Chcem sa spytat.Kedy prechadzal cez nase mesto IMPERIAL EXPRES?Bol tahany parnou Lokomotivou od Ciech cez Slovensko do Madarska.Dnes som o tom videl dokument na Spektrume,ale nie do konca.Dik
L 7 býva menej vyťažená než L 3. Hoci mnoho ľudí využíva L 3 v úseku OC Važec - NO, ktorý by mohli ísť aj L 7, radšej cestujú L 3. A dôvod tohto počinu je mi neznámy.
dnes som pred piatou poobede videl na kruhovom objazde pri Mlynskej Bašte na L13 biely autobus, určite nepatriaci DPMK
a rád by som vás poprosil, aby sme spoločne podnikli nejaký útok na dopravný podnik kvôli nezmyselnej zmene cestovného poriadku L19 ale najmä L27. zatiaľ čo podľa predchádzajúceho cp sa L27 prekladala s L34 od mlynskej bašty až na ťahanovce a s L11 sa na palackého míňali v parádnom 15-minútovom intervale v okrajovom režime a L19 sa v noci viacmenej prekladala s trolejbusmi, teraz sa neprekladá nič s ničím. ďakujem
Este co sa tyka Juznej triedy. Spoje po nej jazdiace pouzivam kazdy den, viem, aka je situacia. Preto trvam na posilneni stvorky, minimalne v case 7 - 8 hod. a 13 - 15 hod. V nadvaznosti na to, ako som uz spominal, riesit posilnenie na stanicu. Cize v tomto case pridat po jednom spoji na L 4 aj L 3. Podla mojich skusenosti, ani v predpoludnajsom sedle sa stvorka v smere z Nam. osloboditelov nemoze stazovat na nedostatok cestujucich. Ale priroitu vidim v tom, co som napisal vyssie. Spominane jednosmerne linky 1 a 8 by neriesili nic.
Zaujala ma myšlienka L3 v trase ŽST - Moldavská - Alejová - OC Važec. Beriem všetky pozitíva, akurát rozmýšľam nad tým, čo by zabezpečovalo kapacitný ťah Nad jazerom - NO. Myslím, že je nám obom jasné, že Jazerčan cestujúci na NO nad L3 idúcou dookola ohrnie nos a radšej sa bude rvať do plnej 7-čky. A tú zas veľmi nie je efektívne posilňovať vzhľadom na Boženku, ktorá je dobrá asi tak ako je (možno 15minútovka celý deň by nebola na zahodenie).
Píšeš o tom, čo aj ja. Rozdiely medzi špičkou a sedlom sa postupne znižujú a tento trend bude naďalej pokračovať. Zvlásť silný je tento úkaz v prípade nosnej dopravy, o. i. aj preto, že koľajová sieť v Košiciach zabezpečuje prepojenia predovšetkým medzi demograficky staršími časťami mesta (Komenského, Terasa, Kuzmányho, Južná trieda, ale pomaly už aj Jazero). Čím viac dôchodcov na trase, tým slabšia špička a silnejšie sedlo. Ja si teda dovolím tvrdiť, že na mestských električkových linkách by vôbec nemuseli byť rozdiely vo výkonoch v priebehu dňa.
Úplne opačný príklad je typ mladého sídliska, napr. Sídl. Ťahanovce, kde ešte pomerne mladé rodiny s pracujúcimi rodičmi a študujúcou mládežou vyháňajú špičkové nápory do nezvládnuteľných extrémov, ktoré ostro kontratujú s opadom dopytu v čase sedla.
Akokoľvek, aj Ťahanovce sa mi vždy zdali dopravne poddimenzované aj v čase sedla, ale to už je niečo o čom som písal v predošlých príspevkoch.
Problém nárazových náporov cestujúcich na L4 ráno z NO do Barce by som riešil pridaním 1, prípadne 2 posilových spojov v kritickom čase (predpokladám medzi 7.00-8.00). A ak je veľký dopyt práve vo vzťahu ŽST - Barca, nevidím žiadny problém, prečo by v danom kritickom čase nemohol zo ŽST do Barce odísť 1 či 2 posilové spoje označené napr. 4A. Linky 2 a 4 celodenne nevidím dôvod posilňovať.
Tr. SNP možno riešiť aj zhustením int. L6/9, ten nápad posilniť to pomocou presmerovania L5 bol z dôvodu ponechania nejakej linky k Optime (aj internátom). Ale plne súhlasím aj so zrušením L5 mimo nedele a 12/15' int. L6/9. A možno by aj postačoval celodenný 15' interval.
K nápadu L1/8: celkové prínosy tohto riešenia sú podľa mňa menšie ako negatíva. To už radšej zhustiť L3/7.
Namiesto vymýšľania nových liniek, by sa radšej mohli zaoberať koordináciou existujúcich!
Ad1: Myslím si, že Južnú triedu nie je nutné posilňovať, lebo značnú väčšinu tvorí tranzit cestujúcich na Jazero a tak sa mi zdá L1a8 ako zbytočná ale naopak, cez Alejovú by to bolo vhodné posilnenie. Riešením by bolo vedenie L3 cez Alejovú(navýšenie asi +5min), ktorá by sa dala ideálne skoordinovať s L6 a 9. Nakoľko tie sa stretávajú protismerne na kruhovom objazde a tak \"pichnúť\" medzi nich L3 je absolútne ideálne a vznikol by 10min interval na Alejovej aj Moldavskej
Ad2: Problém L1a8 - výhybky na kruhovom objazde bez el.ovládania, nad čím sa už asi nikto nezamýšľaľ. Od vzniku L5 som žiadal el.mag. výhybku na ŽST a... A to na kruhovom treba 2ks!
