Postaviť trolejbusovú trať v Mlynskej doline chceli štyri firmy

Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra sa blíži k realizácii.

Začiatkom tohto roka hlavné mesto vyhlásilo verejnú súťaž na zhotoviteľa novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou, ktorá prepojí dlhodielsku trať so zvyškom trolejbusovej siete. Podľa zverejneného výsledku vyhodnotenia ponúk sa do súťaže prihlásili štyria uchádzači. Z nich najnižšiu cenu ponúkla žilinská spoločnosť Energa, s.r.o., ktorá by chcela novú trať postaviť za 15 799 327 € s DPH.

Na ďalších miestach sa podľa predložených cenových ponúk umiestnili firmy Metrostav Slovakia (16 543 381 €), OHLA ŽS (16 603 524 €) a Konti (16 648 062 €). Proti výsledku vyhodnotenia ponúk je ešte možné podať opravný prostriedok. V prípade, ak v zákonnej lehote nepríde k napadnutiu výsledku, hlavné mesto podpíše zmluvu s víťazom súťaže. Financovanie výstavby trate je zabezpečené z Plánu obnovy, požadovaná lehota výstavby je 11 mesiacov.

Bratislavský samosprávny kraj v marci tohto roka zverejnil informáciu o začiatku zlúčeného územného a stavebného konania pre túto trolejbusovú trať. Stavebné povolenie bolo následne vydané 12. mája 2025.

Aktualizácia: Hlavné mesto podpísalo zmluvu o dielo s víťazom súťaže 5. júna 2025. Stavebné práce by mali začať v priebehu tohotoročného leta. Aby neprišlo k prepadnutiu eurofondového príspevku, pôvodne navrhovaná lehota výstavby najviac 11 mesiacov sa dodatkom k zmluv skrátila na maximálne 9 mesiacov od začatia prác.

 

Hlavné mesto v súčasnosti obstaráva aj zhotoviteľa novej trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho. V tejto súťaži bol termín na predkladanie ponúk predĺžený do 7. mája 2025. Informáciu o začiatku stavebného konania pre túto trať BSK zverejnil na začiatku júna 2025.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Dnes akurat vysiel prispevok na KV FB ako je linka 32 rano nepouzitelna smer Kramare a Hlavna stanica. Vlastne aj 37,192 smer Lamac/Patronka. Vdaka nekooridnovanym semaforom pri Habanskom, Kuaflande a Patronke + kolony na Kramaroch.
Preto najvyssi cas uvazovat o novom BUS pruhu od Habanskeho prip aj skor od OMV k Patronke. V sucasnosti su na vacsine cesty 4 pruhy, pri Kauflande az 5,no semafor Patronka len 3. Od Patronky do Mlynskej je len 1, no hned par metrov dalej su uz 2 resp. aj 3 - odbocka pre L47 na HoPa.

Po novom ma ist este castejsie L32 rano ale vlastne naco ?
Usek Suchy mlyn - Kramare by teoreticky nesiel rozsirit na 3 pruhy ? z toho BUS pruh hore kopcom ? Alebo nech sa urobi uzky IAD pruh so sirkou 2,5m pre pristup na parkovaci dom. Nieco na sposob trajektovych pruhov pre auta v CHorvatsku
Reply on: Petto #1:
Spravit bus pruh pre jedinu normalnu obchadzku Sitiny, aby nesiel tranzit cez KV ked je zavreta, je presne taka Vallovina, aby mesto kolabovalo 24/7.

Hlavnym problemom nie je kapacita ulice medzi Habanskym a Patronkou, ale parkovanie z (hlavnej) cesty na Kramaroch a parkovanie pri Narodnom ustave detskych chorob, kde experti ostanu stat, aj ked je plne parkovisko, a cakaju kym ich to pusti dnu. Vytvori sa tam vlacik a uz to blokuje hlavnu cestu, co sa potiahne az po a za Patronku.

