Lepsie by som to nenapisal. Len ta doplnim este o jednu vec. Marsrutkari este porusuju zakon kratenim dani, lebo nie kazdy listok /ak ho vobec davaju/ je evidovany a zdanovany.
Asi také niečo som od DPMŽ čakal. Potom sa ale pýtam: Prečo nepodá rovnaký podnet aj na taxikárov? Tí totiž na zastávkach MHD zastavujú úplne bežne. Odpoviem si sám: Lebo taxikári sú drahí, a teda nesťahujú z MHD významný počet pasažierov. Z toho mi vychádza asi toľko, že DPMŽ prekáža nie zastavovanie na zastávkach, ale nízka cena, ktorá láka cestujúcich, a tiež to, že maršrutkár vykryl priamym spojením práve tú trasu, ktorú DPMŽ rozdelil núteným prestupom, lebo si myslel, že na tom zarobí. Podľa mňa je podnet na prešetrenie síce relevantným, ale úbohým a voľajako málo nápaditým pokusom o riešenie (alebo len o zastrašenie?).
Niektoré Tvoje argumenty beriem, niektoré nie. Napríklad s tým zastavovaním na zastávkach patriacich Mestu, pokiaľ na to nemá povolenie, s Tebou súhlasím. To je asi jediný legislatívny predpis, ktorý maršrutkár porušuje, pokiaľ to povolenie nemá. Všetko ostatné je v rovine výpočtov toho, čo zákon maršrutkárovi umožňuje, a dopravnému podniku neumožňuje. Ale pokiaľ zákon neporušuje, tak o čom je reč? Som presvedčený, že keby porušoval ešte nejaký predpis, hoci len o nálepke na zadnom skle, tak by DPMŽ dal podnet na prešetrenie nielen na zastavovanie na zastávkach, ale aj za túto nálepku. Ak teda DPMŽ predpokladám po dôkladnej analýze svojich právnikov dal podnet iba za zastávky, môžem takmer s istotou predpokladať, že iný predpis neporušuje. Podľa mňa je to presne ako som napísal: Strach veľkého neschopného pred malým šikovným. Ostatne, býva to častým zjavom na Slovensku aj v medziľudských a profesionálnych vzťahoch.
Podľa informácii priamo z DPMŽ podnik už podal na poliíciu podnet na prešetrenie súkromného dopravcu najmä v súvislosti so zastavovaním na ich zastávkach.
Ale ale... netreba robiť veľké uzávery. Maršrutka vo vzťahu k riadnemu dopravcovi (v tomto prípade DPMŽ) samozrejme nekalá konkurencia je. Diera v zákone umožňuje jednak to, že maršrutka môže existovať a jednak to, že jej činnosť nie je upravená takmer žiadnymi predpismi. Dnes v podstate môže byť "dopravcom" kadekto a to je prvý krok k chaosu.
Slovenská maršrutka sa vyznačuje tým, že z klasickej verejnej dopravy preberá výhody a vynecháva akékoľvek záväzky, ktoré by ju obmedzovali. Maršrutka sa bude neustále pokúšať zastavovať na zastávkach MHD, kde podľa zákona č. 315/1996 nemá zastaviť ani stáť. Je to však pre ňu výhodné, pretože nebude lákať cestujúcich kdesi na opustenom parkovisku, ale po klientelu si príde tam, kde sa táto zhromažďuje v priestore iného dopravcu.
Maršrutka si sama vyberá na akej trase bude jazdiť, kde bude mať najviac cestujúcich. Na druhej strane nedáva žiadne záruky, že na tej a tej trase bude jazdiť aj zajtra, ba ani že vôbec bude niekde jazdiť. Maršrutka koná čiste na ekonomickej báze, svoje "prevratné služby" ponúka na najzaťaženejších ťahoch - najmä na trasách medzi sídliskami a centrom. "Odpadky" ako Vranie či Bánovú ponechá inému dopravcovi.
