VehiclesTrams (Trolleys) › ČKD Tatra T3

T3/III.CS
T3/III.CS
T3M #7729+7726
T3M #7729+7726
Modernized T3/V.CS
Modernized T3/V.CS
Coupled T3/VI.SUCS
Coupled T3/VI.SUCS
T3G
T3G
T3P
T3P
T3P/VarCB3
T3P/VarCB3
T3P in red livery
T3P in red livery
T3G in red livery
T3G in red livery
Modernized T3S
Modernized T3S
T3S
T3S
T3S
T3S

Fleet List

Batch Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. T3/III.CS 267 – 278 1964 1965 1983 – 1997* 12
2. T3/III.CS 279 – 308 1965 1966 1973 – 2007 30
3. T3/V.CS 202 – 204, 207, 209 – 211, 213, 215, 218, 221 – 224, 228 – 229 1975 1976 from 1986 16
4. T3/VI.SU 717 – 736 1982 1983 from 2007 20
5. T3/VI.SUCS 7737 – 7776 1985 1986 from 1988 40
6. T3/VI.SUCS 7777 – 7834 1987 1987 – 1988 from 2016* 58
7. T3/VI.SUCS 7835 – 7846 1989 1989 12
8. T3P/VarCB3 7703II – 7704II, 7706II, 7717II – 7718II 2005 – 2007 2006 – 2007 5
9. T3/VI.SUCS 7772II 1983 2015 1
Total 1964 – 2007   194
* Historic vehicle saved

Technical Data

Length 14000 mm
Length over couplers 15104 mm
Width 2500 mm
Height 3028.5 mm (rok výroby 1964 - 1966)
3058.5 mm (od roku výroby 1975)
Working height 6168 mm
Height of floor 874 mm
Doors 3
Number of seats 19 + 2 (r. v. 1964 - 1965 so stanovišťom sprievodcu)
22 + 1 (T3CS, T3M, T3SUCS, T3G, T3S, T3AS)
29 (T3SU, T3M-SU)
24 (T3 Mod)
Number of standing places 140 (T3CS, T3M, T3SUCS, T3G, T3S, T3AS)
135 (T3SU, T3M-SU)
86 (T3 Mod)
Design load 159 + 2 (r. v. 1964 - 1965 so stanovišťom sprievodcu)
162 + 1 (T3CS, T3M, T3SUCS, T3G, T3S, T3AS)
164 (T3SU, T3M-SU)
110 (T3 Mod)
Weight of unloaded vehicle 18100 kg
Gross vehicle weight 27400 kg
Motor control ČKD TR 37 (T3CS, T3SU, T3SUCS), odporová regulácia so zrýchľovačom

ČKD TV1 (T3M, T3M-SU), pulzná regulácia s tyristormi

ČKD TV8 (T3G), pulzná regulácia s GTO tyristormi, možnosť rekuperácie

ČKD TV14 (T3S), pulzná regulácia s IGBT tranzistormi, možnosť rekuperácie

Cegelec TV Progress (T3P), trakčné meniče CDC 100BP, pulzná regulácia s IGBT tranzistormi a digitálnym mikroprocesorovým regulátorom, možnosť rekuperácie

EVPÚ (T3AS, T3 Mod), RDS1 + KHM 250 + JN 601/3x400/24, frekvenčná regulácia, s IGBT tranzistormi, možnosť rekuperácie
Engine TE 022, jednosmerný sériový, štvorpólový, vzduchom chladený, 300 V, 150 A
ATR200L-4, striedavý asynchrónny, 3 x 400 V~ (T3AS, T3 Mod)
SKD Trade ATM 090 / Pragoimex 1004C/R, striedavý asynchrónny, štvorpólový, 3 x 400 V~ (T3AS, T3 Mod, po druhej výmene motorov)
Continuous power output 40 kW (TE 022)
50 kW (ATR200L-4)
75 kW (ATR200L-4)
90 kW (SKD / Pragoimex)
Number of motors 4
Total power output 160 kW (TE 022)
200 kW (ATR200L-4 50 kW)
300 kW (ATR200L-4 75 kW)
360 kW (SKD / Pragoimex)
Maximum speed 65 km/h

Photos

Vehicle catalogue

7501 8134 7503 7504 7505 7506 7507 7508 275 8433 7511 7512

7513 7514 7609 7610 7607 284 7612 7515 7516 7517 7518 7605 7519 8435 7521 7606 8436 7608 7523 7524 7601 7525 301 7526 7604 7602 8132 7611 7527 7603

