elektrina sa vyrobi tak ci tak, trolejbusy nesposobuju ziadny vyrazny narast jej vyroby, navyse v case mimo spicky mozu urobit dobru sluzbu, ked spotrebuju vyrobenu energiu...ci sa mylim?
Čo sa týka ekologickosti elektrickej energie pri používaní a výrobe, z pohľadu BB dôjde k zhoršeniu, zdroje znečistenia, ktoré boli doteraz lokalizované mimo jej územia sa presunú priamo do mesta.
Osobne sa domnievam, že "Vacsina diskutujucich sa ohana len otazkou ekologie" najmä kvôli Tvojmu porovnaniu dieslových a elektrických motorov (myslím posledné príspevky).
Dôvodov za trolejbusovú dopravu je viac, niečo už uviedol tuším PIT a Papyr. Najmä ak je už vybudovaná infraštrukúra, aj keď nekompletná, s chýbajúcou sieťou v Sásovej.
Dovolím si sem prekopírovať diskusný príspevok z www.poslanec.sk:
Autor: - Ján Biba
Titulok: laik sa čuduje - odborník žasne
V Banskej Bystrici je možné všetko - aj to, že poslanci rozhodujú o strategických veciach bez možnosti preštudovania odborných analýz a posudkov a bez možnosti konzultácie možných dôsledkov prijatia variantov riešenia.
Skvelé, ak sa bystričanom bude cestovať lepšie a lacnejšie.
Čudné, že sa v 21. storočí ruší trolejbusová doprava. Zverejní pán primátor odborné dokumenty, ktoré k tomuto kroku doviedli väčšinu poslancov mestského zastupiteľstva? Alebo si z nich urobil fackovacích panákov a sám sa postaví do úlohy spasiteľa?
Mám obavy, že Banská Bystrica miesto smerovania k postaveniu tretieho metropolitného centra usiluje o zabetónovanie imidžu provinčného hniezda. ?
vzdy sa vyhodnejsie riesi ekologicka zataz na velkych zdrojoch ako na malych. Staci sa pozriet aky bol vyvoj pri ENO, pod hrozbou pokut sa tam investovalo vela.
O vyvoji cien EE sa hovorilo aj pri vstupe Enelu do SE. Tam sa ceny daju dlhodobo predpovedat, co u nafty neplati.
Odpoved plati aj pre dalsich ktori napadli porovnanie EURO4 motorov s trolejovou trakciou co sa tyka ekologicnosti.
Nepletme si pojmy - elektricka energia je ekologicka pri POUZIVANI, ale rozhodne nie pri VYROBE. Struktura vyroby EE na Slovensku za rok 2001: atomové elektrarne - 53,4%, vodne 15,4, parne 31,2. Zdroj - ministerstvo hospodarstva SR. Po uzavreti Jaslovskych Bohunic sa tie cisla posunu asi kam?
Ad S499.1023: Porovnanie pritiahnute za vlasy - takisto mozem porovnavat diesel v obyvacke s emisiami tepelnej elektrarne,
ktore vzniknu pri vyrobeni EE pre rovnako vykonny elektricky motor. Viac smradu? Menej? Neviem. Ty vies? Ale nejaky smrad tam bude urcite.
Cena nafty bude stupat. Je vsak naivne si mysliet, ze cena elektrickej energie vyrabnej u nas v takej strukture, ako je uvedena vyssie bude klesat.
