trepko: Čím menší rozsah prevádzky, tým sú trombelusy nákladnejšie. Majú totiž omnoho menej nákladnú samotnú jazdu ale drahé tzv. fixné náklady-drahšie vozidlá, väčšia potreba dielenských pracovníkov (okrem mechanikov treba aj elektrikárov),výstavba a údržba trakčného vedenia, meniarní, napájacích a spätných káblov atď. Aby sa trolejbusy v BB stali lacnejšími ako autobusy, bolo by treba zatrolejovať ďalšie vyťažené linky a značne rozšíriť rozsah premávky.
bude toho menej
Danny
http://www.sme.sk/c/2232502/Doprave-v-Bystrici-hrozi-strajk.html
BANSKÁ BYSTRICA - Mestskej hromadnej doprave v Banskej Bystrici hrozí kolaps. Zamestnanci SAD - Banskobystrická dopravná spoločnosť sú nespokojní s výškou príjmov a ak nebudú kompetentní riešiť ich požiadavky, sú v krajnom prípade odhodlaní odstaviť autobusy i trolejbusy. Združenie zamestnancov SAD BBDS už poslalo list aj ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi. "Reálne sa nám znížili mzdy, čo má za následok neschopnosť zamestnancov uhrádzať svoje bežné životné náklady," konštatoval hovorca združenia Radoslav Spišák.
Riaditeľ Banskobystrickej dopravnej spoločnosti Igor Korniet hovorí, že spoločnosť je v niekoľkomiliónovej strate, lebo chce pomáhať mestu. "Niektorí zamestnanci prišli až o tretinu platu, aby sme boli schopní platiť dodávateľom energií a pohonných látok," priznáva riaditeľ.
Ak vodiči vstúpia do "divokého" štrajku, budú podľa neho znášať právne dôsledky, vrátane náhrady prípadných škôd.
Korniet hovorí, že jedným z dôvodov problémov je aj to, že spoločnosť nemá ešte s mestom podpísanú zmluvu o výkonoch. Dopravná spoločnosť teda čiastočne dotuje mestskú hromadnú dopravu. Ak zmluvu mesto s dopravcom nepodpíše, hrozí zrušenie trolejbusovej dopravy.
K zdramatizovaniu situácie zamestnancov spoločnosti došlo po fiškálnej decentralizácii. Nepriaznivý stav v podniku podľa Spišáka viedol k výraznému kráteniu pohyblivej zložky, ktorá u zamestnancov tvorí takmer polovicu platu. Napríklad, vodiči mestskej hromadnej dopravy ešte koncom minulého roku zarábali približne 13-tisíc korún. Momentálne dostávajú mesačne iba desaťtisíc. "Pohybujeme sa za hranicou zabezpečenia existencie rodín," hovorí Spišák. Dodáva, že nechcú zničiť vlastnú spoločnosť, ani bojovať proti vedeniu podniku, ale proti tým, ktorí situáciu zapríčinili.
Zamestnanci žiadajú konfrontáciu vedenia spoločnosti, mestského zastupiteľstva a predstaviteľov Banskobystrického kraja. Na stretnutí chcú vysvetliť dôvody svojho konania. "Ak neuspejeme a vedenie nezastaví krátenie prémií, neoplatí sa nám pracovať. Ak sa situácia nezmení, odstavíme autobusy a trolejbusy," povedal hovorca zamestnancov. (wm)
[25. 5. 2005]