tuším aj 67 ju nosila v starej trase (pred rokom 2009) cez Ivanskú/Galvaniho/Trnávku na Jurak .. Astronomická aj Súhvezdná mali jednu hranu pre oba smery
Ja si pamätám T3 a K2 ako jazdili s čistou modrou tabuľou a vodiči to používali ako priehradku na papiere (odkladali ich medzi tabuľu a predný panel). Myslím, že aktívne sa začali tie tabule využívať až v 80. rokoch - bolo to určite ešte "pred revolúciou".
Čo mňa prekvapuje sú historické fotky T2 a T3, kde je hore podlhovastý transparent s trasou - cieľom. To si nepamätám. Ja si pamätám T3 so štvorcovým "oknom" pred kroré sa do koľajničiek zasúvala plechová tabuľa s vyrezaným číslom linky, ktoré sa v noci presvecovalo. Tabule boli modré a číslice s bielymi okrajmi. T2 mali transparent zatretý na krémovo s čírym sklom uprotred v tvare štvorza a tam sa dávala (v koľajničkách) tiež plechová tabula s vyzeraným číslom. Vymienať to moc nešlo - teda nie mimo vozovne.
Autobusy mali krabičku vpredu v pravo pod predným sklom s číslom linky. Trolejbusy mali krabičku, ale aj linku (fixne, neotáčala sa - trasa so slovami "a späť") nad predným sklom. Kým autobusy a električky mali linky na modrých tabuliach s bielym písmom, trolejbusy mali (okrem krabičky) linku na bielej tabuli s čienym písmom a červeným číslom). Koncom socializmu sme prešli na žlté tabule.
Ikarusy (kĺbové) mali iné označenie, využívali pôvodné transparenty a nie bratislavské doplnky, krabičky mali ale aj oni.
Občas sa stalo, že to vodič zabudol otočiť. Pamätám si situáciu, asi roky 1996 až 1998, ako pri technickom skle nastúpila pani do vtedajšej 61 a keď to začalo odbáčať do DNV, tak sa rozhorčene vodiča vypytovala kam to ide. Vodič si až vtedy uvedomil, že zabudol otočiť tabuľku. Ja som išiel z Dúbravky, tak som na smerovú tabuľku pri nástupe nepozeral. Pani potom vystúpila pri Poľnohospodárskom učilišti a musela prejsť cez cestu a čakať na spoj smerom do Dúbravky.
Prozaicky: U električiek to bolo najjednoduchšie na manipuláciu, pretože si to už aj s tým Praha vymyslela, keď sa zrušili horné transparenty s cieľom. U trolejbusov ani autobusov na to dedikovaný priestor nebol, improvizovalo sa.
Na autobusoch to bolo tiež , kde bola rovnaká zastávka pre oba smery. napr. L35 ul. Na Pántoch, L48 Tehelná, L? Technické sklo..
Električky mali tabule určite už v 80 rokoch ale odkedy presne netuším.. Inak aj bočné označenie linky na spätnom zrkadle bývalo, aby si vedel aká linka stojí za prvou električkou na zastávke.
Otázka pre pamätníkov: Odkedy sa na električkách používali dodatkové tabuľky s cieľom, ktoré manuálne otáčal vodič? Pamätám si to z 90. rokov, vidím to aj na úplne historických fotografiách. Bolo to tak vždy alebo sa to po nejakej pauze znova obnovilo?
Doplňujúca otázka: Prečo len električky? Prečo sa to nikdy nezaviedlo pri trolejbusoch a autobusoch?
Ja som povedal "nápomocné", nie "jediné kritérium". Ale chápem, že pre niekoho, kto rozmýšľa binárne, to je ťažké pochopiť. Okrem toho platí aj to, čo napísal Zákazník - že ak je dysortografik a na tom mieste mu záleží, tak si to nechá skontrolovať.
Inak, mám tu jedného špičkového rušňovodiča-inštruktora, Slováka, z ktorého si robím srandu, že ak raz skončí uznávanie slovenčiny ako ekvivalentu češtiny, tak bude mať smolu, pretože on nedá B1 ani zo slovenčiny .
Pokiaľ človek nemá nejakú poruchu ako je napr. dysgrafia tak neexistuje aby sa na neho gramatika nenalepila automaticky pri čítaní textu. Obzvlášť v mladšom veku mozog nasaje hocičo čomu je vystavený.
Ak teda človek píše zle, tak osobne mám tendenciu predpokladať že proste nie je "sčítaný" so všetkými intelektuálnymi implikáciami ktoré to má. Ale zároveň sa snažím pripomínať si že existujú aj vyššie spomínané diagnózy ktoré nesúvisia s inteligenciou, prípadne môže ísť niekoho kto slovenčinu nemá ako materinský jazyk, takže rozhodne to nie je spoľahlivý indikátor z ktorého by sa dali robiť závery.
Moja skúsenosť je, že skutočne existuje skupina ľudí, ktorí z nejakého dôvodu gramatiku skrátka nedávajú, hoc by sa akokoľvek snažili, a pritom môže ísť aj o nadpriemerne inteligentných ľudí a odborníkov v určitom poli.
Ja si pri hodnotení druhej strany skôr všímam štylistiku, resp. schopnosť zrozumiteľne sformulovať svoje myšlienky. Toto mi napovie oveľa viac ako to, či triafa i/y alebo nie.
pokial vyberas uchadzacov na poziciu ucitela slovenskeho jazyka alebo do slovenskeho jazykovedneho ustavu, tak urcite....
poznam ale viacero spickovych odbornikov v technickych oblastiach ktori na nejake i/y zvysoka ... a na vysledok ich cinnosti/prace to ma pramaly vplyv; a ono je to inac castokrat tak ze ak priroda schopnosti niekde velmi prida, tak niekde inde zas musi kusok ubrat
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.