Pekny a uspesny vecer prajem vsetkym, ktori navstevuju toto diskusne forum. Tych par mojich osobnych postrehov, co Vam teraz napisem, na prvy pohlad ani tak celkom nesuvisi so zameranim a poslanim tychto stranok, a tou je dopravna problematika v mestach, konkretne v BB, ale vsetko so vsetkym suvisi..
Nech uz to bolo s prispevkom “Milana ze Ziliny” akokolvek, boli tam nastolene niektore zaujimave temy. BB, aj Zilina maju velmi podobny vyvoj, napr. rastu poctu obyvatelstva, ale na formovanie etapy ich rozvoja vplyvali rozne predpoklady a danosti, geograficke, politicke, financne, ale najmä ludske faktory. Tak napriklad, vzhladom na fakt, ze BB bola centrom SNP, tak v danej dobe, ked sa mnohe posudzovalo podla zasluh, mohla BB vytazit (!) z tejto skutocnosti pre seba omnoho VIAC, nez len to, ze bola krajskym mestom...!? Ale asi sa nenaslo dostatok schopnych ludi lobovat v prospech BB. A prave (aj) o tomto to vlastne cele je! V case, ked BB bola krajskym mestom, az tak moc z toho nemala, pretoze na rozhodujucich „krajskych“ postoch boli ludia, ktori nemali nijak zvlastny vztah k BB, a kedze pochadzali z roznych koncin kraja, tak sa snazili predovsetkym pomoct svojmu okresu (mestu) odkial pochadzali. Nazornym prikladom moze posluzit, ze viac funkcnych obdobi de facto „najmocnejsi“ muz v kraji V. Pirosik pochadzal prave zo Ziliny. Ale aj ini, z inych regionov, ktori mali vplyv na prerozdelovanie prostriedkov do jednotlivych okresov si „hladeli“ najprv svojho,do BB chodili za svojimi postami mnohi iba na „tyzdnovky“.. Takze Zilina, aj ked nebola krajskym mestom, sa nemala az tak „zle“..? A tak je to aj v dnesnej dobe. Nech su v Ziline len radi, ze maju schopnych, lepsie povedane chytrych ludi, ktori tak dobre lobuju v prospech ich regionu, my take stastie momentalne nemame. A je to skoda!
Tak napriklad, BB, ktora sa nachadza geograficky v strede Slovenska, je najnovsie vynechana z planov na vedenie dialnic a rychlostnych ciest tymto regionom! Este stastie, ze tu existuje stvorprudova odbocka zo Zvolena. A tak je to aj zo zeleznicnou tratou, ktora je len asi akousi “vleckou” zo Zvolena. Je jasne, ze prepravne kapacity na zeleznici vzhladom na zrusenie mnohych hospodarsky silnych podnikov, by neboli momentale vyuzite, ale prave preto, je potrebne vybudovat zdvojkolajnenie a elektrifikaciu, aby sem tie investicie prisli! Podmienkou na tieto je prave vybudovana infrastruktura. Jednym z predpokladov na vybudovanie sumestia BB – Zvolen (len tak sa moze stat tento region tretim metropolitnym centrom) je aj takato dopravna tepna medzi BB a ZV.
Dalej je potrebne. aby sa opätovne prehodnotilo smerovanie dialnicnych tras, tzv. juzna varianta D 1 cez BB, tunelom popod Hiadelske sedlo (lacnejsia ako severna!) a napojenim na existujucu pri Ruzomberku. Je fakt,ze ludia majuci “blizko” k Ziline asi lepsie lobuju,ked sa im podarilo presadit o 50 mld. drahsiu severnu variantu D 1! Ale este stale nie je neskoro! Tu sa aj natiska otazka: Kto na slovenskej urovni planuje smerovanie tychto tras? Nie je to prave zilinsky Vyzkumny ustav dopravy? (Vlada uz asi len rozhoduje na zaklade doporucenia odbornikov v tejto oblasti, ale samozrejme aj pod tlakom roznych lobistickych skupin!) Taktiez smerovanie severo-juzneho medzinarodneho cestneho koridoru (dnesna E 77) by tymto jednoznacne viedlo cez BB (dialnicny tunnel popod Urpin, s moznost “prihodenia” mestskeho tunelu pre dopravny okruh v BB). Taktiez by sa oplatilo,“oprasit” myslienku vedenia stvorprudovej komunikacie tunelom popod Kremnicke pohorie smerom na Trencin a Prahu (kedysi bola v uzemnych planoch), aby sa BB vymanila zo “zovretia” okolitych pohori, a otvorila by sa doprave zapadnym smerom, a stala by sa tak ozajstnym dopravnym uzlom (pozn. Zilina takym je) v geografickom strede Slovenska, co by bolo lakave pre potencialnych investorov. Z tychto zdanlivo nadregionalnych investicii by urcite profitovala aj mestska a regionalna doprava. Napriklad moznost presunutia zeleznicnej stanice do priestoru medzi ZV a BB, zmenu vedenia trate na subezne s dialnicou, potom jej vyustenie a napojenie na terajsiu pri Majeri, by tak bola vytvorena moznost na povodnej trati na vybudovanie nosneho systemu dopravy (rychlodrahy) pre buduce sumestie BB-ZV. Kvoli tejto perspektive je opodstatnene aj to terajsie zdvojkolajnenia a elektrifikacia! Ak by sa to vybudovalo teraz, tak asi z celoslovenskych zdrojov (neskor mozno len z miestnych..?) Treba vyuzit tuto prilezitost a nepozerat na momentalnu prepravnu vyuzitelnost a rentabilitu. Ta bude, ked sa to vybuduje, a bude sa tu investovat.
