Reply on: MatejBA #252556:
A tieto ceny čo tu náhodne strielaš si aj prepočítal že čo by spravili s tržbami, aký by mali dopad na cestujúcich a podobne?Lebo jasné, každý vieme nakresliť akýkoľvek ľúbivý model (ja navrhujem len jednu zónu a nech to stojí 4€, bum!), ale podstatou existencie tarifného systému je vybrať peniaze na prevádzku verejnej dopravy. Z druhej strany si potom zas limitovaný nejakou maximálnou výškou cestovného ktorá je akceptovateľná.
Predmetom mojej kritiky teda nie je jedna konkrétna cena z tvojho návrhu, ale celý prístup náhodne generovaných čísel bez chápania súvislostí. Ak zväčšíš zóny tak tí ľudia dnes platiaci rôzne sumy budú dnes zrazu platiť rovnakú sumu. Čo s tým môžeš spraviť je:
a) Novú cenu nastaviť niekde v strede, teda niekto platí viac, niekto menej.
b) Novú cenu nastaviť na spodnej hranici = tržby budú nižšie, ale potreba dotácie vyššia.
c) Novú cestu nastaviť na hornej hranici = tržby budú vyššie, ale niektorým cestujúcim výrazne cestu predražíš.
Vo všetkých troch prípadoch platí že spomínané efekty budú o to väčšie o koľko viac si zóny zväčšil. Napr. ak by sme sa bavili o znížení počtu zón o polovicu, tak ten rozptyl cenových pásiem ktoré zlučuješ bude niekde okolo 30-50 centov (dnešný rozdiel v cene jednej zóny navyše). Ak buldozérom zrušíme všetky zóny a necháme len jednu, zrazu je rozptyl s ktorým sa musíme vyrovnať 3.80€ (rozdiel medzi sieťovým a dvojzónovým CL).
Moja kritika je v tom že tak ako BID pôvodne zóny nakreslila príliš malé (čo už asi aj oni chápu, keďže v neexistujúcej tarifnej reforme spustenej pred dvomi rokmi sa so zväčšením zón rátalo), tak tvoj návrh letí do druhého extrému kde by tie dopady boli príliš veľké.
MatejBA
Co sa tyka cien je to dvojsecna zbran. Priklady, co som dal (z najvacsich miest do inych) su vyssie, to ano, preto som ich aj napisal. Zaroven by sa tym dalo dobre zakryt potrebne navysenie cien.
Ale zase mnohym ludom by aj klesla cena, kedze v ramci Velkej Zony by si platil iba €1, kde ine trasy mozu byt od €1,1 do €3 (od 2 do 6 zon, co som nasiel).
Zaroven by si mohol motivovat ludi napriklad pouzivat aplikaciu (kde by si mohol dat trebars aj 20% dole [Bratislava - Malacky: €4 vs €3,60, Bratislava - Pezinok: €3,20 vs €2,50, Bratislava - Senec: €3,20 vs €3) a kupit PCL, ktory by naopak nemusel ist hore, resp. zredukovanie zon by sa dalo nastavit tak, aby neboli v priemere drahsie.