Ad3: Terasa - zbytočne do nich hučíme, že na Terase je sedlový(10min) interval väčší ako v špičke(15min) a nikto s tým nič nerobí. Možno keby niektorí bývali na Terase, tak by s tým niečo urobili ale pokiaľ viem, tak tu nebýva nikto \"vysoko\" postavený. Tak isto vyšla snaha MČ-Západ, ktorá chcela vybudovať prístrešky na el. zastávkach, Dp to zmietol zo stola... (ale v poslednom občasníku MČ táto snaha je zahrnutá v pláne na tento rok)
Ad4: Špička - sedlo: Poobedňajšia špička začína dosť neskoro (po 15.tej hod), pritom prvotný nával cestujúcich začína už okolo 13.tej(študenti) a trvá dlho (niekde až do 18.tej) a tak sa stáva, že po 13.tej chodia vozy preplnené a na záver špičky takmer prázdne. Neviem, ako sú na tom iné sídliská, ale na Terase po ôsmej hodine nenastáva útlm. Rozdiel medzi sedlom(doobedňajším) a špičkou nie je takmer žiadny a L5 cez Terasu by značne odľahčila linky č.6,9,34,11,20 (busy z LVIII ku Spol.pavilónu).
Prípadne natiahnuť aj špičku. Trebárs by sa po trinástej do patnástej jazdilo na linkách 2, 3, 4, 7 už každých 15 minút, potom ďalšie dve hodiny po 12 minút a po 17-tej opäť 15 minút, zbytok obvykle v štandarných časoch 20'/30'. Minimálne by však sa dvojhodinová 12 minútovka veľmi hodila.
Ešte jedna zaujímavosť. Navrhované električkové linky mali premávať len v čase špičky. Prekvapuje ma to najmä v dvoch rovinách:
a., spôsob platby za elektrickú energiu, ktorý existenciou pomerne značných poplatkov za odberové maximá priam predurčuje elektrickú trakciu na obsluhu celodenne rovnako atraktívnych cieľov. V priebehu posledných pár rokov sme boli svedkami toho ako v Bratislave a Prešove boli účelovo upravované cestovné poriadky liniek elektrickej trakcie tak, aby rozdiely medzi špičkou a sedlom boli minimálne, t.j. obmedzovali sa električky a trolejbusy v čase špičky a rástli ich výkony v čase sedla (jednorazovým zaplatením odberového maxima je totiž časť aj keď by nespotrebovanej sedlovej energie už vlastne zaplatená). Zvýšené špičkové nároky sa v prípade potreby riešili trhanými službami na paralelných autobusových linkách. Vykázala sa tak úspora na energiách, pričom rozsah dopravnej obsluhy, počet spojov, ponúkanej kapacty atď. ostal nezmenený. Naproti tomu Košice dosť dlho prekvapujúco živili špičkovú trolejbusovú L70 a špičkové navýšenia na mestských električkových linkách (električky do USS musíme zanedbať, lebo tam nejde posilňovať sedlo na úkor špičky) koncentrovali do čoraz kratších časových období. Idea ďalších dvoch len špičkových električkových liniek tento zvláštny trend potvrdzuje aj do budúcnosti.
b., Takmer vo všetkých mestách, no tým viac čím sú väčšie, je možné pozorovať v správaní prúdov cestujúcich určité zrovnomerňovanie počas celého dňa. Dá sa povedať, že vplyvom rôznych spoločenských, ekonomických a iných faktorov sa postupne, kedysi krátka a silná, špička predlžuje a oslabuje. Koniec rannej a začiatok popoludňajšej špičky sa k sebe posúvajú natoľko, že už možno hovoriť o vzraste sedla ako takého, a to dokonca aj podvečer. Aj pod týmto tlakom v rôznych mestách ubúda trhaných služieb a zvyšuje sa podiel celodenných, a to najmä na linkách nosnej dopravy. Aj tu zaráža, že košická doprava tento trend akoby nekopírovala, ba naopak, obmedzenia dopravy sa relizujú len v čase sedla a posilnenia len v čase špičky, čím sa rozdiely stále prehlbujú. Pritom Trieda SNP (linky č. 6 a 9) v čase dopoludňajšieho sedla už dlhé roky vyzerá tak ako najťažšia špička za slávnych budovateľských čias. Cestovanie uvedenými linkami okolo 9-10. hodiny dopoludnia je častokrát o státí v nechutne preplnenom vozni. Čudujem sa teda, že o posilnení doterajšieho prekladového 10min. intervalu v úseku Spoločenský pavilón - Nám. MM sa neuvažuje.
Toľko zatiaľ.
P.S. Aby nevznikol dojem, že kritizujem posilnenie električkovej dopravy, ešte raz podotýkam, že VÍTAM navyšovanie výkonov elektrickej trakcie, akurát sa pozastavujem na tom, či je mierené na tie pravé kritické úseky.
Bol by som spokojny teda s tym, co navrhujes. O jeden spoj viac na trojku aj na stvorku s ich koordinaciou. Pozdava sa mi to viac, ako to, co som zamyslal ja. A riesenie L 5 by som videl tak, ze ju presmerovat cez Tr. SNP ku amfiteatru alebo az na B. Nemcovej s tym, ze pred dnom vyucovania by jazdila po povodnej trase na stanicu. Alebo: Na stanicu pred dnom vyucovania a v ostatne dni zrusit bez nahrady a na oplatku pridanie jedneho spoja na sestku a na deviatku.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
janosko