Kolegyni som vytkol, že využila služby maršrutkára od OC Dubeň. Bohužiaľ som musel konštatovať, že má pravdu. Jeden spoj odchádza zo zástavky Carrefour o 16.13 a ďalší až o 17.33. V minulosti premávala na tejto trase okruhová L8 s pravidelným 30 minútovým intervalom.
Výrazne uber tých obyvateľov na sídlisku Vlčince, lebo ani v čase najväčšieho demografického vývoja v sedemdesiatych rokoch ho nedosiahli. Aj terajšia L14, ktorá prechádza okolo nemocnice nepraská vo švíkoch s pacientmi z nemocnice, ale cestujúcimi z centra, zo železničnej a autobusovej stanice, ktorí majú okolo nemocnice najkratšie spojenie na sídlisko. Obyvatelia Hlín tento problém po zrušení L5 teraz nemajú, lebo počas soboty a nedele im k nemocnici nič nepremáva a v pracovných dňoch je len slabá záplata s 80 minútovým intervalom v sedle na L2.
Nerozumiem, co viedlo DPMZ k tak drastickej redukcii priamych spojov medzi Vlcincami a Nemocnicou. Ved terajsie trolejbusy premavajuce po tejto trase v kazdej hodine doslova praskaju vo svikoch. Spojenie Vlcince - Solinky - Nemocnica vyzera ako vyhliadkova trasa po Ziline, zatial co interval priamych spojov Vlcince - Nemocnica je absolutne nevyhovujuci... č. 5 (kazdych 30 min.), č. 1 (kazdu hodinu), č. 6 (???) . Je to zavazny nedostatok, ktory, predpokladam, bude viest k patovej situacii. Vlcince maju totiz 30000 obyvatelov. Dakujem.
Dobré by bolo otočiť L.1, aby poslilnila rannú špičku na Vlčincoch do centra, kde sú spoje vyťažené. Ked sa pozrieme na poobednú špičku tak L.4 nebýva naplnená na maximum, aj L.14 nie je až taká plná ako ráno. Tu by sa mierne dalo pomôcť prepojeniu Vlčince-Centrum.
Dovoľte mi vysloviť svoj názor.... DPMZ zabezpecuje MHD v Žiline..... Dôležité je to H -hromadnú.... Podľa Jurajovej koncepcie sa to tak nazvať dalo. Mala svoje výhody, ktoré spočívali hlavne v pravidelnom intervale a možnosti prestupu, i keď v niektorých prípadoch to také jednoduché nebolo ... ( behanie zo strany na stranu atď). Ale ako Vladimír povedal, väčšina berie viac, menšina menej. Ale tá kričala najviac...., veď stratili priame spojenia.... Nuž majú na to právo... Budúce trasovanie: termín zavedenia na 1.10.2007 pokladám za nie príliž šťastný.... Podľa mňa tak závažná koncepčná zmena mala byť urobená k 1.9.2007. Posledné spoje zo sídlisk končia veľmi skoro - nosná linka 4 o 22.12hod z Vlčincov - bieda, z niektorých dedín ide neskôr spoj..... Spojenie VL-CE len 1 linkou s normálnym intervalom ( 10 min v špičke ) je hlúpy žart. Ten trápny doplnok linkou 6 je len biedna náplasť....L5? celkom OK.... Hájik.... L16 smer trasy OK, bude chaos na začiatku, ale ľudia si zvyknú....Závodčania sa vrátia opäť k L21, lebo každý si rozmyslí, či na Hurbanovu pôjde okruhom alebo priamo a rýchlejšie...Nedeľný interval na Hájik, tu vidím veľký problém... L7 centrum len obchádza 1 zastávkou - Polícia. Nuž mňa by zaujímalo, že koľko ľudí ju bude v nedeľu a v pracovných dňoch mimo špičky využívať priamo z Hájika až na VL....Cestovať odvšadiaľ všade bez prestupu je krásna myšlienka, ale za cenu zníženia základnej obslužnosti HA-CE je neviem či to správne riešenie....L7 premávajúca teraz na Solinky okrem tých pár spojov, kedy vozí žiakov na Hliny, vozí vzduch... Nuž vetranie v trolejbusov si viem predstaviť aj inak.... Sumár: