VehiclesBuses › Karosa B 741

Karosa B 741.1908
Karosa B 741.1908
Karosa B 741.1914
Karosa B 741.1914
Karosa B 741.1918
Karosa B 741.1918
Karosa B 741 CNG #2602
Karosa B 741 CNG #2602
Karosa B 741 CNG #2628
Karosa B 741 CNG #2628
Karosa B 741 CNG #1631
Karosa B 741 CNG #1631
Karosa B 741 CNG #2653
Karosa B 741 CNG #2653

Fleet List

Batch Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. Karosa B 741.1908 1202 – 1220, 2200 – 2215, 4200 – 4214 1991 1991 – 1992 2003 – 2024 50
2. Karosa B 741.1914 1300 – 1318, 2300 – 2315, 4300 – 4314 1992 1992 2000 – 2024* 50
3. Karosa B 741.1918 1320 – 1322, 2320 – 2323 1995 1996 from 2021* 7
Total 1991 – 1995   107
* Historic vehicle saved

Technical Data

Length 17355 mm
Width 2500 mm
Height 3165 mm
Height of floor 890 mm
Wheelbase 5600 mm a 6270 mm
Doors 4
Number of seats 42 + 1
Number of standing places 108
Design load 150 + 1
Weight of unloaded vehicle 13700 kg
14600 kg (po prestavbe na CNG pohon)
Engine LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1908)

MAN D 2865 LUH 02, naftový, vodou chladený 5-valec s priamym vstrekovaním (741.1914)

Renault MIHR 06.20.45 A/3 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1918)

LIAZ/TEDOM M1.2C ML 637 NGST, Euro 2, plynový (CNG), vodou chladený, preplňovaný 6-valec spaľujúci stechiometrickú zmes (#16xx, 26xx)

TEDOM M1.2C M 640 FNG 4, Euro 4, plynový (CNG), vodou chladený 6-valec s elektronickým riadením (#1615, 2605)
Continuous power output 180 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
198 kW / 2100 rpm (MAN D 2865 LUH 02)
186 kW / 2100 rpm (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
160 kW / 2000 rpm (LIAZ/TEDOM ML 637 NGST)
210 kW / 2000 rpm (TEDOM M1.2C M 640 FNG)
Piston displacement 11946 cm3 (LIAZ / TEDOM)
9973 cm3 (MAN D 2865 LUH 02)
9840 cm3 (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
Maximum torque 1050 Nm / 1400 rpm (ML 637 N)
1100 Nm / 1200 rpm (ML 637 NGST)
1200 Nm / 1200 - 1450 rpm (M 640 FNG)
Maximum speed 71 km/h
Transmission ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová
Steering wheel Csepel 069 C, hydraulické servoriadenie
Axles predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená (741.1908)
stredná: Detva, tuhá, vlečená (741.1914, 741.1918)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (741.1908)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (741.1914, 741.1918)
Tyres 295/80 R 22,5

Photos

Vehicle catalogue

1612 1630 1622 2609 2621 2603 1623 1611 4218 1614 2638 4219 1624 1629 1625 2618 2637 1613 2604 2612 1607 1602 2625 2602 2605 2628 4209II 1617 4214II 2620 2617 1601 2606 2615 2215 4200 2643 2653 2642 2608 1620 2645 2607 1618 2619 4210 2644 2634 2633 2614

1605 1301 1615 1631 2613 1619 1306 1639 1636 2627 2636 1634 2622 2626 2610 1616 1635 1604 1621 2652 4215 2630 2635 1606 2639 1633 2651 2631 1603 2640 2616 2648 4216 2632 4217 4300 2623 2611 2624 4207II 4204II 1610 1628 1609 2641 1626 2629 1627 2601 1608

1637 1638 1632 2647 2646 2649 2650

Legend and statistics

1306vehicle in service: 2 (1.9 %)
1306vehicle ot of service (more than 6 months): 1 (0.9 %)
1612withdrawn vehicle: 105 (98.1 %)
1306historic vehicle: 3 (2.8 %)
2650special vehicle: 1 (0.9 %)
4209IIfleet number 4209 used 2 times by this type of vehicle
Vehicle can be assigned to multiple categories, only the most important category is colored.