Maršrutka prijechá "na pomoc týranému cestujúcemu" najmä v čase špičky, v najmenej zaťažených časoch žiadnu milosrdnosť nebude poskytovať.
Maršrutka si sama vyberá, kedy bude jazdiť. V záujme zisku sa bude "tajne" pridŕžať cestovného poriadku dopravcu na ktorom parazituje. Ak zo sídliska odchádza iný dopravca pravidelne o celej hodine a o pol, mašrtutka len zriedka pôjde päť minút po inom dopravcovi a rozhodne sa ani nepokúsi šľachetne rezať interval na polovicu vkladaním sa medzi dva iné spoje. Ona najradšej pôjde "náhodne" dve minúty pred verejným spojom. Využije pritom zásadu, že "ťažkopádny moloch" vopred zverejňuje a udržiava cestovné poriadky a ona nezverejňuje ani neudržiava nič - objaví sa, kedy sa jej bude chcieť.
Maršrutka sa nezaoberá údržbou ničoho. Nezodpovedá za nič. Aby nebola zlá za cestovné poriadky, nemá cestovné poriadky. Aby nebola zlá za označenie vozidla trasou, nemá vozidlo označené trasou. Aby sa nezaťažovala žiadaním o licencie na linky, nenaťahovala s poslancami na trasách a intervaloch, jednoducho žiadne linky nemá, nestanovuje si žiadne pravidelné trasy a nezverejňuje žiadne intervaly.
Maršrutka bude mať nižšie náklady na prevádzku a nebude vykonávať stratovú činnosť. To použije vo svojej kampani voči "neschopnému kolosu" a ponúkne nižšie cestovné. "Neschopný kolos" na silných linkách stratí časť tržieb a slabé linky ostanú bez zmeny. Maršrutka sa bude biť do pŕs, že cestujúcich vozí o dve koruny lacnejšie, ale ZŤP-cestujúceho za jednu korunu neprevezie.
-
V súčasnosti je na Slovensku asi najsilnejšia maršrutková doprava v Nitre. Ako človek v tomto meste žijúci by som necelé dva roky maršrutkovania charakterizoval ako náhly vstup, následný prudký rozvoj a ďalej síce pomalý ale istý úpadok tohto druhu dopravy. Po vyskúšaní "atrakcie" postupne cestujúci znova dôverujú klasickému autobusu, ktorý ide po svojej trase, kde sa netreba s vodičom zjednávať na tom, kadiaľ pôjde a kadiaľ nie, kde platia aj nejaké zľavy, kde spoj príde aj o tri štvrte na päť ráno a nielen vtedy, keď je mesto plné a pod. Maršrutka si ale svoje miesto našla najmä na pravidelných objednávkach pre firmy, ktoré si predtým objednávali autobus pre 5-6 ľudí a pod. Pre ne je ekonomický prínos samozrejme nespochybniteľný. Všeobecný rozklad maršrutky je však citeľný. V iných mestách ako Nitra skončili ešte skôr.
Mimochodom, na niektorých trasách je konkurentom DPMŽ aj SAD, keď napríklad idem od žel. stanice do Bytčice, idem radšej s SAD, je to lacnejšie a aj spojov má na tejto linke viac ?
1. Napriek tomu, že má na vozidle napísané "Nepravidelná doprava", fakticky sa jedná o pravidelnú linku, takže by na ňu mal mať licenciu (neviem, či od mesta, či kraja?).
2. Keďže je to vlastne pravidelná linka, mal by mať vyznačené zastávky a vyvesené cestovné poriadky.
3. Za používanie zastávok MHD, ktoré patria mestu, by mal mestu platiť, minimálne by to mal mať od mesta povolené. Ak sa vyhlasuje za nepravidelnú dopravu, podľa zákona o premávke nesmie na zastávkach pravidelnej dopravy zastavovať.
Stačí? Myslím, že toho porušuje dosť a mestu ani DPMŽ by to nemalo byť jedno a mali by na neho podať (trestné?) oznámenie nie preto, že konkuruje DPMŽ, ale preto, že porušuje zákony.
