Reply on: Sommelier #52271:
Problem:
bude mat mercedes subeh 10 vozov za dobru cenu, ktorych dodavka sa nezrealizuje pre zaplavu v Kulambatare a ty to nebuses moct vyuzit koli zmluve s manom ?
Riesenie: do zmluvy nedas ziadnu klauzulu, ze pocas tych piatich rokov nesmies kupit nic od nikoho ineho. Tychto 10 MANov kupis teda naviac.
Problem:
co ak zhori hrobonova (dopravny boh ochranuj nas) a ty budes potrebovat nahle kupit 50 trolejbusov (aj ked ta statny fond podpori) ?
Riesenie:
Zhorenie Hrobonovej je nepredvidatelna udalost, na nahradu stratenych vozov sa vypise nove vyberove konanie, peniaze pojdu z poistky (if any), resp. od mesta.
"A v slusnych uplatkarskych podmienkach sa to aj tak nerobi, lebo vzdy sa najde niekto, kto tu zmluvu prehodnoti ako nevyhodnu a nakoniec sa to moze pekne predrazit (taky par rocny nakup)."
Najviac to robia ti, ktori v tendri prehrali. Kazdy prehrany tender napriklad Karosa dlhodobo vlaci po sudoch, ktore dlhodobo prehrava.
"A co take trollina, neboli by uz dnes lepsie ?"
Boli. Lenze ja som vas tender na NPT nepisal ani nevyhodnocoval.
Ty sa proste stale snazis naznacit, ze tender na 5 rokov je chyba. Ja ti hovorim, ze tender sam o sebe je v poriadku. V neporiadku su ti ludia, co o tom rozhoduju.
Sommelier
Nedavno sme tu mali diskusiu o cene nizkopodlaznych Renaultov a prisli sme k poklesu ceny niekde medzi 2-4 milionmi/kus behom piatich rokov. Ale je to neoverene.
Pokial sa upises jednemu dodavatelovi, ze od neho nieco nasledujucich X rokov nieco zoberies (za zvyhodnenych podmienok) vznika prostredie, kedy nemoze vstupit na trh iny vyrobca. Nieze by nemohol, ale naco, ked je trh zabraty.
Predlzovanie zmluvy koli nahradnym dielom a podobnym korupcnym bryndzovym haluskam su dostacujuce.
Pride aj tak nove vedenie, ktore si svojho sukromneho sponzora najde a je jedno ci to bude ten novy alebo stary.
Zucastnil som sa pred siedmimi rokmi na vyberovoinformacnom konani so systemami BUSE a o opaku ma nikto nepresvedci.
Ak kazdy rok (2,3,5) vyhlasis tender, vzdy sa ti prihlasia vyrobcovia a nebude ich malo a kazdy sa bude snazit cenou, lobisticky a podobne presadit svoju ponuku. Je to lepsie ako nieco urobit dlhodobo. Vo svajciarsku je riziko korupcie pri verejnom obstaravani NIZSIE ako u nas a preto by som model dlhodobej zmluvy nachal spat, dokial si nebudeme isty, ze management je spokojny so svojim ohodnotenim a nema potrebu si privyrabat nitmi zacnuc cez klinove remene a sedadla az po stavbu vozovne.