7704 7301 7710 7715 7303 7714 8437 7711 7302 7703 7304 7610II 7602II 7713 7705 7719II

8438 7718 7719 7720 7721 7722 7723 7724 7725 7726 7727 7728 8439 7730 7731 7732 7733 7734 7735 7736

7737 7738 7739 7740 7741 7742 8434 8137 7745 7746 7747 7748 7749 7750 7751 7752 7753 7754 7755 7756 7757 7758 7759 7760 7761 7762 7763 7764 7765 7766 7767 7768 7769 7770 8135 7772 7773 7774 7775 7776

7777 7778 7779 7780 7781 7782 7783 7784 7785 7786 7787 7788 7789 7790 7791 7792 7793 7794 7795 7796 7797 7798 7799 7800 7801 7802 7803 7804 7805 7806 7807 7808 7809 7810 7811 7812 7813 7814 7815 7816 7817 7818 7819 7820 7821 7822 7823 7824 7825 7826 7827 7828 7829 7830 7831 7832 7833 7834

7835 7836 7837 7838 7839 7840 7841 7842 7844 7843 7845 7846

7704II 7703II 7706II 7717II 7718II

7772II

Legend and statistics

275vehicle in service: 44 (22.7 %)
7715online: 7 (3.6 %)
7301today in service: 24 (12.4 %)
7303vehicle ot of service (more than 2 weeks): 4 (2.1 %)
7303vehicle ot of service (more than 6 months): 2 (1 %)
7501withdrawn vehicle: 150 (77.3 %)
275historic vehicle: 3 (1.5 %)
8433work vehicle: 8 (4.1 %)
7772IIspecial vehicle: 1 (0.5 %)
7610IIfleet number 7610 used 2 times by this type of vehicle
Vehicle can be assigned to multiple categories, only the most important category is colored.
Share of operational vehicles in service per day in the last month: 55.4 %, Monday to Friday 72.5 %

Currently in service on lines

4 / 10 12 14 20 22 24

Renumbered Fleet Numbers

1.2.3.4.5.
202 7704    
203 7702 7301   
204 7710    
207 7715    
209 7707 7303   
210 7714    
211 7708 8437   
213 7711    
215 7709 7302   
218 7703    
221 7701 7304   
222 7716 7610II   
223 7712 7602II   
224 7713    
228 7705    
229 7706 7719II   
267 277II 7501   
268 289II 7502 8134  
269 271II 7503   
270 7504    
271 280II 7505   
272 274II 7506   
273 304II 7507   
274 288II 7508   
275 7509 8136 7509 275 
276 287II 7510 8433  
277 286II 7511   
278 7512    
279 276II 7513   
280 295II 7514   
281 609 7609   
282 610 7610   
283 607 7607   
285 612 7612   
286 272II 7515   
287 273II 7516   
288 292II 7517   
289 307II 7518   
290 605 7605   
291 269II 7519   
292 268II 7520 8435  
293 300II 7521   
294 606 7606   
295 298II 7522 8436  
296 608 7608   
297 291II 7523   
298 279II 7524   
299 601 7601   
300 297II 7525   
302 301II 7526   
303 604 7604   
304 602 7602   
305 8132    
306 611 7611   
307 293II 7527   
308 603 7603   
717 7717 8438   
718 7718    
719 7719    
720 7720    
721 7721    
722 7722    
723 7723    
724 7724    
725 7725    
726 7726    
727 7727    
728 7728    
729 7729 8439   
730 7730    
731 7731    
732 7732    
733 7733    
734 7734    
735 7735    
736 7736    
7743 8434    
7744 8137    
7771 8135    

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ttom #186:
Áno 7837+38 dosť klepoce a celkovo je aj oveľa poruchovejšia (+ vrátila sa z prehliadky v marci), ale 7704 doslova rachotí celý vozeň
Reply on: mhd579 #185:
ale to aj jedna z T3G, tusim 7837-38...raz vecer v Dubravke ju bolo pocut o zastavku dalej, tak som kukal na elektr.tabuli, ci to nie je 7704 a bol to tento skvost
Reply on: ES499.0001 #181:
Má obrovské plocháče na obručiach. Neskutočne rachotí a klepoce už pár mesiacov a je to dosť počuť aj zvnútra aj zvonku z väčšej diaľky

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #183:
Lebo ju tam niekto dal. K môjmu veľkému potešeniu, nevedel som o tom.
Reply on: upravovač fotiek #180:
Preco je pod strechou?
Reply on: ES499.0001 #173:
Suhlasim, ale len by som dodal ze v takomto pripade bude jedna alebo druha vec historicky neopodstatnena. Bud bude v cervenom, v ktorom sate este nejazdi, nie to este ako solo, alebo by bolo historicky spravne solo, ale nie cervene.

