Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.

prevzate z www.banskabystrica.sk

pridané: 5.1.2005 (14:24:20)
Stanovisko primátora mesta
Stanovisko k situácií v mestskej hromadnej doprave (MHD)

Dovoľte mi zareagovať na diskusné príspevky k situácií v MHD. Bohužiaľ spoločnosť SAD dosiahla, aspoň zatiaľ, to čo chcela. Zvaliť vinu na mesto. Mesto neposkytlo dotáciu na MHD a tým spôsobilo všetky problémy, ktoré nastali po 1.1.2005. Vôbec si ako občania tohto mesta neuvedomujete, že poskytnutie dotácie na MHD bolo podmienené zvýšením miestnych daní. Kto platí dane v tomto meste? Vy. Občania tohto mesta. To znamená, že by to bolo prijateľnejšie platiť mestu zvýšené dane o 54 mil. Sk, to je dotácia poskytnutá štátom v roku 2004 na prevádzku MHD, a tak zabezpečiť jej financovanie? Mesto malo v roku 2004 rozpočtovaný výnos na dani z nehnuteľností 71 mil. Sk. To znamená, že by muselo zvýšiť dane skoro o 80 %, aby mohlo financovať MHD. Vtedy by to bolo v poriadku? A aký by bol koniec takéhoto postupu? SAD by dostala to, čo žiadala a nadávalo by sa ďalej na mesto. Málokto totiž v tomto meste by bol schopný zaplatiť daň vyššiu o 80 % a mesto musí dane zo zákona vymáhať. Či chce, alebo nie.
Keby aj SAD dostala cez zvýšené dane dotáciu, čo by sme pre Vás týmto dosiahli. Myslíte, že zlepšenie úrovne poskytovaných služieb, alebo redukciu nákladov monopolného dopravcu v meste? Ako chceme hovoriť o racionalizácií SAD, ktorá dostávala ročne vysoké dotácie od štátu? Tým že im poskytneme tie isté výhody? Ako má mesto poskytnúť dotáciu MHD z Vašich peňazí, keď nemá prístup k účtovným dokladom SAD, aby Vás s čistým svedomím mohlo zaťažiť vyššími daňami? Naozaj si myslíte, že to je koncepčný prístup a riešenie pre občanov mesta, že poskytneme financie SAD bez toho, aby sme sa nad nimi zamysleli. A čo ak na ďalší rok budú potrebovať namiesto 54 mil. 100 mil.? Aj to zaplatíte Vy?
A teraz mi dovoľte prejsť k faktom a legislatíve. Čo mesto musí a môže. Mesto zo zákona udeľuje dopravnú licenciu a schvaľuje cestovný poriadok na autobusové linky. Nič iné. Dopravnú licenciu a cestovný poriadok na trolejbusové linky schvaľuje VÚC. Zároveň VUC schvaľuje cenu cestovných lístkov a zľavy na obidva druhy dopravy: autobusovú a trolejbusovú. Čo z tohto vychádza? Že mesto má poskytnúť dotáciu SAD, ale okrem schválenia cestovného poriadku aj to len autobusových liniek, nemá žiadnu inú kompetenciu. Nemá ani len právo vidieť všetky účtovné doklady tejto spoločnosti, neschvaľuje cenu lístka ani zľavy. Okrem toho platný cestovný poriadok od 1.1.2005 autobusových liniek mesto SAD neschválilo a teda ani nesúhlasilo so zrušením linky č. 24.
Mesto Banská Bystrica má akciovú spoločnosť, ktorá vlastní 35 autobusov a 2 trolejbusy, nakúpené zo štátnych dotácií a tie prenajíma SAD. Od roku 1997 ich každoročne prenajíma SAD za cenu nižšiu, ako boli odpisy (náklady) na nakúpené trolejbusy. Čo to znamená? Že cena nájmu trolejbusov nepokrýva ani náklady spojené s ich nakúpením a nie je v žiadnom prípade trhová, teda je nižšia, ako keby tieto trolejbusy prenajímala iná komerčná spoločnosť. Ak je nižšia, znamená to, že sa šetria financie SAD na úkor mestskej spoločnosti. Za rok táto úspora predstavuje výšku 26 mil. Sk, ktorú SAD nemusí platiť. Nemyslíte, že tým že niekto neplatí to čo má, znamená že dostáva dotáciu?
A na záver už iba jednu myšlienku. SAD je monopolný prepravca v tomto meste. Tak ako vo všetkom, tak aj v oblasti zabezpečenia dopravy to nie je dobre. A toto je výsledok. Čo dosiahnete ako občania tlakom na mesto? Že nakoniec povolí a dá SAD, ako obchodnej spoločnosti, dotáciu a podrží ju v jej monopolnom postavení, aby ďalší rok žiadala 2 krát viac. To nie je služba pre Vás, pre občanov tohto mesta a preto Vás prosím o pochopenie. V každom prípade sa vám chcem poďakovať za váš záujem o veci verejné, hoci vás k tomu vyprovokovali opatrenia v oblasti MHD, ktoré sa bytostne dotýkajú občanov mesta. Verím, že v budúcnosti vám nebudú ľahostajné ani iné problémy, ktoré sa v meste vyskytnú. Preto vám ešte raz ďakujem a zároveň oznamujem, že som listom zo dňa 3.1.2005 vyzval SAD na predloženie zmien cestovného poriadku autobusových liniek a zároveň upozornil, že v prípade nesplnenia tejto povinnosti budem postupovať v zmysle zákona a ako správny orgán uplatním sankcie voči SAD.



