VehiclesBuses › Karosa B 741

Karosa B 741.1908
Karosa B 741.1914
Karosa B 741.1918
Karosa B 741 CNG #2602
Karosa B 741 CNG #2628
Karosa B 741 CNG #1631
Karosa B 741 CNG #2653

Fleet List

Set Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. Karosa B 741.1908 1202 – 1220, 2200 – 2215, 4200 – 4214 1991 1991 – 1992 2003 – 2022* 50
2. Karosa B 741.1914 1300 – 1318, 2300 – 2315, 4300 – 4314 1992 1992 from 2000* 50
3. Karosa B 741.1918 1320 – 1322, 2320 – 2323 1995 1996 from 2021* 7
Total 1991 – 1995   107
* Historic vehicle saved

Technical Data

Length 17355 mm
Width 2500 mm
Height 3165 mm
Height of floor 890 mm
Wheelbase 5600 mm a 6270 mm
Doors 4
Number of seats 42 + 1
Number of standing places 108
Design load 150 + 1
Weight of unloaded vehicle 13700 kg
14600 kg (po prestavbe na CNG pohon)
Engine LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1908)

MAN D 2865 LUH 02, naftový, vodou chladený 5-valec s priamym vstrekovaním (741.1914)

Renault MIHR 06.20.45 A/3 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1918)

LIAZ/TEDOM M1.2C ML 637 NGST, Euro 2, plynový (CNG), vodou chladený, preplňovaný 6-valec spaľujúci stechiometrickú zmes (#16xx, 26xx)

TEDOM M1.2C M 640 FNG 4, Euro 4, plynový (CNG), vodou chladený 6-valec s elektronickým riadením (#1615, 2605)
Continuous power output 180 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
198 kW / 2100 rpm (MAN D 2865 LUH 02)
186 kW / 2100 rpm (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
160 kW / 2000 rpm (LIAZ/TEDOM ML 637 NGST)
210 kW / 2000 rpm (TEDOM M1.2C M 640 FNG)
Piston displacement 11946 cm3 (LIAZ / TEDOM)
9973 cm3 (MAN D 2865 LUH 02)
9840 cm3 (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
Maximum torque 1050 Nm / 1400 rpm (ML 637 N)
1100 Nm / 1200 rpm (ML 637 NGST)
1200 Nm / 1200 - 1450 rpm (M 640 FNG)
Maximum speed 71 km/h
Transmission ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová
Steering wheel Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Axles predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená (741.1908)
stredná: Detva, tuhá, vlečená (741.1914, 741.1918)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (741.1908)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (741.1914, 741.1918)
Tyres 295/80 R 22,5

Photos

Vehicle catalogue

1612 1630 1622 2609 2621 2603 1623 1611 4218 1614 2638 4219 1624 1629 1625 2618 2637 1613 2604 2612 1607 1602 2625 2602 2605 2628 4209II 1617 4214II 2620 2617 1601 2606 2615 2215 4200 2643 2653 2642 2608 1620 2645 2607 1618 2619 4210 2644 2634 2633 2614

1605 1301 1615 1631 2613 1619 1306 1639 1636 2627 2636 1634 2622 2626 2610 1616 1635 1604 1621 2652 4215 2630 2635 1606 2639 1633 2651 2631 1603 2640 2616 2648 4216 2632 4217 4300 2623 2611 2624 4207II 4204II 1610 1628 1609 2641 1626 2629 1627 2601 1608

1637 1638 1632 2647 2646 2649 2650

Legend and statistics

2653vehicle in service: 4 (3.7 %)
2653vehicle ot of service (more than 6 months): 4 (3.7 %)
1612withdrawn vehicle: 103 (96.3 %)
2653historic vehicle: 4 (3.7 %)
2636special vehicle: 2 (1.9 %)
4209IIfleet number 4209 used 2 times by this type of vehicle
Vehicle can be assigned to multiple categories, only the most important category is colored.

