Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
810zssk
"Ďalej mi vysvetli, že ako automaticky riadené vozidlo zareaguje na poľadovicu, či hmlu." - Zareaguje tak ako je správne zareagovať. Postupy ako konať pri takýchto podmienkach sú predsa roky známe a nie je problém ich do SW zakomponovať. Ba dokonca si myslím že autonómne auto bude práve v týchto situáciach excelovať keďže "myslí" 100% racionálne, na rozdiel od vodiča ktorý často koná inštinktívne a preto zle (napr. brzdenie pri šmyku). V hmle môže ďalej autonómne auto používať senzory ako napr. ultazvuk, ktoré človek nemá.
"Tu sa bavíme o jazde vozidla, ktoré tú pevnú jazdnú dráhu nemá." - Ty si nikdy nevidel autonómne auto? Hneď niekoľko firiem vyvíja také vozidlá a testuje v reálnej premávke. Zatiaľ tam sedí vodič keďže ide o testovanie, ale potreby zásahov sú takmer nulové (a stále sa znižujú). Pri Tesle je známych aj viacero prípadov kedy auto korigovalo chybu človeka, alebo predpovedalo nehodu iných vozidiel pred ním ešte skôr ako sa stala a skôr ako zareagoval človek.
Existujú nejake experimentálne linky aj s minibusmi, dole som dával video napr. zo Štokholmu. Každopádne škálovatelnosť tej technológie je vysoká - v momente keď máš hotové autonómne auto, nie je najmenší problém vyrobiť aj autonómny autobus. Jediný dôvod prečo sa ešte masovo nevyrábajú je že technológia nie je ešte dokončená a pripravená na nasadenie - bolo by hlúpe robiť vývoj rovno na 18 metrovom niekoľko tonovom vozidle. Ale v momente keď SW bude takmerdokonale ovládať menšie vozidlá, je bez problémov použiteľný aj vo väčších. Princípy sú stále rovnaké.