V pripade T3P nemam k tomu osobne namietky, ale je to nieco, o com sa bude raz treba rozhodnut.
Reply on: mhd579 #176:
Čo jej momentálne je?

upravovač fotiek

Reply on: Mhr1 #177:
7610/II je čiastočne kanibalizovaná, ale pod strechou. Vyžaduje opravu v rozsahu CO. Dala by sa spraviť, ale priorita je teraz niekde inde (a nerozporujem ju).

upravovač fotiek

Reply on: LubomirM #178:
7610/II vyžaduje opravu stupňa CO v rámci ktorej by bola daná do stavu roku 1984. Ale to teraz nie je prioritou. Úplne mi bude stačiť, ak sa zachová a odloží, aby sa v budúcnosti mohla dať spraviť tak ako si želám. Prioritou je teraz Studánka 52.
Reply on: Mhr1 #177:
7734 je SUcko. Existovalo len niekolko SUciek s vrchnymi reklamami (7721, 7725 a 7735) a popravde mimo Euro Comp na 7721 si nepamatam ziadnu stresnu reklamu, ktoru by niesli. Stresne reklamy boli bratislavske specifikum. Nikde inde to na T2/T3/K2 nemali. Preto by bolo fajn to mat. Reklamy sa objavili v sedemdesiatych rokoch, takze 275 nema zmysel aby ich niesla. 317 drziaky nikdy nemala, 7819+7820 tiez nie a u T3SUCS to mali len sola. Preto by bolo idealne nejaky voz typicky reprezentujuci 70te/80te roky a 7610/II je najvhodnejsia. Mimo to, ci uz by to bola 7734 alebo 7610/II tak ci tak tam treba spravit GO/velku opravu. 7610/II je odstrojena, tam sa ta oprava moze spravit hned.
Reply on: ES499.0001 #173:
Presne tak. 7706/II, lebo ako jediná jazdila aj sólo ako záložák a naviac má zakryté podvozky, čím by bola jedinečná. Neviem, či 7610 je reálna, viete niekto, v akom je stave? Z hľadiska technického stavu je asi lepšie zachovať 7734, ktorá by zostala taká ako dojazdí.
Reply on: ES499.0001 #173:
Tak zachovať #7704/II v súčasnom stave by bol naozaj historický skvost 😂 naozaj dúfam, že ten voz už čo najskôr pôjde do opravy...

upravovač fotiek

Reply on: ES499.0001 #173:
Je viacero možností, ale Bratislava nie je Praha. Nemáme toľko miesta.

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #172:
Zachovávať súpravu je z priestorových možností nereálne. A ak sa má zachovať sólo, tak preferujem také, ktoré je možné spojiť s iným sólom, konkrétne 7610/II.
Reply on: Andrej #172:
Ja by som do budúcna navrhol ako historickú T3P jednu z novostavieb #7704/II alebo #7706/II). U #7706/II by bola jej sólo prevádzka aj historicky opodstatnená.
Reply on: upravovač fotiek #171:
Re; 6635: ten koment som myslel podľa predpokladu že by sa objavila situácia že bude zachovaná len 6635. Ak bude situácia odlišná tak zmysel má aby zostala v červenej, resp. aby bola poslaná preč. (Týmto nechcem znovu otvoriť vojnu ohľadom týchto vozov, len chcem objasniť môj predošlý komentár).

Re; T3M: stav ku koncu premávky samozrejme beriem ako relevantný argument, lenže pri situácii aká je, že T3 postrašia v tom nátere len pár rokov, to nevidím ako niečo čo je moc potrebné v našej zbierke, a hlavne nie pri T3M, z ktorých nikdy žiadny kus nebol červený. Je to IMHO dosť odlišný stav od 7819, ktorá reprezentuje niečo čo bolo dlhodobo typické. Ak by sme chceli červenú T3 tak je podľa mňa skor na zamyslenie T3P, ktoré verím že tak rýchlo z našich ulíc neodídu.

