Takze tu mame 5 tarifnych systemov:
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
A. tradicny system casoveho predplatneho a predajnych listkov - plati v BA, PO, KE
B. platba za kazdu jazdu podla pasma - plati vsade inde s obmenami (Emtest resp. RG)
navrhy:
C. tarifny system mobilnych operatorov - volne jazdy, platba za kazdu jazdu nad pausal
D. priame dane - zodpoveda systemu A, rozsiruje sa okruh platitelov aj o tych, co MHD nevyuzivaju => mensia suma na osobu
E. nepriame dane - prispieva kazdy podla toho kolko spotrebuje => MHD je zadarmo, odpada kontrola CL
Vyhody:
B a E - nepoznaju ciernych pasazierov
- neplatia ti co sa v meste nenachadzaju
C - kazdy si vyberie, co potrebuje, co mu vyhovuje
A a D - stabilny a predpovedatelny prijem dopravcu
Nevyhody:
A - mnozstvo ciernych pasazierov, nutnost doplacat
B - nastupovanie jednymi dverami, velke naklady pre pouzivatelov, moznost podvadzat
C - ako B, narocne na system
D - problem s tymi co v meste maju trvaly pobyt, ale byvaju inde - podobne ako pri dani z odpadu
- cierni pasazieri
E - zdrazenie sluzieb => konkurencna nevyhoda poskytovatelov sluzieb oproti inym mestam
Papyr
Dajme tomu: ludia s trvalym bydliskom alebo trvalym zamestnanim alebo trvale studujuci v Presove by povinne platili rocny pausal dajme tomu tych 3000 Sk (mozno aj menej) a mali by MHD zadarmo. Obyvatelia obci, ktore obsluhuje presovsky DP, by sa mohli sami vo vlastnej obci rozhodnut, kolko do kasy DP odvedu. DP by im potom na zaklade vybranej ciastky urcil pocet spojov, ktore tam budu zachadzat.
A teraz sa tato idea rozdvoji na dve vetvy, A a B:
---------------------------------------------------
A:
Mimopresovski obyvatelia by takisto za presovsku MHD neplatili nic. Kompenzaciou pre obyvatelov Presova by bolo to, ze by povedzme na navsteve v Kosiciach, BB, BA... nemuseli zas platit nic oni a vozili by sa tam MHD takisto zadarmo.
Zahranicni turisti by na tom zarobili najviac: nemuseli by platit za MHD.
Taketo riesenie je ale narocne na to, aby boli dodrzane vsetky platby, nehovoriac uz o tom, kolko legislativy a najma dohod medzi mestami, jednotlivymi DP, obcami a obcanmi by bolo treba. Okrem toho je takyto system vhodnejsi skor pre Prahu alebo Budapest, tam je jednak obrovsky rozsah MHD, jednak ju pouziva kazdy a jednak je tam hrozne mnozstvo zahranicnych turistov, ktori by na jednej strane neplatili za MHD, na druhej strane mestu prinesu obrovske trzby na inych urovniach (hotely, stravovanie, nakupy etc.), u nas je ale turistov este stale malo, tak neviem, ci to ma zmysel riesit.
----------------------------------------------------
B:
Listky by boli zachovane pre mimopresovcanov. Pri kontrole revizorom DP by ako cestovny doklad platil
- kratkodoby cestovny listok kupeny za peniaze
- obciansky preukaz s adresou drzitela "Presov" alebo "niektora z obsluhovanych obci",
- potvrdenie policie o prechodnom pobyte v meste Presov alebo niektorej z obsluhovanych obci,
- preukaz studenta niektorej zo skol na uzemi mesta,
- dlhodoby casovy preukaz vydany DP pre osoby, ktore sa v Presove zdrziavaju len docasne, vydany na obdobie podla potrieb ziadatela s cenou N*3000/365, kde N je pocet dni platnosti.
Takuto vec je mozne presadit ale LEN NA ZAKLADE LOKALNEHO REFERENDA.