Renumbered Fleet Numbers

1.2.3.
1202to 20041612from 2004 
1203 1630from 2006 
1204 1622from 2005 
1205 2215II2001 - 20022609from 2002
1206to 20032621from 2003 
1207 2603from 2002 
1208 1623from 2005 
1209to 20041611from 2004 
1210to 20044218from 2004 
1211to 20041614from 2004 
1212 2638from 2006 
1213 4219from 2006 
1214 1624from 2005 
1215 1629from 2006 
1216 1625from 2005 
1217to 20022618from 2002 
1218 2637from 2006 
1219to 20041613from 2004 
1220to 20022604from 2002 
1300to 20041605from 2004 
1302to 20041615from 2004 
1303 1631  
1304to 20022613from 2002 
1305 1619from 2005 
1307 1639from 2009 
1308 1636from 2008 
1309to 20032627from 2003 
1310 2636from 2006 
1311 1634from 2008 
1312to 20032622from 2003 
1313to 20032626from 2003 
1314to 20022610from 2002 
1315to 20051616from 2005 
1316 1635from 2008 
1317to 20041604from 2004 
1318 1621from 2005 
1320 1637from 2008 
1321 1638from 2008 
1322 1632  
2200to 20022612from 2002 
2201to 20041607from 2004 
2202to 20041602from 2004 
2203to 20032625from 2003 
2204to 20022602from 2002 
2205to 20022605from 2002 
2206to 20022204II2002 - 20032628from 2003
2207to 20024209IIfrom 2002 
2208to 20051617from 2005 
2209to 20024214IIfrom 2002 
2210to 20022620from 2002 
1.2.3.
2211to 20022617from 2002 
2212to 20041601from 2004 
2213to 20022606from 2002 
2214to 20022615from 2002 
2300 2652from 2009 
2301to 20034215from 2003 
2302to 20032630from 2003 
2303 2635from 2006 
2304to 20041606from 2004 
2305 2639from 2006 
2306 1633  
2307 2651from 2008 
2308 2631from 2006 
2309to 20041603from 2004 
2310to 20062640from 2006 
2311to 20022616from 2002 
2312 2648  
2313to 20034216from 2003 
2314 2632from 2006 
2315to 20034217from 2003 
2320 2647from 2008 
2321 2646from 2008 
2322 2649from 2008 
2323 2650  
4201 2643from 2006 
4202 2653from 2009 
4203 2642from 2006 
4204to 20022608from 2002 
4205 1620from 2005 
4206 2645from 2006 
4207to 20022607from 2002 
4208 1618from 2005 
4209to 20022619from 2002 
4211 2644from 2006 
4212 2634from 2006 
4213 2633from 2006 
4214to 20022614from 2002 
4301to 20032623from 2003 
4302to 20022611from 2002 
4303to 20032624from 2003 
4304 4207IIfrom 2001 
4305 4204IIfrom 2001 
4306to 20041610from 2004 
4307 1628from 2005 
4308to 20041609from 2004 
4309 2641from 2006 
4310 1626from 2005 
4311to 20032629from 2003 
4312 1627from 2005 
4313to 20022601from 2002 
4314to 20041608from 2004 

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Polocan_8998 #62:
Na farbu to nejazdí, bolo treba vyberať aj podľa technického stavu.
Prečo sú všetky zachované B 741 červené? Zo žlto-zelených sa žiadny nezachoval.
Reply on: Ecomat #58:
Tak naposledy cez maratón či ktorý beh to evidentne nebolo spravené, napríklad v Petržalke ukazovali tabule odchody trojky aj X3, čo je nezmysel ktorý sa pri správne pripravených dát nemal stať?
SixSixTrooper

SixSixTrooper

Reply on: Ecomat #58:
Dufam ze sa do tejto diskusie zapoji aj niaky zamestnanec dpb ale ano. Z dnesnou erov infosystemov je to uplne minimum toto urobit.