Kebyze sa zrusi vsetko parkovanie na Limbovej ulici (a kludne ostane aj miesto na ten buspruh na Kramare aspon v jednom smere) a zrusi sa parkovisko pred NUDCh, s tym, ze sa spravi parkovaci dom (bud ako je Dumbierska - tie stare budovy a velke parkovisko; alebo sa spravi v trojuholniku ako mas Limbovu/Kliniku geriatrie) tak, aby nebol do neho vjazd z hlavnej cesty, tak to pomoze zapcham viac.
Viem, že to je možno trochu od veci, ale pamätá si niekto, kde na Ďumbierskej končil bus 49 a prečo tam vlastne nič nejazdí, keď je tam zdravotnícke zariadenie.
Reply on: Trolley #3:
On tam robil iba jednosmerný okruh po tej Ďumbierskej ako vidieť na tejto staršej schéme.
https://imhd.sk/ba/mapa-schema/2646/Sie%C5%A5-MHD-1-4-1992
Zastávku mal približne v miestach toho zrušeného zdravotníckeho zariadenia, kde vidieť ešte pozostatok vrátnice.
https://maps.app.goo.gl/AoPkx7s6ZqMBkiJo7
Reply on: Klepeto #4:
A nebolo by dobré, keby tam nejaký autobus zachádzal aj dnes k tomu zdravotníckemu zariadeniu?
Reply on: Klepeto #4:
Pozerám, že na povodie Dunaja jazdila L63 aj L103. L63 je, len skrátená verzia L103 po stanicu N. Mesto. To jazdilo asi v sedle.
L65 bol vymeták Ružinova.. no nevydržal dlho. L58 v trase Kutlíková - Štrkovec hotel Junior si ani napamätám.
Reply on: david11 #6:
L65 bol naozaj iba vymeták Ružinova, ktorý spájal Trnávku s dvomi cintorínmi a to Martinským a vtedy Ružinovským, nemocnicou a miestnym úradom. Pri intervale 60 min. a prevádze od 8 do 16 hod. sa ani nedivím, že ju po krátkom čase zrušili.
Reply on: david11 #6:
nechodila L58 na Racianske myto ? (tusim od Matadorky) 🙂

oprava: nie .. to bola L57 🙂 - nic som nepovedal
Reply on: Trolley #3:
Tam je Národná transfúzna služba, spracovateľské centrum, žiadni pacienti ani darcovia. A zamestnanci asi chodia autom.
Reply on: Petto #1:
Ale súčasťou toho príspevku bolo aj to, že BUS pruh by situáciu neriešil...
Zato tam boli vymenované iné úpravy, ktoré by pomohli viac.
Reply on: Mhr1 #9:
Musí tam byť nejaké zariadenie, lebo moja známa tam nedávno bola na vyšetrení.
Reply on: Trolley #11:
Keď sa kúsok prejdeš po tom linku do googlemapy, vidno dáku "nemocnicu AGEL" - bohvie, čo je reálne ich rozsah služieb.
Reply on: Viko #12:
Zrejme iba rehabiltácia a ambulancie https://nemocnicabratislava.agel.sk/
Reply on: Petto #1:
Zatiaľ jediným realistickým riešením je vynechávať v rannej špičke Kramáre, napr. aby každý druhý spoj L. 32 išiel ako L. 132 bez zachádzky na Kramáre.
Reply on: Ari #14:
No a mal by si po trolejbuse...
Reply on: Mhr1 #15:
Prečo nepostaviť trolejbusovú trať aj po Brnanskej? Aspoň jednosmerne od Patrónky do Hrobonovej.
Reply on: Mhr1 #15:
cisto teoreticky ak bude trolejova odbocka tak by mohol aj cez valassku, ... , hrobonovu a na prazskej sa napoji ....
Reply on: Ari #16:
Lebo je to iný samostatný projekt
Reply on: Ari #14:
Tak ako je odbočovací pruh na parkovisko DFN-ky namaľovaný na širokom chodníku, tak sa po tom chodníku resp. namiesto neho dá predĺžiť až po zastávku... Isto to nevyrieši celý problém, ale dosť by mu uľavilo.
Reply on: Ari #14:
Uz dlhodobo nie.. L32 bude s 31tr
Reply on: MatejBA #2:
Klud. IAD pruhy by ostali zachovane smer Patronka. Opacne dnes je aj tak uzke hrdlo od Patronky smer Mlynska. A uz nieco nove si vymyslite. Vsetko s cim niekto nesuhlasi je hned Vallovina 😃.
Reply on: 3pa3ck3 #13:
Tak by tam mohol ísť aj bus.
Reply on: Trolley #11:
Na Ďumbierskej je súkromná nemocnica s ambulanciami, priateľ môj. Zjavne sa predpokladá, že tí pacienti, ktorí majú peniaze na starostlivosť v súkromnom zdrav. zariadení majú automaticky aj na auto. Preto tam teraz žiadna linka nejazdí.
Reply on: Klawu #23:
Nie je to tak. Moja známa si musela zaplatiť taxík. Inak by sa tam ne.ala ako dostať, keďže je už v staršom veku.
Reply on: Petto #21:
Bus pruh bez rozmyslu? Ano to je Vallovina. Tak ako cyklopruhy ci ine zmeny bez rozmyslu, modelovania, alebo spravenia len preto aby sa uskodilo zlym zlym autam bez uvazenia, ze aj v tych zlych zlych autach su obyvatelia mesta.

