora sa sefstvu nepaci (ten predny panel) a zostane to teda zrejme tak, ako to je dnes.
Dufam, ze som na nic nezabudol. Myslim, ze s tymto slohom sa vyrovnam aj niektorym Sarkovym obsirnejsim prispevkom Inac dakujem vsetkym znalym (Sarko, Shorty, Isidor) za podporu!
Btw. Nebolo by od veci ukončiť anketovú otázku o maratóne?
Nejaký tip na novú...
Ktoré sídlisko je dnes podľa Vás najlepšie obslúžené mestskou hromadnou dopravou?
a/ Ťahanovce
b/ Furča
c/ KVP
d/ Terasa
e/ Nad Jazerom
no sedí to na vozidlá vyradené v minulom roku. Chýba len 6248 ktorý bol rozobratý v areáli DPMK a Ikarusy 4128 a 4129, ktoré vraj ešte tento rok v Šaci. Na Hornádskej naďalej strašia 4076 a 4077 a predpokladám, že k Tvojmu zoznamu pribudli v septembri aj 3102 a 3104, ktoré boli odtiahnuté z areálu na Hornádskej. ?
Nemaj obavy, je to zákonom technická pamiatka. Ja mám skôr obavy zo samotného prevozu. Jednak, že z DPMK do TMB nikto neprišiel aj napriek tomu, že to bola požiadavka a takisto neboli splnené niektoré technické záležitosti. Chápem, že v DPMK majú dosť iných starostí, ale takto zanevierať na budúce najcennejšie vozidlo električkovej dopravy tiež nie je férové.
Neviem, či to niekomu nejako pomože, ale radšej to sem dám. Keď som bol v lete v Turni nad Bodvou, tak v miestnej firme zaoberajúcej sa šrotovaním sa nachádzali tieto vozidlá DPMK:
4130, 6221, 6263, 6265, 6266, 6269, 6274, 6275, 6278 6282, 6283 (opisoval som to cez plot, ale malo by to byť OK).
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Pivix