L4 a L14 - super ( vhodné by bolo doplniť aspoň jedným spojom idúcim okolo 22.30hod ). L5 - ľudia ju pýtali, riaditeľ nemal na výber - musel ju obnoviť, bude prínosom. L6 - podľa mňa by mala mať jednu konečnú - a to na VL a obsluhovaná kĺbovými TB s normálnym intervalom. Tým by boli všetci nespokojní spokojnými a riaditeľ by si urobil veľké plus u viacerých....L7 na VL je zbytočný a nerozumný ťah. Význam je nulový. Pre koho je tá linka? Stačí v súčasnej podobe.... a aj to sú niektoré spoje už navyše.... Peniaze za L1 mohli byť investované niekam inam.... Ak má L1 spojiť všetky sídliská mimo Hájika, tak načo potom jazdí L4 a L14?Argument o spojení s Novým cintorínom je hlúposť.... Ak niekto považuje za spojenie zastávku vzdialenú cca 700 m od miesta spomínanej argumentácie, tak sorry.... To je presne taký istý argument, ako - však nech idú z Hlín do nemocnice pešo, veď je to blízko.... Pre tých zadarmo sa voziacich dôchodcov určite..... Ak dovolíte, zo spomínanej koncepcie bude to H - hromadnú zabezpečovať len L4, L14, L3 a L6 ( niekedy možno aj L5 ). A tak mi dovoľte otázku - kedy sa bude zvyšovať cestovné?
To je tiež fakt, solinkári by dopadli najlepšie, tí by sa určite nemali na čo sťažovať.
Minimálne by sa to dalo vyriešiť, že by L.6 zachádzala aj na Sv. Cyrila a Metoda lebo tak by sa určite preplnila L.4 čo by mohlo byť neúnostné. A táto zastávka kapacitne prepraví veľa ľudí, takže pozor na to ! Dalo by sa to vyriešiť spôsobom posilnením L.6 a zrušením L.16 Určite nie na úkor L.7 ktorá je fakt veľmi vhodná pre prepojenie sídlisk a žu. Taktiež dobre prepojené oba internáty so ŽU, čo ma milo prekvapilo.
Netreba zbytočne extrémizovať. Ja určite nie som žiaden fanatický obhajca NKTD, ale nemôžem mlčať o tom, čo si pamätám spred jej zavedenia. Do 20.1.2006 si Žilinu pamätám, ako poloSADistickú prevádzku s množstvom liniek, ktoré jazdia odvšadiaľ všade, dohromady ale skoro nikdy (viacej zastávok jak odchodov) a toto všetko sa niekto snažil úporne poprekladať, čo mu samozrejme ani nemohlo výjsť a ani nevyšlo. A potom to vyzeralo tak, že časové hluchoty striedali zhluky vozidiel idúcich tým istým smerom.
NKTD zase oproti dovtedajšiemu stavu išla na vec stroho systémom "väčšina berie", kedy väčšine cestujúcich ponúkla sprehľadnenie a spravidelnenie dopravy, kdežto na menšinu nebrala ohľad skoro žiadny. Okrem toho kritici jej vyčítali zbytočné km a minúty krútením sa liniek po mestskom okruhu a na viacerých ťahoch prepad počtu spojov smerom nadol.
Človek vo svojej prirodzenosti by najradšej chcel "kompromis" v takej podobe, že v novom systéme ostane zo starých len to dobré. Ale ono to veľmi nejde. Lebo keď vidím nový návrh, vidím, že sa vracia nielen to staré dobré, ale aj to staré zlé.
Netvrdím, že mám patent na objektívny pohľad. Možno mi niektoré súvislosti unikajú (ak áno, otvorte mi niekto oči). No zdá sa mi, že voči starým L5 a 1 si až príliš sentimentálny. Linka by nemala premávať preto, že je historická, ale preto, že je dobrá. Ak je historická a dobrá zároveň, je to len dobre. Prípad starej L1 to však podľa mňa nebol. L5 zase skoro v celej trase kopírovala L2. O historickosti by som tiež nehovoril, keďže vieme, že vznikla až dodatočne zo sedlových spojov L2, ktoré odklonili z Bytčice na Solinky.
