Ak je tam nejaká jazyková bariéra, to je samozrejme problém (ale skôr spôsobený hurá systémom v DPB kde sa neriešilo ako tých ľudí naučiť jazyk, ale namiesto toho sa hľadali rusky hovoriaci zácvikári), ale to je niečo iné ako neplnenie predpisov. Ak už čokoľvek, z Arrivy mám skúsenosť že tí ukrajinskí vodiči sú aj ochotnejší, aj sa viac snažia robiť veci "by the book" (pri DPB sa to ťažko posudzuje, keďže človek netuší kto ho vezie).
a #249666
Akože neviem, ale mne príde normálne, že vodič vie poradiť cestujúcim, ako si kúpiť lístok alebo ako sa niekde dostať. Aj v potravinách vám predavači povedia, kde sa čo nachádza, príde mi to ako normálny prozákaznícky prístup.
Tak ale v MHD máme nastavený systém tak, že cestujúci nemá vodiča zdržiavať komunikáciou (dokonca je to zakázané) a na zastávke má nájsť vyvesené všetky potrebné info. Kým vodič odpovedá na "zložitejšie otázky", za chrbtom má desiatky ľudí, ktorí chceli ísť načas.
To je taký problém spýtať sa spolučakajúcich na zastávke? Spolucestujúcich vo vozidle?
To bola samozrejme irónia. Ak vozidlo nezastaví, stačí si počkať na ďalšie. Je predsa žiadúce, aby doprava nebola plynulá, ako to píše niekto nižšie. Čím menej ľudí DPB prepraví, tým menej ju budeme musieť dotovať. Odpadne aj problém s nedostatkom vodičov.
To som mal práve na mysli. Nerozumiem, prečo však KDI častokrát tvrdí, že nejaké riešenie zhorší plynulosť cestnej premávky a preto je nežiadúce. To mi príde ako celkom zastaralý a nie vždy správny názor, keďže niekedy je práve žiadúce, aby sa plynulosť premávky znížila (napr. v centre, pri školách, niektorých prechodoch pre chodcov,...). Napr. na tej Búdkovej by to mohlo podľa mňa zvýšiť bezpečnosť chodcov, keďže by tam autá jazdili pomalšie a navyše by nemuseli cestujúci vystupovať v oblúku.
Zaujímavé, že hoci cestujem pravidelne, nestáva sa mi to. Keď niekto stojí na zastávke, autobus zastaví. Keď dá znamenie, zastaví. Nezastavovanie druhého voza je problém, v tom by mali byť vodiči jasne vyškolení, že keď už tam niekto stojí, MUSÍ zastaviť aj druhý voz (lebo napr. prestup).
Problém s nezastavovaním je na zastávkach, kde zastavuje viacero rôznych liniek, takže ak by si jeden voz (linku) zrušil, tak by niekde potom chýbala obsluha. Takisto keby si zrušil dojazdy, tak by sa niekomu zbytočne skomplikovala cesta a vozidlo by išlo do depa zbytočne prázdne.
Tak zase je treba povedať, že ukrajinskí vodiči majú častokrát problém s porozumením jazyka a niekedy nepoznajú tunajšie "zvyklosti." Ako ich najväčší "problém" vnímam ich komunikáciu, kedy častokrát vôbec nevedia poradiť cestujúcim s nejakou zložitejšou otázkou. Slovenskí vodiči, aj keď niektorí neradi, vedia aspoň ako-tak poradiť, prípadne jasne informovať o odklone, zatiaľ čo ukrajinskí vodiči s tým mávajú problém, čo je, samozrejme, spôsobené aj tým, že sa v Bratislave tak dobre nevyznajú. Z toho vyplýva aj to, že niekedy napr. nevyčkajú na prípoj tam, kde majú, alebo zablúdia počas nejakého odklonu (to sa ale stáva aj ostatným vodičom). Každopádne je dobré, že aspoň trochu pomáhajú pokryť nedostatok vodičov MHD.
Ja mám pocit, že odkedy sú všetky zastávky na znamenie, tak sa problém s nezastavovaním druhého voza na zastávkach výrazne zhoršil. Pred zavedením všetkých zastávok na znamenie som sa s tým osobne stretol hlavne pri jazde nočných liniek smerom na Hl. st. alebo dojazdových spojov idúcich po rovnakej trase do vozovne (napr. 68 a 93 na Ľubovnianskej), kde to v oboch prípadoch nevadí, lebo spoje idú aj tak rovnakým smerom. Mne to príde, akoby si vodiči "zvykli," že nemusia zastaviť vždy a tak niekedy jednoducho nezastavia, keď vidia, že v zastávke stojí druhé vozidlo, obzvlášť keď im už končí služba ako v prípade tej 192.
Problém s chronickým nezastavovaním ako druhý voz bol aj v časoch, keď ich prepracovanosť bola menej vypuklá. To nie je o únave, to je v hlavách. Obzvlášť potešujúce to bolo pri večerných spojoch, keď to už jazdí redšie.
Urbanway 2423
Akože neviem, ale mne príde normálne, že vodič vie poradiť cestujúcim, ako si kúpiť lístok alebo ako sa niekde dostať. Aj v potravinách vám predavači povedia, kde sa čo nachádza, príde mi to ako normálny prozákaznícky prístup.