Reakcia na: Papyr #25340:
Áno, ale bystrická súčasnosť je trochu o inom. To ako keby SAD Prešov si zriadila od 1.11. "prímestskú linku" č. x38 na trase Sibírska - Sídlisko III a zaviedla by na nej prímestskú tarifu. Čiže tri minúty pred trolejbusom 38 zo Sídliska III by prišiel autobus x38, ktorý by Ťa na Gottwaldku vzal nie za 14 Sk, ale podľa prímestskej pásmovej tarify za napr. 8 Sk.
---
MALÝ POSTREH: Inak tá SAD ZV uplatňuje tarify podľa akého kľúča?
Na prímestskej linke BB, Parkovisko Mičinská - Hronsek, žel. st. uplatňuje na území mesta v rozpore s cenovým výmerom VÚC ceny pre mestskú dopravu. Na mestskej linke BB, Rooseveltova nemocnica - BB, Hypermarket Tesco uplatňuje v rozpore s cenovým výmerom MsÚ ceny pre prímestskú dopravu.
Toto by už ani nemala byť tak starosť DP ako by si na to malo "posvietiť" MESTO BANSKÁ BYSTRICA.
Papyr
Napriklad ja. V Prahe. Dneska.
Co je na tom divne, ze primestska linka prevadzkovana CSAD zastavi aj v meste na zastavkach MHD? Okrajovym castiam sa tym len pomoze. Dokonca v Prahe su na okraji mesta aj take zastavky, kam chodia LEN medzimestske linky. (Namatkou - "Na Hurce", linky 336 a 347. Alebo "U studanky", linky 332, 334, 335, 337, 339.) Tomu sa hovori integrovana doprava. Samozrejme v ramci mesta na nej plati aj cestovne Dopravneho podniku.
Aj to by slo. A dokonca by to slo velmi efektivne. Akurat by sa SAD Zvolen musel vzdat boja o TOTALNY monopol na bystricku MHD za kazdu cenu. Mal by sa dohodnut s DPMBB na clearingu platieb, rozdeleni dotacii, ako aj ziskov z cestovnych listkov najlepsie podla poctu odjazdenych vzkm, vzajomnom uznavani listkov resp. ich spolocnom vydavani, a v neposlednom rade, urcit si linky, kde bude jazdit ktory tak, aby to zodpovedalo ich schopnosti tie vykony pokryt zodpovedajucim typom busu.
Keby sa tak dohodli, tak ziskaju:
- na zakaznikoch, pretoze jednotne cestovne zakaznikov nebude nutit premyslat, ktoreho dopravcu dnes potrebuju zrovna pouzit,
- na prijmoch, bo viac zakaznikov viac plati,
- na kvalite vozoveho parku, pretoze DOKOPY maju UZ DNES tieto dve spolocnosti dost vozidiel na to, aby ta MHD vyzerala znesitelne. Odpadla by totiz potreba pokryvat tolko liniek,
- istotu o tom, ze nejaky podiel na trhu, ktory maju, budu mat i nadalej, zatialco dnes ide o cely kolac a neistotu typu "dnes mozno vsetko a zajtra mozno uz nic".
Aj v post.kom krajinach to ide. Po Prahe vas moze odviezt (s jednym listkom) vozidlo jedneho z JEDENASTICH dopravcov Prazskej integrovanej dopravy. V Szegede si bez problemov kupite mesacnik alebo stvrtrocnik v papierovej forme, a pritom v ich meste prevadzkuje trolejbusy a elektricky Dopravny podnik Szeged a autobusy, ako aj primestsku dopravu TiszaVolan (nieco ako SAD). A ani elektronicke karty im k tomu netreba, papierove kuponiky im v Prahe i v Szegede stacia.
Ako to robia? Ako to, ze sa dokazu dohodnut na tom, kolko kto dostane z kolaca a nesnazia sa ho zozrat sami cely?