Aby bolo jasne - ja nie som za zrusenie trolejbusov. Nie som ani proti. Neovladam problematiku do takej hlbky, aby som vedel jednoznacne povedat ci je z viacerych hladisk (ekonomika prevadzky, rozvoj do buducnosti, ekologia a pod.) vyhodnejsie pouzivat trolejbusy, alebo moderne autobusy s EURO4. A trufam si povedat, ze to JEDNOZNACNE nevie ani nikto z diskutujucich, o sefoch mesta a BBDS ani nehovoriac. Vacsina diskutujucich sa ohana len otazkou ekologie. Snazte sa prosim oddelit emocie od reality. Keby bola trolejova trakcia dobudovana do stavu, ako bola planovana niet co riesit. Ale nie je. A ako vidno zo spravania BBDS, prioritou je postavit dalsi hypermarket a nie dobudovat trolejove trate. Pretoze trolejovka aj MHD ako celok doteraz nikoho z kompetentnych netrapila. SAD povedala kolko chce penazi a mesto ich vysolilo. O rok to iste. O dalsi rok to iste. Muselo prist toto \"vyberove konanie\" aby vsetky hovienka vyplavali naraz na hladinu a zrazu sa vsetci zo srdca zaujimaju o MHD, vypisuju nezmyslene sutaze z nezmyslenymi terminmi. Tupi poslanci, ktorych sme si, zial, zvolili tupo prikyvnu a schvalia nieco, o com nemaju sajnu.
Ako jedine plus beriem to, ze BBDS v buducnosti, nech uz dopadne tato \"sutaz\" akokolvek, nebude moct robit co ju napadne
Neviem zrovna, či sa to práve týmito slovami dalo povedať o Smädovi a Novanskom, ale o Tomanovi a niektorých ďalších určite, keďže na vyslovený (až zaslepený) súhlas so SAD ZV im stačili populistické vyjadrenia zástupcu SAD ZV. Som zvedavý, čo z toho bude od 01.01.2006 realita a koľko z toho bude tvrdá lož a ďalšie zníženie kvality MHD.
Papyr jednoznacne netreba dopustit aby zaniklo nieco, co dlhe roky bolo budovane z dani nas vsetkych. Este jedna vec opat stupne nezamestnanost pracovnici dielni, vodici trolejov, dispeceri, administrativa. S tym asi promovany Ing blbosti Kralik neratal.
Az na prvu vetu, ktora je evidentnym nezmyslom (doporucujem chemicky pokus s trolejbusovym a dieselovym motorom podla S499.1023) je vidiet, ze mas snahu sa zamysliet. Ak neveris cislam o nakladnosti prevadzky trolejbusov, ktore dodala BBDS, pozri sa na cisla, ktore uvadza DPMP.
P.S.: Ak BBDS zanikne, tak bude moznost nanajvys skonstatovat, ze to predsa chceli. Tak dlho si pilili konar pod sebou, az praskol. Lutovat ich nebudem. Lutovat budem zanik trolejbusov, ale nie BBDS.
Tvrdenie, že autobusy, ktoeré spĺňajú EURO3 alebo EURO4, je bohapustá K*O*K*O*T*I*N*A a nehorázne klamstvo. Inak sa to nazvať nedá. V opačnom prípade si daj do obývačky spaľovací motor, spĺňajúci EURO4, zatvor okná, naštartuj ho a stráv tam zopár hodín. Nič sa ti nemôže stať, pretože takýto motor je rovnako ekologický ako televízor, ktorý tam prevádzkuješ.
Náklady na naftovú trakciu sa akiste zvyšovať nebudú, čo?
Este jedna poznamka k trolejbusom. Jednym z problemov bola tarifa. Cennik SSE pre odber z VN nie je zverejneny (individualne ceny), ale ked som si na porovnanie pozrel ZSE tak od roku 2006 uz netreba pocitat so 1/4h maximom a cena za kW neprekracuje 2,50 Sk vratane DPH. Pri vhodne zvolenom dohodnutom odbere dokonca ovela menej.
Pre tych co nepoznaju problematiku je jednoduchy zaver - dopravca (odberatel EE) si urobit CP podla svojich potrieb a nie je obmedzovany tarifou.
asi tak.
Isteze sa motor Euro 4 neda porovnat s emisiami uholnej elektrarne z roku 1845 a MB Citaro CNG s atraktivitou Siemensovych, ci Krizikovych trolejbusov, ale ...
Re #10869 Inca: do istej miery sa da pochybovat, ale mame tu aj ine podniky SAD, ci DP. Preco potom SAD ZV ziada od mesta viac ako 11 mil. Sk, ked v BB bude MHD dotovat? Tych pochybnosti je vela.
