Prvá z nových zubačiek je už v Tatrách

V piatok 15. januára 2021 bola do popradského depa TEŽ privezená prvá z nových hybridných ozubnicových jednotiek, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko objednala u švajčiarskeho výrobcu Stadler. Nová zubačka bola privezená na troch návesoch kamiónov zo Švajčiarska. Ešte v ten istý deň bolo nové vozidlo predstavené zástupcom médií. Zvyšné štyri ozubnicové jednotky by mali prísť do Vysokých Tatier do konca tohto roka.

Prvú novú zubačku čakajú pred zaradením do prevádzky schvaľovacie skúšky, v rámci ktorých bude musieť vykonať množstvo skúšok na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ). Skúšky na trati OŽ bude možné vykonať až po skončení prebiehajúcej komplexnej rekonštrukcie tejto železnice, ktorej ukončenie bolo posunuté na prelom mája a júna 2021. Očakáva sa, že do premávky s cestujúcimi bude nová zubačka nasadená v auguste tohto roka.

Nová hybridná zubačka, ktorá môže premávať nielen na ozubnicovej trati, ale aj na tratiach TEŽ, má prepravnú kapacitu 91 sediacich cestujúcich a 88 stojacich cestujúcich a na tratiach bez ozubnice môže premávať rýchlosťou do 80 km/h. Oproti pôvodným vyše 50-ročným ozubnicovým jednotkám sú nové zubačky vybavené:

  • viacúčelovým priestorom pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby),
  • klimatizovaným priestorom pre cestujúcich
  • „vandalizmuvzdornými“ materiálmi,
  • protišmykovou podlahou,
  • moderným vizuálnym a akustickým informačným systémom pre cestujúcich,
  • systémom počítania cestujúcich,
  • a v neposlednom rade aj wi-fi pripojením na internet.

Nová jednotka bola dodaná vo farebnej schéme Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je aplikovaná aj na existujúcich tatranských električkách. V tomto stave sa však do premávky nezaradí. „Nová OEJ od renomovaného švajčiarskeho výrobcu teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov, ktorá vzišla z verejnej súťaže. Na jej základe budú nové vlaky pomenované názvami menej známych tatranských štítov ako sú Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Práve obrysy štítu s netradičným názvom Bradavica budú okrášľovať prvý z piatich švajčiarskych vlakov,“ priblížil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Nové hybridné zubačky pomôžu zvýšiť nedostatočnú kapacitu aj na tratiach Tatranských elektrických železníc. „Doprava vlakom je v Tatrách mimoriadne populárna,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR. „V roku 2019 prepravili vlaky ZSSK na tratiach TEŽ a OŽ spolu viac ako 3 milióny cestujúcich, ktorí sa ku koncu roka 2019 často oprávnene sťažovali na nedostatočnú kapacitu ponúkaných vlakových spojení. Po pandémii bude toto ekologické a komfortné spojenie pre domácich každodenných pendlerov za prácou do Popradu či tatranských hotelov, ale aj turistov, ešte atraktívnejšie a pohodlnejšie ako pred dvomi rokmi,“ dodal.

Ani po sprevádzkovaní nových zubačiek neodídu staré zubačky úplne do dôchodku. „Historická, stará „zubačka“ bude upravená pre možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kvôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. ZSSK plánuje ponechať dve súpravy týchto jednotiek,“ uviedol Tomáš Kováč.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.