To Vlastimil:
Di se spláchnout kam patříš.
Di se spláchnout kam patříš.
) sa rozhodlo, ze pre cely vychodny blok bude tramvaje vyrabat CKD. To jednak posunulo spolocnost CKD obrovsky dopredu, ale druhak to strasne brzdilo vyvoj novych typov, prave vdaka "unifikacii" a podobne (opisal som to uz v starsich prispevkoch). To, ze CKD zacinali s kupenou licenciou PCC ma vobec netrapi, ved to sa robi beze, ze sa kupi licencia a robi sa podla nej. Typ T1 bol vlastne prvy vozen systemu PCC v Europe (opravte ma ak sa mylim) a ked sa mi niekto bude vyplakavat, ze v Prahe z prvych 25 kusov overovacej serie z roku 1951 nikdy nebehali vsetky az do roku 1955 a boli vacsinou na poruchach tak nech si uvedomi ze svojho casu to bola absolutna novinka a neboli absolutne ziadne skusenosti s udrzbou a ani nahradne sucuastky. Kazdy prechod na novy typ prinasa problemy. Potom vznikol typ T2. Ten bol modernejsi a mal aj krajsi dizajn. Ale mal niektore konstrukcne nedostatky, ako napriklad samonosnu karoseriu a pod. Na zaklade ziskanych skusenosti potom typ vyrobili T3 (hlavne pre Prahu, oni seriove T2 nemali a potrebovali nove vozy). Tento typ bol oproti T2 konstrukcne jedoduchsi, so zjednodusenymi vyrobnymi procesmi. Aj to nakoniec videlo k tomu ze sa stal taky oblubeny. CKD vyvoj nezaspali, ale nemohli len tak prejst na nove typy, lebo rusi si T3-ojky natolko oblubili, ze nic ine nechceli. A i u nas tvoria vozy T3 stale dolezitu sucast vozovych parkov DP. Este treba spomenut, ze z typu T3 vznikol typ T4, co bola vlastne zuzena T3 a B4, vlecnak k T4. CKD dalej vyvyjali na zakladoch vtedajsich noriam dalsie typy, z ktorych sa vydarili KT4, KT8D5 a T6A5 (ale ten je uz zastaraly, keby bol v hotovy tak v roku 1983, tak to by bolo ine...). Vtedajsie normy modernych rychlodraznych trmavaji (napriklad CSN 28 1300) urcovali napriklad take veci ako vzidalenost otocnych capov, rozchod (povoloval sa aj 1000 mm !!!), rozmery skrine (sirka, dlzka vyska), trate, polomery, stupania, zrychlenie a max. rychlsot, atd. atd.... Na zaklade tychto a inych poziadaviek sa zacala vyvyjat nova rad vozidiel, ktora sa od starsich typov T3 a K2 odlisovala najma dizajnom (hranate krabice
). Islo o vyssie spomenute typy. Je na veliku skodu, ze CKD nedotiahli tento vyvoj dokonca, naprilad KT8B5 sa vyrobilo iba par prototypov, ze sa nikdy neaplikovali na rozchod 1000 mm, typ T5C5 jazdi vylucne v Budapesti a pod. Keby dokoncili vyvoj tychto vozidiel do konca, tak by sa im lahsie darilo aj dnes, lebo mali by viac skusenosti. Typ RT6N1 je dalsi vyvojovy stupen, ale vzhladom na nedokonceny predchadzajuci sa ani nedivim ze to takto dopadlo. A KT8D5N a T6A5 za nove nepovazujem. Zaver: Kazda druha elina na svete je systemu PCC a kazda tretia typ T3 v tej ci onej forme (SU, CS, SUCS a co ja viem co vsetko
). Aspon takto mi to tvrdili ludia, ktori sa do toho vyznaju. Nemam dovod o tom pochybovat. Moja kritika patri dnesnemu CKD, v minulosti dokazali vyrobit dobru tramvaj, ale ako som uz napisal, nedokoncili vyvpoj novych vozidiel a tak aj skoncili.
Duplaky z Juraku stoja v Krasnanoch, ak som dobre videl na 1 a 2 kolaji. Teda ak neratam kolaj "historicku". A su tam aj supravy bez reklam. Inak nepremavaju iba solo 6tky, ale aj duplaky.
optimisticky by si sa mal pytat - zhorela do tla?

V zivote som v AA (Prahe) nebol ale takyto system by som apon raz v zivote rad videl
hehe... Vies co pozriem sa do mapy a poviem ti ci by sa to tam hodilo
"Muhehe" (citat Martyk
)

).
Vlastimil