Dúfam, že si rozumieme ohľadne myšlienky tohto príspevku. Nehovorím, čo je dobré a čo zlé. Vydiskutujme si to však vecne. Zoberme oba systémy a porovnajme ich. A nebásnime o pár stovkách metrov troleja, ktorý sa preklasifikoval na manipulačnú trať.
Pri predložení návrhu NKTD som v októbri 2005, ešte niekoľko mesiacov pred jej zavedením, napísal: Sídlisko Hliny skončilo tragicky, keď sa na Hlinách znížila ponuka spojov, v špičke z 11 na 6 a v sedle z 8 na 3 spoje za hodinu, čiže asi na polovicu dnešného stavu. Okrem toho obyvatelia Hlín stratili svoju historickú L5, ktorá ich spájala s nemocnicou. Sídliská Solinky, Hliny a Vlčince vytvorili postupným vývojom urbanistický celok, nezávislý od centra, kde sú vybudované služby, najvýznamnejšie nákupné centrá v Žiline, školy a univerzita. Spájala ich historická L5 v tvare písmena U, ktorá sa dotkla centrálneho okruhu len na Štúrovom námestí. Aj prepojenie sídlisk Solinky a Vlčince sa zdôvodňovalo prepojením tohto urbanistického celku. Od roku 2004 prechádzala L5 medzi sídliskami už ako okruhová spolu s protismernou L15. V novom návrhu toto sídliská stratili a získali poloinvalidnú L13 a nútený prestup na centrálnom okruhu.
O linke č. 1 som tiež v októbri 2005 napísal: Ďalšia linka č. 1, ktorá je skutočne historická, lebo na nej sa otvorila trolejbusová doprava pred 11-timi rokmi, ale neprežila v novom návrhu a odišla do histórie. Obyvatelia Žiliny stratili prístup trolejbusmi na Kvačalovu, DP odkiaľ mali len 660 m na Nový cintorín. Z trolejbusovej trate sa stala manipulačná. Paradoxom je, že DPMŽ sídliaci na Kvačalovej ulici nemá záujem o trolejbusové spojenie s mestom! Ako náhradu tam má byť presmerovaná autobusová L29. Niektorí privítali zrušenie trolejbusovej dopravy na tejto trati, ale vôbec im neprekáža, že tu bude premávať autobusová doprava. Asi je najdôležitejšie, že je o trolejbusovú linku v Žiline menej!
Napokon sa ukázalo, že L5 a L1 sú opodstatnené, hoci som bol so zvláštnou trasou L1 zaskočený. Myslím si, že L1 je asi nejaká „zberná“ linka pre dôchodcov a návštevníkov z celého mesta na Nový cintorín. Ak by takou bola, tak prečo nepremáva aj v SO a NE?
Veľmi dobre s spomínam, že pred zavedením NKTD sa na predchádzajúce linkové vedenie sústavne útočilo na tejto stránke na údajný vysoký počet liniek. Aj keď som poukazoval, že napr. L5/15 prípadne L7/17 sú linky protismerné, stále niektorí mimožilinskí len omieľali vysoký počet liniek. Keď sa začali tvoriť návrhy nového linkovania, tak sa zrazu prišlo na to, že Žilina sa nevyvíjala urbanisticky ako štrudla, kde sa dajú viesť linky len z bodu A do bodu B, ale je to podstatne zložitejšie. Po vybudovaní trolejbusovej trate medzi SO a VL a s napojením univerzity na trolejbusovú sieť sa situácia skomplikovala. Vtedy som povedal, že tento gordický uzol je základom linkovania trolejbusov. Po zavedení NKTD sa situácia so ŽU vyriešila, ale snahou mať čo najmenej liniek sa zlikvidovala cestujúcim potrebná L5 a sám seba bičujúci DPMŽ si zrušil (aj návštevníkom cintorína) historickú L1. Zostal paradox, že DPMŽ s trolejbusovým depom, ale bez trolejbusovej dopravy. V pôvodnom návrhu nebola ani L7 (HA – HL – SO), ktorá tam bola neskoršie dopracovaná a napokon sa obnovila čiastočne aj L1. Aj keď bola NKTD akokoľvek dobre myslená a spracovaná, bola spustená v nevhodnom období, kedy už bola politicky zneužívaná a po voľbách musí odísť do histórie. Pôvodný návrh NKTD bez L7 a L1 si môžete pozrieť na stránke: http://zilina-gallery.sk/picture.php?/978/category/101
Už uverejnili článok pod názvom "Doslova im pije krv", ktorý je uverejnený v novom čísle Žilinských novín o maršrutkárovi, ktorý premáva zo sídliska Hájik.