Akykolvek ciastkovy buspruh ti tam sposobi problemy a zapchy, nehovoriac o tom, ze aj cesta smer Mlynska dolina je dost pouzivana a stale je to primarna nahradna trasa tunela Sitina (preto aj kedysi 1 odbocovaci a 1 rovny pruh zmenili na odbocovaci a rovno+odbocovaci ak si dobre pamatam po vybetonovani Patronky). To, ze na Patronke je docasne zuzenie pruhu na 1,5 pruh neznamena, ze 1 pruh dalej postaci, hlavne ked su v Mlynskej zapchy (smer Lafranconi) a pre 1 pruh by mohli siahat pomaly ku Patronke.

Tam bud musis spravit buspruh od Lafranconi po Patronku (co nehrozi, kedze sa jedna o cestu c. 2 a jedinu obchadzku Sitiny ak nema ist tranzit cez KV), alebo to rozsirit na 2+2+1 alebo 1+2+2+1. Ale akykolvek ciastocny bus pruh ti tam sposobi kolaps, ktory moze ovplyvnit Karlovesku/Nabrezie AGLS alebo Patronku v smere Lafranconi v pripade upchatej Mlynskej a/alebo upchateho mosta Lafranconi.
Reply on: MatejBA #25:
Tam by sa hodilo rozšíriť cestu v useku od Kauflandu(za križovatkou) smer Patrónka a následne ešte pár metrov na druhej strane ...
Aby bol z Kramárov 2 pruh smer Mlynská Dolina (1pruh kombinované odbočenie) a aj za križovatkou aby nebolo úzke hrdlo ten 1.5 polpruh
Na druhej strane by mohol vzniknúť 3 pruh pred križovatkou Patrónka smer Kramáre kde by 1 pruh bol iba čisto na práve odbočenie na Patrónke a na konci by mohlo byť teoreticky miesto pre zastavenie autobusu, aby nestal toľko v zápche .
Reply on: Ari #16:
Prečo jednosmerným? Konečne by sa v tom zelenom nanič páse na Brnianskej vybudoval samostatný odbočovací smer Mlynská dolina (na jeden signál s vozmi oproti idúcimi na kramáre) a tým by defacto zanikla ta abominácia v podobe tej križovatky pri Suchom Mlyne kde do malej bočnej uličky vedie premávka v rozsahu súčtu všetkých registrovaných vozidiel v Medzialboreckom okrese za hodinu.
Tým by ti súčasne vznikla ja možnosť tejto odbočky a úplneho zatrolejovania Patrónky. Akurát ta l.32 spájajúca kramáre a dlhé diely neviem, či má až taký význam smerovať na každý druhý spoj. Pri priemernom meškaní si spoje l32 udržujú ako taký rozostup. Keď niečo prebehne, je ľahko možné že sa spoje budú predbiehať a následne zhlukovať. A nie je fakt nič lepšie ako 20 minút nič, a potom 2x spoj za sebou.
Reply on: MatejBA #25:
