Takze tu mame 5 tarifnych systemov:
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
Petik
Ked to bude dan nepriama (miestna DPH - podobne ako miestne dane v USA), ludia to nebudu pocitovat tak priamo. Okrem toho 3000Sk je pre mnohych dost vela penazi.
Priamou danou nikdy spravodlivo nezabezpecite, aby to platili ti ktori MHD vyuzivaju (resp. maju moznost vyuzivat).
Ja nesuhlasim s tym aby som platil akukolvek priamu dan na uzemi SR ani symbolicku, pretoze tam nie som danovy rezident a som tam tak 5-6x do roka! (Kami #612: to znamena 70Sk dan + 200Kc za medzinarodny bankovy prevod)
Trvaly pobyt je formalna zalezitost. Pokial clovek nevlastni byt, nemoze mat trvaly pobyt tam kde zije, pretoze vlastnik bytu s tym nikdy nebude suhlasit! Preto nema ziadnu vypovedaciu hodnotu.
Ak bude MHD zadarmo len pre urcitu skupinu (obyvatelia, studenti) a pre ostatnych nie, moc sa tym nevyriesi! Nadalej bude treba kontrolovat cestovne listky ako dnes. Budu manipulacie typu prihlasim sa k trvalemu pobytu k babke do Horneho Vyplachu, aby som usetril 3000Sk. Ako donutite cezpolnych studentov prihlasit sa k prechodnemu pobytu?
Cely system by bol byrokraticky a drahy!
Nepriame dane nemaju ani jednu z uvedenych nevyhod.
Platia ich len ti, ktori sa v meste skutocne zdrzuju. Okrem toho su aj trochu "socialne", ti co maju menej penazi menej kupuju a tym platia nizsie dane!