Tak niečo o martinskej MHD:
Dopravu zabezpečuje SAD Žilina, odštepný závod Martin na území miest Martin a Vrútky. Na sieť MHD sú zapojené aj dve obce - Turčianske Kľačany a Bystrička. Sieť MHD tvorí 25 autobusových liniek čísiel 7, 10, 11, 14, 15, 20, 21, 22a, 22b, 23, 24, 27, 30, 31, 32, 34, 40, 41, 42, 50, 51, 52, 55 a 56.
Jediná vec, ktorá ma v Martine zarmútila bol účelový cestovný poriadok na všetkých linkách (teda žiadne pravidelné intervaly). Zdá sa, že počet spojov je vyhovujúci, viezol som sa aj v čase špičky, no nebol som svedkom žiadnych absurdných stavov, žeby sa ľudia nevedeli dostať do autobusu. Vozidlá boli zaplnené optimálne.
A teraz to hlavné, prečo som Martin označil za lepší ako Bystricu:
1. Cestovné ponúka viac možností. Môžete si kúpiť jednorazový lístok u vodiča v hotovosti (11 Sk) alebo z čipovej karty - elektronickej peňaženky (9 Sk). Oproti Bystrice je tu možnosť zakúpiť si aj predplatný cestovný lístok, kedy sa na čipovú kartu nahrá jej časová platnosť. Platnosť je však limitovaná počtom jázd (podobne ako v Žiline). K dispozícii je mesačník za 390 Sk na 100 jázd a štvrťročník tuším za 1100 Sk na 300 jázd. Pri použití mesačníka domácich teda vychádza jedna jazda na neuveriteľných 3,90 Sk. Celé odčítavacie zariadenie je od EMtestu.
2. I keď som sa nestretol s displejmi, zapôsobil na mňa spôsob linkového označenia. Vpredu a vzadu je len číslo linky (viac tabuliek - kalendárová väzba) a na boku pri predných dverách je obdĺžníková tabuľa s číslom linky a cieľovou zastávkou a pokiaľ je to žiadúce aj vybranými nácestnými zastávkami. Napr.:
ĽADOVEŇ
cez Podháj
Perfektné sa mi zdá, že cieľová zastávka (smer jazdy) je vždy aktuálna, pretože vodič ju na konečnej vždy vymieňa.
3. Za progresívne považujem, že zastávky sú pomenované 1-2 slovami, napr. Prior, Ľadoveň, Hotel Turiec, Alexandrova ul. a pod. a nie ako bystrický (a vôbec vo všeobecnosti sadkovský) model typu Rudlovská cesta, Auris...
4. Možno cestujúci z toho veľa nemá, no najväčšiu poklonu som vzdal Martinu preto, že ako jediná (aspoň jediná mne známa) SAD-ka na Slovensku dáva autobusom evidenčné čísla !!! Tie sú dvojciferné a z toho, čo som videl, dá sa povedať, že sólo autobusy sa číslujú od 1 vyššie (videl som rôzne čísla 3, 13, 34, 40, 41..) a kĺbaky okolo 70 a 80 (videl som 79, 82, 83, 84, 86, 88...)
Evidenčné číslovanie vozidiel na mňa urobilo obrovský dojem a prudko vyzdvihlo moju mienku o tamojšej MHD.
Dopravu zabezpečuje SAD Žilina, odštepný závod Martin na území miest Martin a Vrútky. Na sieť MHD sú zapojené aj dve obce - Turčianske Kľačany a Bystrička. Sieť MHD tvorí 25 autobusových liniek čísiel 7, 10, 11, 14, 15, 20, 21, 22a, 22b, 23, 24, 27, 30, 31, 32, 34, 40, 41, 42, 50, 51, 52, 55 a 56.
Jediná vec, ktorá ma v Martine zarmútila bol účelový cestovný poriadok na všetkých linkách (teda žiadne pravidelné intervaly). Zdá sa, že počet spojov je vyhovujúci, viezol som sa aj v čase špičky, no nebol som svedkom žiadnych absurdných stavov, žeby sa ľudia nevedeli dostať do autobusu. Vozidlá boli zaplnené optimálne.
A teraz to hlavné, prečo som Martin označil za lepší ako Bystricu:
1. Cestovné ponúka viac možností. Môžete si kúpiť jednorazový lístok u vodiča v hotovosti (11 Sk) alebo z čipovej karty - elektronickej peňaženky (9 Sk). Oproti Bystrice je tu možnosť zakúpiť si aj predplatný cestovný lístok, kedy sa na čipovú kartu nahrá jej časová platnosť. Platnosť je však limitovaná počtom jázd (podobne ako v Žiline). K dispozícii je mesačník za 390 Sk na 100 jázd a štvrťročník tuším za 1100 Sk na 300 jázd. Pri použití mesačníka domácich teda vychádza jedna jazda na neuveriteľných 3,90 Sk. Celé odčítavacie zariadenie je od EMtestu.
2. I keď som sa nestretol s displejmi, zapôsobil na mňa spôsob linkového označenia. Vpredu a vzadu je len číslo linky (viac tabuliek - kalendárová väzba) a na boku pri predných dverách je obdĺžníková tabuľa s číslom linky a cieľovou zastávkou a pokiaľ je to žiadúce aj vybranými nácestnými zastávkami. Napr.:
ĽADOVEŇ
cez Podháj
Perfektné sa mi zdá, že cieľová zastávka (smer jazdy) je vždy aktuálna, pretože vodič ju na konečnej vždy vymieňa.
3. Za progresívne považujem, že zastávky sú pomenované 1-2 slovami, napr. Prior, Ľadoveň, Hotel Turiec, Alexandrova ul. a pod. a nie ako bystrický (a vôbec vo všeobecnosti sadkovský) model typu Rudlovská cesta, Auris...
4. Možno cestujúci z toho veľa nemá, no najväčšiu poklonu som vzdal Martinu preto, že ako jediná (aspoň jediná mne známa) SAD-ka na Slovensku dáva autobusom evidenčné čísla !!! Tie sú dvojciferné a z toho, čo som videl, dá sa povedať, že sólo autobusy sa číslujú od 1 vyššie (videl som rôzne čísla 3, 13, 34, 40, 41..) a kĺbaky okolo 70 a 80 (videl som 79, 82, 83, 84, 86, 88...)
Evidenčné číslovanie vozidiel na mňa urobilo obrovský dojem a prudko vyzdvihlo moju mienku o tamojšej MHD.