Ing. Ján Králik, CSc.
primátor mesta
Reakcia na: Ja #5949:
suhlasim so vsetkym s tebou az na jednu vec. Ak porovnavas bystricu z prahou je mala, no na slovenske pomery je velka. Mozno nie obyvatelmi ale rozlohou urcite. Co sa tyka tej peticie. Suhlasim a rad sa zapojim aj do akeho kolvek strajku. Proste nie je mozne aby tie tupe hlavy na magistrate si z nas robili volou. Treba s tym nieco robit. ?
Heh, na predajnom mieste na ul.kpt. Nálepku stále visí oznam o cenách platných od 1.3.2003 ?
Reakcia na: Petik #5940:
Clovek na riadiacej pozicii by mal mat plat adekvatny vysledkom. Hlavne na riadiacej pozicii v podniku 100% vlastnenom FNM. Vysledky by mali byt jasne viditelne, rozvoj liniek, zvysovanie kvality cestovania atd. Mala by byt zrejma koncepcia buducnosti podniku. Kedze dany podnik existuje pre verejnost (a nie ako to vyzera verejnost pre dany podnik) bolo by vhodne tuto verejnost tu a tam o koncepciach informovat. Bolo by vhodne pripravit sa na scenar ze jedneho dna dotacie vyschnu, alebo sa prejde na iny model. Vid Ceska republika.
Ad revizori: Je to dvojstranna, alebo aj viacstranna dohoda medzi dopravcami, alebo medzi dopravcami a tretim subjektom, ktory nie je dopravcom ale je zmocneny vykonavat kontroly. V Cechach napr. Inspect.
Reakcia na: Janula #5948:
do velkeho obchodneho centra sa dostanes. Ono tam bude daka linka ktora bude koncit tam na parkovisku (torzo z 24)
Hoci uz rok nevyuzivam MHD, stale viac mi pripada, ze tu nie je pre obcana. Taky *****izmus jej predstavitelov nema obdobu. Akoby ma malo zaujimat, ze su stratovi alebo ziskovi. Je to len ich problem a ked maju nasrate v h;avach tak budu stratovi aj s miliardovou dotaciou. Myslim ze nie je ziadny rozdiel medzi idiotmi z MHD, posrancami z mesta a gumakmi marcokovcami z VUCky. Len nas tu sprosto okradaju.
Keby mal aspon niekto z nich realne ekonomicke myslenie, tak zisti, ze o par rokov nebude tymi sprostymi autobusmi chodit nikto, hlavne ked musi ako idiot stale prestupovat. A este v takej dedine akou Bystrica je (neurazam, byvam tu dlho ale oproti mestam, v ktorych som bol je krpata a tam som mi nikdy cestovanie netrvalo tak dlho ako v BB).
Ja uz neviem, treba to riesit vyjadrenim nesuhlasu, jednoducho vyuzit obciansku silu a nespoliehat sa na nic ine. Keby sa do toho zamontovalo aspon 5 percent obyvatelov, tak to bude ine. Schvalujem peticiu a len tak dalej.
Je nenormálne, aby na celom Slovensku dokázali mestá zaplatie dopravné spolocnosti a v Banskej Bystrici nie.
No, hlavne ze tu budeme mat velke kulturne stredisko a
milion obchodov, do ktorych asi budeme chodit peso.
A vlastne, kto tam bude chodit, ked vsetko stoji tak vela
a ludia nemaju peniaze? Preco v BB sa najprv koná a az potom
rozmysla?
Dufam len, ze ak sa zvysia ceny listkov tak, ako sa to predpokladalo, a nebudu platit zlavy pre deti, dochodcov a drzitelov ZTP, ludia sa vzburia a skonci to prinajmensom
predcasnymi komunalnymi volbami. Pretoze ten mantak,
ktory je pri moci teraz, tam uz davno nema co robit.
Viac ako on tomuto mestu pomohol uz len p. Presperin.
Ludia, nenechajte si sliapat po hlavach a vzburte sa!!!
Arnie: NAJMÄ preto, že jedna časť mesta je trolejbusová a druhá autobusová
Kami: teraz už sa okrem centra NEDÁ NIKAM dostať bez prestupu...
Reakcia na: Arnie #5944:
na diskusiu treba medzi sebou komunikovat a mat chut sa dohodnut. takto hadzu vinu za vzniknutu situaciu na druheho a ludia rozhodnu 1. odvolanie primatora a spol . 2. ignoracia mhd
DzurO, ale choré vzťahy medzi BBDS a mestom, sa majú riešiť odbornou diskusiou a nie zrušením dôležitej linky č. 24. Prečo by na to stále mali doplácať ľudia, ktorý do problémov nedostali ani jednu ani drujú stranu?
Reakcia na: Ren #5924:
problem nie je v prestupovani, ale hlavne v platbe za prestup. Myslim, ze stale sa v BB da dostat vsade s jednym prestupom. Denne vyuzivam MHD v BA, tou MHD by som sa velmi neohanal. Tam su prestupy nevyhnutne, niekedy fakt aj 3-krat.
Tiež by som sa rád dozvedel, prečo v BB nie je linka, ktorá by okruhom pokrývala celé mesto? Mohlo by to ísť takto:
Fončorda, TESCO, Štadlerovo, Námestie Slobody, Partizánska cesta, Sásová, Fončorda. Prečo sú linky rozsekané a rozkúskované a žiadna nie je takáto kostrová? Páni z BBDS, máte v hlavách mozog? Možno áno ale iba jeden rozdelený medzi všetkých. ?
Reakcia na: adrive #5923:
MHD sice vlastnych revizorov nema, to vsak neznamena ze ziadny v BBDS nie su. Naposledy boli v BB v piatok pred Vianocami.
Reakcia na: inca #5920:
Co stale riesite s platmi vedenia podniku??? Mate aspon pribliznu predstavu, ake su vseobecne platy na riadiacich poziciach? To nemozete porovnavat s platom upratovacky!

