Myslím že po voľbách sa to oveľa viac vykryštalizuje, veľa sľubov označí nový primátor za nesplniteľné a zametie ich pod koberec.
Už keď upgradli systém v Prešove mohli by sme aj my.
Pár poznámok:
- ak sa v priebehu 2-3 rokov obnoví takmer celý vozidlový park, okolo r. 2030 - 2035 bude potrebné naraz obnoviť prestarnutý vozidlový park
- spomína sa možnosť využitia duobusov na autobusových linkách, ale obstarávať sa má taký počet trolejbusov a autobusov, ktorý akoby s touto možnosťou nepočítal
- pre bezplatné cestovanie si budú musieť občania vybaviť NOVÚ kartu
Niekedy sa skôr obávam, že je to len o tom či sa tomu človeku, ktorý poverený tým projektom, chce dosiahnuť výsledok a či je dosť šikovný obísť legislatívu, prípadne zlú legislatívu.
Náhrada dieslových autobusov plynovými nebola zlá myšlienka, ale chýbala mi širšia ponuka možností (hybridy, autobusy na vodík, elektrobusy - aj keď tie ešte v r. 2006 neboli bežne dostupné atď.). Ak sa v novom programovom období budú musieť pre zmenu všetci sústrediť iba na hybridy a nákup plynových vozidiel alebo elektrobusov nebude možný, potom je to podľa mňa chyba.
Nie nie sme hlúpy národ. Ale určitá časť je zotročená myšlienkami na to, ako bolo za čias reálneho socializmu. A to ešte dlho potrvá, kým to zpovedomia nášho národa vymizne.
No veď to je to, že prečo to bolo celé nastavené tak nešťastne. Náhrada diselových autobusov plynovými bola ok, využili to v BB, TT a PD.
Ale náhrada autobusov trolejbusmi vieme že reálne nie je za súčasného stavu v slovenských mestách možná. Jedine by to bolo logické pri rozvoji trolejbusovej siete, (nahradenie autobusových liniek tbusovými; pričom ale stavbu novej trate a prípadnú novú meniareň by si mestá platili zo svojho..) ktovie či toto tým chceli dosiahnuť..
A potom BB aby naplnila podmienky a mohla nakúpiť nové tbusy za eurofondy autobusy čo mali naviac, začali cielene vypravovať na tbusové linky/služby autobusy a potom ich naozaj nahradili kus za kus. Ale tiež pri troche snahy a (ne)vhodného politického pozadia tento cheat mohol riadiaci orgán prekuknúť a podmienku na nákup tbusov považovať za splnenú iba formálne, ale nie fakticky,.
Možno to niekto vysvetlí odbornejšie, ale v princípe: Eurofondy mohli byť v období 2007 - 2013/15 čerpané prostredníctvom Operačného programu životné prostredie vo všetkých krajoch okrem Bratislavského na náhradu naftových autobusov plynovými autobusmi, trolejbusmi (vrátane duobusov) alebo električkami. Kus za kus. Pred 1-2 rokmi, keď bolo jasné, že balík prostriedkov z európskych fondov bude problém vyčerpať, bolo umožnené čerpať z Operačného programu doprava prostriedky na nákup trolejbusov a električiek. V médiách sa spomínalo, že by túto možnosť mali v tom období dostať všetky mestá s elektrickou trakciou, ale nakoniec z nich nakupujú iba v Bratislave (električky a trolejbusy) a v Košiciach (električky; trolejbusy údajne odmietli).
V ďalšom období od r. 2014 sú podmienky odlišné a z Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa otvárajú zaujímavé možnosti. Pred časom som sem dával link na istý strategický materiál - v príspevku #21909.
Čo ma mrzí je, že ak by boli podmienky nastavené inak, dnes sme mohli mať touto formou obnovenú aspoň časť vozidlového parku. Nákup 15 trolejbusov cez úver bol síce potrebný, ale spokojnejšie by sa žilo, ak by tieto vozidlá bolo možné financovať z Eurofondov, čím by mesto ušetrilo milióny. Dúfajme, že nech z nadchádzajúcich komunálnych či neskorších parlamentných volieb vzíde ktokoľvek, nebudú kladené žiadne obštrukcie pri realizácii zamýšľaných projektov.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
CX34
Už keď upgradli systém v Prešove mohli by sme aj my.