Danny, ja sa ťa spýtam, čo je dnes zadarmo? Aj tý zamestnanci si musia kúpiť režijné výhody. A čo taký vyšší pracovníci, čo majú služobné auto a dochádzajú na ňom z práce domov? Danny, toto nie sú otázky len na teba, ale aj na ostatných.
Re #41213 Vladimír: Pekne si to napísal.
Re #41219 Majo: Prečo všetci si myslíte, že všetci čo majú režijné výhody musia ich mať zadarmo. Jaj to už len preto, lebo sa len preukazujú a nikdy nič neplatia. Ale to je omyl. Vieš za akých podmienok ich dostávajú a môžu používať železničiari? Vieš kto koľko musí zaplatiť? Vieš aký majú nárok na cestovanie "zadarmo" po Európe? Sa mi páči, ako všetci vidia, že niekto má výhody pri cestovaní a už v tom vidí, že môže cestovať do zahraničia kedy sa mu chce a ako často chce a hlavne má všetko zadarmo! Také, ako má slovenský železničiar, tak skoro také podobné výhody má aj iný železničiar v EU. Samozrejme, musí byť jeho spoločnosť v združení (tuším je to) FIP. Ešte by ma zaujímalo, prečo interné výhody musí mať v kompetencii niekto iný, ako ten, čo sa na tom dohodol?
Re #41221 PIT: Ja by som sa ešte potom priklonil k zákazu používania služobných áut na súkromné jazdy.
Re #41222 PIT: Nezastane rušňovodič -> stiahnutie zo služby, preskúšanie, psychotesty a bez prémií. Dať takéto dačo aj vodičom za nezastavenie na zastávke, hneď by to bolo lepšie.
Ešte je však potrebné si pripomenúť aj expertov - vodičov, ktorí by nielenže nemali dostávať zamestnanecké výhody, ale aj plat by vzhľadom na spôsob plnenia si pracovných povinností mali dostávať v redukovanej výške.
Ako príklad uvediem e-mail, ktorý som dnes dostal od známeho:
"tak dnes 33 zase excelovala....
nesla hore k domu moyzesa a jedna pani sa zacala rozculovat ze tam vystupuje tak ten chuj vodič to stocil pri usvite a vracal sa naspať a ja som prisiel do preace o 10 minut neskor" = certifikovaná kvalita...
VÚC nemajú v kompetenci ani riešiť zamestnanecké výhody a sociálne programy dopravcov - to je problém ich.Skutočne nechápem racionálnosť obracania sa na VÚC vo vzťahu k riešeniu tejto témy. Skôr by bolo zarážajúce, keby VÚC z verejných zdrojov začalo riešiť vnútorné financovanie dopravcov za veci, ktoré nesúviaisa s objednanými výkonmi vo verejnom záujme - keby áno, tak by sa to potom dalo skôr nazvať tunelovanie prostriedkov VÚC - však VÚC dotuje napr. zľavu na prepravu dieťaťa zamestnanca dopravcu, prečo by mali dotovať ešte viac? Ale je pravda, že železničné podniky dostávajú od štátu obrovské dotácie, lebo sú v strate, ale relatívne štedré výhody v podobe bezpleného cestovania tam fungujú asi odjakživa.
Ja by som osobne bol za to, aby sa bezplatná preprava zabezpečila výslovne len priamo pre zamestnancov dopravcu (keďže to má aj ďalšie výhody, resp. nevyhnutnosť z hľadiska technológie a prevádzkových procesov v rámci chodu dopravcu, napr. ako písal Vladimír v #41213), čo sa týka ďalších rodinných príslušníkov, absolútne na to nevidím dôvod, okrem sociálnej politiky zamestnávateľa, ktorú však možno robiť vždy len v takom rozsahu, na ktorý má.
Zaujímavé je, že proti zamestnancom SAD sa teraz stavajú všetci, ale modrogumné režijky im nevadia. Je síce pravda, že to VÚC nemajú v kompetencii, ale režijky ZSSK, ZSCS a ŽSR vnímam ako oblasť, s ktorou by už bolo potrebné niečo robiť. Jedna vec je cestovanie zadarmo pre zamestnanca, ale už druhá pre manželku, synov, dcéry, dobre že nie aj pre strýca a strynú, resp. uja a ujčinú... A taktiež je jedna vec cestovanie v rámci štátu, ale už druhá cestovanie zadarmo po polovici Európy. Mimochodom, majú aj SADky režijky pre rodinných príslušníkov?