Renumbered Fleet Numbers

1.2.3.
1202 1612  
1203 1630  
1204 1622  
1205 2215II 2609 
1206 2621  
1207 2603  
1208 1623  
1209 1611  
1210 4218  
1211 1614  
1212 2638  
1213 4219  
1214 1624  
1215 1629  
1216 1625  
1217 2618  
1218 2637  
1219 1613  
1220 2604  
1300 1605  
1302 1615  
1303 1631  
1304 2613  
1305 1619  
1307 1639  
1308 1636  
1309 2627  
1310 2636  
1311 1634  
1312 2622  
1313 2626  
1314 2610  
1315 1616  
1316 1635  
1317 1604  
1318 1621  
1320 1637  
1321 1638  
1322 1632  
2200 2612  
2201 1607  
2202 1602  
2203 2625  
2204 2602  
2205 2605  
2206 2204II 2628 
2207 4209II  
2208 1617  
2209 4214II  
2210 2620  
1.2.3.
2211 2617  
2212 1601  
2213 2606  
2214 2615  
2300 2652  
2301 4215  
2302 2630  
2303 2635  
2304 1606  
2305 2639  
2306 1633  
2307 2651  
2308 2631  
2309 1603  
2310 2640  
2311 2616  
2312 2648  
2313 4216  
2314 2632  
2315 4217  
2320 2647  
2321 2646  
2322 2649  
2323 2650  
4201 2643  
4202 2653  
4203 2642  
4204 2608  
4205 1620  
4206 2645  
4207 2607  
4208 1618  
4209 2619  
4211 2644  
4212 2634  
4213 2633  
4214 2614  
4301 2623  
4302 2611  
4303 2624  
4304 4207II  
4305 4204II  
4306 1610  
4307 1628  
4308 1609  
4309 2641  
4310 1626  
4311 2629  
4312 1627  
4313 2601  
4314 1608  