Ozaj, zastavuje aj mimo zastávok MHD? Lebo ak nie, tak sa fakticky nijako nelíši od pravidelnej MHD.
btw... diskutabilne je aj pouzivanie zastavok dpmz a jazda bez nejakeho "viditelneho" cestovneho poriadku na zastavkach...
neviem prečo, ale celé mi to príde ako snaha nejakého súkromníka "podkúriť" dpmž tým že si narýchlo "zbúcha" dopravu.. ale takto sa to nerobi... aj preto sa s nim nevozim
Chcel by som vedieť konkrétne, aké zákony nemusí maršrutkár dodržiavať. Máš na mysli to, že nejaké zákony porušuje, alebo to, že sa ho netýkajú, kým DPMŽ sa týkajú? Ktoré konkrétne?
No ak takto rozmýšľajú aj v DPMŽ, tak si dovolím použiť slová klasika: "Dávám bolševiku rok, maximálně dva." Nebolo by lepšie, keby DPMŽ skúsil zabrať? Mám silný dojem, že vzniká atmosféra strachu veľkého hráča pred aktivitou jedného odvážlivca. Napadá mi krátka otázka: Prečo? Nebolo by namieste sa radšej zamyslieť, prečo po pár dňoch vozenia mu to tak dobre šlape? A s tým porušovaním zákona: Samozrejme, tiež verím, že maršrutkár podniká v súlade so zákonom rovnako, ako DPMŽ má za svoj cieľ spokojnosť cestujúcich.
Ibaže ak sa odvezieš maršutkou, tak síce ušetríš 2 Sk zo svojho vrecka, ale budeš musieť zaplatiť chýbajúcich 12 Sk DPMŽ zo svojich daní. Alebo DP bude musieť za chýbajúce peniaze zredukovať dopravu, čo sa tu opäť stretne s "priaznivým" ohlasom.
Re #12084 Miro: Samozrejme že nedodržuje, keďže toto "remeslo" nie je nijak zákonne upravené.
Ešte je otázka, či maršrutkár dodržuje všetky zákony - licencie a čo ja viem čo ešte, nevyznám sa vtom - a či z dôvodu nejakého obchádzania zákonov nemá výhodnejšiu pozíciu.
Svojho času tu Juraj o tom čosi písal, skúsim pohľadať
Ale konkurencii fandím, ak je poctivá a v súlade so všetkými zákonmi
ja tajne dufam ze dpmz sa zo svojich chyb pouci... jedna vec je ze sme zpohodlneli... mhd nemoze stat pred kazdym vchodom ako by sme chceli.. ale na druhu stranu 40minutovy interval tiez nie je zrovna "ono"
podla mojho nazoru by to chcelo raz a navzdy PORIADNE A KOMPLEXNE prerobit cely system mhd.. vsak vystupy z palubakov su.. a ak dame moznost vyjadrit sa cestujucim(vsak najma pre nich mhd je ;)) tak si myslim ze dostat sa k uspokojivemu systemu dopravy (ideal nebude nikdy) by nemal byt problem.
Už sme sa s Vladimírom kedysi zhodli, že príchod maršrutiek signalizuje, že s MHD čosi nie je v poriadku.
Budem teraz zlý a anti-MHD: Keby mesto zadotovalo, trebárs ja v dvojnásobnej výške., len tie výkony, ktroé nie sú samofinancovateľné, nebolo by to rádovo lacnejšie ako existujúci stav?
V Bratislave sa maršrutkári neudržali. A neudržali sa z prostého dôvodu: Neplatia u nich časové predplatné cestovné lístky. Keďže v Žiline sa vyskytuje len paródia na tento produkt, nemôžeme sa cestujúcim čudovať, že odchádzajú k maršrutkárovi.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro
a čo sa týka tvojej reakcie na PeterC - je to to isté, ako apelovanie na spotrebiteľov, aby kupovali domáce výrobky