Od podjazdu pod D2 po Patrónku by to zvládlo v pohode 1 pruh smer Mlynská dolina a 2 + 1 BUS smer Patrónka. Pár metrov pred križovatkou, tam kde šírkové pomery už neumožňujú 4 pruhy, by BUS pruh končil. Pomohlo by to dosť.
Niečo takéto som kreslil pár mesiacov dozadu - v pohode by sa tam zmestil BUS pruh v smere na Patrónku takmer po celej dĺžke, ak by sa zredukoval v smere k Dunaju počet pruhov na 1. Od križovatky na Patrónke ide aj tak iba 1 pruh, ktorý to kapacitne zvláda, takže by nešlo o veľké oslabenie, iný dopravný tok tam nejde.
Reply on: kluvo #29:
Topka 👍👍👍👍👍👍 ja som zvažoval jeho začiatok trochu skôr, ale presne takto to mám v hlave.
Reply on: MatejBA #25:
Vid prispevok od Kluvo. Nijak neobmedzi IAD ani pri upchatej Sitine, kedze je to ponechanie sucasneho stavu. Dokonca zlepsi prejazd 32,37,192.
Reply on: Petto #31:
Hypoteticky ak sa odstaví juhozápadná rúra. Ale je pravda, že pri Kauflande som zo smeru od Patrónky nevidel kolónu nikdy. Popravde nikdy som tam nevidel viac ako 2 autá.
Reply on: Ike #32:
Tam to uz brzdi krizovatka pri Westende. Patronkou uz kamiony len preletia smer Lanfranconi, kedze je tam blikajuca oranzova pre odbocenie vpravo.
Reply on: kluvo #29:
áno, však to je tradičné slovenské dopravné inžinierstvo - kritický bod (čo sú zvyčajne križovatky, úrovňové) prepúšťa v akejkolvek fáze a v každom smere max. 1 pruh vozidiel, a ZA križovatkou sa to rozšíri na 2 pruhy... to ťažko slušne komentovať... s kúsaním do jazyka nač nakiehoboha sú tam tie 2 pruhy, keď križovatka prepustí max. intenzitu v 1 pruhu... zmysel rozširovať pruhy má najmä cez križovatku, na tejto konkrétne napríklad z Limbovej 2 pruhy priamo smer Mlynská dolina by bolo kľúčové a zásadne by zlepšilo situáciu na Limbovej, ale "géniovia" akurát na pár metrov výjazdu z križovatky spravili len 1 pruh, až o pár metrov sú 2, takže aktuálne bez stavebných úprav 2 pruhy Limbová - Mlynská dolina nie je možné, ale táto zmena je vysoko žiadúca, ale stačí v rozsahu koľko prejdú vozidlá ná 1 fázu cyklu voľno z Limbovej, potom sa môžu pruhy redukovať na 1... presne naopak ako to je aktuálne... ťažko slušne komentovať...
Reply on: mbendzala #34:
Tak ja netvrdím, že toto by malo byť finálne riešenie. Súhlasím, toto je klasický slovenský problém - široké cesty a úzke križovatky - no musíme pracovať s tým, čo máme. Lepšia priepustnosť križovatky sa žiaľ namaľovať nedá.