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
neviete kedy budu vyradene vsetky karosy?? akoze mne to nevadi lebo su tam dobre mekke sedadla.? ? a ked vyradia tak bude skoda tych KARôS? ? ? ? ?
Už čoskoro
Plánuje sa nejaký CNG historičák (najlepšie žltá verzia)? Predsa len úspešná plynofikácia týchto vozov a ich úspech v premávke boli určité historické míľniky a patrilo by sa dáky kus zachovať.
Reply on: rosomak44 #3:
Keď im nechceš prispieť ani kúpou knižky, budeš musieť len plano teoretizovať.
Reply on: rosomak44 #3:
Patrilo by sa? Možno tak v prípade iného dopravcu, ale nie DPB. Stačí sa pozrieť v akom stave je napríklad Ikarus 280, okrem toho viaceré historické vozidlá čakajú už roky na rekonštrukciu a kým sa jej dočkajú tak hnijú vo vozovni. Taktiež DPB nemá dostatok miesta (vivat elektrobusy) a tak tie vozy odstavuje kade-tade vo vozovni, aby nezavadzali. A tie žltozelené - no neviem či sa nájde jediný kus ktorý by bol na to vhodný. Mnohí ani netušia čo sa ukrýva pod plechmi a keď sa má nejaký odstaviť s tým že 10 rokov bude stáť pod holým nebom a čakať na zázrak tak ďakujem pekne (tým nechcem povedať že by to nebolo možné - veď aj 1306 čaká, ale to, že žiadny žltozelený plyňák podľa mňa nie je v takom stave aby sa z neho po krátkej dobe mohol stať reprezentatívny historičák).
Ešte doplním - ak by sa našiel nejaký voz v obstojnom stave, trebárs 2636 a bachnú naňho pôvodný spp náter tak pre mňa za mňa. Ale stále tu zostáva viacero otázok...
Reply on: S499.1023 #4:
Prispievam tým, že cestujem MHD-čkou, hoci by som mohol pohodlne autom a kupujem si lístky. Ale z argumentácie ad hominem ti dávam jednotku 🙂
Reply on: rosomak44 #7:
1) Cestovaním MHD prispievaš ku strate, nie k zisku.
2) Platbou cestovného získavaš nárok na prepravu, nie na prevádzku podnikového múzea.
3) Pokojne cestuj pohodlne vlastným autom a nerob zo svojho cestovania MHD zásluhu, keď primárnou príčinou je kolenovrtstvo.
Reply on: S499.1023 #8:
Z bodu 1) vyplýva, že ja vlastne znižujem stratu MHD tým, že ňou nejazdím ?
Reply on: S499.1023 #8:
Ad 1 - Ideálne by teda boli prázdne vozidlá?
Ad 2 - Samozrejme, ale keby som necestoval, DPB by tie peniaze jednoducho nemal.
Ad 3 - Napadlo ti niekedy, že MHD napríklad šetrí životné prostredie?
4 - Kde je nakoniec napísané, že výťažok z predaja tej publikácie ide na záchranu historických vozidiel? Nikde takú informáciu nevidím. Ak ju hodnoverne doložíš, knihu kúpim, hoci porovnateľné sú v západnom zahraničí za menej a sú tam iné platy, ale keď by to pomohlo historičákom... aj keď všeobecne s rôznymi zbierkami od opustených mačiek cez Unicef až po staré vlaky nemám najlepšie skúsenosti...
2650 na 203/9
Ten pocit, keď pozeráš na tmavozelené políčko 1616 - dnes v premávke. Ale vieš, že v premávke už nie je a nikdy nebude. Môže za to požiar vo vozovni. To len, ak by to niekoho niekedy neskôr zaujímalo, aby tu táto info o tom buse ostala. RIP 1361.
Reply on: Hrošo #12:
* preklep: 1616 malo byť 1361 - neviem, ako sa mi podarilo tak popliesť prsty.
Reply on: Hrošo #13:
1631; nie 1361😃 Už je sivá tu v katalógu, tak ako aj v realite dopadla ..
Reply on: Mike #14:
OK, tak... ako sa hovorí, do tretice všetko dobré 😃 1631 😃
29 to go. dufam ze sa ich co najskor zbavime.
Reply on: omg123 #16:
kto uz da na toto - ? to musi byt iny pacient. sa vam pacia vraky ktore hocikedy mozu zacat horiet?!
Reply on: omg123 #17:
Výnimočne s tebou súhlasím. Nostalgiu chápem, sú to obdivuhodné stroje, ktoré vydržali veľa a prežili aj viacero iných busov, ktoré prišli až po nich, menovite Ikarusy 4xx, TAMbusy či Tedomy (to sú šroty par excellence, prišli v roku 2008 a už sú 2/3 z nich vyradené).

Ale napriek tomu by bolo pre bratislavskú MHD lepšie, keby už slúžili len ako historické vozidlá na nostalgických jazdách, nie v pravidelnej premávke. Viď môj príspevok k samostatnému článku o tragickom konci #1631: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18006/Karosa-B-741-CNG-1631-dojazdila#14
Reply on: johnnyjanko #18:
Ver tomu, že keby TAMy alebo 435ky prešli opravou rovnakého rozsahu ako Karosy, tiež by ešte boli schopné jazdiť.
Reply on: omg123 #17:
Jediny pacient si tu ty ze uz nieco taketo napises.
Reply on: Viko #19:
Ikarusom nic nebolo.Vyradili ich len preto lebo bol pretlak tych sor crepov.Ale vedenie bolo spokojne lebo svoje peniaze dostali.Jednoducho Biznis.Aj ten ubohy pokus o CNG 415 bolo s horucou hlavou.A Cng karosy nevyradili uz z principu ze ich cerstvo splynofikovali pocas GO
Reply on: Durkø4941 #21:
Ty o čom točíš, chlapča zlaté?
Reply on: Domcol04 #20:
Tak-tak. Karosy sú kvlaitka 😃