Potom este samozrejme pomaha to ze skoro kazdy tyzden ma 4 a 9 vyluku.
Reply on: mirec240 #56:
veď všetky tie vozy svojho času dojazdili v pojazdnom stave 😅
len časom proste zhnili a čo som sa dopátral tak 1512 má už tiež prehnitý rám a presne preto nejazdí a ani srnky netušia kedy bude jazdiť ... 4507 tiež stojí na Trnávke ale ten je na tom už len horšie
Reply on: Viko #57:
dovolím si nesúhlasiť - jedna z mála pozitívnych vecí tejto éry je že už sa dáva všetko do palubákov, dokonca aj operatívne nasadzované X-kové linky majú svoje kódy a i keď časy nesedia tak stále ukazujú/hlásia zastávky ... dnes už tak lahko nezažiješ že príde voz ktorý je označený len manuálne linka+ciel a zvyšok "si domysli" ..
Reply on: si #55:
Ešeže vyrábať dáta pre výluky sa vraj neoplatí, ale vyrobiť dáta pre šotoakciu ide...
Reply on: si #55:
No, znela aj išla celkom dobre na to že bola dlho odstavená, takže 2650 nechať a 2636 rozpáliť 😁 ale teraz vážne, 2636 ani 53 neviem v akom sú stave, s nimi som dnes nešiel. Určite by však nemali CNG Karosy suplovať historické kĺbáky najbližších XY rokov. Jedna je ok, ale v kombinácii s Tambusom, Ik280 (ak bude hotový) a prípadne Ik435, ale obávam sa že toho sa tak skoro nedočkáme. Pritom 4827 skončila v pojazdnom stave, stačilo ju po dojazdení udržiavať pojazdnú a možno by ešte príležitostne poslúžila.
Reply on: mirec240 #54:
dnes som ju stretol na R, dokonca aj listovala nacestne zastavky (comu som sa vcelku divil vzhladom na jednodnovy charakter linky R)....
Dva červené šerble zjavne nestačia, takže niekto ešte potreboval aj #2650 😁
supervodic2010

supervodic2010

#2636 vstala z mŕtvych😯.
Reply on: Nikolas2636 #51:
2653 ti nestačí?
Reply on: SolarisU281 #50:
Pokial som dobre počul tak mala byť
historicke vozidlo...
Prečo sa vyradila netušim.
Neviete ako to bude s 2636?
Reply on: Oliver91 #45:
Myslim si ze tuto otazku nebude potrebne najblizsich 20 rokov riesit.
Reply on: Urbanway 2423 #47:
Pravda........
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: ES499.0001 #46:
Ja budem rád, ak sa podarí jedna plynová a jedna naftová Karosa (okolo #1306 je nejako ticho). Netreba podľa mňa živiť toľko Karos, radšej nech sa investuje do opravy ďalších typov, ako napr. Ikarusov 4xx.
Reply on: Urbanway 2423 #44:
Ako druhý historičák by mohla byť #2646, nech je z každej série po jednom historičáku a navyše #2646 má ešte veľkú kabínku.
Reply on: Urbanway 2423 #44:
V akej farebnej konfiguráciíí bude budúci plynový historičak? Či to je ešte moc komplikovaná otázka?
Reply on: MHDPrešov36 #43:
Pokiaľ viem, mali by sa z nich vybrať 1-2 historičáky. #2653 by mala pravdepodobne byť jeden z historičákov.
Čo sa plánuje robiť s 2636, 2637, 2646, 2650, 2653?
Reply on: Lurny #41:
No všetky okrem 2636, 2637, 2650, 2653 sú odstavené na vyradenie. 2636 by mal údajne ostať ako historické vozidlo.

A čo sa týka toho predaja to dpb môže len tak predávať bez sútaže? Vždy keď sa predávali vozidlá bola verejná sútaž a všetko bolo zverejnené na ich stránke. Teraz som tam nič také nenašiel. Je to niekde aj zverejnené alebo bude? Či môže sa pradávať aj bez toho?
Kedy sa plánuje úprava evidencie? Viacero vozidiel je na predaj, dnes šli záujemcovia na obhliadku v Krasňanoch.
Reply on: supervodic2010 #38:
Zhnitý rám.
Reply on: supervodic2010 #38:
RIP
supervodic2010