Re #5922 F*j-O=: neviem ako to funguje s revizormi na medzimestkych linkach, ale zazil som ceskych revizorov v bystrickom autobuse vo Veseli na Morave (cca pred 4 rokmi). Mozno maju dopravne podniky nejaku dohodu aby mohli vykonavat kontrolu aj pre ine podniky.
Reakcia na: Arnie #5938:
keby ze nezrusia 24 tak by to mestu preslo len tak. Teraz sa aspon diskutuje
Zaujímalo by ma, dokedy nás chce BBDS klamať, že nemá peniaze na linku č. 24. Nie je to absurdné, keď zrušili linku č. 24 a zdvojnásobili linku č. 25? Veď je to to isté ako keby ponechali aj 24-ku aj 25-ku v pôvodnom stave. Akurát že takto nás môžu celkom legálne OKRÁDAŤ na prestupoch. ?
Vcera a dnes som napísala list primátorovi BB a riaditeľovi BBDS ohľadom zrušenia linky č. 24 a vôbec ohľadom celého chaosu ktorý sa nazýva MHD. Kto má záujem vidieť list, nech mi na saba napíše kontakt, odošlem mu ho. Akonáhle mi prídu odpovede, tiež ich na požiadanie poskytnem.
Každopádne Bystričania, podpíšte petíciu proti zrušeniu linky č. 24. Je napríklad aj na zastávke Rudohorská 1. Bojujme za svoje práva a bojujme proti okrádaniu a klamstvu. ?
Reakcia na: PIT #5935:
Chcel som tým povedať, že napr. takáto právna forma nevyžaduje predstatvenstvo a dozornú radu, takže sa výrazne ušetrí.
Reakcia na: janbystrican #5931:
Pozn. Napr. DPM Žiliny je s. r. o. s jediným spoločníkom - Mestom Žilina a dvoma konateľmi, ktorých menuje mesto. V prípade potreby nespokojní voliči zatlačia na MsÚ a tí v obave o svoje miesta zabezpečia nápravu alebo odvolajú riaditeľa. I keď v Žiline o to asi zďaleka potrebné nie je. Kto skôr by mal mať záujem na zabezpečovaní kvalitnej MHD so všetkými špecifickými aspektami (sociálnymi, regulačnými v oblasti celého mestského dopravného systému, ekológie a pod.), ako samotné mesto?

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.