Presne aj toto je pre mňa strašne udivujúce, že počas zasadnutia MsZ sa NIKTO nezamýšľal nad praktickým prechodom na nového dopravcu. Teda napr.:
- spôsob tarifného vybavovania cestujúcich a jeho technické zabezpečenie - čo s ČK BBDS - budú platiť ďalej? - títo istí poslanci schválili tento rok cenový výmer, ktorý donútil zakúpiť tisíce ľudí ČK!;
- vydanie licencie; podanie návrhu nového CP spolu s návrhom na udelenie licencie NAJMENEJ 45 DNÍ pred začatím platnosti nového CP podľa § 11 ods. 1 písm. a) a b) vyhlášky MDPaT SR č. 311/1996 Z. z., ktorou sa vykonáca zákon o cestnej doprave
- informovanie verejnosti o zrušení/zriadení liniek, zmenách trás, CP, tarify a iných zmenách, keďže ide o pripravované zmeny najmenej 15 dní vopred podľa § 8 ods. 1 písm. i) zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave
- zabezpečenie označenie zastávok označníkmi nového dopravcu v zmysle § 8 ods. 1 písm. h) zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave a vyhotovenie a osadenie všetkých vývesných zastávkových CP pred začiatkom ich platnosti podľa § 13 ods. 6 zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave a vydanie neperiodickej publikácie CP v zmysle § 11 ods. 6 vyhlášky MDPaT SR č. 311/1996 Z. z., ktorou sa vykonáca zákon o cestnej doprave
- zabezpečenie dostatočného počtu vozidiel vrátane kĺbových vozidiel, ktorých nedostatok v rannej špičke je evidentný už v súčasnosti, na nhradenie trolejbusov
- tí istí poslanci, ktorí minulý rok schválili peniaze na výstavbu trolejbusovej trate do Tesca teraz vystúpili za zánik trolejbusovej dopravy, pričom sa NIKTO z nich nezamyslel, čo s trolejbusovou dráhou ako celkom a osobitne a časťami, ktoré sú majetkom mesta (mesto pritom v posledných rokoch investovalo aj do modernizácie výhybiek. Srátka NIKOMU NEVADÍ, že zakúpený majetok a investície nebudú ďalej vytvárať osoch pre mesto, ale má chátrať a nezarobiť ani na odpisy. Namiesto dostavby dráhy, ktorá doteraz od roku 1988 ešte stále nie je dostavaná, čo by prinieslo možnosť rozumného optimalizovaného linkového vedenia s nosný prepravným systémom trolejbusmi a súčasným znížením nákladov na jednotku výkonu, sa poslanci a evidentne i primátor (ktorý mal rozšírenie tolejbusovej dopravy do Sásovej v programe už pri prvej kandidatúre na post primátora) rozhodli zničiť tento druh dopravy.
Tí, čo sa včera zúčastnili zasadnutia MsZ boli svedkami vyhlásení poslancov o tom, že vôbec nie sú odborne kompetentní pre rozhodovanie o tejto veci, že vo výberovej komisii bolo 9 poslancov a 2 zamestnanci MsÚ, že poslanci nemajú dostatok informácií. Samozrejme zaznelo viacero úsmevných výrokov, ktoré len dokumentovali absolútne odtrhnutie poslancov od reality, ktorí nemajú ani najmeší prehľad o tom, čo je problematika MHD a nikto z nich si zjavne neprečítal ani základné všeobecne záväzné predpisy určujúce podmienky pre vykonávanie cestnej dopravy. S radosťou sa pustili na zástupcov MsÚ, že nepripravili súťaž dostatočne v predstihu a nevhodne zadefinovali podmienky súťaže. Ale znova to boli tí istí poslanci, ktorí v máji 2005 prijali uznesenie, že doporučujú takúto súťaž vykonať a tá bola realizovaná len z tohto dôvodu. Pri tom si však poslanci neuvedomujú, že je nesmierne obtiažne zadefinovať už len samotný predmet súťaže - rozsah dopravy. Však je rozdiel, či trvám na trolejbusoch alebo nie, akú stanovím dopravnú obslužnosť (teda rozhodnutie, ktoré územie má byť obsluhované MHD, resp. v akej miere a rozsahu ponuky dopravy). Zastupiteľstvo však nedalo žiadne podklady, čo vlastne očakáva od MHD a teda nemôže vyniť niekoho iného, že tieto ich NIJAKÉ PREDSTAVY nedokázal zadefinovať tak, aby s tým boli teraz spokojní poslanci.
Samotné zasadnutie bolo účelové, pretože počas 2,5 hodiny prejednávania vlastne vôbec nedošlo ku konkrétnej debate a možnostiach riešenia a okrem jednej otázky poslanca Smäda na zástupcu SAD Zvolen, poslanci nemali žiadne otázky na zástupcov uchádzačov na prevádzkovanie MHD napriek tomu, že dlho nariekali, že nemajú informácie. Po klasickom priebehu "rokovania", kedy si niektorí potrebovali niečo medzi sebou vykričať, MUDr. Bucek došiel opäť s ohromujúcim návrhom diskusiu ukončiť. Aj sa tak stalo a poslanci sa po 25 min prestávke (porade) rozhodli hlasovať napriek tomu, že absolútne NEVEDELI o čom hlasujú a prečo by mal byť dopravca zo Zvolena lepší (v zásade neponúkol nič fantastické, okrem zavedenia nástupu všetkými dverami a zrušenia trolejbusovej dopravy!), pričom pôsobil akurát dosť populisticky. S ničím nebomal problém, ani nasľubovať, že sa môžu dohodnúť s BBDS o AS i trolejbusoch. Pritom však ani raz nemal vyjadrenie práve od BBDS a tá evidentne nebude mať dôvod pre ochotu jednania s niekým, kto im vyfúkne (vďaka nekompetentnosti zástupcov mesta a samozrejme BBDS samotnej) celoživotné opodstatnenie.
Vo mne včerajšie zasadnutie MsZ vyvolalo strašné sklamanie a pobúrenie, že si poslanci dovolili prijať takéto rozhodnutie bez toho, aby vedeli, či bude MHD od 01.01.2006 zabezpečovaná vôbec a minimálne na rovnakej úrovni v súlade s všeobecne záväznými predpismi a požiadavkami obyvateľov na kvalitu služby, pričom s vystúpenia zástupcu SAD Zvolen bol zrejmý skôr opak - sľuboval hory-doly, pritom však sám potvrdil, že od 01.01.2006 bude ťažko niečo z toho reálne!
Asi si dám tú námahu, že v prípade nedodržiavania všetkých zákonných požiadaviek, dám návrh na odobratie licencie.
Čo sa týka BBDS, som veľmi zvedavý, čo ide robiť. Za predpokladu, že má platné licencie na autobusovú, či trolejbusovú dopravu aj po 31.12.2005, nič jej nebráni prevádzkovať súbežne s SAD Zvolen vybrané linky MHD aj naďalej. Jediným rozdielom bude fakt, že nedostane dotáciu a nebuú jej uhrádzané výkony vo verejnom záujme. Teda ak si dokáže nájsť trasy a časy, na ktorých je schopná vykonávať dopravu bez dotácie, môže fungovať (síce v mešom rozsahu) ďalej, pričom sa súčasne zbaví nelukratívnych výkonov vo verejnom záujme. Súbežná prevádzky dvoch dopravcov by v konečnom dôsledku mohla priniesť cestujúcim ešte viac, druhá vec je, či by boli dopravcovia schopní sa uživiť... Takže teraz sa uvidí, aký "schopný" je manažment BBDS, ktorému je na prevádzkovanie trolejbusov potrebný súhlas BBSK (v prípade platnosti licencie ani ten) a stačí, keď BBSK schváli nový CP. V autobusovej doprave BBDS nemožno zakázať pri platnej licencii prevádzkovať MHD i naďalej.
Tak uvidíme...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
PIT
- spôsob tarifného vybavovania cestujúcich a jeho technické zabezpečenie - čo s ČK BBDS - budú platiť ďalej? - títo istí poslanci schválili tento rok cenový výmer, ktorý donútil zakúpiť tisíce ľudí ČK!;
- vydanie licencie; podanie návrhu nového CP spolu s návrhom na udelenie licencie NAJMENEJ 45 DNÍ pred začatím platnosti nového CP podľa § 11 ods. 1 písm. a) a b) vyhlášky MDPaT SR č. 311/1996 Z. z., ktorou sa vykonáca zákon o cestnej doprave
- informovanie verejnosti o zrušení/zriadení liniek, zmenách trás, CP, tarify a iných zmenách, keďže ide o pripravované zmeny najmenej 15 dní vopred podľa § 8 ods. 1 písm. i) zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave
- zabezpečenie označenie zastávok označníkmi nového dopravcu v zmysle § 8 ods. 1 písm. h) zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave a vyhotovenie a osadenie všetkých vývesných zastávkových CP pred začiatkom ich platnosti podľa § 13 ods. 6 zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave a vydanie neperiodickej publikácie CP v zmysle § 11 ods. 6 vyhlášky MDPaT SR č. 311/1996 Z. z., ktorou sa vykonáca zákon o cestnej doprave
- zabezpečenie dostatočného počtu vozidiel vrátane kĺbových vozidiel, ktorých nedostatok v rannej špičke je evidentný už v súčasnosti, na nhradenie trolejbusov
- tí istí poslanci, ktorí minulý rok schválili peniaze na výstavbu trolejbusovej trate do Tesca teraz vystúpili za zánik trolejbusovej dopravy, pričom sa NIKTO z nich nezamyslel, čo s trolejbusovou dráhou ako celkom a osobitne a časťami, ktoré sú majetkom mesta (mesto pritom v posledných rokoch investovalo aj do modernizácie výhybiek. Srátka NIKOMU NEVADÍ, že zakúpený majetok a investície nebudú ďalej vytvárať osoch pre mesto, ale má chátrať a nezarobiť ani na odpisy. Namiesto dostavby dráhy, ktorá doteraz od roku 1988 ešte stále nie je dostavaná, čo by prinieslo možnosť rozumného optimalizovaného linkového vedenia s nosný prepravným systémom trolejbusmi a súčasným znížením nákladov na jednotku výkonu, sa poslanci a evidentne i primátor (ktorý mal rozšírenie tolejbusovej dopravy do Sásovej v programe už pri prvej kandidatúre na post primátora) rozhodli zničiť tento druh dopravy.
Tí, čo sa včera zúčastnili zasadnutia MsZ boli svedkami vyhlásení poslancov o tom, že vôbec nie sú odborne kompetentní pre rozhodovanie o tejto veci, že vo výberovej komisii bolo 9 poslancov a 2 zamestnanci MsÚ, že poslanci nemajú dostatok informácií. Samozrejme zaznelo viacero úsmevných výrokov, ktoré len dokumentovali absolútne odtrhnutie poslancov od reality, ktorí nemajú ani najmeší prehľad o tom, čo je problematika MHD a nikto z nich si zjavne neprečítal ani základné všeobecne záväzné predpisy určujúce podmienky pre vykonávanie cestnej dopravy. S radosťou sa pustili na zástupcov MsÚ, že nepripravili súťaž dostatočne v predstihu a nevhodne zadefinovali podmienky súťaže. Ale znova to boli tí istí poslanci, ktorí v máji 2005 prijali uznesenie, že doporučujú takúto súťaž vykonať a tá bola realizovaná len z tohto dôvodu. Pri tom si však poslanci neuvedomujú, že je nesmierne obtiažne zadefinovať už len samotný predmet súťaže - rozsah dopravy. Však je rozdiel, či trvám na trolejbusoch alebo nie, akú stanovím dopravnú obslužnosť (teda rozhodnutie, ktoré územie má byť obsluhované MHD, resp. v akej miere a rozsahu ponuky dopravy). Zastupiteľstvo však nedalo žiadne podklady, čo vlastne očakáva od MHD a teda nemôže vyniť niekoho iného, že tieto ich NIJAKÉ PREDSTAVY nedokázal zadefinovať tak, aby s tým boli teraz spokojní poslanci.
