Reply on: Marcelllooo #194517:
Som prekvapený, že si absolvent Matfyzu, keď nevieš, alebo nechceš rozlíšiť odhad od interpretácie.Pri odhade (povedzme, volebný prieskum) platí to, čo si napísal. Je iné, keď v Poltári sledujem preferencie volebných strán a spýtam sa desiatich ľudí, lebo by mi vyšlo, že 100 % bude mať SMER a iné, keď robím vzorku na najpestrejšom a najväčšom možnom súbore (povedzme, sci-fi 1 000 000 ľudí po celom Slovensku).
Pri interpretácii platí presný opak. Keď ti z preferencií za celé Slovensko vychádza, že 40 % volí Smer, nedáva Ti to žiadny zdôvodnený predpoklad aby si povedal, že v Bratislave-Starom Meste bude 40 % voliť Smer, alebo v Medzilaborciach, alebo v Dunajskej Strede.
Pri tvojom tvrdení, že ročný rast áut na Slovensku je 1% platí presne toto. Môže to byť 0,01 % v Medzilaborciach a môže to byť 7% v Bratislave - keď použiješ presnejšie výsledky, ktoré - podľa toho ako sa tváriš, tvoria objektívnu bázu tvojich tvrdení.
Marcelllooo
• hovorim, ze ja som za 12 rokov vyradil 3 novych tabuliek.
• základná vlastnosť statistiky je zákon veľkých čísiel. teda čím väčší dátový súbor, tým presnejšie výsledky. taktiež je veľmi dôležitý výber vhodných a správnych ukazovateľov. a samozrejme skumanie korelacie medzi nimi.
ak však ideme trošku ďalej a hovorime o aproximačných metódach (teda nie štatistike, ale "hadanie" skutočnosti a extrapolacia zo zamych skutocnosti, pohybujeme sa na este tensom lade. sem patria aj prieskumy a na nich zalozene zovseobecnenia. musis si zvolit dostatocne velku a reprezentativnu vzorku, dat im patricne vahy atd.
v ovztahu k skumaniu dopravneho zatazenia Bratislavy tvori priblizne 30% vahu dopravny tranzit, ktory sa deli na medzinarodnu dopravu a vnutrostatnu. sledovat teda aj narodne a europske cisla nie je odveci - tuto dopravu ma vo velkej miere prevziat na seba D4. ak teda ocistime mesto od tejto dopravy, ostane nam teda uz len vnutromestska doprava, ktoru zase treba rozdelit na BA - inde a BA-BA.
co stale nic nemeni na veci, ze presne cisla ma v tomto ohlade obvodny urad pre cestnu dopravu.