Ak sa skutočne zrealizuje to, čo obsahuje rámcový návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD), od 9. decembra 2012 nastanú výrazné zmeny vo vedení osobných vlakov, zrýchlených vlakov, ako aj rýchlikov v regióne Banskej Bystrice.
Prvá zásadná zmena sa týka rýchlikov. Všetky rýchliky z Bratislavy v smere do Banskej Bystrice, s výnimkou posledného R 837, budú ukončené vo Zvolene. Tradičný rýchlik Horehronec má byť pod novým číslom 820/821 vedený len v trase Zvolen - Banská Bystrica - Margecany. Zachované majú byť expresy Hron (Bratislava - Banská Bystrica) a Detvan (Zvolen - Praha).
Zrýchlené vlaky na trase Zvolen - Banská Bystrica - Vrútky - Žilina majú byť vedené v 2-hodinovom takte, pričom budú nadväzovať na rýchliky z Bratislavy. Osobné vlaky v úseku Banská Bystrica - Turčianske Teplice budú zrušené.
Osobné vlaky budú vedené v hodinovom takte na úseku Zvolen - Banská Bystrica prakticky celý deň, doplnené 2 pármi doplnkových spojov v špičke. V úseku Banská Bystrica - Brezno budú osobné vlaky vedené v takte 2 hodiny, v špičke zhustenom na 1 hodinu. To by mohlo znamenať lepšiu konkurencieschopnosť železníc voči menej pravidelnej, hoci hustej autobusovej doprave.
- návrh cestovného poriadku na trati 170 Zvolen - Vrútky
- návrh cestovného poriadku na trati 172 Banská Bystrica - Červená Skala
Pripomienky k návrhu cestovného poriadku môžete adresovať Banskobystrickému samosprávnemu kraju, bližšie údaje sú na tejto stránke.
Petik
Tiez bolo dobrym zvykom uvadzat prichod vlaku, alebo jeho pripoja, do nejakej blizkej stanice vo vacsom meste. Napriklad na trati 170 by bolo dobre uviest prichod do Ziliny. Nieco ako je na trati 125.
K cestovnym poriadkom:
- aky je zmysel viac ako polhodinovej prestavky expresu Detvan v Ziline? A to v oboch smeroch! Nemohli by vlaky z BB do Ziliny a naopak odchadzat o polhodinu neskor?
- zda sa mi skoro skoda, ze zo Ziliny vychadzaju kazde 2 hodiny vlaky na Prahu cez Ostravu a kazde 2 hodiny cez Vsetin, a takisto na opacnu stranu - kazde 2 hodiny do Banskej Bystrici, ale dokazali z toho vyrobit len 1 priamy vlak.
- preco vlaky z Levic nepokracuju do Banskej Bystrice (hlavne bez prestavky vo Zvolene). Vynimkou je ten jedinny ranny, co tak jazdi uz 25 rokov. Aspon nejake priame spojenie do krajskeho mesta by nebolo na zavadu, ked uz tam nebudu jazdit rychliky
- takt je pekny, ale preco je taky nedokonaly? Napriklad odchody vlakov na Brezno: 13:48, 14:52, 15:48, 16:32, 17:42, 18:40, 20:37, 22:29
- preco je taka dlha jazdna doba do Brezna? Niektore vlaky az 1:21. Je jasne, ze pri hodinovom takte sa musia protismerne vlaky stretavat kazdych 30 minut. Pritom viackolajne stanice su od seba 25 minut (S.Lupca-Dubova alebo Medzibrod-Nemecka). Najrychlejsi osobak to stiha za 1:04. Ked pripocitame 5 minut za blbu vzdialenost viackolajnych stanic, mohli by to vsetky stihat za 1:10 a keby sa navyse sa zrusili zastavky Salkova (jazdi tam MHD) a Priboj (jazdi tam bus), dalo by sa to stihnut o 4-5 minut rychlejsie.
Do buducna by sa mohla zrekonstruovat trat, aby sa to dalo stihat s 1 krizenim, idealne za menej ako hodinu. Tym by sa dala usetrit 1 suprava, pretoze hodinovy takt by zvladli 2 supravy.
To by uz mohlo byt zaujimave aj z ekonomickeho hladiska, pretoze napriklad rekonstrukcia podobne dlhej trate Dunajska Streta - Podunajske Biskupice vysla na 11 mil. Euro, cena usetrenej supravy, keby sme vychadzali napriklad z ceny motorovej jednotky 840 by bola 3.3mil Euro, teda takmer 30% nakladov rekonstrukcie!!!
- tiez nerozumiem, preco vlaky do Brezna nepokracuju az na Cervenu Skalu (aspon tie, ktore tam maju pripoj). Vytvorilo by sa priame spojenie Podbrezovskych zeleziarni a Horehronia a tiez by sa dalo z BB ist az na stanicu Brezno mesto, ktora je k centru Brezna ovela blizsie.
- nova trasa "nesystemoveho" Horehronca... je dost zvlastna