Keď tu už riešime problémy s chronometrážou, tak ja uvediem jeden konkrétny nezmyselný príklad, a samozrejme, že by sa ich našlo spústa... ?
L25 má v úseku Starohorská, otoč. - Karpatská chrono 8 minút, v čase rannej špičke to pochopím. Predĺženie tejto chronometráže v rannej špičke zo 4 na 8 min. a následné zavedenie nástupu 2. dvermi už nemeškajú spoje cca 10 minút, ale často sa mi stane, že vodič ešte na Karpatskej musí čakať, pretože je tam predčasne, a to aj v čase rannej špičky... Toto je fajn, už horšie (a o tom chcem hovoriť) je fakt, že rovnaké chrono (8 min) je aj v poobednej špičke (kedy sú hlavné prepravné nároky v opačnom smere, t.j. do Sásovej), v sedle (t.j. aj v neskorých večerných hodinách) a aj počas víkendov. Pre porovnanie má L24 medzi uvedenými zastávkami chrono 5 min, a pritom s výnimkou rannej špičky je L24 ešte viac využívaná, a preto má aj väčšie prepravné nároky a tak aj väčší potenciál zdržania sa na zastávke v porovnaní s L25. Z toho dôvodu je zvykom, že spoj L25 s odchodom o x:30 zo Starohorskej odchádza cez víkend až o x:33, aby zbytočne nestál 5 minút na zastávke. Toto je ukážkový príklad toho, kde opäť chýbal zdravý rozum pri tvorení CP.
L25 má v úseku Starohorská, otoč. - Karpatská chrono 8 minút, v čase rannej špičke to pochopím. Predĺženie tejto chronometráže v rannej špičke zo 4 na 8 min. a následné zavedenie nástupu 2. dvermi už nemeškajú spoje cca 10 minút, ale často sa mi stane, že vodič ešte na Karpatskej musí čakať, pretože je tam predčasne, a to aj v čase rannej špičky... Toto je fajn, už horšie (a o tom chcem hovoriť) je fakt, že rovnaké chrono (8 min) je aj v poobednej špičke (kedy sú hlavné prepravné nároky v opačnom smere, t.j. do Sásovej), v sedle (t.j. aj v neskorých večerných hodinách) a aj počas víkendov. Pre porovnanie má L24 medzi uvedenými zastávkami chrono 5 min, a pritom s výnimkou rannej špičky je L24 ešte viac využívaná, a preto má aj väčšie prepravné nároky a tak aj väčší potenciál zdržania sa na zastávke v porovnaní s L25. Z toho dôvodu je zvykom, že spoj L25 s odchodom o x:30 zo Starohorskej odchádza cez víkend až o x:33, aby zbytočne nestál 5 minút na zastávke. Toto je ukážkový príklad toho, kde opäť chýbal zdravý rozum pri tvorení CP.
PIT
Druhá vec je, že keby sa zaviedlo, že by boli všetky zastávky na znamenie, určite by si tak pôsobil opäť veľmi egoisticky a neohľaduplne voči nepravidelným cestujúcim a návštevníkom mesta, ktorí by po prvej negatívnej skúsenosti asi pri každej návšteve BB radšej išli pešo, ako keby mali striehnuť , či už náhodou nebude zastávka (pritom okolie nepozná, keďže je cudzinec a vozidlo "hovorí" len zriedka kedy). Pretože káým skutočne nevieš kedy a kde zastávka je, potom ťažko signalizuješ dopredu, že chceš vystúpiť. V prípade, že vozidlo na zastávke normálne zastavuje, skôr sa spamätáš kde si, čo si a pod. Pritom chcem pripomenúť prepravnú povinnosť dopravcu a právo cestujúceho prepraviť sa do zamýšľanej zastávky, po ktorú zaplatil cestovné, ako to vyplýva zo zákona. Toto právo musí byť zabezpečené a preto je nutné veľmi citlivo, uhľaduplne a zodpovedne pristupovať k takejto otázke.
Takže ešte raz - je možné, že by sa našlo viacero zastávok, ktoré by mohli byť oficiálne ustanovené za "zastávky na znamenie" (s čím by som osobne nemal problém), avšak musí to byť zabezpečené dostatočnou osvetou, predchádzajúcim schválením takéhoto kroku so súbežnými opatreniami v oblasti technológie prepravy.
So zastávkami na znamenie počas celej dennej prevádzky u všetkých zastávok, resp. všetky zastávky na znamenie celkovo - s tým nesúhlasím. Verejná doprava je tu predovšetkým na to, aby ľudí premiestňovala a k tomu je potrebná výmena cestujúcich na zastávkach a nie aby vozidlá len jazdili naprázdno po meste, prípadne sa robil stres ľuďom, ktorí sú vo vozidle alebo do neho chcú nastúpiť a to i v prípadoch, kedy to nie je potrebné. Prioritné je, že vozidlo môže zbytočne zastaviť na zastávke, avšak sa nemôže stať, že nezastavením na zastávke niekoho neodvezie alebo odvezie ďalej, ako chcel!
Skutočnosť, že CP ZVHD nepočíta s nerovnomernosťou v prevádzke počas dňa je zásadná chyba dopravcu a správneho orgánu a urýchľovanie nevhodne postaveného CP sa nemôže konať na úkor cestujúceho...