Danny o ostatni:
Zhrnme si teda sposoby pouzitia cipovych kariet na Slovensku:
---------------------------------------------------
1. CK sluzi ako elektronicka penazenka, jazdy sa odpocitavaju na citackach pri prednych dverach - nastup len prednymi dverami - pr. BB a vacsina malych SAD-kovskych MHD
2. CK sluzi ako elektronicka penazenka, jazdy sa odpocitavaju na citackach pri vsetkych dverach (okrem prednych) - nastup vsetkymi dverami (okrem prednych) - pr. NR
3. CK sluzi ako fond urciteho (dopravcom ponukaneho) poctu jazd, ktore sa odpocitavaju na citackach pri vsetkych dverach - moznost realizovania predplatenych jazd je casovo obmedzena - nastup vsetkymi dverami - pr. ZA
4. CK sluzi len ako medium na ktore sa zapisuje informacia o uhrade cestovneho na urcite casove obdobie - jazdy sa neodpocitavaju, ich pocet je neobmedzeny - nastup vsetkymi dverami (okrem miestnych uprav, napr. zakaz nastupu prednymi dverami) - napr. BA a PO
Zhrnme si teda sposoby pouzitia cipovych kariet na Slovensku:
---------------------------------------------------
1. CK sluzi ako elektronicka penazenka, jazdy sa odpocitavaju na citackach pri prednych dverach - nastup len prednymi dverami - pr. BB a vacsina malych SAD-kovskych MHD
2. CK sluzi ako elektronicka penazenka, jazdy sa odpocitavaju na citackach pri vsetkych dverach (okrem prednych) - nastup vsetkymi dverami (okrem prednych) - pr. NR
3. CK sluzi ako fond urciteho (dopravcom ponukaneho) poctu jazd, ktore sa odpocitavaju na citackach pri vsetkych dverach - moznost realizovania predplatenych jazd je casovo obmedzena - nastup vsetkymi dverami - pr. ZA
4. CK sluzi len ako medium na ktore sa zapisuje informacia o uhrade cestovneho na urcite casove obdobie - jazdy sa neodpocitavaju, ich pocet je neobmedzeny - nastup vsetkymi dverami (okrem miestnych uprav, napr. zakaz nastupu prednymi dverami) - napr. BA a PO

Kami
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam