Reakcia na: Juraj #11129:
To je fakt, že nie je možné vyhovieť všetkým, keby sa znížila cena pre skupiny ZTP a študenti/dôchodcovia tak pochopiteľne by sa straty museli pokryť nejako ináč.Ale čo sa týka tých ZTP si myslím že je to zbytočne komplikované. Tak keby nebolo možné aby sa dalo jazdiť na 1sk lístky, tak keby bola cena papierového lístku 2-3 SK tak by to bolo lepšie, lebo by sa celý systém zjednodušil. Podľa môjho názoru by bolo vhodné pre túto skupinu zaviesť aj papierové lístky, pričom by systém čipových kariet ostal v platnosti.
Juraj
1/ Zober si mladu rodinku s dvoma detmi, kde rodicia zarabaju spolu cisteho 20 tis.Sk. Napriklad za byt daju 8 tis., dalsie peniaze za telefon, stravu, rozne poplatky a ZOSTANE=ZVYSI im nakoniec po odratani vsetkych penazi len 800 Sk, aby dali vreckove detom sotva po 100 Sk na tyzden. Bohuzial, tolko iba na rozdelenie je a su zbytocne vsetky uvahy, ci je to pre deviataka na tyzden dost alebo malo, ze nezaraba, ze aj on by si chcel nieco kupi atd.
2/ Podobne sa da pozriet aj na MHD. Naklady na jednu jazdu su v ekonomickej cene cca 17 Sk a dotaciu je mozne rozdelit iba na 3 mozne sposoby
A/ Prvy sposob dotacie /zlavy/ je univerzalny, pre vsetkych, aby sa nemusela platit ekonomicka cena, ale aby zakladne cestovne mohlo byt namiesto 17 Sk len 12 Sk.
B/ Druhy sposob dotacie je uz uzsie specializovany /ale opat platny pre vsetkych/, ktory je urceny na tzv. pokrytie uzemia. Tymto sa dotuju spoje, kde cestuje minimalny pocet cestujucich, kde aj dotovane zakladne cestovne nestaci. Je to bud neskoro vecer alebo linky typu L29.
C/ Tretia dotacia /zlava/ je uzko specializovana na jednotlive segmenty cestujucich ako ZTP, dochodcovia, studenti apod.
3/ Co to ma spolocne s tou rodinou? No predsa to, kolko penazi po odratani dotacie OSTANE=ZVYSI na cestujuceho v cestovnom.