Reakcia na: CX34 #22004:
Možno to niekto vysvetlí odbornejšie, ale v princípe: Eurofondy mohli byť v období 2007 - 2013/15 čerpané prostredníctvom Operačného programu životné prostredie vo všetkých krajoch okrem Bratislavského na náhradu naftových autobusov plynovými autobusmi, trolejbusmi (vrátane duobusov) alebo električkami. Kus za kus. Pred 1-2 rokmi, keď bolo jasné, že balík prostriedkov z európskych fondov bude problém vyčerpať, bolo umožnené čerpať z Operačného programu doprava prostriedky na nákup trolejbusov a električiek. V médiách sa spomínalo, že by túto možnosť mali v tom období dostať všetky mestá s elektrickou trakciou, ale nakoniec z nich nakupujú iba v Bratislave (električky a trolejbusy) a v Košiciach (električky; trolejbusy údajne odmietli).V ďalšom období od r. 2014 sú podmienky odlišné a z Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa otvárajú zaujímavé možnosti. Pred časom som sem dával link na istý strategický materiál - v príspevku #21909.
Čo ma mrzí je, že ak by boli podmienky nastavené inak, dnes sme mohli mať touto formou obnovenú aspoň časť vozidlového parku. Nákup 15 trolejbusov cez úver bol síce potrebný, ale spokojnejšie by sa žilo, ak by tieto vozidlá bolo možné financovať z Eurofondov, čím by mesto ušetrilo milióny. Dúfajme, že nech z nadchádzajúcich komunálnych či neskorších parlamentných volieb vzíde ktokoľvek, nebudú kladené žiadne obštrukcie pri realizácii zamýšľaných projektov.
...
Ešte jeden článok k MHD zdarma:
http://www.igorchoma.sk/moj-nazor/91
TeBeCe
13. 10. 2014 19:00
ŽILINA 13. októbra (SITA) – Žilina, ktorá si niekoľko rokov držala titul najzadlženejšieho mesta na Slovensku, bude podľa súčasného primátora a kandidáta Smeru-SD Igora Chomu mať od roku 2017 dosť peňazí na to, aby Žilinčanom umožnila cestovať v mestskej hromadnej doprave zadarmo. Doplatiť na to nemajú žiadne iné oblasti, ktoré potrebuje Žilina riešiť a nemá to ovplyvniť ani výšku miestnych daní a poplatkov. „Nie je to problém zohnať dva a pol milióna eur na MHD zadarmo. A radšej dáme dva a pol milióna ročne do projektu, ktorý slúži 40-tisíc Žilinčanom, ako milión eur do extraligového hokeja, na ktorý sa chodí pozrieť tisíc Žilinčanov,“ vyhlásil Choma.
Potrebných dva a pol milióna eur ročne, čo je približný odhad výpadku tržieb na cestovnom, chce získať z efektívnejšieho výberu miestnych daní, z väčšieho objemu podielových daní, z ušetrených prevádzkových nákladov využívaním nových hybridných autobusov a úspornejších trolejbusov a tiež z balíka peňazí, ktorý sa v roku 2017 mestu uvoľní splatením starých úverov. Podľa Chomu časť z týchto peňazí mesto získa práve vďaka bezplatnej MHD. Hlavnými dôvodmi jej zavedenia je totiž zastaviť trend každoročného znižovania počtu cestujúcich v žilinskej MHD a tiež pokračujúci trend znižovania počtu obyvateľov Žiliny. Cestovať zadarmo tak budú môcť len ľudia s trvalým pobytom v Žiline a zároveň tí, ktorí majú poplatené všetky miestne dane. Choma ráta, že prvá podmienka by mohla zvýšiť počet Žilinčanov o tri- až štyritisíc, keďže aktuálne žije v Žiline 2 700 ľudí s prechodným pobytom a ďalších niekoľko stoviek bez prihlásenia, a do mestskej kasy priniesť 400- až 500-tisíc eur ročne. Druhá podmienka o zaplatených daniach by podľa nominanta Smeru-SD mala jednorazovo vybrať na nedoplatkoch milión eur, pričom aktuálne neplatiči dlhujú mestu vyše dvoch miliónov, a každoročne priniesť na motivujúcom výbere daní ďalších 100- až 300-tisíc eur. Spolu s vládou avizovaným percentuálnym zvyšovaním podielových daní, splatením starých úverov práve do roku 2017 a približne 40-percentným šetrením elektriny a nafty nakúpením moderných trolejbusov a autobusov cez eurofondy, počíta Choma so štyrmi miliónmi eur ročne, z ktorých chce dva a pol dať na bezplatnú MHD a zvyšok rozdeliť do iných oblastí, ktoré si to žiadajú. Svoje výpočty a pozitíva opiera o príklady fungujúcej bezplatnej MHD napríklad v českom Frýdku-Místku či estónskom Talline, kde sa po zavedení bezplatnej mestskej dopravy podľa neho zvýšil počet cestujúcich i počet ľudí s trvalým pobytom v meste.
Podľa Chomu si projekt bezplatnej mestskej hromadnej dopravy nevymyslel pár mesiacov pred novými komunálnymi voľbami, ale venuje sa mu už tri roky. Okrem pozitívneho dopadu na peňaženky ľudí, keď štvorčlenná rodina by mala na cestovnom ušetriť 760 eur ročne, očakáva aj menej áut v centre Žiliny a teda menší problém s parkovaním v centre mesta.