Karosák_z_Moravy

Ví se, jak dlouho ještě budou jezdit? Už jsou docela raritka. 😎
Reply on: Karosák_z_Moravy #24:
Kým sa im nezlomí nosná konštrukcia priamo v premávke a nezačnú sa samovyraďovať tak, ako svojho času Ikarusy radu 400.
Karosy momentálne dostávajú graffiti náter.
Reply on: mirec240 #26:
Žeby inšpirácia Kaunausom, kde miestne 14 Tr dostali zopár mesiacov pred ich definitívnym vyradením tiež podobné graffity nátery?
Reply on: N/A #27:
Zrejme chcú zakryť tú hrdzu čo bolo vidno na niektorých Karosách 😀
Reply on: mirec240 #28:
To by bol celkom bizarný dôvod - neverím, že zapatlanie hrdzavých miest pre potechu technika STK je zložitejšie/drahšie, než kontrola originality z dôvodu trvalej zmeny farby vozidla...
Reply on: Viko #29:
#28 neber ako serióznu odpoveď, na to som dal smajla na koniec... podľa mňa umelci oslovili DPB a ten im proste poskytol tieto vozidlá. Pôvodne ich malo byť vraj až 10 ale nakoniec vybrali len tieto 4 vozidlá.
Od pondelka sa rušia X5 a X33 a tým pádom aj výrazne klesne počet kĺbákov potrebných na zabezpečenie výpravy. Vieme už, či to bude znamenať definitívny koniec Vrakos v pravidelnej premávke?
Reply on: N/A #31:
Ďakujem m@jo za upozornenie, Karosy sa teda už ukážu asi jedine v prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel v bežnej výprave.
Reply on: N/A #32:
133 nebude obnovená.
Reply on: N/A #32:
Ja vychádzam z toho, že v priebehu posledného roka a pol boli z premávky odstavené a vyradené iba 3 vozidlá #2639, #1626, #1638), zatiaľ čo sem prišlo 22 nových (SU18, NG313). Takže ak je momentálne evidovaných 22 kusov B741 (z toho mnohé odstavené), je možné ich všetky vyradiť a mať rovnakú prevádzkovú zálohu ako tomu bolo pominulé roky.
Vozidlá 2651 a 2641 sú odstavené na vyradenie a pravdepodobne už nezasiahnu do pramávky.
Reply on: Solarko19 #35:
A zrejme ani 2631 už nezasiahne do premávky
Reply on: 4921 #36:
Asi máš pravdu, vraj sa im podarilo zadrieť motor na fotojazde takže asi konečná. A zrovna 2631 bola čerstvo po STK.

supervodic2010

Neviete čo sa stalo 2651?
Reply on: supervodic2010 #38:
RIP
Reply on: supervodic2010 #38:
Zhnitý rám.
Kedy sa plánuje úprava evidencie? Viacero vozidiel je na predaj, dnes šli záujemcovia na obhliadku v Krasňanoch.
Reply on: Lurny #41:
No všetky okrem 2636, 2637, 2650, 2653 sú odstavené na vyradenie. 2636 by mal údajne ostať ako historické vozidlo.

A čo sa týka toho predaja to dpb môže len tak predávať bez sútaže? Vždy keď sa predávali vozidlá bola verejná sútaž a všetko bolo zverejnené na ich stránke. Teraz som tam nič také nenašiel. Je to niekde aj zverejnené alebo bude? Či môže sa pradávať aj bez toho?
Čo sa plánuje robiť s 2636, 2637, 2646, 2650, 2653?
Reply on: MHDPrešov36 #43:
Pokiaľ viem, mali by sa z nich vybrať 1-2 historičáky. #2653 by mala pravdepodobne byť jeden z historičákov.
Reply on: Urbanway 2423 #44:
V akej farebnej konfiguráciíí bude budúci plynový historičak? Či to je ešte moc komplikovaná otázka?
Reply on: Urbanway 2423 #44:
Ako druhý historičák by mohla byť #2646, nech je z každej série po jednom historičáku a navyše #2646 má ešte veľkú kabínku.

