Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
johnnyjanko
V leteckej doprave sa tiež chyby stávajú hlavne preto, lebo niekto niečo zanedbal alebo zle vyhodnotil. Zároveň ale často počuť o tom, ako pilot svojím hrdinským konaním zabránil nešťastiu alebo ho aspoň zmiernil. Tu by to mal automat o čosi ťažšie (z tohto hľadiska).
V cestnej doprave by to mal automat najťažšie, lebo cestná doprava mnohé drobné chyby v pohode odpúšťa. Jazda na červenú, zlé odbočenie, nezapnutý blinker pri odbočovaní, prekročená rýchlosť a podobné sa naozaj málokedy končia tragicky, často nedôjde vôbec k žiadnej nehode. Naopak v cestnej doprave je najdôležitešie mať oči na stopkách a predvídať. Viackrát som zabránil nehode tým, že som si včas všimol, že sa k niečomu schyľuje. Tu by to mal automat najťažšie. Istý posun by nastal vtedy, keby boli *všetky* autá iba autonómne a vedeli spolu perfektne komunikovať. Ale to je ešte naozaj ďaleko.