supervodic2010

Neviete čo sa stalo 2651?
Reply on: 4921 #36:
Asi máš pravdu, vraj sa im podarilo zadrieť motor na fotojazde takže asi konečná. A zrovna 2631 bola čerstvo po STK.
Reply on: Solarko19 #35:
A zrejme ani 2631 už nezasiahne do premávky
Vozidlá 2651 a 2641 sú odstavené na vyradenie a pravdepodobne už nezasiahnu do pramávky.
Reply on: N/A #32:
Ja vychádzam z toho, že v priebehu posledného roka a pol boli z premávky odstavené a vyradené iba 3 vozidlá #2639, #1626, #1638), zatiaľ čo sem prišlo 22 nových (SU18, NG313). Takže ak je momentálne evidovaných 22 kusov B741 (z toho mnohé odstavené), je možné ich všetky vyradiť a mať rovnakú prevádzkovú zálohu ako tomu bolo pominulé roky.
Reply on: N/A #32:
133 nebude obnovená.
Reply on: N/A #31:
Ďakujem m@jo za upozornenie, Karosy sa teda už ukážu asi jedine v prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel v bežnej výprave.
Od pondelka sa rušia X5 a X33 a tým pádom aj výrazne klesne počet kĺbákov potrebných na zabezpečenie výpravy. Vieme už, či to bude znamenať definitívny koniec Vrakos v pravidelnej premávke?
Reply on: Viko #29:
#28 neber ako serióznu odpoveď, na to som dal smajla na koniec... podľa mňa umelci oslovili DPB a ten im proste poskytol tieto vozidlá. Pôvodne ich malo byť vraj až 10 ale nakoniec vybrali len tieto 4 vozidlá.
Reply on: mirec240 #28:
To by bol celkom bizarný dôvod - neverím, že zapatlanie hrdzavých miest pre potechu technika STK je zložitejšie/drahšie, než kontrola originality z dôvodu trvalej zmeny farby vozidla...
Reply on: N/A #27:
Zrejme chcú zakryť tú hrdzu čo bolo vidno na niektorých Karosách 😀
Reply on: mirec240 #26:
Žeby inšpirácia Kaunausom, kde miestne 14 Tr dostali zopár mesiacov pred ich definitívnym vyradením tiež podobné graffity nátery?
Karosy momentálne dostávajú graffiti náter.
Reply on: Karosák_z_Moravy #24:
Kým sa im nezlomí nosná konštrukcia priamo v premávke a nezačnú sa samovyraďovať tak, ako svojho času Ikarusy radu 400.
Karosák_z_Moravy

Karosák_z_Moravy

Ví se, jak dlouho ještě budou jezdit? Už jsou docela raritka. 😎
tbusabustram6609

tbusabustram6609

Reply on: Domcol04 #20:
Tak-tak. Karosy sú kvlaitka 😃
Reply on: Durkø4941 #21:
Ty o čom točíš, chlapča zlaté?
Reply on: Viko #19:
Ikarusom nic nebolo.Vyradili ich len preto lebo bol pretlak tych sor crepov.Ale vedenie bolo spokojne lebo svoje peniaze dostali.Jednoducho Biznis.Aj ten ubohy pokus o CNG 415 bolo s horucou hlavou.A Cng karosy nevyradili uz z principu ze ich cerstvo splynofikovali pocas GO
Reply on: omg123 #17:
Jediny pacient si tu ty ze uz nieco taketo napises.
Reply on: johnnyjanko #18:
Ver tomu, že keby TAMy alebo 435ky prešli opravou rovnakého rozsahu ako Karosy, tiež by ešte boli schopné jazdiť.
Reply on: omg123 #17:
Výnimočne s tebou súhlasím. Nostalgiu chápem, sú to obdivuhodné stroje, ktoré vydržali veľa a prežili aj viacero iných busov, ktoré prišli až po nich, menovite Ikarusy 4xx, TAMbusy či Tedomy (to sú šroty par excellence, prišli v roku 2008 a už sú 2/3 z nich vyradené).