No, naša firma má v Osle niekoľko parkovísk, na ktoré sa vodiči dopravujú metrom, električkou alebo autobusmi iných dopravcov. Naše koncernové režimky na osliansku MHD neplatia, ale vodič, ktorý je v uniforme a v službe môže cestovať zadarmo dopravným prostriedkom ktorejkoľvek spoločnosti (vraj aj vlakom, ale tým si až taký istý nie som). Ale kto takéto cesty dopravcom kompenzuje a či vôbec to veru neviem...
Takže tým ani nebude chýbať . Zvyšok nechám na osobný rozhovor, keďže tieto diskusie som si už raz kompletne absolvoval v ČR a nemám na ne chuť druhýkrát, keďže pozície sú zabetónované.
Ešte jedna vec. Všimol som si, že v prípade zamestnaneckých zliav vládne obrovská hystéria pri predstave nenažraného čé-es-á-ďáka, ktorý celý svoj voľný čas trávi vozením sa autobusmi krížom-krážom do nemoty po celom Slovensku. Myslím, že mnohí by sa čudovali, koľko je zamestnancov v doprave, ktorí VÔBEC autobusmi necestujú (niektorí "režimku" ani nemajú vybavenú, niektorí len z hrdosti, resp. zo zvyku). Väčšina ju používa príležitostne, prípadne na bežné krátke cesty v rámci mesta či regiónu.
Je až na neuverenie, ako sa táto hystéria nápadne podobá mysleniu niektorých VÚC/SAD ohľadne predplatných lístkov, kde si tiež predstavujú "podlých zneužívačov", ktorí budú neslušne výhodne na mesačné lístky bez prestania jazdiť celé dni po regiónoch a podlamovať tak krehké rozpočty samospráv.
Veľmi zaujímavá úvaha. Ja by som zas rád poukázal na inú vec, a síce že pokiaľ ide o priamych zamestnancov v doprave (manželky a deti teraz neriešim), predmetné zľavy vo veľkej miere riešia služobné cesty alebo inak povedané cesty, ktoré vznikli nie z vôle zamestnanca, ale zo špecifika jeho zamestnania. Ak by sa výhoda bezplatného cestovania pre zamestnancov odňala, neviem si dosť dobre predstaviť, ako by sa riešili napríklad nasledovné situácie:
* Keď zamestnancovi - vodičovi začína pracovná zmena na inom mieste ako sa končí. Typicky príklad, dvojslužné linky. Vodič ráno vyráža z vozovne, pracovná zmena sa mu skončí striedaním niekde na opačnej strane mesta. Ak napríklad dochádza do zamestnania autom, potrebuje sa preň vrátiť pred závod. Prípadne iné veci (stravné lístky, odovzdanie tržby a pod.).
* Keď zamestnanec pracuje ako vodič v rozdelenej pracovnej zmene (typické dopravácke špecifikum), t.j. v určitom čase má vozidlo na určenom mieste zanechať a pokračovať v práci po niekoľkohodinovej pauze, počas ktorej má osobné voľno.
* Keď zamestnanec pracuje ako tzv. vodič - striedač, kedy v rámci pracovnej zmeny vystrieda viacero vozidiel a medzi jednotlivými spojmi sa musí individuálne presúvať z jedného miesta na druhé.
* Keď zamestnanec odvezie autobus v rámci firmy z jednej vozovne do druhej (napríklad na opravu) a vracia sa naspäť do domovskej vozovne individuálne.
* Keď zamestnanec vykonáva prepravnú kontrolu alebo dopravný prieskum a presúva sa medzi rôznymi spojmi.
... a podobne.
Samozrejme, že uvedené situácie sa dajú riešiť aj inak ako bezplatnou prepravou zamestnanca. Otázka je, či sa v prípade platenia týchto ciest zamestnancami a ich následným preplácaním zo strany zamestnávateľa niečo ušetrí, nehovoriac o variante so služobnými autami alebo služobnými autobusovými spojmi.
Potom je tu samozrejme pohľad aj na tú mimopracovnú časť. Tam isteže už nie je bezplatná preprava otázkou nevyhnutnosti. Je to v polohe zamestnaneckej výhody. Niektorí ju s krikom prirovnávajú k tomu, ako keby zamestnanci fabrík domov nosili plné tašky výrobkov. Tu sme však viac v polohe služieb. A mne sa nechce veriť, že jedna kaderníčka po šichte ostrihá druhú za poplatok alebo že zamestnanec umyvárky si po umytí vlastného auta vystaví blok.