A tak je to vsetko aj tak v ludoch, a “vsetko so vsetkym suvisi”… Vykaslat sa na akukolvek rivalitu (aj so Zilinou), a treba zacat lobovat v prospech takejto vizie najprv v Blave, a ak nepochodime tam, tak v strukturach EU. Vyuzit fakt, ze terajsi zvolensky primator je europoslancom, a snazit sa lobovat kde sa len da. Treba zmobilizovat vsetkych zainteresovanych ludi, na bystrickom samospravnom kraji, v meste, poslancov za tento region, takych, co maju ozajstny vztah k tomuto regionu, pre ktorych je BB predovsetkym srdcovou zalezitostou (a nielen k hladaniu vlastneho prospechu), aby zacali ucinne pracovat v prospech tohto regionu.
Dakujem za pozornost a porozumenie za male “odbocenie” od Vasej oblubenej dopravnej problematiky. Taktiez sa ospravedlnujem aj za mozne trosku “zmätocne” spajanie rôznej problematiky do jedneho celku,ale je to dane rozsahom prispevku, inak je to na obsirnejsiu diskusiu.
Uplne na zaver: Na vybudovanie T-trasy do Sasovej sa asi taktiez premrhala vhodna prilezitost, zo strany statu uz nebudu ziadne dotacie, a mesto na to momentalne nema. Aj “vdaka safareniu” predosleho primatora sa BB dostala do dlhov, tak bude asi rozhodujuce, aby sa mesto kvoli tlaku roznych veritelov nedostalo pod nutenu spravu! To nie je sirenie poplasnej spravy, to je fakt. Asi treba “hasit” najprv v tejto oblasti, a vedenie mesta riesi toto na ukor inych, aj rozvojovych programov, akym je nesporne aj budovanie dopravnej infrastruktury.
Vsetkym Vam prajem vsetko to najlepsie.
Nech uz to bolo s prispevkom “Milana ze Ziliny” akokolvek, boli tam nastolene niektore zaujimave temy. BB, aj Zilina maju velmi podobny vyvoj, napr. rastu poctu obyvatelstva, ale na formovanie etapy ich rozvoja vplyvali rozne predpoklady a danosti, geograficke, politicke, financne, ale najmä ludske faktory. Tak napriklad, vzhladom na fakt, ze BB bola centrom SNP, tak v danej dobe, ked sa mnohe posudzovalo podla zasluh, mohla BB vytazit (!) z tejto skutocnosti pre seba omnoho VIAC, nez len to, ze bola krajskym mestom...!? Ale asi sa nenaslo dostatok schopnych ludi lobovat v prospech BB. A prave (aj) o tomto to vlastne cele je! V case, ked BB bola krajskym mestom, az tak moc z toho nemala, pretoze na rozhodujucich „krajskych“ postoch boli ludia, ktori nemali nijak zvlastny vztah k BB, a kedze pochadzali z roznych koncin kraja, tak sa snazili predovsetkym pomoct svojmu okresu (mestu) odkial pochadzali. Nazornym prikladom moze posluzit, ze viac funkcnych obdobi de facto „najmocnejsi“ muz v kraji V. Pirosik pochadzal prave zo Ziliny. Ale aj ini, z inych regionov, ktori mali vplyv na prerozdelovanie prostriedkov do jednotlivych okresov si „hladeli“ najprv svojho,do BB chodili za svojimi postami mnohi iba na „tyzdnovky“.. Takze Zilina, aj ked nebola krajskym mestom, sa nemala az tak „zle“..? A tak je to aj v dnesnej dobe. Nech su v Ziline len radi, ze maju schopnych, lepsie povedane chytrych ludi, ktori tak dobre lobuju v prospech ich regionu, my take stastie momentalne nemame. A je to skoda!
Tak napriklad, BB, ktora sa nachadza geograficky v strede Slovenska, je najnovsie vynechana z planov na vedenie dialnic a rychlostnych ciest tymto regionom! Este stastie, ze tu existuje stvorprudova odbocka zo Zvolena. A tak je to aj zo zeleznicnou tratou, ktora je len asi akousi “vleckou” zo Zvolena. Je jasne, ze prepravne kapacity na zeleznici vzhladom na zrusenie mnohych hospodarsky silnych podnikov, by neboli momentale vyuzite, ale prave preto, je potrebne vybudovat zdvojkolajnenie a elektrifikaciu, aby sem tie investicie prisli! Podmienkou na tieto je prave vybudovana infrastruktura. Jednym z predpokladov na vybudovanie sumestia BB – Zvolen (len tak sa moze stat tento region tretim metropolitnym centrom) je aj takato dopravna tepna medzi BB a ZV.
