VehiclesBusesKarosa B 741 › #2653

Fleet numbers:
  1. 4202
  2. 2653    from February 2009
Type: Karosa B 741.1908
Karosa B 741 CNG
Builder: Karosa n. p., Vysoké Mýto
Serial number: 0306
VIN: TMKK11908MM000306
Plate: BAB 38-17
BA-483IJ
BL-434UT (od 2/2019)
Manufactured: 1991
In service: 6.12.1991
Withdrawn: 2024
Acquisition price: 1 925 000 Kčs
Depot: Petržalka
Jurajov dvor (d 2/2009)
Home line: 119 po dodaní
104
Overhauls and changes: Modernizácia v Zliner a. s. Zlín (2000) - prestavba motora na normu Euro 0, výmena prevodovky, doplnenie optického informačného systému BUSE, doplnenie tarifného systému R&G Mielec, pridanie strešnej vetracej klapky v prednej časti, nový lak s akrylátovými farbami.

GO a prestavanie na pohon zemným plynom v Zlineri (2008 - 2009, začiatok prevádzky 2/2009)
Information system: BUSE BS 100 (od 1999)
BUSE BS 110 (140 × 19 px), BS 110 (112 × 19 px), BS 110 (112 × 19 px), BS 110 (28 × 19 px) (2000 - 2008)
BUSE BS 210 (140 × 19 px), BS 210 (112 × 19 px), BS 210 (112 × 19 px), BS 210 (28 × 19 px) (od 2009)
Last records of service:
22 Apr 2023 M/1
18 Sep 2022 M/1
15 Sep 2022 M/1
10 Sep 2022 M/1
1 Sep 2022 M/1
31 Jul 2022 M/1
3 Jul 2022 M/2
2 Jul 2022 M/2
25 Jun 2022 R/1
8 May 2022 Futbal/6
All records of service

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Viko #13:
Viem, o čom hovoríš s tým LiAZom 😉
Reply on: Viko #13:
Áno, skočilo mi tam male i, opravu beriem 😉

Samozrejme, tá diskusia by mohla byť nekonečná. V každom prípade, po opravách boli vozidlám série 1914 tieto motory MAN menené za LIAZky, takže týmto historickým faktom LIAZ vieme zas postaviť do popredia, no zároven so zaujímavosťou motorizácie MAN + ZF súhlasím, bolo to celkom vzácne.

Samozrejme, čo sa nakoniec dočká opravy, je otázne. O súčasnom stave 1306 a 2653 neviem toho veľa. Ak niekto vie niečo viac, prosím, doplňte.
Reply on: N/A #12:
Bola by to ďalšia diskusia bez konca, že čo je typickejšie, vzácnejšie, zaujímavejšie... z bratislavských 741. Lebo áno, plynofikačný program sme mali najrozsiahlejší, ale podobne výnimočná je séria 50ks podtypu .1914 s motorom MAN, ktorý už nikto iný neobjednal.

A len poznámka pod čiarou, LiAZ je niečo úplne iné ako LIAZ!
Reply on: martin6310 #10:
Tak dobre, povedzme, že historičák v CNG podobe nezachováme z dôvodov, ktoré píšete.

Sú síce reálne, no myslím si, že by sa našli ľudia, čo by vozidlo zachovali napriek týmto prekážkam aj v prevádzkyschopnom stave.

A však Karosy boli v 99% prípadoch po prestavbe reprezentujúce stav s mozorom LiAZ + prevodovkou ZF, čo sa odrážalo aj na zvuku.

Takže ak kvôli nižšie spomenutým dôvodom (ktoré mimochodom považujem za plne valídne z praktického hľadiska) by Divízia autobusy nezvládla zachovanie historickej Karosy v CNG podobe, bolo by veľmi dobré zachovať vozidlo zo série, ktoré ja motorizáciou vozidiel na CNG čo najviac príbuzné v dieslovej verzii, teda sériu 741.1908.

Adepta vidím v 2653. Bola to posledna GO pre Bratislavu ak si dobre pamätám a má v sebe mnoho pôvodných prvkov ako osvetlenie salónu, či tónované sklá.

Ide o čisto technickú úvahu.
Reply on: martin6310 #10:
Za zamyslenie by bolo aspon zachovanie statickeho exponatu, ked uz nie je realne udrzat ten voz v premavke. Na udrzbu minimalne v porovnani s prevadzkovym vozidlom, len by to muselo byt niekde pod strechou.
Reply on: Daniel7929 #8:
Ono to je pekné, ale CNG historičák je obrovská komplikácia. V Karosách B741 CNG je 13 cng fliaš, ktoré čoskoro expirujú (po 20 rokoch). Potom je nutné ich vymeniť, a to nie je vôbec lacná záležitosť + na SK aj celkom byrokraticky náročná.
Reply on: Daniel7929 #8:
Hoci tých CNG bolo veľa, aj tak je to viac vzácnejšie)
Reply on: Andrej #3:
Úplne súhlasím, načo, keď je CNG Karosa oveľa vzácnejšia a typická pre Bratislavu?
Reply on: upravovač fotiek #6:
Triasli myslím na voľnobehu aj tie motory Renault zo série vozov 132x, 232x.

upravovač fotiek

Reply on: mrcheef #5:
Tie päťvalce mali príšerný zvuk. Nemal som ho rád. Navyše ľúbili dosť vibrovať vo voľnobežných otáčkach. Celým "balkónom" to triaslo.
Reply on: Viko #4:
Škoda, že sa u 1306 nezachoval pôvodný motor MAN, ktorý dostávali Karosy B 741.1914. Tento motor a jeho špecifický zvuk v otáčkach mali len vozy dodané do Bratislavy. Postupne po gererálkach všetky Karosy .1914 o tieto motory prišli, väčšina šla na CNG a zbytok zgenerálkovaný bez plynofikácie už dostal motor LIAZ. Dochovala sa aspoň niekde nahrávka zvuku pôvodného motora MAN ?

https://imhd.sk/ba/doc/sk/6352/Koniec-autobusov-Karosa-B-741-s-motormi-MAN-a-Renault
Reply on: Andrej #3:
Myslím si, že bratislavských CNG Karos sa zachová hneď niekoľko u súkromných osôb, čiže zachovať aj nafťák je logické rozhodnutie. Zvlášť v kontexte, že z krátkej 700vky si DP nechal plyňák, tak z dlhej dáva zmysel si nechať nafťák.

Zároveň, naša legislatíva dosť komplikuje prevádzku starších CNG vozidiel - revízie, intervaly výmeny nádrží... Náklady navyše by mohli znamenať, že by z nej bol len statický exponát.
Reply on: randomtipekzulic #2:
Asi to bude kvôli tomu že sa má začať pracovať na rekonštrukcii voza 1306, a niekto sa rozhodol že ten jeden voz nám stačí.

Čo je podľa mňa veľmi zlé rozhodnutie. To už radšej zachovať CNG Karosu, najlepšie 2653. CNG Karosy sú oveľa viac vzácne ako naftové, a veľmi typické pre Bratislavu - skoro všetky vozidlá prešli prestavbu na CNG. Na čo nám bude historičák ktorý vyzerá podobne na historičáky v iných mestách?

randomtipekzulic

Preco ho vyradili
Dufam ze 6.12.2021 vyjde von tento voz na 30te vyrocie v premavke 😃