Ale napriek tomu by bolo pre bratislavskú MHD lepšie, keby už slúžili len ako historické vozidlá na nostalgických jazdách, nie v pravidelnej premávke. Viď môj príspevok k samostatnému článku o tragickom konci #1631: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18006/Karosa-B-741-CNG-1631-dojazdila#14
Reply on: omg123 #16:
kto uz da na toto - ? to musi byt iny pacient. sa vam pacia vraky ktore hocikedy mozu zacat horiet?!
29 to go. dufam ze sa ich co najskor zbavime.
Reply on: Mike #14:
OK, tak... ako sa hovorí, do tretice všetko dobré 😃 1631 😃
Reply on: Hrošo #13:
1631; nie 1361😃 Už je sivá tu v katalógu, tak ako aj v realite dopadla ..
Reply on: Hrošo #12:
* preklep: 1616 malo byť 1361 - neviem, ako sa mi podarilo tak popliesť prsty.
Ten pocit, keď pozeráš na tmavozelené políčko 1616 - dnes v premávke. Ale vieš, že v premávke už nie je a nikdy nebude. Môže za to požiar vo vozovni. To len, ak by to niekoho niekedy neskôr zaujímalo, aby tu táto info o tom buse ostala. RIP 1361.
2650 na 203/9
Reply on: S499.1023 #8:
Ad 1 - Ideálne by teda boli prázdne vozidlá?
Ad 2 - Samozrejme, ale keby som necestoval, DPB by tie peniaze jednoducho nemal.
Ad 3 - Napadlo ti niekedy, že MHD napríklad šetrí životné prostredie?
4 - Kde je nakoniec napísané, že výťažok z predaja tej publikácie ide na záchranu historických vozidiel? Nikde takú informáciu nevidím. Ak ju hodnoverne doložíš, knihu kúpim, hoci porovnateľné sú v západnom zahraničí za menej a sú tam iné platy, ale keď by to pomohlo historičákom... aj keď všeobecne s rôznymi zbierkami od opustených mačiek cez Unicef až po staré vlaky nemám najlepšie skúsenosti...
Reply on: S499.1023 #8:
Z bodu 1) vyplýva, že ja vlastne znižujem stratu MHD tým, že ňou nejazdím ?
Reply on: rosomak44 #7:
1) Cestovaním MHD prispievaš ku strate, nie k zisku.
2) Platbou cestovného získavaš nárok na prepravu, nie na prevádzku podnikového múzea.
3) Pokojne cestuj pohodlne vlastným autom a nerob zo svojho cestovania MHD zásluhu, keď primárnou príčinou je kolenovrtstvo.
Reply on: S499.1023 #4:
Prispievam tým, že cestujem MHD-čkou, hoci by som mohol pohodlne autom a kupujem si lístky. Ale z argumentácie ad hominem ti dávam jednotku 🙂
Ešte doplním - ak by sa našiel nejaký voz v obstojnom stave, trebárs 2636 a bachnú naňho pôvodný spp náter tak pre mňa za mňa. Ale stále tu zostáva viacero otázok...
Reply on: rosomak44 #3:
Patrilo by sa? Možno tak v prípade iného dopravcu, ale nie DPB. Stačí sa pozrieť v akom stave je napríklad Ikarus 280, okrem toho viaceré historické vozidlá čakajú už roky na rekonštrukciu a kým sa jej dočkajú tak hnijú vo vozovni. Taktiež DPB nemá dostatok miesta (vivat elektrobusy) a tak tie vozy odstavuje kade-tade vo vozovni, aby nezavadzali. A tie žltozelené - no neviem či sa nájde jediný kus ktorý by bol na to vhodný. Mnohí ani netušia čo sa ukrýva pod plechmi a keď sa má nejaký odstaviť s tým že 10 rokov bude stáť pod holým nebom a čakať na zázrak tak ďakujem pekne (tým nechcem povedať že by to nebolo možné - veď aj 1306 čaká, ale to, že žiadny žltozelený plyňák podľa mňa nie je v takom stave aby sa z neho po krátkej dobe mohol stať reprezentatívny historičák).
Reply on: rosomak44 #3:
Keď im nechceš prispieť ani kúpou knižky, budeš musieť len plano teoretizovať.
Plánuje sa nejaký CNG historičák (najlepšie žltá verzia)? Predsa len úspešná plynofikácia týchto vozov a ich úspech v premávke boli určité historické míľniky a patrilo by sa dáky kus zachovať.
Už čoskoro
neviete kedy budu vyradene vsetky karosy?? akoze mne to nevadi lebo su tam dobre mekke sedadla.? ? a ked vyradia tak bude skoda tych KARôS? ? ? ? ?