Samotné zasadnutie bolo účelové, pretože počas 2,5 hodiny prejednávania vlastne vôbec nedošlo ku konkrétnej debate a možnostiach riešenia a okrem jednej otázky poslanca Smäda na zástupcu SAD Zvolen, poslanci nemali žiadne otázky na zástupcov uchádzačov na prevádzkovanie MHD napriek tomu, že dlho nariekali, že nemajú informácie. Po klasickom priebehu "rokovania", kedy si niektorí potrebovali niečo medzi sebou vykričať, MUDr. Bucek došiel opäť s ohromujúcim návrhom diskusiu ukončiť. Aj sa tak stalo a poslanci sa po 25 min prestávke (porade) rozhodli hlasovať napriek tomu, že absolútne NEVEDELI o čom hlasujú a prečo by mal byť dopravca zo Zvolena lepší (v zásade neponúkol nič fantastické, okrem zavedenia nástupu všetkými dverami a zrušenia trolejbusovej dopravy!), pričom pôsobil akurát dosť populisticky. S ničím nebomal problém, ani nasľubovať, že sa môžu dohodnúť s BBDS o AS i trolejbusoch. Pritom však ani raz nemal vyjadrenie práve od BBDS a tá evidentne nebude mať dôvod pre ochotu jednania s niekým, kto im vyfúkne (vďaka nekompetentnosti zástupcov mesta a samozrejme BBDS samotnej) celoživotné opodstatnenie.
Vo mne včerajšie zasadnutie MsZ vyvolalo strašné sklamanie a pobúrenie, že si poslanci dovolili prijať takéto rozhodnutie bez toho, aby vedeli, či bude MHD od 01.01.2006 zabezpečovaná vôbec a minimálne na rovnakej úrovni v súlade s všeobecne záväznými predpismi a požiadavkami obyvateľov na kvalitu služby, pričom s vystúpenia zástupcu SAD Zvolen bol zrejmý skôr opak - sľuboval hory-doly, pritom však sám potvrdil, že od 01.01.2006 bude ťažko niečo z toho reálne!
Asi si dám tú námahu, že v prípade nedodržiavania všetkých zákonných požiadaviek, dám návrh na odobratie licencie.
Čo sa týka BBDS, som veľmi zvedavý, čo ide robiť. Za predpokladu, že má platné licencie na autobusovú, či trolejbusovú dopravu aj po 31.12.2005, nič jej nebráni prevádzkovať súbežne s SAD Zvolen vybrané linky MHD aj naďalej. Jediným rozdielom bude fakt, že nedostane dotáciu a nebuú jej uhrádzané výkony vo verejnom záujme. Teda ak si dokáže nájsť trasy a časy, na ktorých je schopná vykonávať dopravu bez dotácie, môže fungovať (síce v mešom rozsahu) ďalej, pričom sa súčasne zbaví nelukratívnych výkonov vo verejnom záujme. Súbežná prevádzky dvoch dopravcov by v konečnom dôsledku mohla priniesť cestujúcim ešte viac, druhá vec je, či by boli dopravcovia schopní sa uživiť... Takže teraz sa uvidí, aký "schopný" je manažment BBDS, ktorému je na prevádzkovanie trolejbusov potrebný súhlas BBSK (v prípade platnosti licencie ani ten) a stačí, keď BBSK schváli nový CP. V autobusovej doprave BBDS nemožno zakázať pri platnej licencii prevádzkovať MHD i naďalej.
Tak uvidíme...