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #170:
1) OK, môžeme nechať aj 7733 a doplniť zadný transparent, ale zároveň musíš dopĺňať prednú zásuvku mnohočlenu (ak chceš mať potenciálnu súpravu so 7610/II) a s tým súvisí aj zmena stierača. Mne sa proste zdá, že by bolo jednoduchšie doplniť predný transparent na 7734.
2) Aby sa zachoval aspoň jeden voz T3 v celočervenom laku, reprezentujúci vzhľad posledných T3 ku koncu premávky 20. rokoch 21. storočia. K 15Tr(M) sa vyjadraovť nechcem. Zisťoval som ako sa veci majú a so 6635 sa ako s historičákom dlhodobo neráta (iba do dokončenia opravy 6617). Viac ako jednu historickú kĺbovú 15Tr(M) mať asi nebudeme. Nehodnotím či je to dobré alebo nie. Proste to tak je. Keď už sa spravila 6635, tak je v maximálnej miere odlišná od stavu, do ktorého sa robí 6617.
Reply on: upravovač fotiek #169:
1) Prečo by si na 7734 doplnil predný transparent, keď 7733 ho už má?
2) Prečo by si chcel T3M zachovanú v unifiku, keď v prípade 99% vozov taký lak nemá žiadnu tradíciu? Všetky moje argumenty proti zachovaniu 6635 v unifiku platia ešte viac pre T3, ktoré až na 7783 nosia tie farby maximálne 4 roky. Všetko nové je v tomto nátere vyrobené, príležitosti zachovania takého vozidlá v budúcnosť budú oveľa viac než by sme si mohli priať.

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #168:
Čo sa zbierky T3 týka, tak môj reálny návrh: 275 v stave po dodaní (máme), 7819+7820 v stave z 0. rokov 21. storočia (stačí doplniť logá používané do roku 2008), T3M 7610/II v stave z roku 1984 so strešnými reklamnými panelmi a otvorenou kabínkou vodiča s vysokými dverami a fontom písma ako 6505 ako zástupcu prvých polovodičových električiek (podobne ako je 9TrHT28 6053 - a ja by som mu dal späť číslo 6053 vo fonte ako má 6505, nech sa čo najviac odlišuje od 152) a T3M 7734 v stave po ukončení premávky, doplnenom o predný transparent a celočervený lak, aby ako sólo reprezentovala vzhľad posledných T3 ku koncu premávky. Sólo T3: 275, 7610/II a 7734. Súprava: 7819+7820. Prípadne súprava 7610/II+7734. Ináč to je tiež vec, ktorú nechápem, prečo 7733+7734 dostala červeno-krémový lak (dal by som ju do celočervenej so sivými polpantografmi). Ale jazdí iba na 4/25, ráno dve kolečká, ináč ju vidno nie je. Vyššie spomenutá súprava T3M 7610/II+7734 by bola technicky možná (súprava T3M s T3P alebo T3G možná nie je), každý vozeň by reprezentoval odlišné obdobie, ale DPB by mohol mať dve historické súpravy T3 ak by to potreboval. Historickú T3G, T3P alebo inú neuvažujem. Stačí že máme K2S a K2G. Už týchto 5 kusov T3 (275, 7610/II, 7734, 7819, 7820) je maximum, čo môžeme reálne v podmienkach Bratislavy požadovať. Lebo Bratislava nie je Praha. A tá 7734 by bola tiež len preto, že by bola "zadarmo" po ukončení premávky (jej prípadné ďalšie úpravy nie sú podstatné). T3ky jazdia po Bratislave už šesť desaťročí. Z hľadiska histórie by bolo vhodné zachovať jeden sólo voz v stave zo 60. rokov 20. storočia (275), jeden sólo voz v stave 80. rokov 20. storočia (7610/II), jednu súpravu v stave 0. rokov 21. storočia (7819+7820) a jeden sólo voz v stave 20. rokov 21. storočia (7734). Zároveň by boli zachované vozne všetkých hlavných sérií: T3/III.CS (275), T3/V.CS (7610/II), T3/VI.SU (7734) a T3/VI.SUCS (7819+7820). V podmienkach Bratislavy je to maximum, ktoré môžeme mať a dúfam, že sa to podarí.
Nie, ze by som mal nieco proti T4, a velmi si prajem aby sa dany kus dostal k dobrym majitelom, ale v Bratislave IMHO nema co hladat ziadny historicak ktory u nas nema ziadnu tradiciu, kedze mame obrovske problemy s opravami toho co tu dlhe desatrocia jazdilo. Pre tento dovod povazujem ako velky uspech aj to, ze sa nakoniec spravila 2881 a nie ten ex-Levicky Ikarus. Kazdy extra historicak z ineho mesta len oslabi mandat DPB.

Budme radi, ze ten voz existuje na kontinente, kde jeho dalsie zachovanie ma celkom realisticku sancu. V severnej Amerike by s najvacsiou pravdepodobnostou skoncil v srote, kedze New York a San Francisco su snad jedine mesta na celom kontinente ktore si vazia ich (nielen) dopravnu historiu 😐