Reakcia na: Habibi #20783:
Vies, ono je to o tom, ze samotny predaj cestovnych listkov je z hladiska teorie hromadnej osobnej dopravy neziaduci - minimalne v podmienkach "vacsich" miest. Ako si prisla na to, ze predaj CL vo vozidle urychli dopravu, to fakt netusim, pretoze takyto sposob tarifneho vybavovania je v rozpore s poziadavkami na racionalizaciu MHD v oblasti produktivity pracovnikov; maximalneho vyuzitia vozidiel; kvalitativnych ukazovatelov MHD - predovsetkym cestovnej rychlosti a presnosti; dosahovania maximalnej spolocenskej efektivnosti. Doplnkovy predaj CL u vodica sa vo "vacsich" mestach zriaduje vylucne z dovodu zabezpecenia poziadavky, aby tarifne vybavenie cestujuceho mu umoznilo pouzit MHD v ktorukolvek dobu (samozrejme so zaplatenim cestovneho, pripadne aj dovozneho) a bola tak zachovana verejnost dopravy osob a necestovanie "na cierno". Vzhladom na negativny vplyv predaja CL u vodica vo viacerych spominanych skutocnostiach, ma byt snahou eliminovat ho tym, ze sa cestujucim umoznuje si zabezpecit zaplatenie cesty uz pred nastupom do vozidla, resp. tarifne vybavenie realizovat bez zbytocneho fyzickeho i psychickeho zatazovania vodica znizujuceho bezpecnost dopravy a pod a sucasne sa zachovava moznost si v doplnkovom predaji CL zakupit i u vodica, avsak za vyssiu cenu, aby bol cestujuci demotivovany to urobit.Co sa tyka uveru dopravcu pri nabiti karty - je to tiez len od uhla pohladu. Dopravca sice dostane peniaze dopredu, avsak v drvivej vacsine (a rovnako tak aj v BB) je pouzitie bezhotovostnej platby kartou cestujucemu bonifikovane komercnou zlavou z vysky zakaldneho cestovnaho, takze sa da povedat, ze dopravca si tento uver zaplati v zlave na cestovnom.
Problem je v tom, ze tu ludia absolutne nemaju prehlad o tom, co je spravne, triezve, logicke, racionalne a v sulade s teoriou. Stale si vidia maximalne po spicku nosa a nechaju sa oblbovat amaterskym dopravcom,ktory len preto, aby sa dostal ku korytku navymysla z odborneho hladiska akekolvek hluposti len aby sa cestujucemu zapacil a vyuzije na to akurat tak jeho pohodlnost, lenivost a neznalost. Skutocnost, ze takyto krok sa cestujucemu nepriamo vracia v inom (znizovanie cestovnej rychlosti, presnosti, casu obratu vozidiel na linke a teda zvysovanie intervalu alebo znizovanie poctu spojov, pripadne potreba vacsieho poctu vozidiel, vodicov a s tym suvisiace naklady, ktore sa skor ci neskor premietnu do ceny cestovneho a pod. a tak i celkovej atraktivnosti MHD. Nezanedbatelny je negativny vplyv na neumerne zatazenie vodica, co potom vyustuje do situacii, ze napoko cestujucemu vynada alebo z nepozornosti sposobi dopravnu nehodu atď), co nevidi - to uz sa nedozvie.
Priazen sa da ziskavat kadejako a pritom mozno pouzivat i rozum. Kazdy triezvo uvazujuci clovek si moze domysliet aj dalsie veci suvisiace s prislusnym opatrenim, len musi chciet, resp. mu to je potrebne povedat, lebo nemoze byt kazdy odbornik na vsetko. Avsak kym bude vyhravat pohodlnot nad zdravym rozumom... Ukoncim to tym, ze do konca roku 2005 nikto s nicim nemal problem...
cerno