Ja osobne ako dopravák zľavy využívam (čo by som nevyužil, keď je možnosť, žeáno...), ale ak sa zrušia, výpoveď nedám, lebo mám tú smolu/šťasie, že robota ma baví. Som ale zvedavý, koľko vodičov ale tú výpoveď dá a kto potom sadne za volant. Ale popravde je mi je trochu smutnosmiešne, že mestá a kraje sa doslova predháňajú tým, ešte akým všelijakým zamestnancom, poslancom, veteránom, darcom, bojovníkom, nezamestnaným, postihnutým, príliš mladým či príliš starým, alebo domácim dávajú zľavy, ale od dopravákov by najradšej dali ruky preč s poukázaním na rovnoprávnosť.
Týmto príspevkom by som nerád niekoho dráždil. Mne len k téme, pokiaľ sa už rozoberá, chýba racionálny prístup. Asi nebude len mojím dojmom, že záležitosť sa rieši príliš emotívne. Vlastne takpovediac po slovensky... (nech to stojí, čo to stojí, šetrime!).
Och, a ešte by som sa rád vyjadril k vete: "Ja tiež nedostanem k platu nič zadarmo." Si si tým úplne istý? Pretože väčšina ľudí, ktorých poznám má nejaké tie benefity, len si to neuvedomujú, lebo ich berú ako normálnu súčasť mzdy. Napríklad:
- ex-spolužiak robí v Delli v BA. Nový stolný počítač aj notebook pre seba a aj pre rodinných príslušníkov si kúpil s výraznou zľavou, dokonca pod náklady.
- ďalšia kamoška robí v lekárni. Zamestnávateľ jej dáva možnosť kupovať si lieky s 20% zľavou (do istého mesačného limitu).
- Kia, Peugeot, Volkswagen - všade majú zamestnanci možnosť kúpiť si sutá za zvýhodnenú cenu. Plus majú dotovanú dopravu, obedy, posilovne a ja neviem čo všetko ešte.
- poznám neviemkoĺko ľudí, čo majú firemné autá aj na súkromné použitie.
- a zlatý klinec, sprepitné pre čašníkov, ktoré môže byť vyššie než samotná mzda a z ktorého neuvidí daňový úrad ani cent.
Vysvetli mi prosím prečo sú režimky pre autobusárov prežitkom a tieto benefity - reálne náklady ktorých sú často niekoľkonásobne vyššie než tie na režimky - prežitkom nie sú. Ďakujem.
Ja teda s tým že je to prežitok nesúhlasím, ale to je jedno. Mne išlo o argumentáciu typu "oni majú a ja nie." Každá práca má svoje výhody a nevýhody a ak napríklad Papyrovi trhá žily, že autobusári majú výhody a on nie, pokojne môže zmeniť profesiu a robiť vodiča, zo všetkými pozitívami aj negatívami tej práce. Takisto mne nikto nebránil ísť externe na výšku a vzdelávať sa v iných smeroch, aby som nestvrdol za volantom do konca života. Chcieť aby sme všetci mali rovnaké platy a rovnaké výhody alebo skôr absenciu výhod a tak ďalej ako to predvádza väčšina diskutujúcich na túto tému je podľa mňa čistá ľavičiarina...
Za seba môžem povedať jedno - o päť mesiacov sa vraciam domov, ak teda voľby nedopadnú vyložene katastroficky. A pri súčasnej úrovni miezd a pracovných podmienkach v SADkách je pre mňa existencia alebo neexistencia režimky hlavným kritériom pri výbere či ísť pracovať do niektorej tej SADky. Keďže som šotouš jak hovado ? s tou režimkou by mi to za to stálo. Bez nej veru nie. Ale to som ja...
Papyr ma pravdu a ja sa k nemu pridavam. Je to prezitok socializmu.
Ak sa bude postupovat tymto sposobom, skoncime jak v Grecku. Ja tiez k platu nic zadarmo nedostanem.
A tvrdenie, ze nezarabaju bohvieako neobstoji. Nikto ich nenutil ist robit prave tuto pracu. Bola to ich slobodna volba.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TeBeCe