A podľa mojich prepočtov počet spojov k doleuvedeným zastávkam centra z Vlčiniec de facto klesne nie o 10-15%, ale o 37%. (a len pre zaujímavosť, z Poštovej o 66%).
Súhlasím, GVTD je zmena k lepšiemu, napriek tomu Ti musím oponovať. Bezprestupové vzťahy medzi sídliskami sa bohužiaľ stali nadradené (aspoň v prípade Vlčiniec, sčasti aj Hájika, kde sa však mierne dalo ubrať) vzťahom sídlisko - centrum, čo sme nechceli. Z Vlčiniec do centra pôjde 69 spojov linky 4 a 22 spojov linky 6. Z toho 9 spojov linky 6 ide 1-2 min. pred alebo po spoji linky 4, čiže tieto budú neobsadené. Čiže z Vlčiniec budú zastávky Štefánikovo nám., Žel. stanica, Hurbanova a Polícia obslúžené spolu 91 spojmi, z toho 82 obsadenými, z toho 69 v intervale a 11 "pomedzi ne". Myslíš si, že to bude stačiť? (Pre porovnanie Hliny a Solinky mali, majú a budú mať 135 spojov k horeuvedeným zastávkam a boli im navyše pridané spoje linky 5). K Štúrovmu námestiu pôjde z Vlčiniec 53 spojov, čo by malo stačiť, tu však vzniknú 20-30-minútové diery (nielen v sedle, ale aj v odpoludňajšej špičke), čo ak sa nevyrieši, obávam sa, že cestujúcich z Vlčiniec opäť ubudne.
Este sa opravim: Na obsluhu noveho cintorina by bolo asi lepsie ponechat L31, pretoze ide cez zel.stanicu, kdezto L27 stoji v centre len na Hurbanovej. Vsetko ostatne co som napisal, ohladne presunu VZKM z L27,29,31 na L1 plati. Mozno by sa potom aj Hajiku uslo viac.
No ja ti poviem len toľko, ja cestujem pravidelne Vlčince-Centrum a z GVTD ak sa zavedie budem až nadmieru spokojný. Zasa až taká katastrofa do centra to nie je. Akurát tá fatranská. A je úplne pochopiteľné že človek necestuje len za prácou. Táto koncepcia dáva široký záber cestovania za zábavou a voľným časom a poslúži ako lacný taxík. Možno niekoho rozbúri znížený počet spojov do centra o 10-15% ale zvýšený počet spojov medzi sídliskami o 200-500% niekde aj 1000% nie je to férové?
Uplny suhlas v tom, ze na L1 mohli (snad este mozu pri zmenach autbusovych liniek) byt presunute VZKM z L27,29,31. Tiez po zavedeni L1 nevidim ich velky vyznam. Len by podla mna bolo vhodne, keby nejaky spoj zachoval obsluhu noveho cintorina (najlepsie autobus, lebo tam nevedie trolejove vedenie), a tiez spoj, ktory by aspon parkrat za den isiel aj cez volne dni, lebo L1 cez volne dni nema chodit. To by sa dalo docielit podla mna zachovanim niektorej z tychto autobusovych liniek (napr.L27) v nejakom rozumnom rezime, s jej konecnou na novom cintorine, a L1 nasadit aspon v par spojoch aj na vikend.
Budem OT ale v týchto dňoch sa skončila reklamná kampaň Fernet Stock Citrus: #05, #15, #18, #115 a Česká Poisťovňa: #06 a #114.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
simkoslav