Reakcia na: BM #4007:
No my sme sa tu o SOU ani nikde nebavili. Tak ako povedal Vlado, električky premávali ako po Hviezdoslavovej, tak po Strojárenskej a myslím, že som to opísal dostatočne podrobne. Pozrel si si tú fotku v 90-ročnici?
SOU sa volalo SOU strojnícke a v súčasnosti má názov SOU Aurela Stodolu.
Re #4009 Vladimír:
Ulica sa volá Strojárenská (tak je označená v teréne), i keď v mapách sa objavuje aj názov Strojárska. Z historického hľadiska tu však existovala strojáreň, podľa ktorej bola ulica pomenovaná, preto sa má správne volať Strojárenská. Vo 4. vydaní mapy KE od VKÚ je chyba už opravená. Opäť jedna z mnohých chýb Názvoslovnej komisie...
Sarko
Takže ako som spomenul, bol som na vychádzke a omrkol som podľa postupnosti tieto pozostatky tratí vychádzajúcich z Južnej triedy:
1) Fejova ul.
2) Hollého ul.
3) Skladná ul.
4) Šoltésovej, Mudroňova, FNLP
5) Oštepová ul.
Ak ku Frankovej továrni boli ešte dve odbočky, tak to sú v poradí 6) a 7) a ešte k Rybe, t.j.
1) Na Fejovej je okrem "presvitajúcich koľají na križovatke Južná tr.-Fejova (oblúk smerom do Barce) vidieť aj niekoľko roziet. Chodník v parku pred Dargovom je vlastne zaliatý úsek trate, koľajnice sú pod ním dodnes.
2) Na Hollého už nie je vidieť nič, ani sokle po trakčných stĺpoch, ani rozety. Na výmoľoch je pod vrstvou asfaltu vidieť zádlažbu z kociek. Úsek, kde vybrali výhybku je zaliaty pomerne novým asfaltom.
3) Skladná ul. bola v minulosti tiež prejazdná až na Južnú tr., pričom komunikácia pokračovala ďalej na Požiarnícku ul. V tejto súvislosti mi napadlo, či rozeta, ktorá sa nachádza na budove hasičského zboru (presne 80 metrov od trate na Južnej tr.) nebola nejakým kotviacim bodom pre trolej vedený po Skladnej ul., pretože táto je podľa pohľadu presne v profile trate na Skladnej. 80 metrov od trate na Južnej tr. je však predsa len dosť. Pri začiatku ohrady Posádkovej správe (dnes Vojenský veterinárny ústav) je vidieť iba pôvodnú zádlažbu z kociek, bránu č. 1 a koľaj pred bránou č. 2, ktorá je však useknutá a ďalej po Skladnej ul. nepokračuje.
4) Trať ku FN sa odpájala niekde na mieste dnešného cestného prejazdu na Ul. milosrdenstva, pričom táto trať viedla priamo a bez oblúkov na Šoltésovej ul. a dnešná trať odbočovala do oblúka. Vlečková trať prechádzala popri Astórii, chodníku v parku vedľa Astórie a pokračovala v priamom smere až ku križovatke s Mudroňovou, kde bol pravotočivý oblúk. Presne na tomto mieste sa ešte dodnes nachádza funkčná odpojovacia skrinka č. C18 (meniareň "C"). Akékoľvek pozostatky trate, sokle po trakčných stĺpoch, kocky zádlažby, či rozety som však nenašiel.
5) Tak ako som opisoval v predošlých príspevkoch, na vetve Oštepovej ul. (bývalej Smetanovej ul.), je pod vrstvou asfaltu, ktorý je tu zjavne vypuklý, vidieť súvislý úsek trate. Povedľa nej je zachované a z kociek súvisle vydláždené ústie na parkovaciu plochu. Ako som spomínal, obrubník je nad úsekom trate zjavne vysoko, a to kvôli tomu, že koľaj ostala bez zmeny a obrubník vlastne vedie v súvislom rade nad traťou. Stĺp, ktorý som opisoval tu nie je a zrejme to bol pozostatok pôvodného verejného osvetlenia, teraz sú tu vysoké stĺpy s výložníkom, ktoré sú iste novšieho dáta.
Prostredie bývalých tratí a ich fragmenty som nafotil na digitálny foťák, takže ak by som sa s niekým vedel dohodnúť, mohol by som ich aj s nejakým sprievodným pokecom zverejniť (napr. nieco.host.sk...).