Urbanway 2423

Reply on: ES499.0001 #46:
Ja budem rád, ak sa podarí jedna plynová a jedna naftová Karosa (okolo #1306 je nejako ticho). Netreba podľa mňa živiť toľko Karos, radšej nech sa investuje do opravy ďalších typov, ako napr. Ikarusov 4xx.
Reply on: Urbanway 2423 #47:
Pravda........
Reply on: Oliver91 #45:
Myslim si ze tuto otazku nebude potrebne najblizsich 20 rokov riesit.
Neviete ako to bude s 2636?
Reply on: SolarisU281 #50:
Pokial som dobre počul tak mala byť
historicke vozidlo...
Prečo sa vyradila netušim.
Reply on: Nikolas2636 #51:
2653 ti nestačí?

supervodic2010

#2636 vstala z mŕtvych😯.
Dva červené šerble zjavne nestačia, takže niekto ešte potreboval aj #2650 😁
Reply on: mirec240 #54:
dnes som ju stretol na R, dokonca aj listovala nacestne zastavky (comu som sa vcelku divil vzhladom na jednodnovy charakter linky R)....
Reply on: si #55:
No, znela aj išla celkom dobre na to že bola dlho odstavená, takže 2650 nechať a 2636 rozpáliť 😁 ale teraz vážne, 2636 ani 53 neviem v akom sú stave, s nimi som dnes nešiel. Určite by však nemali CNG Karosy suplovať historické kĺbáky najbližších XY rokov. Jedna je ok, ale v kombinácii s Tambusom, Ik280 (ak bude hotový) a prípadne Ik435, ale obávam sa že toho sa tak skoro nedočkáme. Pritom 4827 skončila v pojazdnom stave, stačilo ju po dojazdení udržiavať pojazdnú a možno by ešte príležitostne poslúžila.
Reply on: si #55:
Ešeže vyrábať dáta pre výluky sa vraj neoplatí, ale vyrobiť dáta pre šotoakciu ide...
Reply on: Viko #57:
dovolím si nesúhlasiť - jedna z mála pozitívnych vecí tejto éry je že už sa dáva všetko do palubákov, dokonca aj operatívne nasadzované X-kové linky majú svoje kódy a i keď časy nesedia tak stále ukazujú/hlásia zastávky ... dnes už tak lahko nezažiješ že príde voz ktorý je označený len manuálne linka+ciel a zvyšok "si domysli" ..
Reply on: mirec240 #56:
veď všetky tie vozy svojho času dojazdili v pojazdnom stave 😅
len časom proste zhnili a čo som sa dopátral tak 1512 má už tiež prehnitý rám a presne preto nejazdí a ani srnky netušia kedy bude jazdiť ... 4507 tiež stojí na Trnávke ale ten je na tom už len horšie

SixSixTrooper

Reply on: Ecomat #58:
Dufam ze sa do tejto diskusie zapoji aj niaky zamestnanec dpb ale ano. Z dnesnou erov infosystemov je to uplne minimum toto urobit.

Potom este samozrejme pomaha to ze skoro kazdy tyzden ma 4 a 9 vyluku.
Reply on: Ecomat #58:
Tak naposledy cez maratón či ktorý beh to evidentne nebolo spravené, napríklad v Petržalke ukazovali tabule odchody trojky aj X3, čo je nezmysel ktorý sa pri správne pripravených dát nemal stať?

Polocan_8998

Prečo sú všetky zachované B 741 červené? Zo žlto-zelených sa žiadny nezachoval.
Reply on: Polocan_8998 #62:
Na farbu to nejazdí, bolo treba vyberať aj podľa technického stavu.
Nedochovala sa niekde na nete zvuková nahrávka / video z jazdy niektorou z 2. série Karos B 741.1914 s pôvodným motorom MAN ? Mali ho série 13xx, 23xx a 43xx, pri generálkach neplinofikovaných vozov boli tieto motory nahradené motormi LIAZ.

https://imhd.sk/ba/doc/sk/6352/Koniec-autobusov-Karosa-B-741-s-motormi-MAN-a-Renault
To sa v DPB nezachovala ani jedna plynová B741 pre historické jazdy? Ako pozerám, tak 2636 a 2653 sú už vyradené 😞

trolejbus6207

Reply on: Samuel336 #65:
Podľa môjho zdroja nie sú vyradené
Reply on: Samuel336 #65:
2650# tu už ako môžeš vidieť svieti na fialovo, čiže je špeciálna opäť. (Prílohu som tam dal omylom dvakrát a už to nejde zmazať.)