Zároveň je to stále zlepšenie oproti dnešnej situácii a jeho cenou by bolo pár tisíc eur na premaľovanie pruhov. Realisticky mesto do stavebných úprav na križovatke na Patrónke v najbližšej dobe žiaľ investovať nebude.
Reply on: kluvo #35:
Ono, najväčší problém križovatky Patrónka smer z Mlynskej doliny na Limbovú a Lamačškú je tzv. syndróm pravého odbočenia do zápchy (to bolo presne na Šafku z Štúrovej), klasika... dopravnoinžinierska... mnohých zaskočí...
v zápche proste pravé odbočenie požerie aj väčšinu kapacity, v tomto prípade Valašská spotrebuje aj väčšinu kapacity čo prepustí veľká križovatka Patrónka z Mlynskej doliny... ono jasné dáta musí mať aj dopravný podnik, lebo linky 64 a 47 nemeškajú, resp. nemeškajú veľmi a meškanie nenaberu medzi zastávkami Valašská a SuchýMlyn/Patrónka, na rozdiel od takej 32ky a 37ky od zastávky Habansky Mlyn... bude tam signifikantný rozdiel...
a nie len že Valašská požerie väčšinu kapacity Mlynskej doliny, neadekvátnu alebo aj väčšinu, podľa toho koľko tam je aut, proste z Valašskej sa nečaká... ale mnohí vrátane mňa to poznajú a tak idú "obchádzkou" ktorou ušetria aj 10 minút - odbočia na ulicu Pri Habansky mlyn - Gastanova - Valasska, lebo inak by stali 10 minut navyše, lebo proste platí to čo popisujem...
syndróm pravého odbočenia... ďalšie kritické miesto kde sa to pravidelne deje a nikto s tým nič nerobí sú ranné zápchy na Stromovej smer hore Kramáre, kde zápcha na Stromovej blokuje až BUS pruh na Pražskej - nikto to nerieši, že BUS pruh blokovaný autami... a kapacitu Stromovej požiera Jaskový Rad, lebo to je pravé odbočenie do zápchy... tuto aspoň trolejbusy obehnú tie autá nelegálne v BUS pruhu v riadnom pruhu... proste celé zle, ani to čo robí trolejbus neni asi uplne s kostolným poriadkom... a všetci tolerujú BUS pruh plný áut, zápchu až na Pražskú, a Jaskový Rad požiera kapacitu Stromovej neadekvátne významu... proste v zápche tiež keď idem, tak viem že mám ísť po Jaskovom Rade, lebo ten je neadekvátne rýchlejší a priepustnejší, ak sa nechcem zákonne ale nepríjemne tlačiť do odbočovacieho pruhu kde sa má... resp. idem radšej na Kramáre zdola z Patrónky (Suchého Mlynu vpravo na Limbovú), lebo to je ráno priepustnejší smer...
K tym rannym zapcham Kramare. Ak musim na Kramare, presne kvoli nim idem radsej 21kou na Patronku (z Kriznej) a siknem si to pesi hore..
Som rychlejsie a prejdem sa. .
Ale co ti, ktori maju problem mobility?
Malo by sa s tym daco robit.. Celkovo..
Reply on: Mopy #37:
napriklad na NOU to z Patronky je uz celkom statna tura, aj sviznym krokom podla mna 30-45 minut... celkovo Kramare su zufalstvo, z Patronky alebo z Hrobonovej su ako-tak dostupne dolne Kramare, ale su tu aj NOU, NUSCH...
Reply on: Mopy #37:
a inak z Dubovej to je najblizsie, ale klasika, random expresy, 63 a 21 tam nestoji... tak ako na Sokolskej kde by sa dalo prestupit napr. 21, 63 -> 42, 49...
odskusane, z 63 sa oplati prestupit (Hrobonova) na 83, 84 a ist z Dubovej namiesto Patronky, vyjde to rychlejsie aj s prestupom... a opat prestup z 21 -> 83, 84 nemozny, resp. nepouzitelny...
Reply on: mbendzala #39:
toto je veľký problém a už viackrát som rozmýšľal, že 63 by miesto Hroboňovej radšej mala stáť na Sokolskej, detto 21 miesto Mokrohájskej
Reply on: mbendzala #38:
Na NOÚ je to pešo (pokiaľ sa chce človek vyhnúť MHD cez Kramáre) najbližšie z Hroboňovej a tiež aj prevýšenie je menšie, než z Patrónky, alebo z Dubovej.
Reply on: david11 #6:
L58 chodila najprv na Jelačičovu a neskôr na Tokajícku.
Reply on: Ttom #40:
zial je to problem celeho mesta... hrat sa na prestupny system a nemat prestupne uzly... napr. aj taky prestup akozenosnych liniek 61-42... prakticky nemozny v smere na Kramare, opacne dost nahrane unosnosti... je fajn budovat prestupny system - malo frekventovanych liniek, len sa nesmu lizat bez moznosti prestupu, presne ako vlastne vsetko z vychodu Kramarov...
celkovo zo 61 spravili akoze nosnu linku, pritom z nej sa neda prestupit na dost klucove ine nosne linky ako 21 alebo 42
Reply on: Mhr1 #9:
Je tam aj nemocnica.
Reply on: kluvo #29:
Dúfam že si mesto tento nápad všimne a prípadne ho vylepší 🙂