Reakcia na: Viko #2608:
Je zaujímavé, že napríklad pri trati na letisko sú všetky kríženia s električkou zadrôtované. Inak by som povedal, že problém je najmä v tom, že dávate dohromady parciály s trolejbusmi s pomocným pohonom, čo sú dve odlišné kategórie. Pričom pomocný pohon môže byť vec za pár korún, ktorú viac než vyváži napríklad zjadnodušené drôtovanie vozovní.
TB94
Práveže treba vyriešiť úplne všetko! To že meniarne sa budú prerábať je predsa nevyhnutnosť a samozrejmosť ak nebol v pláne prechod na plyno-/nafto-/e-busy ako napr. v KE, tak som to ani nespomenul lebo už je to naplánované a čaká sa na realizáciu (inak by naozaj stačili len tie parciály).
Parciál je trolejbus, elektrobus a záložné vozidlo nasadené do niekoľkých sekúnd v jednom, čo kompenzuje zanedbateľne menšiu kapacitu oproti klasike a je to lepšie než držať v zálohe X inak nepotrebných naftobusov/e-busov!
Keby aj každý mesiac či týždeň rachla iná meniareň, parciálom by to až tak nevadilo, keďže na našich linkách pohodlne zvládnu väčšinu svojej trasy alebo aj celú bez tykadiel a cestujúci by si ani nič všimnúť nemuseli, teraz si veľmi všímajú každú maličkú poruchu, vlastne už ani nie, tak si na ne zvykli, že sú skôr prekvapení ak včas, alebo v prijateľnom čase prídu do cieľa.
Jediné čo ešte môže cestujúcich na MHD (popri všetkých jej negatívach spôsobenými nedostatkom financií a vodičov) zaujať je maximálne veľká spoľahlivosť, a my nemáme zďaleka ani len tú a ešte dlhé roky mať nebudeme. Takže to musia cestujúci pretrpieť a dúfať že raz to bude predsa len lepšie, lebo momentálne k ideálu predsa len stále veľa chýba (a úplne ideálne to nebude asi nikdy).
V českých DP alebo v BA robia oproti tomu nášmu nejakí amatéri keď nakupujú desiatky parciálov a ani nevedia na čo ich využijú všetky? To naozaj je ideálom pri každej malej poruche na infraštruktúre či pri dopravnej nehode odstaviť obyvateľov väčšiny mesta od MHD, zvlášť v časoch keď záleží na každej minúte? (hlavne prísť včas do práce, nemocnice, nezmeškať vlak...).
To už by sa potom naozaj oplatilo nakúpiť e-busy a na všetky tie plánované investície sa vykašľať.
Parciály sú ideálnym doplnkom za perfektnú cenu oproti hocičomu inému. Pri ich čo najväčšom použití totiž v kritickej chvíli nezlyháva celý sestém ako pri klasike, ale maximálne tak jednotlivé vozidlo a to je veľký rozdiel.
Čo sa týka e-busov, tie sú ekonomicky i ekologicky problematické.
Vidíme to na príklade Prahy, kde im vyšli parciály lepšie ako e-busy. A určite do toho započítali aj spoľahlivosť prevádzky, nielen ekonomiku, na to sa spoľahnite!
E-busy sú vhodné do menších miest kde sa neoplatí stavať TB trate a čistejší vzduch by mal byť priorita, nielen emisie ktoré sú relatívne zanedbateľné a e-bus ich aj tak nemá počas celého cyklu menej ako iný typ pohonu. Vo väčších mestách je to presne naopak, zvlášť v tých s kopcovitým terénom. Lepších je 10 parciálov ako jeden e-bus.
Takže vrámci MHD v ZA (nosné linky na sídliskách) som zásadne proti e-busom a nemám rád ani naftobusy, bol som veľmi šťastný keď sa ich podarilo dostať preč aspoň zo sídlisk, už len v centre mesta kazia vzduch, asi budú časom z donútenia vymenené za e-busy.
A svetlá (ale ďaleká) budúcnosť?
To by bolo jedine do 100 parciálov na kompletne všetkých linkách (aj 20-31 + 50) a dosť dobre zaplatených vodičov k nim a intervaly hustejšie ako je teraz sneženie