Dalej je potrebne. aby sa opätovne prehodnotilo smerovanie dialnicnych tras, tzv. juzna varianta D 1 cez BB, tunelom popod Hiadelske sedlo (lacnejsia ako severna!) a napojenim na existujucu pri Ruzomberku. Je fakt,ze ludia majuci “blizko” k Ziline asi lepsie lobuju,ked sa im podarilo presadit o 50 mld. drahsiu severnu variantu D 1! Ale este stale nie je neskoro! Tu sa aj natiska otazka: Kto na slovenskej urovni planuje smerovanie tychto tras? Nie je to prave zilinsky Vyzkumny ustav dopravy? (Vlada uz asi len rozhoduje na zaklade doporucenia odbornikov v tejto oblasti, ale samozrejme aj pod tlakom roznych lobistickych skupin!) Taktiez smerovanie severo-juzneho medzinarodneho cestneho koridoru (dnesna E 77) by tymto jednoznacne viedlo cez BB (dialnicny tunnel popod Urpin, s moznost “prihodenia” mestskeho tunelu pre dopravny okruh v BB). Taktiez by sa oplatilo,“oprasit” myslienku vedenia stvorprudovej komunikacie tunelom popod Kremnicke pohorie smerom na Trencin a Prahu (kedysi bola v uzemnych planoch), aby sa BB vymanila zo “zovretia” okolitych pohori, a otvorila by sa doprave zapadnym smerom, a stala by sa tak ozajstnym dopravnym uzlom (pozn. Zilina takym je) v geografickom strede Slovenska, co by bolo lakave pre potencialnych investorov. Z tychto zdanlivo nadregionalnych investicii by urcite profitovala aj mestska a regionalna doprava. Napriklad moznost presunutia zeleznicnej stanice do priestoru medzi ZV a BB, zmenu vedenia trate na subezne s dialnicou, potom jej vyustenie a napojenie na terajsiu pri Majeri, by tak bola vytvorena moznost na povodnej trati na vybudovanie nosneho systemu dopravy (rychlodrahy) pre buduce sumestie BB-ZV. Kvoli tejto perspektive je opodstatnene aj to terajsie zdvojkolajnenia a elektrifikacia! Ak by sa to vybudovalo teraz, tak asi z celoslovenskych zdrojov (neskor mozno len z miestnych..?) Treba vyuzit tuto prilezitost a nepozerat na momentalnu prepravnu vyuzitelnost a rentabilitu. Ta bude, ked sa to vybuduje, a bude sa tu investovat.
A tak je to vsetko aj tak v ludoch, a “vsetko so vsetkym suvisi”… Vykaslat sa na akukolvek rivalitu (aj so Zilinou), a treba zacat lobovat v prospech takejto vizie najprv v Blave, a ak nepochodime tam, tak v strukturach EU. Vyuzit fakt, ze terajsi zvolensky primator je europoslancom, a snazit sa lobovat kde sa len da. Treba zmobilizovat vsetkych zainteresovanych ludi, na bystrickom samospravnom kraji, v meste, poslancov za tento region, takych, co maju ozajstny vztah k tomuto regionu, pre ktorych je BB predovsetkym srdcovou zalezitostou (a nielen k hladaniu vlastneho prospechu), aby zacali ucinne pracovat v prospech tohto regionu.
Dakujem za pozornost a porozumenie za male “odbocenie” od Vasej oblubenej dopravnej problematiky. Taktiez sa ospravedlnujem aj za mozne trosku “zmätocne” spajanie rôznej problematiky do jedneho celku,ale je to dane rozsahom prispevku, inak je to na obsirnejsiu diskusiu.
Uplne na zaver: Na vybudovanie T-trasy do Sasovej sa asi taktiez premrhala vhodna prilezitost, zo strany statu uz nebudu ziadne dotacie, a mesto na to momentalne nema. Aj “vdaka safareniu” predosleho primatora sa BB dostala do dlhov, tak bude asi rozhodujuce, aby sa mesto kvoli tlaku roznych veritelov nedostalo pod nutenu spravu! To nie je sirenie poplasnej spravy, to je fakt. Asi treba “hasit” najprv v tejto oblasti, a vedenie mesta riesi toto na ukor inych, aj rozvojovych programov, akym je nesporne aj budovanie dopravnej infrastruktury.
Vsetkym Vam prajem vsetko to najlepsie.
LUK
K druhej časti: záujem mesta o MHD nulový, záujem BBDS o trolejbusy nulový. A kto dá Bystrici pôžičku, keď stále balansuje na hrane nútenej správy?